eitaa logo
کلمات از جنس نور 💌
79 دنبال‌کننده
60 عکس
1 ویدیو
1 فایل
این دلها به ستوه آمده خسته می شوند مانند بدنها پس برای آنها حکمت و دانش های تازه و شگفت آور را بطلبید حکمت۸۹نهج البلاغه عضویت👇👇
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم كانُوا قَلِيلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ آنها کمی از شب را می‌خوابیدند، قرآن کریم سوره ذاریات آیه ۱۷ تفسیر روایی این آیه ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- کانُوا قَلِیلًا مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ؛ درباره‌ی حضرت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام)و امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نازل شده و حضرت علی (علیه السلام) دو ثلث آخر شب را نماز می‌خواند و ثلث اوّل را می‌خوابید و چون وقت سحر می‌شد، به استغفار و دعا می‌نشست و ورد او در هر شب هفتاد رکعت نماز بود که قرآن را در آن ختم می‌کرد.‌ منبع [تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۱۰ - شواهدالتنزیل، ج۲، ص۲۶۸ www.hadiapp.net/quran-farsi/ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم روز یکشنبه متعلق به امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها امام علی (علیه السلام)- خدا را با خشنودکردن یکی از افراد خلقش خشمگین نسازید، و با دورشدن از خدا به فردی از خلق تقرّب نجویید، زیرا میان خدا و فردی از خلق تعهّدی وجود ندارد که به‌مقتضای آن، خیری را به او عطا کند، یا شرّی را از او بگرداند مگر به‌وسیله‌ی طاعتش و طلب خشنودی‌اش. بی‌گمان طاعت خداوند تبارک‌وتعالی وسیله‌ی دست‌یافتن به‌هر خیری است که آن را می‌جویند، و نجات از هر شرّی است که از آن پرهیز می‌کنند، و خداوند عزّوجلّ هرکه را که اطاعتش‌کند محفوظ می‌دارد، و هر که او را عصیان‌کند از خشم او مصون نمی‌ماند، و کسی که از خدا فرار کند پناهگاهی نمی‌یابد، زیرا فرمان خدای تعالی ذکره به خوارساختن او صادر شده است، اگر چه خلایق خوش نداشته باشند، و هرچه آمدنی است نزدیک است، هرچه خدا بخواهد واقع می‌شود، و هرچه نخواهد واقع نمی‌گردد؛ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا الله إِنَّ الله شَدِیدُ الْعِقابِ.‌ منبع: بحارالأنوار، ج۶۸، ص۱۷۷ @kalamatazjensnoor
هدایت شده از کلمات از جنس نور 💌
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ كِتاباً فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَ فَلا تَعْقِلُونَ ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمی‌فهمید؟! قرآن کریم سوره أنبیاء آیه ۱۰ تفسیر روایی این آیه امام کاظم (علیه السلام)- لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ منظور از آن، فرمانبرداری از امام بعد از پیامبر است.‌ منبع:بحارا لأنوار، ج۲۳، ص۱۸۶ www.hadiapp.net/quran-farsi/ @kalamatazjensnoor
هدایت شده از کلمات از جنس نور 💌
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم روز دوشنبه متعلق به امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام قـالَ الحَسنُ عليه السلام : النّاسُ فِي دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَةٍ يَعْمَلُونَ وَلا يَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلى الآخِرَةِ صارُوا اِلى دارِ يَقينٍ يَعْلَمُونَ وَ لا يَعْمَلُونَ. [سيدعبدالله شبّر، مصابيح الانوار، ج 2، ص 271.] امام حسن مجتبي عليه السلام فرمود: مردم] در اين دنيا] در خانه بى خبرى و غفلت بسر مى برند، پس هر كارى را انجام مى دهند، نمى دانند [ثمرش را] و چون به خانه آخرت روند، به وادى يقين در آيند و همه چيز را بدانند و لكن نتوانند عمل سودمندى را در آنجا براى خويش انجام دهند. @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم كانُوا قَلِيلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ آنها کمی از شب را می‌خوابیدند، قرآن کریم سوره ذاریات آیه ۱۷ تفسیر روایی این آیه ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- کانُوا قَلِیلًا مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ؛ درباره‌ی حضرت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام)و امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نازل شده و حضرت علی (علیه السلام) دو ثلث آخر شب را نماز می‌خواند و ثلث اوّل را می‌خوابید و چون وقت سحر می‌شد، به استغفار و دعا می‌نشست و ورد او در هر شب هفتاد رکعت نماز بود که قرآن را در آن ختم می‌کرد.‌ منبع:[تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۱۰ - شواهدالتنزیل، ج۲، ص۲۶۸ www.hadiapp.net/quran-farsi/ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم روز سه‌شنبه متعلق به امام علی بن الحسین زین العابدین و امام محمد بن علی باقر و امام جعفر بن محمد صادق علیهم السلام امام باقر (علیه السلام)- کانُوا قَلِیلاً مِنَ الَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ؛ این گروه می‌خوابیدند ولیکن هرگاه که پهلو به پهلو می‌شدند، می‌گفتند: الحمد للهِ و لاإله إلاالله و اللهُ أکبر.‌ منبع:وسایل الشیعة، ج۶، ص۴۴۹/ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ و روزی شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده می‌شود! قرآن کریم سوره ذاریات آیه ۲۲ تفسیر روایی این آیه امام علی (علیه السلام)- هرگاه کسی از میان شما از نماز فارغ شود باید دست‌هایش را به‌سوی آسمان بلند کند و بکوشد و به دعا پردازد. عبداللّه‌بن‌سبا عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین (علیه السلام)! مگر خداوند عزّوجلّ در همه جا حاضر نیست»؟ آن حضرت (علیه السلام) فرمود: «بلی»! گفت: «پس چرا بنده هنگام دعا دست‌هایش را به‌سوی آسمان بلند می‌کند»؟ آن حضرت (علیه السلام) فرمود: «مگر در قرآن این آیه را نمی‌خوانی: وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ؛ پس به این ترتیب روزی را جز از محلّی که آنجا واقع شده از کجا باید طلب کرد و محلّی که روزی و آنچه خداوند عزّوجلّ وعده فرموده همگی در آسمان است». منبع: بحرالعرفان، ج۱۵، ص۱۴۲ www.hadiapp.net/quran-farsi/ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم روز چهارشنبه متعلق به امام موسی بن جعفر کاظم و امام علی بن موسی رضا و امام محمد بن علی جواد و امام علی بن محمد هادی علیهم‌السلام امام کاظم علیه السلام لِکُلِّ شَیءٍ زَکاهٌ، وَ زَکاهُ الجَسَدِ صِیامُ النَّوافِل برای هر چیزی زکاتی است، و زکات تن روزه‌های مستحبی است. منبع:تحف العقول، ص. ۴۲۵ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَكاً هُمْ ناسِكُوهُ فَلا يُنازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَ ادْعُ إِلى‏ رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلى‏ هُدىً مُسْتَقِيمٍ برای هر امّتی عبادتی قرار دادیم، تا آن عبادت را (در پیشگاه خدا) انجام دهند؛ پس نباید در این امر با تو به نزاع برخیزند! بسوی پروردگارت دعوت کن، که بر هدایت مستقیم قرار داری (و راه راست همین است که تو می‌پویی). قرآن کریم سوره حج آیه ۶۷ تفسیر روایی این آیه امام صادق (علیه السلام)- هنگامی‌که آیه‌ی لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاً هُمْ ناسِکُوهُ نازل شد، رسول‌خدا (ص) مسلمانان را جمع‌نموده و فرمود: «ای گروه مهاجرین و انصار! خداوند متعال می‌فرماید: لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاً هُمْ ناسِکُوهُ؛ منسک همان امام است که رهبری هر امّتی را بعد از پیامبرشان تا آمدن پیامبر دیگر، به ‌عهده ‌دارد. بدانید که ضرورت [وجودِ] امام و پیروی از او همان دین است و منسک [نیز] همان است؛ و این علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) بعد از من امام شماست و من شما را دعوت‌می‌کنم از راهنمائی او استفاده کنید که او در راه مستقیم است». منافقان از [شنیدن] سخنان پیامبر (ص) درشگفت‌ شدند و از جای حرکت‌ کردند و گفتند: «به خدا قسم! بر سر رهبری امّت با او ستیز نموده و هرگز به پیروی از او تن در نخواهیم داد». در این هنگام خداوند عزّوجلّ این آیات را نازل‌ فرمود: وَ ادْعُ إِلی رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلی هُدیً مُسْتَقیمٍ* وَ إِنْ جادَلُوکَ فَقُلِ اللهُ أَعْلَمُ بِما تَعْمَلُونَ* اللهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فیما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُونَ* أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللهَ یَعْلَمُ ما فِی السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّ ذلِکَ فی کِتابٍ إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللهِ یَسیرٌ.‌ منبع:بحارا لأنوار، ج۲۴، ص۳۶۲ www.hadiapp.net/quran-farsi/ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم روز پنجشنبه متعلق به امام حسن عسکری علیه السلام امام عسکری (علیه السلام)- خداوند با عنایت‌کردن سوره‌ی حمد به پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)؛ فضیلتی به آن جناب بخشید که به هیچ‌یک از پیامبران (علیهم السلام) پیشین نداده، مگر سلیمان‌بن‌داود (علیه السلام)؛ که فقط بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را از این سوره دارد. [و سلیمان (علیه السلام)] این آیه را از تمام سلطنت و قدرتی که خدا به او عنایت کرده بود برتر می‌شمرد [و] می‌گفت: «خدایا! چه کلمات عالی و باارزشی است، من این کلمات را از تمام مملکتی که [به من] عنایت کرده‌ای باارزشتر می‌دانم». خداوند به او خطاب کرد: ای سلیمان! چگونه با ارزشتر نباشد و حال اینکه هر بنده‌ی من چه زن و چه مرد مرا با این کلمات بخواند ثوابی هزار برابر مملکت تو را صدقه بدهد به او عنایت می‌کنم. این یک‌هفتم از تمام آن سوره‌ایست که به محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور انبیاء (علیهم السلام) داده‌ام (سوره‌ی فاتحة الکتاب).‌ منبع:بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۵۷ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همان گونه که شما سخن می‌گویید! قرآن کریم سوره ذاریات آیه ۲۳ تفسیر روایی این آیه ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ؛ سوگند به پروردگار آسمان و زمین! که این مطلب حق است همان‌گونه که شما سخن می‌گویید، مقصود قیام قائم آل‌محمّد است. منبع: تأویل الآیات الظاهره، ص۵۹۶ www.hadiapp.net/quran-farsi/ @kalamatazjensnoor
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم روز جمعه متعلق به حضرت مهدی صاحب زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف: أَبَی اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إِلاَّ إِتْمَاماً وَ لِلْبَاطِلِ إِلاَّ زُهُوقاً وَ هُوَ شَاهِدٌ عَلَی بِمَا أَذْکرُهُ »: الغیبة (للطوسی) ج۱ ص۲۸۷ خداوند مقدّر فرموده است که حقّ به مرحله نهایی و کمال خود برسد و باطل از بین رود، و او بر آنچه بیان نمودم گواه است. @kalamatazjensnoor