🖤 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🖤
🍃 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ🍃
🍃 وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🍃
🗓 امروز #جمعه:
28 شهریورماه 1399
29 محرم الحرام 1441
18 سپتامبر 2020
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله
📆 #روز_شمار_اربعین
🏴 تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام 21 روز باقیست...
0⃣ 1️⃣ کلام دهم:
🖤 #اباعبدالله علیهالسلام فرمودند:
🌴 لَا تُمَارِینَّ حَلِیماً وَ لَا سَفِیهاً فَإِنَّ الْحَلِیمَ یُقْلِیک وَ السَّفِیهَ یؤْذِیک.
🍃با حلیم (بیخیال)و سفیه بحث نکن. زیرا بیخیال تو را عصبانی و نادان اذیتت می کند
📖بحارالأنوار، ج 75، ص127، ح10
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🔰دستور به قتل عام کردها در روایت؟!
💬 #سوال:
آیا این درست است که امام حسن عسکری(علیهالسلام) دستور قتل عام کردها را صادر کردهاند؟
✅ #پاسخ: برای پاسخ به این سوال چند نکته را عرض میکنیم:
1⃣ قومیتگرایی در اسلام
تنها ملاک ارزشگذاری در دین اسلام، تقوا است. پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) در اینباره فرمود:
«اى مردم بدانيد! خداى شما يكى است و پدرتان يكى، نه عرب بر عجم برترى دارد و نه عجم بر عرب، نه سياهپوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سياهپوست، مگر به تقوا...».
2⃣ کرد در منابع اسلامی
در منابع اسلامی واژهی کرد، به رمهگردانان و کوچنشینان ایرانی اطلاق میشده است. مثلا به دیلمان، کردهای طبرستان و به اعراب بادیهنشین عراق، کردهای سورستان میگفتند.
👈 ولادمیر الکسیویچ ایوانف میگوید:
«نام کرد در سدههای میانه(کم و بیش از سده پنجم میلادی تا شانزدهم میلادی) نامی بود که بر همه رمهگران و کوچگران ایرانی اطلاق میشده است.»
👈آنچه که روشن است، تحول واژه «کرد» از یک معنای اجتماعی و شیوه زندگی گروههای مختلف ایرانیتبار، به یک قوم است که زمان زیادی هم طول کشیده است. البته در منابع تاریخی قرن هفتم، کُرد به عنوان یک قبیلهی خاصّ معرفی شده است.
3⃣ غارتگری، شغل گروهی از کردها
در قدیم گروهی از کردها به غارتگری و راهزنی مشغول بودهاند و به سبب همین صفات و اعمال زشت بوده که در برخی از روایات نسبت به رابطه با این گروه هشدار داده شده است.
👈روایت محلّ سوال هم به همین صورت است. مرحوم کلینی در باب قتل اللصّ(کشتنِ دزد)، نقل میکند: «احمد بن اسحاق اشعری میگوید: در نامهای به امام حسن عسکری(علیه السلام) در مورد نحوه برخورد با اکراد پرسیدم. حضرت فرمودند: اکراد را فقط به وسیله تیزی شمشیر، تنبیه کن!»
🔹مرحوم شیخ طوسی نیز در کتاب التهذیب در مبحثی که مربوط به قضاوت در مورد دزدی است که در حال دزدی او را کشتهاند، به نقل همین روایت میپردازد.
🔹علامه مجلسی مقصود از اکراد را، گروهی از ایشان که دزدی میکردهاند و در آن زمان کم نبودهاند، دانسته است.
شاهد دیگر در مورد اینکه افرادی از اکراد به راهزنی مشهور بودهاند، تا جایی که کُرد بودن جزء صفات ناپسند تلقّی میشده، اینکه علامه حلی در تذکرة، حمله اکراد را در کنار بلایی چون حمله ملخها، عنوان کرده است. و این نشان از خطرناک بودن این دسته از افراد کرد، داشته است.
✅بنابراین در روایات، مراد همه اکراد نیست؛ بلکه منظور بخش خاصی از این گروه بوده که در زمان صدور روایت، به راهزنی مشغول بودند و جزء کفّار محسوب میشدند.
btid.org/fa/news/153399
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
پاسخ به شبهه معاندین ملی گرا و زرتشتی نما در خصوص صیغه عقد اسلامی..mp3
2.23M
#شبهه_صیغه_ازدواج_اسلامی
پاسخ به شبهه معاندین ملی گرا و زرتشتی نما که صیغه ی ازدواج اسلامی را به مسخره گرفته و با ترجمه نامناسب درحال انتشار در فضای مجازی می باشند.
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🔰چرا روز جمعه، جمعه نامگذاری شد؟
✨ شخصی به امام باقر علیهالسلام عرض کرد:
كَيْفَ سُمِّيَتِ اَلْجُمُعَةُ بِالْجُمُعَةِ؟
🔸چگونه روز جمعه، جمعه نامگذاری شد؟
✨ قَالَ: إِنَّ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ فِيهَا خَلْقَهُ لِوَلاَيَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَصِيِّهِ فِي اَلْمِيثَاقِ فَسَمَّاهُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ لِجَمْعِهِ فِيهِ خَلْقَهُ
🔸 حضرت فرمودند:
خداوند در آن روز مخلوقاتش را برای (گرفتن پیمان) ولایت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و وصیّش (امیرالمؤمنین علیه السلام) در میثاق جمع کرد، پس آن روز را به خاطر جمع کردن مخلوقاتش روز جمعه نامید.
📖 تهذیب الاحکام، ج3، ص3.
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
کسی که خود کشی کند جهنمی می شود یانه و فرق آن با کشتن دیگران چگونه است؟.mp3
1.21M
💬 #سوال_مخاطب
#عاقبت_خودکشی
🔹 کسی که خود کشی کند جهنمی می شود یانه و فرق آن با کشتن دیگران چگونه است؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت جالب آیتالله مجتهدی تهرانی از ثواب روضه خواندن در خانه
🔹برای زن و بچه و مادرتان روضه بخوانید.
#روضه_خانگی
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_حسینی
💎این روزها این تعبیر را زیاد می شنویم که "ما ملت امام حسینیم"
👈اما لازمه مولفه های امام حسینی، بودن شور و شعور حسینی در کنار هم است.
🔸گرچه خدا را شکر که در بسیاری از جاهای کشورمان، شور حسینی بین پیر و جوان موج می زند، اما درباره شعور حسینی حرف و تامل زیاد است.👌
⬅️بخشی از شعائر و سیره امام حسین (ع) را ما گفتیم، اما برای شعور حسینی دیگر چه الگوهایی از زندگی اباعبدالله (ع) را می توان سرلوحه زندگی مان قرار دهیم!
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
غروب و بیقراری داد و بیداد
غم و چشم انتظاری داد و بیداد
منم سرگرم دنیای خود اما
تو یک یاور نداری داد و بیداد...
#امام_زمان
#اللهم_عجل_الوليك_الفرج
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
هدایت شده از اندیشه تشیّع
12_1_Ghaseme_Musavi(Doaye_Samat)_(www.rasekhoon.net).mp3
16.92M
غروب جمعه و دعای سمات🥀🥀
🎤 موسوی قهار
التماس دعای فرج ✨✨✨
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🏴 خدا حافظ محرم 🏴
من از تو مزد نوکریم را نخواستم
تنها مرا بخاطر کم کاری ببخش
🚩#ما_ملت_امام_حسینیم
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠علت دلگیر بودن غروب جمعه 😔
🎙حجت الاسلام_میرزا محمدی👌
#ما_ملت_امام_حسینیم🏴
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🖤 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🖤
🍃 یا رَبَّ الْعالَمین 🍃
🗓 امروز شنبه:
29 شهریورماه 1399
1 صفر 1441
19 سپتامبر 2020
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله
📆 #روز_شمار_اربعین
🏴 تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام 20 روز باقیست...
1️⃣ 1️⃣ کلام یازدهم:
🖤 #اباعبدالله علیهالسلام فرمودند:
🌴 لَاتَقُولَنَّ فِی أَخِیک الْمُؤْمِنِ إِذَا تَوَارَی عَنْک إِلَّا مَا تُحِبُّ أَنْ یقُولَ فِیک إِذَا تَوَارَیتَ عَنْه.
🍃 در غیاب برادر مؤمنت، درباره ی او سخنی نگو مگر آن چه دوست داری هنگام غیاب تو، درباره ات بگوید.
📖بحارالأنوار، ج 75، ص127، ح10
هفت دریا نستانیم به یک قطره اشک
دیده ما صدف، این قطره همان گوهر توست...
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
دعای عهد را صبح تا چه زمان می شود خواند؟.mp3
59.5K
💬 #سوال_مخاطب
#دعای_عهد
🔹 دعای عهد را صبح تا چه زمان می شود خواند؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
✅ توکل به خدا و اساب عادی
✍ برخی افراد گمان میکنند که بین توکل به خداوند متعال و اموری مانند رجوع به پزشک، داشتن محافظ و ... منافات دارد،
حال آنکه اگر شخصی با آموزههای اسلام آشنایی داشته باشد، به خوبی پی خواهد برد که این دو در راستای یکدیگر هستند، به این معنا که یک انسان موظف است که وظیفه خویش را به خوبی انجام دهد، آنگاه به خدای متعال نیز توکل کند، زیرا که تأثیرگزاری و خلق این امور نیز به دست خدای متعال است و خود خدا نیز دستور داده این امور رعایت شود،
به همین خاطر زمانی که فردی از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) پرسید که آیا شترم را رها کرده و به خدا توکل کنم؟، حضرت در پاسخ فرمودند: شتر را ببند و به خدا توکل کن.
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🔰 توماس هابز و زندگی
✍ عدم اعتقاد و باور به خدای متعال زندگی بشر را پوچ و بیمعنا میکند، به گونهای که بزرگان اندیشه غرب که خدا را از زندگی خویش حذف کردهاند، زندگی را مانند زندانی توصیف کردهاند که تنها با زجر باید آن را باید تحمل کرد، به عنوان نمونه «توماس هابز» فیلسوف نام آشنای تمدن غرب در این زمینه میگوید:
«زندگی انسان فقط در انزوا و کمبود، پست و زشت، نفرت انگیز، خشن، حیوانی و کوتاه است!»
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🔰علم به همه اسرار قرآن در نزد اوست!
✍قرآن کریم در آیهای نورانی از شخصی سخن میگوید که او را عالم به تمام کتاب میداند؛ و بیان میکند «علم الکتاب» یعنی علم به تمام این کتاب مقدس، در نزد اوست:
«مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب؛[رعد/43]» یکی از بحثهای مهم ذیل این آیه، این است که به راستی این شخص چه کسی بوده است و منظور از قرآن کریم کیست؟
اگر به کتب روایی و تفسیری شیعه و اهل سنت مراجعه کنیم، خواهیم دید که روایات بسیاری از نبی اکرم(صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است که منظور از این شخص در آن زمان، تنها «امیر المومنین»(علیهالسلام) بوده:
1⃣ «حاكم حسكانى» از «ابو سعيد خدرى» نقل میکند:
«سَألْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلّىاللّهعليهوآله) عَنْ قَوْلِ اللّهِ تَعَالَى:
«وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ». قَالَ: ذَاكَ اَخِى عَلِىُّ بْنُ اَبِيطَالِبٍ؛ از رسول خدا درباره اين آيه سوال كردم، فرمودند:
عالم به كتاب برادر من على بن ابیطالب(علیهالسلام) است».
👈همچنین خود او از «ابو صالح» نقل میکند: «مراد از عالم به كتاب در آيه مباركه، على بن ابیطالب(علیهالسلام) است».
2⃣ «قندوزى حنفى» از «عبد اللّه بن عطّار» در کتاب خود نقل میکند: «امام محمد باقر(عليهالسلام) فرمودند: كسى كه علم كتاب نزد اوست، على بن ابیطالب(علیهالسلام) است».
🔹 همچنین او از «ابن عباس» نقل میکند: «مراد از عالم به كتاب در آيه مباركه، على بن ابیطالب(علیهالسلام) است».
👈اگر به منابع معتبر شیعه هم نگاه کنیم، خواهیم دید روایات متعددی وجود دارد که ائمه اطهار(علیهمالسلام) فرمودهاند منظور از این آیه، امیرالمومنین(علیهالسلام) بوده و بعد از ایشان، این علم به امامان بعدی رسیده است؛ به طور مثال «یزید بن معاویه عجلی» میگوید از امام باقر(علیهالسلام) راجع به تفسیر آیه «عنده علم الکتاب» پرسیدم؛ حضرت در پاسخ فرمودند:
«ايّانا عنى، و علىّ افضلنا و اوّلنا و خيرنا بعد النّبى(صلّىاللّهعليهوآله): خداوند در اين آيه ما را اراده كرده است، و علىّ بن ابیطالب(علیهالسلام) با فضيلتترين و مقدمترين و بهترين ماست، بعد از نبى مكرم(صلّىاللّهعليهوآله)».
👈همچنین از «ابو سعيد خدرى» روايت شده که از رسول خدا درباره آيه «عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتاب» سئوال كردم؛ حضرت فرمود: این درباره وصى برادر من، سليمان بن داود است؛ عرض كردم: اى رسول خدا(صلّىاللّهعليهوآله) مراد از آيه «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» كيست؟ فرمود: برادر من علىّ بن ابیطالب(علیه السلام) است».
🔹روایات شیعه در این موضوع، بسیار زیاد است و به چند روایت ختم نمیشود؛ لذا هیچ شکی وجود ندارد که منظور از این آیه تنها امیرالمومنین(علیهالسلام) بوده است و بعد از ایشان علم وی، به ائمه بعدی(علیهمالسلام) رسیده است.
btid.org/fa/news/47300
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
سر مقدس امام حسین علیه السلام کی به کربلا برگشت و کنار بدن ها دفن شد؟.mp3
452.6K
💬 #سوال_مخاطب
#برگشت_به_کربلا
🔹سرهای مقدس شهداء کربلا و امام حسین علیه السلام کی به کربلا برگشت و کنار بدن ها دفن شد؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا شیعیان برخلاف اهل سنت در نماز بر مهر سجده می کنند
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺
🍃 یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام🍃
🗓 امروز یکشنبه:
30 شهریورماه 1399
2 صفر 1441
20 سپتامبر 2020
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🖤 #السلام_علیک_یااباعبدالله 🖤
📆 #روز_شمار_اربعین
🏴 تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام 19 روز باقیست...
2️⃣ 1️⃣ کلام دوازدهم:
🖤 #اباعبدالله علیهالسلام فرمودند:
🌴 اعْمَلْ عَمَلَ رَجُلٍ یعْلَمُ أَنَّهُ مَأْخُوذٌ بِالْإِجْرَامِ مَجْزِی بِالْإِحْسَان.
🍃 همانند آن مردى كار كن كه مى داند در برابر گناه مؤاخذه مى شود و در برابر كار نيك پاداش مى گيرد.
📖بحارالأنوار، ج 75، ص127، ح10
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🔰 سوالاتی از برادران اهل سنت:
✍ قرآن کریم در آیات متعددی به مسلمانان دستور میدهد که از پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) اطاعت کامل داشته باشند و در هیچ موردی با ایشان مخالت نکنند. از طرفی خود پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در حدیثی که مورد قبول شیعه و اهل سنت است فرمودند: «اى مردم هيچ چيزی شما را به بهشت نزديك و از آتش دوزخ دور نمىکند، مگر اینکه من شما را به آن امر كردم؛ و هيچ چيزی شما را به آتش نزديك و از بهشت دور نمىکند، مگر اینکه من شما را از آن نهى كردم».
👈همچنین امام صادق(علیهالسلام) فرمودند: «حلال محمد حلال است تا روز قیامت؛ و حرام محمد نیز تا روز قیامت حرام است، و هرگز تغییر نخواهند کرد». با توجه به این روایت، هرگز احکام دین مبین که اسلام که توسط پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) آورده شده است، هرگز تغییر نمیکند و اگر کسی بخواهد این احکام را تغییر دهد، حلالی را حرام، یا حرامی را حلال کند، قطعا بدعتگذار خواهد بود.
👈حال اگر به تاریخ صدر اسلام نگاه کنیم خواهیم دید؛ در موارد متعددی جناب «عمر بن خطاب» خلیفه دوم، با دستورات پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) به مخالفت پرداخته و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال اعلام کرد؛ ما برای رعایت اختصار چند مورد از این احادیث را که توسط خود اهل سنت بیان شده است را بیان میکنیم:
1⃣ «علّامه امينى» از «طبرى» نقل میکند که «عمر بن خطاب» گفت: «سه چيز در زمان رسول خدا حلال بوده است، اما من آنها را حرام مىكنم و هر كس آن کارها را انجام دهد، او را عقاب مىكنم؛ متعه حجّ، متعه زنان و گفتن «حى على خير العمل» در اذان». لذا طبق این نقل که در کتب اهل سنت فراوان دیده میشود، خلیفه دوم این موارد را که در زمان پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) جایز و حلال بوده را حرام کرد.
2⃣ «طبرى» در تاريخ خود با سلسله سند متّصل، از «عمران بن سواء» روايت میكند كه عمران گفت: «نماز صبح را با عمر خواندم، پس عمر برخاست، من نیز با او برخاستم؛ او گفت: آيا حاجتى دارى؟ گفتم: بلى. گفت: با من بيا. من با او رفتم، تا داخل منزل شدیم، گفتم: آمدهام تو را نصيحتى كنم؛ گفت: مرحبا به پند دهنده هر صبح و شام، گفتم: امّت تو، بر تو چهار چيز را عيب مىگیرند: 1. تو «عمره تمتّع» را در ماههاى حجّ، حرام كردى در حالیکه رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) حرام نکرده بود، همچنین ابوبكر نيز حرام نکرد؛ 2. تو «متعه نساء» را حرام كردى، در حالیكه از طرف خدا جايز بود، و ما در گذشته با يك كفّ از طعام متعه مىکرديم؛
3⃣ چنين حكم كردهاى كه اگر كنيزى از مولاى خود بچّهاى به دنیا بیاورد، به سرعت آزاد مىشود، با آنكه مولای آن کنیز، او را آزاد نكرده باشد؛
4⃣ مردم از تو شكايت دارند كه رعيّت را به شدّت و تندى حركت مىدهى و با خشونت و تعب مىرانى؛
در اين حال عمر گفت: «انا زميل محمّد و كان زامله فى غزوة قرقرة الكدر ... من هم طراز و هم رديف محمد(صلیاللّهعليهوآله) هستم و در غزوه «قرقرة الكدر» روى مركب، در رديف پيغمبر اكرم(صلیاللهعلیهوآله) نشسته بودم؛ سوگند به خدا كه من گلّه را مىچرانم و سيرشان مىكنم ....»
btid.org/fa/news/46332
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈