🔹 چهار؛ با بررسی مواردی از روایات اهل بیت (ع) بدست می آید که آنان نیز هر جا که لازم بوده در باره مسایل یا اندام جنسی سخن بگویند، با نهایت ادب و آزرم آن را بیان می کردند.
دو نمونه را مورد اشاره قرار می دهیم:
یک؛ «عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ النَّبِيَّ (ص) قَالَ لِبَعْضِ نِسَائِهِ مُرِي نِسَاءَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْ يَسْتَنْجِينَ بِالْمَاءِ وَ يُبَالِغْنَ فَإِنَّهُ مَطْهَرَةٌ لِلْحَوَاشِي وَ مَذْهَبَةٌ لِلْبَوَاسِيرِ.» (الکافی، ج 3، ص 18) «باب القول عند دخول الخلاء» بر اساس این روایت رسول اکرم (ص) از طریق همسران خود به زنان پیام داد که به زنان مسلمان ابلاغ کند تا آنان در شستن اندام جنسی خود به هنگام استنجاء دقت و مراقبت بیشتر داشته باشند. آن حضرت به عنوان پیامبر امت و پدر معنوی جامعه دین داران، می توانست خود مستقیماً با زنان در این باره سخن بگوید، اما ترجیح داد که این پیام از طریق یکی از همسران ایشان به زنان مسلمان ابلاغ گردد تا بدین طریق نهایت ادب و آزرم رعایت گردد.
دو؛ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَذْيِ فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع كَانَ رَجُلًا مَذَّاءً فَاسْتَحْيَا أَنْ يَسْأَلَ رَسُولَ اللَّهِ ص لِمَكَانِ فَاطِمَةَ ع- فَأَمَرَ الْمِقْدَادَ أَنْ يَسْأَلَهُ وَ هُوَ جَالِسٌ فَسَأَلَهُ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص لَيْسَ بِشَيْءٍ.» (تهذیب الاحکام، ج 1، ص 17)
به استناد این روایت حضرت امیر (ع)، به رغم ابتلاء به «مذی» که مربوط به خروج آب شبیه منی قبل از جنابت و به نوعی ناظر به مساله جنسی است، از روی شرم و ادب مستقیماً با پیامبر اکرم (ص) وارد سخن نشد و پرسش خود را در باره حکم آن از طریق دوست خود؛ مقداد پیجویی کرد.
🔹 حال باید پرسید:
وقتی خداوند در مقام بیان احکام شرعی (جنابت در پی همبستری) یا در مقام تبیین داستان برخورد جنسی زلیخا با یوسف (ع)، آن چنان با اشاره و کنایه سخن می گوید، و رسول اکرم (ص) در مقام ابلاغ یکی از رهنمون های دینیِ نسبت به مساله استنجای زنان و نیز حضرت امیر (ع) برای دریافت حکم شرعی مذی از طریق دوست خود؛ یعنی مقداد کمک می گیرد تا مرزهای ادب، شرم و اخلاقِ نزیه به صورت شایسته رعایت گردد، چگونه می توان پذیرفت که اهل بیت (ع) در مقام مزاح در زمینه مسایل جنسی مطالبی بس زشت و زننده را بر زبان جاری کنند که نتوان آنها را حتی برای کهنسالان بازگو کرد؟!
از این جهت باید تاکید کرد که ابراز مطالب ناصواب هر چند از روی خیرخواهی باشد، مصداق این روایت نبوی است: «من أفتى الناس بغير علم كان ما يفسده أكثر مما يصلحه»
🔹 در پایان به عنوان یک برادر خیرخواه دینی به فاضل محترم جناب آقای رائفی پور توصیه می کنم که در موسسه خود به ویژه در طرح مباحث دینی از شماری از فاضلان متضلع حوزه بهره گیرد تا این دست از اشتباهات به کمترین نصاب خود منتهی گردد. پیداست که تنها خداوند و اولیای او هستند که از گونه خبط و خطا به طور کامل دوراند!
از خداوند مهر گستر می طلبیم که به توفیقات روز افزون امثال ایشان و همه کسانی که در مسیر تبلیغ دین و فرهنگ دینی تلاش می کنند، بیافزاید! بمنه و کرمه
علی نصیری
قم، موسسه معارف وحی و خرد
سه شنبه
بیست و هفتم دی ماه 1401
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
#معرفی_کتاب
#نقد_مکتب_تفکیک
درباره تفسیر دین و آموزههای آن، رهیافتهای مختلفی از صدر اسلام مطرح شده است؛ یک رهیافت بیشتر به نقل و از جمله روایات اهتمام دارد، سرآغاز این جریان در اهل حدیث و ظاهرگرایان از اهل سنت در سدههای نخست هجری است. مصداق بارز این رهیافت در تشیع معاصر، مکتب اخباریگری در حوزه فقه و مکتب تفکیک در حوزه عقاید است؛ برخی از دیدگاههای تفکیکیان در مسائل کلامی نه تنها با عقل بلکه با خود آیات و روایات نیز همخوان نیستند.
خرید کتاب:
https://poiict.ir/?p=23254
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
یزدان پناه.mp3
زمان:
حجم:
45.22M
سخنرانی: سید یدالله یزدانپناه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
#معرفی_کتاب
#علم_دینی
#آیةالله_جوادی_آملی
اطلاعات بیشتر:
https://esra.ir/fa/web/news/w/964239
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
2.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جلب رحمت الهی در ماه رجب
🎙 آیة الله مظاهری
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
⚠️نشست علمی
"جایگاه عقل فلسفی در علم کلام، از نگاه مکتب تفکیک"
با حضور حجت الاسلام بیابانی اسکویی (از نظریه پردازان مکتب تفکیک) (همراه پرسش و پاسخ)
🔸زمان؛ بعد از نماز عشا
🔸مکان؛ پردیسان، موسسه امام صادق علیه السلام، زیرهمکف، نمازخانه
آیت الله سید جعفر سیدان :
” … الان کسی به مانند آقای بیابانی بر آراء و نظرات میرزا اصفهانی احاطه ندارد …“
زندگینامه آقای بیابانی:
https://yun.ir/vmzujd
@kalamcenter
........
🌿@kalamcenter
🌿@tabiin_ir
#استدلال_عقلی
#برهان_صدیقین
حکمای اسلامی کوشیدهاند به استدلالی عقلی راه یابند که در آن استدلال، مخلوقات، واسطه اثبات نباشند. بوعلی سینا برهان معروف خود را که از راه تقسیم موجود به واجب و ممکن و نیازمندی ممکن در وجود به مرجح و امتناع دور و تسلسل علل، وارد شده است «برهان صدیقین» میخواند و مدعی است این برهان بر سایر براهین شرافت دارد؛ زیرا اشیاء و مخلوقات، واسطه برای اثبات حق قرار نگرفته است.
در برهان بوعلی اشیاء، واسطه اثبات ذات واجب قرار نگرفتهاند آنچانکه متکلمان و ارسطوئیان اشیاء را از این جهت که حادث یا متحرکند، واسطه قرار دادهاند. آنچه در برهان بوعلی وجودش مسلم و قطعی گرفته شده است، مطلق موجود است که نقطه مقابل آن، انکار هستی به طور مطلق است. پس از آنکه در اصل وجود موجودات تردید نکردیم؛ یعنی همینقدر که سوفسطائی نشدیم، یک تقسیم عقلی به کار میبریم که موجود یا واجب است و یا ممکن، شق سوم محال است. سپس نیازمندی ممکن را به مرجح که بدیهی اولی است، مورد استناد قرار میدهیم، آنگاه با امتناع دور و تسلسل که مبرهن است، نتیجه نهایی را میگیریم. چنانکه پیداست در این برهان، مخلوقات و موجودات جهان، واسطه اثبات قرار نگرفته است؛ یک محاسبه صِرفا عقلانی ما را به نتیجه رسانیده است.
📖 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، ص ۱۲۰.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 از هر کسی که میخواهی شفاعت کن!
جناب عبدالعظیم حسنی روایتی را از حضرت امام هادی علیه السلام نقل میکند که یک فراز آن را به مناسبت شهادت ایشان تقدیم میکنم:
«لَمَّا كَلَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ مُوسَى... قَالَ إِلَهِي فَمَا جَزَاءُ مَنْ دَعَا نَفْساً كَافِرَةً إِلَى اَلْإِسْلاَمِ قَالَ يَا مُوسَى آذَنُ لَهُ فِي اَلشَّفَاعَةِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لِمَنْ يُرِيدُ...»
هنگامی که خدای سبحان با حضرت موسی سخن گفت (ایشان چند سؤال از پروردگار متعال پرسید؛ از جمله این سؤال) خدایا جزای کسی که یک نفر کافر را به اسلام دعوت کند، چیست؟ خدای سبحان در جواب فرمود: به او در روز قیامت اجازه میدهم که از هر کسی که خواست، شفاعت کند.
📖 الأمالی (صدوق)، ج ۱، ص ۲۰۷ (مجلس سی و هفت).
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔵کتاب “خداباوری در گذر اندیشهها” منتشر شد.
🔸فراگیری گسترده و زنده مباحث خداشناسانه در تاریخ اندیشه بشر، نشان از اهمیت و جایگاه این بحث خطیر در حیات فردی و اجتماعی بشر دارد و ازاینرو تأملات فلسفی بیش و پیش از هر چیز در حوزه مباحث و مسائل دینی، متوجه مقوله خداباوری بوده است. بیتردید چالشها و کاوشهای فراروی این براهین در سدههای گذشته، زمینه پویایی و قوت مباحث خدااندیشی را فراهم نموده و جذّابیّت و کشش این حوزه معرفتی را دو چندان نموده است.
🔸مجموعه حاضر، حاصل مباحثات و گفتگوهای اساتید برجسته فلسفه دین در موضوعات مختلف و مرتبط با مقوله «وجود خدا» است که در جلسات متعدد گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در هر یک از موضوعات ابتدائاً یکی از اساتید به طرح بحث در موضوع پرداخته است و سپس در ادامه با پرسش و پاسخها و نکتهسنجیهای ژرفنگرانه سایر اساتید، مباحث بسط و غنا و تفصیل بیشتری یافته و ابعاد موضوع روشنتر شده است.
🔹این کتاب توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
🌐https://hekmateislami.com/?p=14067
@hekmateislami
💠نشست های علمی عرفان اهل بیت علیهمالسلام
🏤پژوهشکده تمدن توحیدی با همکاری مرکز آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی العالمیه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند؛
1⃣دکتر مزرئی؛بعد اجتماعی تصوف/5 بهمن14:30-16:30،مرکز آموزشهای کوتاه مدت جامعه المصطفی
2⃣دکتر کوثری،دکتر احمدی میانجی،دکتر زمانی؛ظرفیت تصوف در تقریب/6بهمن10-12،مرکز آموزشهای کوتاه مدت جامعه المصطفی
3⃣دکتر مزرئی، دکتر گرجیان؛روش شناسی تفسیر/7 بهمن، 8:30-10مرکز قرآنی جامعه المصطفی
4⃣دکتر فضیل الجزائری؛ عرفان اهل بیت/7بهمن10-12مرکز آموزشهای کوتاه مدت جامعه المصطفی
5⃣دکتر فنایی؛عرفان امام خمینی/8 بهمن8:30-10،مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی
6⃣دکتر یزدان پناه؛جایگاه عرفان در ایران/8 بهمن13-15موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
7⃣دکتر رودگر، دکتر علی فضلی؛عرفان در نصوص اهل بیت،9بهمن10-12،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
8⃣دکتر پارسانیا، عرفان اجتماعی،9 بهمن15-17،مرکز آموزشهای کوتاه مدت جامعه المصطفی
9⃣دکتر موسوی، دکتر میرزایی، دکتر کوهساری؛ طرفیت عرفان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی،10 بهمن10-12 پژوهشکده تمدن توحیدی
0⃣1⃣آیت الله رمضانی؛ سیره سلوکی عارفان متاخر قم،10 بهمن 13-15مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشستهای_علمی
#عرفان_اهل_بیت
#مفتاح
#جهاد_تبیین
•┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈•
@meftahgolestan