eitaa logo
کلمه سواء
322 دنبال‌کننده
123 عکس
110 ویدیو
13 فایل
مدتی است که مسئله‌ی امتداد اجتماعی عقیده "امامت" ذهنم را مشغول کرده با منت پذیرای پیشنهاد و انتقادها هستم. @Moienoddin
مشاهده در ایتا
دانلود
2️⃣ نقد دوم: مفهوم بدیهی وحدت و تاکید بر اشتراکات و تعامل عملی در حوزه های مشترک جناب آقای کمیلی در چند جای برنامه اقدام به تبیین مفهوم وحدت _ بعضا از دیدگاه امام خامنه ای _ نمود. از دید ایشان اصل وحدت امری بدیهی، فطری بوده. علمای بزرگی همانند مرحوم بروجردی و امام خمینی داعیه دارن این حرکت هستند. از دیدگاه ایشان باید وارد فاز عملیاتی وحدت شد. او از نشست ها و همایش های صوری وحدت انتقاد کرد. عدم ارتباط اندیشمندان حوزوی با علما و متخصصین سایر کشور ها، از دیگر نقاط ضعف موجود در حوزه وحدت شیعه و اهل سنت و دنیای اسلام است. ایشان وحدت را تاکید بر مشترکات تفسیر نمود و یکی شدن در اعتقادات را از حوزه وحدت خارج نمود. تعامل و هم افزایی عملی در مشترکات _ همانند فعالیت های اقتصادی ایران و ترکیه و ارتباط با عربستان _ را امری جدای از اختلافات اعتقادی معرفی نمود. ✍️ موارد مطرح شده در فوق از دیدگاه ما نیز صحیح است و ما از این نوع تحلیل ها استقبال می کنیم. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
3️⃣ نقد سوم: تلقی نادرست از لایه های فکری و معرفتی مراحل انقلاب اسلامی ✍️ حجت الاسلام تقی زاده در تبیین حقیقت وحدت با طرح مفهوم امت ابراهیم و اجتماع امت حول «اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» سخن از آئین حق گرای ابراهیم علیه السلام به میان آورد. از دیدگاه ایشان امام خمینی عناوین فرقه ای شیعه و سنی را تغییر داد و به جای آن سخن از اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی نمود. مستکبر و مستضعف به جای مفهوم سنی و شیعه را مطرح نمود. از دیدگاه ایشان، حقیقت وحدت، رسیدن به همین آئین ابراهیمی و امت واحده است. در این امت واحده مرزبندی مذهبی شیعه و سنی رنگ می بازد. ما باید دنبال دین توحیدی باشیم در این دین توحیدی مرزبندی مذهبی و عقاید فرقه ای را باید کنار بگذاریم! ✍️درباره مطالب فوق توجه به چند نکته زیر ضروری است: یک: انقلاب اسلامی در منظومه فکری امامین انقلاب، دارای چند لایه اعتقادی و فکری است: لایه اول و قلب این انقلاب مبانی فکری شیعه برخواسته از غدیر است. تمام عقاید، فقه سیاسی، اخلاق و ... ریشه در این اعتقاد دارد. لایه بعدی این انقلاب تاکید بر مشترکات با مسلمانان است. ما با مسلمین و فرق دیگر در اصل توحید، نبوت، قرآن و ... اشتراکات فراوانی داریم. تاکید و تعامل در اشتراکات و پرهیز از تنازع و اختلاف در اختلافات راهکار تحقق امت متحد مقابل کفار و مستکبرین است. لایه بعدی انقلاب اسلامی حمایت از مستضعفین در تمام عالم_چه مسلمان و مسیحی و ... _ است. این لایه نیز تاکید بر حقوق فطری انسان ها، تاکید بر کرامت الهی و انسانی بشر، نفی ظلم و غارت و استکبار و ... است. انقلاب اسلامی می تواند با تاکید بر این مشترکات عقلی و فطری میان تمام ادیان و انسان ها مقابل کفر و شرک و استکبار موضع گیری کند. دقت کنید؛ این لایه ها با ادبیات متفاوتی از سوی امامین انقلاب تبیین شده و از حیث اعتقادی هیچ تنافی و تعارضی با یکدیگر ندارد. خطای راهبردی برخی کنشگران وحدت احساس تضاد میان این لایه ها است. همین امر باعث شده است که آنها سخن از کنار گذاشتن لایه اعتقادی اول کنند و بگویند در امت جهانی و امت ابراهیمی هیچ مرز مذهبی وجود ندارد!! این خطای آشکار باعث شده است برخی از کلیدی ترین عقاید شیعه را امری تاریخی تلقی کرده و هر نوع تاکید بر آن را تحجر و در تاریخ ماندن تلقی کنند. این خطای آشکار در ادامه باعث التقاط و غلطیدن در دامن سکولاریزم خواهد شد. اندیشه عبور از عقاید محکم امامت شیعه و کمرنگ کردن آن، سرنوشتی همانند انحرافات سازمان مجاهدین، جریان های انحرافی قرآنیون خواهد داشت. دو: نظریه فقه سیاسی اسلام و کلان قاعده فقهی «الاسلام هو الحکومة» که توسط امام خمینی مطرح شد، هم اکنون در حوزه های علمیه توسط استاد عزیزم آیة الله فاضل لنکرانی مورد بحث قرار گرفته. تمام ادله، حدود و ثغور و مجرای این قاعده بر اساس فقه جواهری مبتنی بر آیات و روایات تبیین شده است. به جای تحلیل های بدون پشتوانه فقهی نسبت به دیدگاه های امام، تلاش کنیم اندیشه های آن حکیم فقیه ایستاده بر قله را صحیح دریافت کنیم. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
4️⃣ نقد چهارم: تفسیر غلط از جریان تحجر و افتادن در دامن التقاط ✍️ حجت الاسلام تقی زاده و آقای کمیلی در تبیین موانع وحدت، یکی از مهم ترین موانع را تحجر در بدنه حوزه معرفی کردند. و راه برون رفت از این مانع را تغییر نگاه حوزه های علمیه از دین را مطرح کردند و یکی از مهم ترین راهکارهای تغییر نگاه غلط حوزه(به زعم گوینده محترم) تاکید بر محوریت صرف قرآن در فهم حقایق دینی و گذر از فهم دین با روایات معرفی کردند و از دید ایشان«منهای قرآن امر دیگری در فهم نباید[معیار] قرار بگیرد!». ✍️می گوییم: یک: جریان تحجر در حوزه امری غیر قابل انکار است. ویژگی های اصلی این جریان نفی نگاه جهانی، جاودانه و جدید به گزاره های فقهی و اعتقادی است. این جریان قدرت فهم صحیح گزاره های دینی را به دلیل عدم معرفت کافی از مبانی اسلامی ندارد. ب: امامین انقلاب برای گذر از این مانع بحث تحول در حوزه با محوریت فقه جواهری و تحکیم عقاید شیعه با محوریت فلسفه وحکمت اسلامی را مطرح کرده اند. ج: از مسلم ترین مبانی اجتهادی و معرفتی امامین انقلاب برای مدیریت مسائل فردی، اجتماعی، نظام سازی و بالاتر شکل گیری امت واحد اسلامی محوریت ثقلین با متد فهم فقه جواهری از آن است. در این روش فهم، قرآن از سنت معصومین علیهم السلام جدا نمی شود. هر نوع گسست بین این دو گمراهی و التقاط خواهد بود. د: تاکید مدعیان وحدت برای انحصار فهم دین در قرآن، خود مهم ترین عامل التقاط و تحجر است چرا که دوری از سنت معصومین علیهم السلام و تاریخمند کردن گزاره های مرتبط با عقاید شیعه و دستورات ائمه علیهم السلام، مقدمه نفی توحید در تشریع و غلطیدن در دامن لیبرالیزم خواهد بود. لیبرالیزم نیز خود سنگی بزرگ در مقابل تحقق حکومت مهدوی حول توحید و نفی طاغوت است. تلقی و فهم شما از امت واحده ابراهیمی، چه تفاوتی با مدینه فاضله مدعیان غرب گرا و پلورالیست ها دارد؟ 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
3.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا در ادبیات قرآن کریم تاکید بر عنصر مذهب به شدت کم‌رنگ است؟ ⬅️ این سخن قطعا نادرست است. چرا که در قرآن اصلا و ابدا هیچ سخنی از عنصر مذهب وجود ندارد تا بخواهد تاکید بر آن کم‌رنگ یا پررنگ باشد. نه فقط در قرآن کریم بلکه حتی پس از گذشت یک قرن از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم هنوز اصطلاح "مذهب" به معنایی که برای ما شناخته شده است در میان مسلمانان چیز معهودی نبوده. ⭕ بله درست است هر چه بوده فقط و فقط سخن از دین کامل و اسلام مرضی پروردگار عالم بوده. ❌ اما مشکل این شیخ و همفکرانش این است که نمی‌فهمند که رکن رکین دین حق و آن چیزی که عامل حقانیت یک دین و بطلان هر چیزی غیر آن است خود حجت خدا است. به دیگر سخن، چیزی که این شیخ به غلط آن را یک مذهب در عرض دیگر مذاهب می‌داند در حقیقت، خودِ خود دین حق است و هر چیزی غیر از آن گمراهی است. از همین رو است که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه می‌فرمایند: "آن مساله(امامت) مسئله‌ای است که اگر او را کسی قبول نداشته باشد اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است، این غیر حکومت است آن در عرض اینها نیست، آن از اصول مذهب است، آنی است که اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است."* اگر تشیع هم مانند سایر مذاهب فقهی و کلامی بود ( همگی برآمده از اجتهادات بشری هستند) بدیهی است که ایمان آوردن/نیاوردن به امام مذهب نباید نقشی در پذیرش/عدم پذیرش اعمال داشته باشد؛ چرا که امام مذهب چیزی بیش از یک طریق برای رسیدن به فتوای درست نیست. *http://emam.com/-/jGYUA5
27.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انصاف این است که هنگام نقد نکات مثبت هم بیان شود. اگر بخواهم به بخش طلایی این گفتگو اشاره کنم بی شک همین کلیپ است.
نتعاون في ما اتفقنا ونعذر بعضنا في ما اختلفنا
به نظر می‌رسد نسخه‌ی طلایی در همه‌ی اختلافات مذهبی همین است.
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
و آغاز این بخش که از مصادیقی سخن می‌گوید که براگیزاننده‌ی حساسیت مذهبی نیست و در عین حال زمینه‌ی بسیار مناسبی برای همکاری فراهم می‌آورد. و اشاره به بهترین مثال آن که مبارزه با استعمار است.
گمان نمی‌کنم هیچ عاقلی پیدا شود که در ضرورت این معنا از اتحاد شک داشته باشد.
اما تاسف اینجاست که همین آقا در همین برنامه با مغالطه‌ای آشکار همه‌ی این حرف‌های زیبا را زیر پا می‌گذارد. برای نمونه به شکل شنیعی به منتقدان خود تهمت می‌زند که این افراد علمای بزرگ شیعه را بددین و بداعتقاد می‌دانند. جناب آقای کمیلی! واقعا از کجا به این نتیجه رسیدید؟ کجا رفت قاعده طلایی "نعذر بعضنا فی ما اختلفنا" نمی‌گویم: "احتمال بدهید که ما منتقد اصل وحدت نیستیم بلکه منتقد برخی افکار و اعمال شما و همفکرانتان هستیم" چون مطمئن هستم که شما بهتر از هر کس دیگری بر این امر واقف هستید. با شناختی که از شما دارم نهایت چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که: لااقل ویترین وحدت طلب بودن را حفظ کنید
خاطرم هست یک بار که در اینستاگرام به یکی از شبهات اعتقادی مهدی مسائلی پاسخ داده بودم، ایشان آمد و برایم اینطور کامنت گذاشت: شما مشکلت با رهبری است ولی چون جرات نقد آقا را نداری یا صلاح نمی‌دانی ما را نقد میکنی