هنگام بازگشت از بغداد مقداری پول داشتم، بدین جهت ماهیانهای که از طرف حضرت آیة الله العظمی حکیم پیشنهاد شد رد کردم، و طبق عقیدهام میل نداشتم به تصرف در اموال فقرا آلوده شوم. با کمال قناعت از همان پولی که با زحمت و مشقت چهار ساله به دست آورده بودم، روزگار را سپری میکردم و دلخوش بودم که دست نیاز به کسی دراز نمیکنم و محتاج این و آن نیستم.
در ایام کشمکش ازدواج، پولهایم ته کشید و میباید به کاری مشغول شوم تا كمك خرجی داشته باشم. حدود دو سال به کار صحافی کتاب پرداختم ولی برای من این کار ناموفق و رنج آور بود. روبرو شدن با مشتریهای گوناگون و زحمت رفت و آمد و نقها و در نتیجه درآمد بسیار ناچیز مرا بستوه آورد و این کار را موافق شأن ولباس روحانی خود نمیدیدم. پس باید کاری پیشه کرد که در روند علم و دانش و خدمت به دین باشد و تا اندازهای دارای بهره مادی نیز باشد و رفع نیازهای ضروری زندگی را نماید.
بیش از يك سال در این موضوع فکر و بررسی کردم؛ کتابفروشی کنم؟ به خطاطی و استنساخ پردازم؟ در دفتر یکی از مراجع به کاری مشغول شوم؟ وعظ و خطابه را انتخاب نمایم؟ نه، گرچه هر يك از این راهها دارای ویژگیهایی میباشد، اما من نمیپسندم. بالاخره تصحیح کتاب را ترجیح دادم، چون ضمن خواندن و دقت کتابها برای تصحیح چاپی، بهرههای علمی نصیبم میشود و اجرتی نیز گرچه اندک خواهم گرفت و میتوانم با قناعت خرج روزمره را درآورم.
📖 عرض حال، ص ۷۸ و ۷۹.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
پرسش ها و پاسخ ها از آیت الله العظمی جوادی آملی:
#سؤال:برای مقابله با شبهات و رسيدن به يقين، غير از مطالعه و تحقيق، چه راههايی وجود دارد؟
#پاسخ:تحقيق و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقی، به عمل انسان وابسته است؛ يعنی انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. محقق كسی است كه از نظر علمی عميقاً تحقيق كرده و مطالب را برای خود حل كرده است؛ ولی متحقق كسی است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل می كند. اگر كسی عالم محض بود و حرفهای متقن و محكم داشت؛ ولی به آن ايمان نداشت يا به علم خود بی باور بود و به حقايقی كه برايش مكشوف شده، عمل نكرد، كم كم دُچار شك و شبهه می شود.
خداوند در قرآن كريم با تعبيری لطيف درباره فرعون فرموده است: (وَجَحدُوا بِها وَ اسْتيقنتها أنفُسُهُمْ ظُلماً وَ عُلُوّاً).[سوره نمل آیه ١۴]
موسی كليم(سلام الله علیه) هم طبق آيات قرآن به فرعون فرمود: (لَقَدْ علمتَ ما أنزلَ هؤلاءِ إلاّربُّ السَّمواتِ و الأرض)[سوره اسراء آیه ۱۰۲] ؛ تو خود می دانی كه اينها را كسی جز خدای آسمانها و زمين نفرستاده است. با اين همه فرعون به اين علم خود باور نداشت.
فهم و باور، دو چيز متفاوت است:فهم در اختيار ما نيست؛ ولی باور در اختيار ماست. با فكر كردن، مطالعه يا تحصيل، علمی برای ما حاصل می شود و پس از آن ديگر نمی توانيم بگوييم كه من نمی خواهم بفهمم. در فهم انسان اراده دخيل نيست؛ امّا در باور اراده دخيل است؛ يعنی انسان پس از آنكه چيزی را فهميد، می تواند به آن باور داشته يا نداشته باشد. در بحث ميان دو نفر، گاهی با اينكه يكی مسئله حق را برای ديگری روشن می كند، ديگری زير بار نمی رود؛ يعنی نفس به قدری شرور است كه می تواند در برابر ۴=٢×۲ بايستد و بگويد: من باور نمی كنم، با اينكه فهميده است.
برای اينكه به ويروس درونی «شك و شبهه» مبتلا نشويم، بايد به آنچه فهميده ايم، #باور داشته باشيم و به آن #عمل كنيم. تا عمل در كار نباشد، يقين حاصل نمی شود. بهترين راه برای نجات از گزند شبهه اين است كه به آنچه فهميديم، عمل كنيم.
نسیم اندیشه دفتر یکم ص ۱۵۶،۱۵۷
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
من به تخصص عقیدهمندم، همواره به جوانان حوزه سفارش میکنم که دو مرحله مقدمات و سطح را با جدیت تمام تحصیل کنند و هیچ فرصتی را در این مقطع تحصیلی از دست ندهند تا پایه علمی آنها استوار و زیر بنای دانشیشان کاملاً قوی شود. آنگاه در رشتههای خاصی، مخصوصاً رشتهای که مورد علاقهشان باشد، کار کنند و همه کوشش خود را صرف آن رشته نمایند تا به هدف مشخص برسند و خودشان و اجتماع مسلمانان را هر چه بیشتر و بهتر بهرهور نمایند.
فقیه، اصولی، ادیب، مورخ، سخنگو، نویسنده و صاحب هر رشته دیگری مانند این رشتهها میتوانند به طور تخصصی راه خود را طی کنند اگر پایهگذاری آنان استوار باشد، وگرنه طالب علمی سرگردان خواهند بود و به سر منزل فضل و کمال شایسته نمیرسند. از بزرگی نقل میکنند که میگفت: هر صاحب تخصصی بر من غالب و من بر هر غیر متخصصی غالب آمدم.
من، چنان که در همین نوشتار تذکر داده ام پس از طی بعضی از مراحل علمی به فکر تخصص افتادم، آن هم تخصصی که در حوزههای ما کمتر بدان توجه دارند. علما و مدرسین و سخنگویان حوزه بسیارند و شاید در این رشتهها کمبودی احساس نمیکردم، ولی رشتهای که انتخاب کردم بدان احتیاج بود، گو این که کتابشناسی و نسخهشناسی را علم ندانند و با نظر بزرگی بدان ننگرند، این راه را انتخاب کردم و نزديك پنجاه سال است به کار خود ادامه دادهام و در حال حاضر بیشتر وقت خود را با گرد و غبار نسخههای قدیم و فرسوده سپری میکنم.
📖 عرض حال، ص ۱۸۷ و ۱۸۸.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۰.mp3
7.87M
#درسگفتار
#اصول_فلسفه
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم
🗓 جلسه دهم، ۱۴۰۳/۲/۱
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۱.mp3
8.76M
#درسگفتار
#اصول_فلسفه
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم
🗓 جلسه یازدهم، ۱۴۰۳/۲/۹
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#پرسش_و_پاسخ
❓آیا عرفان اسلامی نیز به گناه آغازین معتقد است؟
یادم میآید کُربَن آن شب به موضوع نخستین گناه آدمی، به هبوط بشر پرداخت و با طرح این مشکل در قالب مسیحیت، از علامه طباطبایی پرسید: آیا عرفان اسلامی نیز به گناه آغازین معتقد است؟
...علامه طباطبایی با صدای آرامی که به دشواری شنیده میشد، چنانکه گویی برای خودش زمزمه میکرد، در پاسخ گفت: هبوط بشر، نقص یا عیب نیست. پس آنقدرها هم گناه نیست. اگر میوه ممنوع نبود، امکانات بیکران وجود، هرگز به منصه ظهور نمیرسید.
📖 خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی درباره علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، ص ۹۴ و ۹۵ به نقل از «هانری کربن آفاق فکر معنوی در اسلام ایرانی» اثر داریوش شایگان.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از مدرسه آزاد عالی عروج
🔹پذیرش مدرسه آزاد عالی عروج 🔹
دوره مقدماتی فلسفه اسلامی با
رویکرد اجتهاد در معارف
▫️سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴
▫️بصورت حضوری
📎 شرایط پذیرش :
▫️اتمام پایه چهار حوزه علمیه
▫️قبولی در مصاحبه علمی شناختی
▫️تعهد به التزام به تمامی برنامه های موسسه
🔻مهلت ثبت نام : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
🔻لینک ثبت نام :
B2n.ir/y49570
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید (ساعت ۲۱ الی ۲۲) ۰۹۳۰۲۳۰۰۸۸۵
🆔در کانال ایتا مدرسه عروج عضو شوید
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه
▫️موسسه آموزش عالی امام صادق(ع) به مناسبت شهادت استاد مطهری برگزار می کند:
🔹نشست علمی با عنوان
«#استاد_مطهری و رسالتهای #متکلمانه»
🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد #جبرئیلی
🕓زمان: سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱، ساعت ۱۸
▫️مکان: طبقه دوم، سالن نشستهای مرکز تخصصی امام صادق علیهالسلام
🖥پخش زنده
https://eitaa.com/kalamcenter
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔶 تدبر در قرآن بدون علم نمیشود.
قرآن دارای لطایف و عجایب بیشماری است و تا انسان به علوم و معارف آشنا نباشد، نمیتواند عظمت این کتاب بزرگ آسمانی را درست درک کند. برخی از مردم میخواهند بدون آشنایی با علوم و معارف، معانی عالیه قرآنی را كما هو حقه درک کنند و نمیدانند که قرآن کتاب خودآموز نیست؛ در عین اینکه کتاب صریح و مبین و روشنی است، درک لطایفش موقوف به استعداد قبلی ذهن خواننده است. مَثَل این کسان که میخواهند بدون داشتن ابزار فهم قرآن که علم و عقل است كما هو حقه معانی عالیه آن را درک کنند، مَثَل آن کس است که سواد نداشت و از عینکفروش عینکی را مطالبه میکرد که بتواند با او بخواند و نمیدانست که عینک، سواد نمیآورد. تدبر هم مثل عینک سواد نمیآورد، ولی هر کس با تدبر به اندازه سوادش بهره میبرد. فرضاً لطیفه تاریخی در قرآن باشد که قرآن با یک اشاره گفته مثل تنقید از مسیحیان و اشاره به اینکه عقیده اینها از بت پرستها اقتباس شده که با كلمه «يضاهئون قول الذين كفروا» در قرآن به آن اشاره شده و یا بعضی نکات طبیعی مثل آنچه بعضی از کلمه «فتثیر سحاباً» استفاده کردهاند، بلاشک موقوف به اطلاع قبلی است و همچنین است نکات معرفة النفسی و اجتماعی و فلسفی و عرفانی.
📖 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۱۵، ص ۱۲۷ و ۱۲۸.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a