eitaa logo
گوهر مراد
686 دنبال‌کننده
991 عکس
242 ویدیو
57 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 اجزاى تشكيل دهنده "كلام" گفته شد كه هر علمى از موضوع، مبادى و مسائل تشكيل شده است. كلام نيز از اين جريان مستثنىٰ نيست. 🔵 موضوع كلام موضوع كلام ذات، صفات و افعال الهى است. مرحوم علامه حلى در آثار كلامى خود همچون "مناهج اليقين فى أصول الدين" ، "الأسرار الخَفيّة فى العلوم العقلية" و "كشف المراد فى شرح تجريد الإعتقاد" با اشاره به اختلاف مراتب علوم، تصريح مى كند كه برترين علوم، علم كلام است؛ زيرا متكفّل أشرف اشياء يعنى واجب الوجود تعالى است. علم كلام ناظر به ذات، صفات و افعال الهى است. 🔵 مبادى كلام تصور موضوع كلام و نيز تصور موضوع و محمول هر مسئله كلامى، مبادى تصورى كلام است. اصول و قواعد منطقى، معرفت شناختى و فلسفى كه اثبات مسائل كلامى مبتنى بر آنهاست، مبادى تصديقى كلام است. 🔵 مسائل كلام مجموعه گزاره هاى اعتقادى كه بر اساس ادله تبيين و پذيرفته مى شود، مسائل كلام را تشكيل مى دهد. 📋 دو نكته: يك. مبادى هر علم، در علم ديگر تبيين مى شود؛ ناگزير بايد به علمى منتهى شويم كه جايگاه مبادى آن، در خود اين علم باشد يعنى يا بيِّن و بديهى است و يا در خود اين علم، مبيَّن مى شود. دو. يكى از مباحث كلامى تبيين ادله اثبات وجود خداست؛ آيا اين مبحث، مسئله اى كلامى است يا آنجا كه سخن از اثبات وجود باشد، بحثى فلسفى مى شود؟ كه همه علوم در اثبات موضوع خود به فلسفه (كه موضوعش موجود بما هو موجود است) محتاج اند. 📚 براى مطالعه بيشتر درباره موضوع، مبادى و مسائل علم كلام به كتاب "آشنايى با علوم اسلامى بخش كلام" آية الله شهيد مطهرى و نيز كتاب "درآمدى بر علم كلام" استاد ربانى گلپايگانى مراجعه نماييد. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
كمال انسان از نگاه علامه حلّى از برخى آثار مرحوم علامه حلّى سخن گفتيم. يكى از آنها "الأسرار الخفيّة فى العلوم العقلية" است. ايشان در مقدمه كتاب بعد از خطبه به كمال انسان اشاره مى كند: 📚 كمال انسان عبارت است از متّصف شدن به علوم عقلى كلّى و عقائد صحيح يقينى. وى در ادامه مى افزايد: بدون شكّ أكمل و أَولاى علوم عقلى، علم به مبدأ و منتهاى أشياء يعنى واجب الوجود تعالى است. الأسرار الخفيّة، ص ٣. 🔶 در سلسله مراتب علوم به علمى مى رسيم كه هيچ علم ديگرى فوق آن نيست؛ علمى كه موضوع آن أعمّ الأشياست. اين علم، "علم الهى" يا فلسفه است. الأسرار الخفيّة، ص ٢١٠. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
حلّى كتاب در سه فنّ تنظيم شده است: فنّ اول در منطق فنّ دوم در طبيعيات فنّ سوم در الهيات
🔶 أعمّ العلوم اگر مبادى هر علمى در علم ديگر تبيين شود، ناگزير بايد به علمى برسيم كه مبادى اش، در خودش تبيين شود؛ در غير اين صورت تسلسل در علوم پيش خواهد آمد كه محال است. استحاله تسلسل علوم به اين دليل است كه مبادى هر علم به لحاظ معرفت شناختى نقش علت را براى علم ايفا مى كند؛ زيرا مباحث و مسائل علم بر مبادى اش توقّف دارد. 📚 مرحوم محقّق طوسى -قدّس سرّه القدّوسى- در "منطق التجريد" مى نويسد: "و العلمُ الباحثُ عن الموجودِ المطلقِ هو الّذى يَرتقى العلومُ اليه و يُبيَّن مبادئُها فيه" علمى كه از موجود مطلق بحث مى كند، همان علمى است كه تمام علوم به سوى او ارتقاء مى يابند (به آن محتاج اند) و مبادى آن، در خودش تبيين مى شود. 📖 علامه حلّى در شرح اين فراز به ترتّب علوم بر اساس رابطه موضوع علوم اشاره مى كند و اينكه اين ترتّب ناگزير به علمى منتهى مى شود كه ديگر علمى، بالاتر از آن نيست. ❓❓ كدام علم؟ از آنجا كه أعمّ الموضوعات وجود است، پس علمى كه از وجود (هستى) بحث مى كند نيز أعمّ العلوم است. ❓❓ اكنون شما بفرماييد أعمّ العلوم كدام علم است؟ ✅ أحسنت؛ "علم الهى" يا "فلسفه" است. الجوهر النضيد، ص ٣٣٦. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
از بزرگان 🔶 توصيه علامه طباطبايى ...ما مى دانستيم كه ايشان اهل فلسفه هستند و در اين ارتباط از دانش معظّم له بهره مى برديم؛ اما نمى دانستيم كه اين استاد بزرگ، اهل عرفان نيز مى باشند... يكى از آقايان اهل علم به حوزه مشهد آمد و در محضر آية الله ميلانى به كسب فيض پرداخت. ايشان دو- سه سالى در مشهد ماند و بعد به حوزه علميه نجف رفت. روزى ايشان رو به بنده كرد و گفت: آن وقت ها كه خدمت علامه طباطبايى در حوزه علميه قم درس مى خواندم، شيفته عرفان شدم و از ايشان پرسيدم: استاد! پيش چه كسى بروم و درس عرفان بخوانم؟ تصميم گرفته ام كه راجع به عرفان و مسائل عرفانى آگاهى به دست آورم. علامه طباطبايى در جوابم فرمود: پيش آية الله ميلانى درس عرفان بخوان! ...بايد اعتراف كرد كه معظّم له در ميان مراجع تقليد شيعه، كم نظير بودند و به راستى نعمت بزرگى به شمار مى آمدند؛ افسوس كه شكر اين نعمت الهى، آنچنان كه بايسته و شايسته بود، صورت نگرفت. بسيارى از افراد، فرصت بهره جستن از دانش هاى گوناگون ايشان را پيدا نكردند. در واقع بايد گفت كه آية الله ميلانى در حوزه مشهد نعمتى ناشناخته بود. 📖 از خاطرات مرحوم آية الله سيد حسين شمس 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ با نهایت تاسف و تأثر، به اطلاع محبان اهل بیت علیهم‌السلام می‌رساند، روح ملکوتی استاد اخلاق، مفسر قرآن، عالم ربانی، حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ساعتی پیش به لقاء الله پیوست. https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
مرحوم آية الله ضياءآبادى در اين كتاب ضمن تحليل مسئله "توسّل" ، به شبهات وهابيت پاسخ مى دهند. 🔶 اين كتاب از اولين كتاب ها به زبان فارسى در نقد وهابيت است. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 سه مطلب مقدّماتى كتاب "گوهر مراد" از مقدمه، سه مقاله و خاتمه تشكيل شده است. در مقدمه سه مسئله تبيين مى شود: ١. اشاره به جايگاه و رتبه وجودى انسان و اينكه به چه دليلى مورد خطاب تكليفى قرار گرفته است. ٢. معرّفى دو راه رسيدن به خدا؛ راه ظاهر و راه باطن. ٣. توضيح اختلاف علماء در معارف الهى و تبيين فائده كلام و حكمت. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 مرتبه وجود انسان حكيم لاهيجى در اولين مطلب از مقدمه "گوهر مراد" مرتبه وجودى انسان را تبيين مى كند؛ اينكه در انسان جوهرى وجود دارد كه با ساير جواهر محسوسه تفاوت دارد. 🔵 روح يا نفس ناطقه اين جوهرى كه مخصوص انسان است به وسيله حواس درك نمى شود؛ بلكه به واسطه خواصّ و آثارى كه دارد فهميده مى شود. (معقول است.) 📖 در عرف شرع از اين جوهر مخصوص به انسان، به "روح" و در عرف حكمت از آن به "نفس ناطقه" تعبير مى شود. 📌 ملا عبدالرّزاق در ادامه به دو اثر مختصّ به جوهر انسان اشاره مى كند: ١. علم به معقولات و مفهومات كلّى ٢. عمل خير ناشى از اراده عقلى "و اثر مختص به اين جوهر (نفس ناطقه) كه هيچ يك از جواهر محسوسه با او در اين شريك نيست، بر دو نوع است: يكى علم به معقولات و مفهومات كلّيّه كه بدين وسيله، وى را شناسائى خداى تعالى حاصل شود؛ و ديگرى عمل خير ناشى از اراده عقلى محض كه مُبرّا از شائبه شهوت و غضب و ساير اغراض زايده تواند بود، و بدين جهت وى را عمل به مرضات الهى كه مبنى بر قربت محض و اخلاص مجرد باشد، ميّسر تواند شد." 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a