🔶 دين پيرِ زنان!
در اعتقادات، اطمينانى كه از دليل حاصل مى شود، معتبر است. بالاتر از اطمينان، يقين است كه خود مراتبى دارد.
حكيم لاهيجى علت بى توجهى مردم حتى علما و دانشمندان به اعتقادات را نداشتن تصور صحيح از غايات علوم مى داند و كسانى كه در معارف الهى اعتماد بر تقليد محض مى كنند را هم پاى كودكان و پيرِ زنان به حساب آورده است.
از سوى ديگر عبارت نسبتاً معروفِ "عليكم بِدينِ العجائز" را در دست داريم. استاد شهيد آية الله مطهرى در مقدمه مقاله چهاردهم از كتاب "اصول فلسفه و روش رئاليسم" به ديدگاه هايى كه در تحليل اين عبارت كه حتى به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نسبت داده شده، مى پردازد؛ طرفداران تقليد و تعبد در دو مكتب (مكتب اهل بيت و مكتب خلفا) و برخى از عرفا. آن گاه بيان خود را مطرح مى كند:
"كسانى كه اين جمله را به صورت حديث نقل كرده اند، داستانى نيز نقل كرده اند... پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله با اصحاب خويش بر پير زنى گذشت كه با چرخ دستى، نخ ريسى مى كرد. از او پرسيد: خدا را به چه دليل شناختى؟ پير زن دستش را كه به دسته چرخ بود و چرخ را به سرعت مى گرداند، از دسته چرخ برداشت و طبعا چرخ پس از چند لحظه متوقف شد؛ پير زن گفت: به اين دليل... در اين وقت بود كه رسول اكرم فرمود: "عليكم بِدينِ العجائز"
استاد مطهرى معتقد است كه مفاد اين جمله نوعى دعوت به تحقيق و استدلال و معرفت است.
به اين بيت از جناب نظامى گنجوى نيز اشاره مى كند:
از آن چرخه كه گرداند زن پير
قياس چرخ گردنده همان گير
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 يقين و اطمينان
در مواجهه ما با هر جمله اى (جمله خبرى درباره موضوع معينى) كه مى شنويم، سه صورت متصور است:
شكّ: يعنى نسبت به درستى يا نادرستى آن جمله ترديد داريم.
ظنّ: احتمال درستى جمله را بيشتر از نادرستى آن مى دهيم و يا بر عكس احتمال نادرستى جمله را بيشتر از درستى آن مى دهيم. در چنين حالتى به طرف مقابل ظنّ در جمله، وهم اطلاق مى شود.
يقين: جزم به مضمون جمله و اينكه احتمال كذب و نادرستى در آن راه ندارد. البته اين جزم و يقين به مضمون جمله اعم است از اينكه واقعا مطابق با واقع هست يا نيست؛ براى همين در تعريف يقين گفته شده:
"تصديق يا باور يا اعتقاد جازم صادق ثابت"
با قيد جزم، ظنّ و وهم و شك خارج مى شود. با قيد صدق، جهل مركب و با قيد ثابت، اعتقاد مقلّد خارج مى شود.
به چنين يقينى، "يقين منطقى" يا "يقين عقلى" و يا "يقين معرفت شناختى" گفته مى شود؛ يقين به مضمون جمله و اينكه خلاف آن عقلاً ممكن نيست.
در برابر آن "يقين عادى" يا "يقين روان شناختى" وجود دارد كه در عين اعتقاد به مضمون جمله، خلاف آن عقلاً ممكن است.
معيار دانش، ج ٢، ص ٢٤٦-٢٤٣.
اطمينان عقلائى كه در اعتقادات معتبر است، همان " يقين عادى" يا "يقين روان شناختى" است.
و اما مراتب يقين:
علم اليقين
عين اليقين
حقّ اليقين
ادامه دارد...
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 مراتب يقين
حكيم سبزوارى در "شرح منظومه" يقين را چنين تعريف كرده است:
حَدُّ اليقينِ و هو القطعُ و بتّ
تصديقٌ جازمٌ مطابقٌ ثبت
با تصديق، تمام تصورات از جمله شكّ، تخيّل و توهّم و با جازم، تصديق ظنّى و با مطابق، جهل مركّب و به اعتبار ثبات، تقليد از تعريف خارج مى شود.
📚 يقين سه مرتبه دارد:
علم اليقين، عين اليقين و حقّ اليقين
به بيان مرحوم ملا محسن فيض كاشانى (با جناق حكيم لاهيجى) فرق ميان مراتب يقين با مثال كشف مى شود؛ آتشى را در نظر بگيريد؛ علم اليقين به آتش، مشاهده ديدنى ها به واسطه نور آتش است. عين اليقين به آتش، مشاهده جِرم آتش است و حقّ اليقين به آتش، سوختن در آتش و محو شدن به وسيله آتش و تبديل شدن به آتش صِرف است.
وى در ادامه تصريح مى كند كه هيچ غايتى وراء اين مرحله (حقّ اليقين) نيست و به اين سخن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام استشهاد مى كند:
لَوْ كُشِفَ الغِطاءُ مَا اِزْدَدْتُ يَقِيناً
علم اليقين، ج ١، ١٦.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 علم جوياى يقين باشد بدان
و آن يقين جوياى ديدست و عيان
انسان مطلبى را كه به صورت اجمالى مى داند، خواهان علم تفصيلى به آن نيز هست. علم تفصيلى همان مراتب سه گانه يقين است.
"علم اليقين": علم يقينى كه انسان از طريق استدلال و تأملات عقلانى به يك موضوع پيدا مى كند.
"عين اليقين": نتيجه مشاهده مستقيم و ذوق بى واسطه يك موضوع است؛ اعم از اينكه مشاهده حسى يا شهودى باشد.
"حق اليقين": مرتبه اى است كه ديگر سخن از علم و عالم و معلوم در ميان نيست. عالم همان معلوم است و علم نيز چيزى جز آنها نيست. نمونه بارز اين مرتبه از يقين آگاهى انسان از خود است كه هيچ واسطه اى در كار نيست و هيچ مغايرت و دوگانگى نيز معنى ندارد.
مبانى و اصول عرفان نظرى، ص ٦٢٥.
مرحوم " ملا احمد نراقى" در تبيين "حق اليقين" مى نويسد:
"...ميان عاقل و معقول وحدت معنويه و ربط حقيقى حاصل شود؛ به نحوى كه عاقل ذات خود را رشحه اى از رَشحات فيض معقول و مرتبط به او بيند و آناً فآناً اشراقات انوار او را به خود مشاهده نمايد مانند يقين كردن به وجود آتش به داخل آن شدن..."
معراج السعادة، مراتب يقين.
و اما غرض از تأليف كتاب "گوهر مراد"...
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 غرض از تأليف كتاب "گوهر مراد"
حكيم لاهيجى بعد از بيان علت عدم توجه عموم مردم و دانشمندان به اصول دين كه عبارت بود از نداشتن تصور صحيح از غايات علوم، غرض از تأليف "گوهر مراد" را مطرح مى كند؛ ترتيب رساله اى در باب تحصيل اصول دين و حصول معارف الهى بر وجه يقين كه خلاص و نجات جاودانى بدون آن ممكن نيست.
❓مراد ايشان از يقين چيست؟
يقين منطقى يا يقين عادى كه همان اطمينان عقلائى است؟
ظاهر كلام ايشان يقين منطقى است؛ اما در صفحه قبل در تبين مراد از دليل به كفايت دليلى كه موجب اطمينان مى شود، تصريح كرد:
"...و هر مكلف را در تحصيل معارف به جهت خود و عمل نمودنِ خود، همين قدر از دليل كافى است كه موجب اطمينان وى گردد و باعث عمل نمودن به مقتضاى آن شود."
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى كتاب
📚 "روش شناسى علم كلام" اثر استاد معظّم شيخ على ربانى گلپايگانى.
اين كتاب در سال ١٣٩٩ منتشر شده است.
🔶 به مناسبت كفايت "اطمينان عقلائى" در مباحث اعتقادى به بخشى از كتاب اشاره مى شود:
حكمت قرآنى و برهان منطقى
...در برهان منطقى يقين بالمعنى الأخص شرط شده است كه احتمال خلاف در آن عقلاً محال است؛ ولى دايره حكمت قرآنى وسيع تر از آن است و جايى كه احتمال خلاف، مورد اعتناى عقلاى بشر قرار نمى گيرد را نيز شامل مى شود.
تعليم معارف الهى به بشر توسط پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله كه همان روش حكمى است، به خواص اختصاص ندارد؛ بلكه عموم مردم را نيز دربر مى گيرد و تعليم معارف الهى به آنان به روش برهانى در اصطلاح منطق، در بسيارى از موارد، ممكن نيست... آن چه در توان آنان است، همان اطمينان عقلايى يا علم عرفى است.
روش شناسى علم كلام، ٥٦ و ٥٧.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
جايگاه علم عرفى در اعتقادات دينى.pdf
738.6K
#مقاله علمى-پژوهشى
📖 استاد ربانى گلپايگانى تفصيل مسئله را در مقاله فوق تبيين كرده است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 مباحث كتاب "گوهر مراد"
فيّاض لاهيجى در پايان مقدمه كتاب به علوم ضرورى كه كتاب مشتمل بر آن است، اشاره مى كند:
خودشناسى
خداشناسى
فرمانِ خداشناسى
🕋 "و چون اشاره شد كه علم ضرورى، خودشناسى است و خداشناسى است و فرمانِ خداشناسى و اصول خمسه دين عين همين شناخت هاست؛ چه توحيد و عدل، داخل در خداشناسى است و نبوت و امامت، داخل در فرمانِ خداشناسى است... و علم معاد، داخل در خودشناسى است، پس غرض از اين رساله منحصر است در سه قسم كه هر قسمى در مقاله اى بيان كرده شود."
🔶 ايشان مقدمه اى نيز درباره مسائل مهمى چون: مرتبه وجود انسان، سبب اختصاص وى به تشريف تكليف الهى، معرفى راه خدا و تقسيم آن به ظاهر و باطن و چند مسئله ديگر تنظيم كرده است.
🗞 كتاب خاتمه اى نيز دارد:
"غرض اصلى در اين رساله اگر چه كمال علمى است؛ اما خالى از كمال عملى كه علم اخلاق و طريق تصوّف و اشراق مشتمل بر آن است، نتوان گذاشت... لهذا اين رساله مترتب شد بر مقدمه و سه مقاله و خاتمه."
📌 حاشيه:
تحصيل كتب علمى كهن، خواه ناخواه محصّل را روش مند به بار مى آورد.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 اجزاء تشكيل دهنده علم
هر علمى از سه بخش تشكيل شده است:
١. موضوع: محور اصلى كه تمام مباحث علم درباره اوست.
تعبير فنّى در تعريف موضوع عبارت است از:
موضوع هر علمى آن چيزى است كه از عوارض ذاتى آن بحث مى شود.
٢. مبادى: امورى است كه مسائل علم بر آن توقّف دارد. مبادى بر دو قسمِ مبادى تصورى و مبادى تصديقى تقسيم مى شود:
- مبادى تصورى عبارت است از تعاريفى كه بايد از موضوع يا موضوعات، جزئيات آن ها و عوارض ذاتى آن ها ارائه شود.
- مبادى تصديقى: مقدماتى است كه استدلال هاى علم از آن ها تشكيل مى شود. اين مقدمات گاهى بديهى و گاهى غير بديهى هستند.
٣. مسائل: مطالب اختصاصى هر علمى است كه در آن اثبات مى شوند.
📚 تفصيل اين مسئله با عنوان "أجزاء العلوم" يا "أحوال العلوم" را مى توان در كتب منطقى كهن مانند "الجوهر النضيد" و "شرح رساله شمسية" دنبال كرد.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 اجزاى تشكيل دهنده "كلام"
گفته شد كه هر علمى از موضوع، مبادى و مسائل تشكيل شده است. كلام نيز از اين جريان مستثنىٰ نيست.
🔵 موضوع كلام
موضوع كلام ذات، صفات و افعال الهى است. مرحوم علامه حلى در آثار كلامى خود همچون "مناهج اليقين فى أصول الدين" ، "الأسرار الخَفيّة فى العلوم العقلية" و "كشف المراد فى شرح تجريد الإعتقاد" با اشاره به اختلاف مراتب علوم، تصريح مى كند كه برترين علوم، علم كلام است؛ زيرا متكفّل أشرف اشياء يعنى واجب الوجود تعالى است. علم كلام ناظر به ذات، صفات و افعال الهى است.
🔵 مبادى كلام
تصور موضوع كلام و نيز تصور موضوع و محمول هر مسئله كلامى، مبادى تصورى كلام است.
اصول و قواعد منطقى، معرفت شناختى و فلسفى كه اثبات مسائل كلامى مبتنى بر آنهاست، مبادى تصديقى كلام است.
🔵 مسائل كلام
مجموعه گزاره هاى اعتقادى كه بر اساس ادله تبيين و پذيرفته مى شود، مسائل كلام را تشكيل مى دهد.
📋 دو نكته:
يك. مبادى هر علم، در علم ديگر تبيين مى شود؛ ناگزير بايد به علمى منتهى شويم كه جايگاه مبادى آن، در خود اين علم باشد يعنى يا بيِّن و بديهى است و يا در خود اين علم، مبيَّن مى شود.
دو. يكى از مباحث كلامى تبيين ادله اثبات وجود خداست؛ آيا اين مبحث، مسئله اى كلامى است يا آنجا كه سخن از اثبات وجود باشد، بحثى فلسفى مى شود؟ كه همه علوم در اثبات موضوع خود به فلسفه (كه موضوعش موجود بما هو موجود است) محتاج اند.
📚 براى مطالعه بيشتر درباره موضوع، مبادى و مسائل علم كلام به كتاب "آشنايى با علوم اسلامى بخش كلام" آية الله شهيد مطهرى و نيز كتاب "درآمدى بر علم كلام" استاد ربانى گلپايگانى مراجعه نماييد.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
✅ كمال انسان از نگاه علامه حلّى
از برخى آثار مرحوم علامه حلّى سخن گفتيم. يكى از آنها "الأسرار الخفيّة فى العلوم العقلية" است.
ايشان در مقدمه كتاب بعد از خطبه به كمال انسان اشاره مى كند:
📚 كمال انسان عبارت است از متّصف شدن به علوم عقلى كلّى و عقائد صحيح يقينى.
وى در ادامه مى افزايد:
بدون شكّ أكمل و أَولاى علوم عقلى، علم به مبدأ و منتهاى أشياء يعنى واجب الوجود تعالى است.
الأسرار الخفيّة، ص ٣.
🔶 در سلسله مراتب علوم به علمى مى رسيم كه هيچ علم ديگرى فوق آن نيست؛ علمى كه موضوع آن أعمّ الأشياست. اين علم، "علم الهى" يا فلسفه است.
الأسرار الخفيّة، ص ٢١٠.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 أعمّ العلوم
اگر مبادى هر علمى در علم ديگر تبيين شود، ناگزير بايد به علمى برسيم كه مبادى اش، در خودش تبيين شود؛ در غير اين صورت تسلسل در علوم پيش خواهد آمد كه محال است.
استحاله تسلسل علوم به اين دليل است كه مبادى هر علم به لحاظ معرفت شناختى نقش علت را براى علم ايفا مى كند؛ زيرا مباحث و مسائل علم بر مبادى اش توقّف دارد.
📚 مرحوم محقّق طوسى -قدّس سرّه القدّوسى- در "منطق التجريد" مى نويسد:
"و العلمُ الباحثُ عن الموجودِ المطلقِ هو الّذى يَرتقى العلومُ اليه و يُبيَّن مبادئُها فيه"
علمى كه از موجود مطلق بحث مى كند، همان علمى است كه تمام علوم به سوى او ارتقاء مى يابند (به آن محتاج اند) و مبادى آن، در خودش تبيين مى شود.
📖 علامه حلّى در شرح اين فراز به ترتّب علوم بر اساس رابطه موضوع علوم اشاره مى كند و اينكه اين ترتّب ناگزير به علمى منتهى مى شود كه ديگر علمى، بالاتر از آن نيست.
❓❓ كدام علم؟
از آنجا كه أعمّ الموضوعات وجود است، پس علمى كه از وجود (هستى) بحث مى كند نيز أعمّ العلوم است.
❓❓ اكنون شما بفرماييد أعمّ العلوم كدام علم است؟
✅ أحسنت؛ "علم الهى" يا "فلسفه" است.
الجوهر النضيد، ص ٣٣٦.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#حكايتى از بزرگان
🔶 توصيه علامه طباطبايى
...ما مى دانستيم كه ايشان اهل فلسفه هستند و در اين ارتباط از دانش معظّم له بهره مى برديم؛ اما نمى دانستيم كه اين استاد بزرگ، اهل عرفان نيز مى باشند...
يكى از آقايان اهل علم به حوزه مشهد آمد و در محضر آية الله ميلانى به كسب فيض پرداخت. ايشان دو- سه سالى در مشهد ماند و بعد به حوزه علميه نجف رفت.
روزى ايشان رو به بنده كرد و گفت:
آن وقت ها كه خدمت علامه طباطبايى در حوزه علميه قم درس مى خواندم، شيفته عرفان شدم و از ايشان پرسيدم:
استاد!
پيش چه كسى بروم و درس عرفان بخوانم؟ تصميم گرفته ام كه راجع به عرفان و مسائل عرفانى آگاهى به دست آورم.
علامه طباطبايى در جوابم فرمود:
پيش آية الله ميلانى درس عرفان بخوان!
...بايد اعتراف كرد كه معظّم له در ميان مراجع تقليد شيعه، كم نظير بودند و به راستى نعمت بزرگى به شمار مى آمدند؛ افسوس كه شكر اين نعمت الهى، آنچنان كه بايسته و شايسته بود، صورت نگرفت. بسيارى از افراد، فرصت بهره جستن از دانش هاى گوناگون ايشان را پيدا نكردند.
در واقع بايد گفت كه آية الله ميلانى در حوزه مشهد نعمتى ناشناخته بود.
📖 از خاطرات مرحوم آية الله سيد حسين شمس
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
با نهایت تاسف و تأثر، به اطلاع محبان اهل بیت علیهمالسلام میرساند،
روح ملکوتی استاد اخلاق، مفسر قرآن، عالم ربانی، حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ساعتی پیش به لقاء الله پیوست.
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_كتاب
مرحوم آية الله ضياءآبادى در اين كتاب ضمن تحليل مسئله "توسّل" ، به شبهات وهابيت پاسخ مى دهند.
🔶 اين كتاب از اولين كتاب ها به زبان فارسى در نقد وهابيت است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 سه مطلب مقدّماتى
كتاب "گوهر مراد" از مقدمه، سه مقاله و خاتمه تشكيل شده است.
در مقدمه سه مسئله تبيين مى شود:
١. اشاره به جايگاه و رتبه وجودى انسان و اينكه به چه دليلى مورد خطاب تكليفى قرار گرفته است.
٢. معرّفى دو راه رسيدن به خدا؛ راه ظاهر و راه باطن.
٣. توضيح اختلاف علماء در معارف الهى و تبيين فائده كلام و حكمت.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 مرتبه وجود انسان
حكيم لاهيجى در اولين مطلب از مقدمه "گوهر مراد" مرتبه وجودى انسان را تبيين مى كند؛ اينكه در انسان جوهرى وجود دارد كه با ساير جواهر محسوسه تفاوت دارد.
🔵 روح يا نفس ناطقه
اين جوهرى كه مخصوص انسان است به وسيله حواس درك نمى شود؛ بلكه به واسطه خواصّ و آثارى كه دارد فهميده مى شود. (معقول است.)
📖 در عرف شرع از اين جوهر مخصوص به انسان، به "روح" و در عرف حكمت از آن به "نفس ناطقه" تعبير مى شود.
📌 ملا عبدالرّزاق در ادامه به دو اثر مختصّ به جوهر انسان اشاره مى كند:
١. علم به معقولات و مفهومات كلّى
٢. عمل خير ناشى از اراده عقلى
"و اثر مختص به اين جوهر (نفس ناطقه) كه هيچ يك از جواهر محسوسه با او در اين شريك نيست، بر دو نوع است:
يكى علم به معقولات و مفهومات كلّيّه كه بدين وسيله، وى را شناسائى خداى تعالى حاصل شود؛
و ديگرى عمل خير ناشى از اراده عقلى محض كه مُبرّا از شائبه شهوت و غضب و ساير اغراض زايده تواند بود، و بدين جهت وى را عمل به مرضات الهى كه مبنى بر قربت محض و اخلاص مجرد باشد، ميّسر تواند شد."
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 انواع ادراك و انواع اراده
انسان دو نوع ادراك دارد:
ادراك جزئى و ادراك كلّى
🔵 ادراك جزئى: آن است كه به وسيله حواسّ ظاهرى حاصل مى شود:
بينايى
شنوايى
بويايى
چِشايى
بَساوايى
حكيم لاهيجى در ادامه "خيال" و "وهم" را نيز از انواع ادراك جزئى به حساب مى آورد. (بحث تفصيلى قواى نفس مربوط به كتاب نفس است كه به خواست خدا به آن اشاره خواهد شد.)
🔵 ادراك كلّى: آن است كه تنها به ذوات مجرده و مفهومات كلّيّه تعلق مى گيرد. اين نوع از ادراك محتاج به حواسّ ظاهرى و ابزار آن نيست؛ بلكه به ذات خود حاصل مى شود.
به اين ادراك كلّى تعقّل و نطق نيز گفته مى شود.
📋 به دنبال تقسيم ادراك به جزئى و كلّى، اراده انسان نيز به دو قسم تقسيم مى شود:
اراده عقلى و اراده غير عقلى
اراده عقلى نيز دو قسم دارد:
اراده عقلى محض و اراده عقلى غير محض
📢 ادامه دارد...
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
#رجب_المرجب
🔶 آية الله حاج آقا مجتبى تهرانى
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#المراقبات
🔶 نداى ملَك داعى و جواب آن
يكى از مراقبت هاى مهم در اين ماه به ياد داشتن حديث "ملَك داعى" است كه از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
خداى متعال در آسمان هفتم فرشته اى را قرار داده است كه "داعى" گفته مى شود. هنگامى كه ماه رجب آمد، اين فرشته در هر شبِ اين ماه تا صبح مى گويد:
خوشا به حال تسبيح كنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا. خداى متعال مى فرمايد:
همنشين كسى هستم كه با من همنشينى كند، فرمانبردار كسى هستم كه فرمانبردارم باشد و بخشندهٔ خواهان بخشايش هستم. ماه، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است. هر كسى در اين ماه من را بخواند، او را اجابت مى كنم و هر كس از من بخواهد، به او مى دهم و هر كس از من هدايت بخواهد، او را هدايت مى كنم. اين ماه را رشته اى بين خود و بندگانم قرار دادم كه هر كس آن را بگيرد، به من مى رسد.
📖 المراقبات، ص ٩٦.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a