eitaa logo
اندیشه تشیّع
18.8هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
5.9هزار ویدیو
43 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. ✅ ارتباط با مشاوره و کارشناس دینی @pasokhgo313 ادمین تبادل: @Sardar69 اندیشه برتر @btid_org اندیشه برتر/ پرسمان @ostadmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
YEKNET.IR - zamine 2 - shabe 3 muharram 1400 - rasouli.mp3
7.9M
🔳 (س) 🌴ای نامسلمونا ما نسل طاهاییم 🌴آل رسول الله اولاد زهراییم 🎤 👌بسیار دلنشین ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ آیا خداوند متعال فراموشی دارد؟ چرا در قرآن فرموده خدا شما را فراموش می‌کند؟ 🔰 طبق ادله کلامی و فلسفی خداوند متعال واجب الوجود بوده و جامع جمیع کمالات، لذا صفت «علم» را دارد و علم او نیز کامل بوده و هیچ جهلی و هیچ فراموشی در آن راه ندارد. اما اگر به آیات قرآن کریم توجه کنیم، در برخی از آیات از فراموشی خداوند متعال یاد شده است؛ به طور مثال در سوره توبه آیه 67 می‌فرماید: «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ: خدا را فراموش كردند و خدا نیز آن‌ها را فراموش كرد». ⁉️ حال باید پرسید این فراموشی به چه معناست، آیا بین ادله عقلی و قرآن تعارضی وجود دارد؟ ✅ برای روشن شدن بحث ابتدا به سراغ کلام معصومین می‌رویم؛ در حدیثی از امیر المومنین(علیه‌السلام) نقل شده: «فراموشی خداوند به این است که آنان را از نعمت‌ها و ثواب‌های آخرت بی‌بهره می‌کند، پس مانند فراموش‌شدگان می‌شوند». امام صادق(علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: «منظور از فراموشی، این است که خداوند متعال آن‌ها را به حال خود رها خواهد کرد». لذا طبق تفسیر اهل بیت که مفسران حقیقی قرآن هستند، این آیه مجاز است و کنایه از ناامیدی از رحمت الهی و مجازات و بی‌بهره بودن از نعمت‌های اخروی است. 🔶 اگر به سراغ تفاسیر شیعه نیز برویم، دقیقا همین تفسیر را در آن‌ها مشاهده خواهیم کرد، به طور مثال مرحوم طبرسی معتقد است: «منظور از نسیان این است که خداوند متعال آن‌ها را در آتش و عذاب خود رها کرده و آنان را از رحمت خود ناامید خواهد کرد». شیخ طوسی نیز بر همین عقیده است. ✳️ شیخ مفید از بزرگان شیعه نیز در این رابطه می‌گوید: منظور مجازات کردن است، یعنی خداوند متعال آن‌ها را بر اثر این فراموشی، مجازات خواهد کرد، چرا که ما می‌دانیم سهو و نسیان در خداوند متعال راه ندارد. 💠 در نتیجه معنای آیه چنین است: تمام اعمال و گفتار و رفتار منافقین نشان می‌دهد آن‌ها خدا را فراموش كرده‌اند و نيز وضع زندگى آن‌ها نشان می‌دهد كه خدا هم آنان را از بركات و توفيقات و مواهب خود فراموش کرده است؛ يعنى با آن‌ها معامله فراموشى كرده و آثار اين دو فراموشى در تمام زندگى آنان آشكار است. ___________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/15574 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
🔰 ابن تیمیه عالم بزرگ وهابیت کیست؟ 👇👇👇 🔸 ابن حجر هیثمی از دانشمندان بزرگ اهل سنت می‌گوید: خدا او را خوار و گمراه و کور و کر کرده است ....👆 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ قرائن حضور حضرت رقیه بین فرزندان امام حسین (ع) 🔹اربلی، به نقل از کمال الدین می‌نویسد: امام حسین ده فرزند داشت؛ شش پسر و چهار دختر و از دخترها زینب، فاطمه و سکینه را نام می‌برد و چهارمی را نام نمی‌برد. 🔹در جایی دیگر اشاره شده که بانویی به نام رقیه، از دختران امیرالمؤمنین(ع)، در میان اُسرا بوده و در شام وفات کرده است؛ بنابراین با توجه به روایتی که فرزندان امام را ده تَن دانسته و روایتی که اشاره به نام رقیه خاتون داشته، می‌توان چنین برداشت کرد که از آن‌جایی که دختر فرزند نیز، دختر انسان به حساب می‌آید، ایشان را دختر امام حسین (علیه‌السلام) بدانیم. 🌐 https://www.adyannet.com/fa/news/35148 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها_425.mp3
2.49M
کوتاه 🎙حجت‌ الاسلام فرحزاد 🔶 شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⁉️ برخی با القاء این شبهه که «چون عقل بشر رشد کرده است، دیگر نیازی به شریعت ندارد و خود او می‌توان مسیر سعادت خود را دریابد» می‌خواهند مسأله «تعبد» را مورد هدف قرار داده و شریعت و کتاب آسمانی را از انسان بگیرند. 🔰 این مطلب با این‌که ظاهری قشنگ و فریبنده‌ دارد، سخنی ناصواب است؛ چرا که اگر مسأله را به خود عقل واگذار کنیم، او خود، حکم می‌کند که در رسیدن به سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت، هرگز بی‌نیاز از وحی و کتاب و شریعت آسمانی و دستورات خداوند متعال نیست. ✅ به طور کلی می‌توان برای این مطلب دو دلیل عقلی ارائه کرد: 1️⃣. علم و دانش بشر محدود است و نمی‌تواند تمام زوایای وجودی خود را دریابد و بر طبق آن‌ها برای خود قانون وضع کند؛ اما خداوند متعال چون خالق بشر است به تمام زوایای زندگی بشر اگاه است و به راحتی می‌تواند برای او قانون وضع کند. 👈 دلیل این مطلب هم رشد علم و دانش است که در طول سالیان سال رشد کرده تا به این‌جا رسیده است؛ چه بسیار دانشمندانی که بعد از مدتی تلاش و کوشش به این نتیجه رسیدند که نتایج به دست آمده توسط دانشمندان گذشته، اشتباه بوده است و خود، نظری جدید ارائه کردند. 2️⃣. انسان نسبت به آخرت هیچ تجربه و علمی ندارد، لذا هرگز نمی‌تواند سعادت و شقاوت خود را در آن سرا تشخیص دهد، اما خداوند متعال، خود خالق آخرت و انسان است و راه‌های سعادت و خوشبختی و یا شقاوت و بدبختی او را نیک می‌داند، لذا تنها و تنها اوست که می‌تواند از عهده این مهم برآید. 🔶 این اصل، یکی از مهم‌ترین اصول اسلام و قرآن است و آیات زیادی از قرآن بر آن دلالت دارد؛ از جمله این‌که می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ » (یوسف-40) یعنی: حكم تنها از آن خداست. و در اصطلاح کلامی به «توحید در تشریع و قانون‌گذاری» معروف است. بنابراین از آن‌جا که قانون گذاری و تعیین وظایف افراد، نوعی ولایت بر آنان و تصرف در شئون آن‌هاست، کسی جز او حق قانون‌گذاری و تعیین حقوق و تکالیف دیگران را ندارد. 💠 لذا خود عقل می‌گوید چون به آن‌جا راه ندارم و دسترسی برایم ممکن نیست، باید سخن کسی را که آن‌جا را خوب می‌داند و راه و چاه را نیک تشخیص می‌دهد، از طرفی مورد اطمینان است و در دروغ نمی‌گوید را با جان و دل قبول کنم و آن شخص، کسی جز خداوند متعال نمی‌تواند باشد. _____________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/16135 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 قسمت سوم 🎥 از حیث اعتقادی اولین سوالی که برای ذهن پیش می آید چیست؟ 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ┏━✨🌹✨🌸✨━ @kalamema ┗━✨🌸✨🌹✨━
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Monday - 13 September 2021 قمری: الإثنين، 6 صفر 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️14 روز تا اربعین حسینی ▪️22 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام ▪️23 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام ▪️28 روز تا وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام ▪️31 روز تا شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... 🔰 آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💢 امام حسن مجتبی علیه السلام: 💠 «مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ كانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجابَةٌ، إمّا مُعَجَّلةٌ وَإمّا مُؤَجَلَّةٌ.» 🔸«هر کسی بعد از قرائت قرآن، یک دعای مستجاب دارد که بلا فاصله یا بعداً برآورده خواهد شد.» 📚 (دعوات الرّاوندی، ص 24، ح 13) 📎 📎 علیه‌السلام ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ چگونه می شود خداوند از اول بوده باشد و تا آخر نیز باشد؟ 🔰 یکی از آیاتی که خداوند متعال در آن به توصیف خود پرداخته است، آیه 3 سوره حدید است که می‌فرماید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ: اول و آخر و ظاهر و باطن او است، و از هر چيزی آگاه است». در این آیه خداوند متعال اول و آخر هر چیزی خوانده شده است که باید دید منظور چیست؟ ✅ امام صادق(علیه‌السلام) در شرح «اول و آخر» بودن خداوند متعال می‌فرماید: «هر چيزى جز خدا نابود شود، يا دگرگون گردد يا تغيير و زوال‏ در آن راه يابد، يا وصف خود را از دست دهد، يا از فزونى به كاهش گرايد و يا از كاستى به فزونى،اما پروردگار جهانيان است كه از ازل تا ابد به يك حال است، اوست اول و پيش از هر چيز، اوست آخر همه، چنان‌چه هميشه بوده و اوصاف او مختلف نگردد». 🔶 توصيف به اول و آخر بودن خداوند متعال، تعبير لطيفى است از «ازليت و ابديت». زيرا می‌دانيم او وجودى است بی‌انتها و واجب الوجود، يعنى هستيش از درون ذات است و قائم به نفس؛ بنابراين از ازل بوده و تا ابد خواهد بود. او سرآغاز و ابتداى عالم هستى است، و اوست كه بعد از فناى جهان نيز خواهد بود. لذا تعبير به اول و آخر بودن او، هرگز زمان خاصى را در بر ندارد و اشاره به مدت معينى نيست. ❇️ علامه طباطبایی معتقد است: «خداوند متعال با احاطه قدرتش به هر چيزى، از هر جهت بر آن چیز محيط هم هست، و هر چيزى كه فرض شود اول است، خدا قبل از آن چيز بوده است، پس او نسبت به تمام ماسواى خود اول است، هم‌چنين هر چيزى كه ما آخرينش فرض كنيم خداى تعالى بعد از آن هم خواهد بود، چون گفتيم قدرتش احاطه به آن چيز دارد، هم به ما قبلش و هم به ما بعدش، پس آخر خدا است، نه آن چيزى كه ما آخرينش فرض كردیم». 🔺 صاحب مجمع البیان معتقد است، چون او وجودی بی‌نهایت و ازلی است، پس قدیم ذاتی است و ما سوی او، حادث است و محتاج، پس او اول عالم هستی است، چون قدیم است و غیر او حادث. آخر است؛ زیرا بعد از نابودی تمام اشیاء باقی است. 💠 در نتیجه: این صفت از صفات الهی، بیان کننده ازلیت و ابدیت خداوند متعال است، زیرا اول تمام هستی است و برای خود او اولی وجود ندارد، آخر تمام اشیا است، چرا که همه اشیا به او ختم می‌شود و غایت و نهایت همه اشیا است؛ لذا او هم اول است و هم آخر. ________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/16235 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💚 ابعاد شخصیت پیامبر عظیم الشان اسلام، به قلم نویسنده و پژوهشگر انگلیسی سده نوزدهم: ✍ جان دیون پورت مینویسد: 📃 با همه ی سادگی که برای صاحب چنان فکر عظیمی آنقدر طبیعی است، مع الذلک این مرد، حقیر ترین و ناچیز ترین کارهایی را بر عهده میگرفت که قلمِ توانای هیچ نویسنده ای نمیتواند کراهت و ناچیز بودن آنرا مکتوم و مستور سازد. حتی وقتیکه فرمانروای مطلق عربستان بود، شخصا کفش و لباس های خشن پشمی خودش را وصله میکرد، بزها را میدوشید، اتاق را جارو میکشید و آتش اجاق را روشن میکرد، خرما و آب غذای معمولی او بود و شیر و عسل غذای تشریفاتی. وقتیکه مسافرت میکرد، تکه های نانی را که همراه داشت با خادمش تقسیم میکرد. 📗 منبع؛ کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، نوشته جان دیون پورت، صفحه ۷۵ ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema