🔶 آسمان بار امانت نتوانست كشيد
حكيم لاهيجى به سبب لياقت انسان براى تكليف الهى اشاره كرد. مناسب است به آيه ٧٢ سوره احزاب توجه كنيم:
🕋 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
📚 در اينكه مراد از "امانت" در آيه چيست، ميان مفسّران اختلاف نظر وجود دارد. به نقل از مرحوم طبرسى در "مجمع البيان" يكى از اقوال همين مسئله تكليف است.
✅ علامه طباطبايى نيز ضمن تبيين معناى امانت (چيزى است كه نزد غير به وديعه گذاشته مى شود تا از آن حفاظت كند و به صاحبش برگرداند) به احتمالات مختلف اشاره مى كند و ديدگاه خود را به اين صورت بيان مى كند:
كمالى كه از معتقد شدن، عمل صالح و پيمودن مسير كمال براى انسان حاصل مى شود تا جايى كه خدا او را براى خودش خالص مى گرداند و در نهايت خدا متولّى تدبير امور انسان مى شود.
🔵 علامه طباطبايى از اين معنى به "ولايت الهيّه" تعبير مى كند.
📖 تفسير "بيان السعادة فى مقامات العبادة" نيز تبيين دقيقى دارد. علاقه مندان مراجعه بفرمايند.
📋 و در پايان
چه خوب فرمود جناب لسان الغيب شيرازى:
آسمان بار امانت نتوانست كشيد
قرعه كار به نام من ديوانه زدند
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#قضا_قدر
#آيةالله_جوادى_آملى
🔶 قضا و قدر يكى از مسائل دقيق و دشوار در الهيات است.
رابطه دعا با قضا و قدر به صورت خلاصه در كلام حكيم الهى آية الله جوادى آملى
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
17.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ابوالحسنى_منذر
#سالگرد_رحلت
⚫️ سالگرد رحلت مرحوم حجة الإسلام و المسلمين على ابوالحسنى منذر
📚 آثار ارزشمند ايشان در تاريخ مشروطه و شهيد آية الله شيخ فضل الله نورى مغتنم است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_كتاب
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#علامه_طباطبائى
#مكتب_تفكيك
🔴 گفتگوی علامه طباطبائی و بنیانگذار مکتب تفکیک
🖊 احمدحسین شریفی
🔶 آیت الله مصباح میفرمودند علامه طباطبائی زمانی که پس از اتمام تحصیلات خود در نجف به ایران برگشتند، برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت کردند. وقتی مرحوم #میرزامهدی_اصفهانی، رهبر تفکیکیان، که فردی بسیار شریف و بزرگوار و اهل تقوا و البته از مخالفان سرسخت فلسفه بود، متوجه حضور ایشان در مشهد میشوند برای ملاقات با ایشان به مسافرخانهای که ایشان در آنجا سکونت داشت، رفتند.
🔶 #علامه_طباطبائی میفرمودند ایشان را در صدر اتاق نشاندم و به رسم مهماننوازی با کمال ادب در محضر ایشان نشستم. آقامیرزا مهدی این سؤال را مطرح کرد:
🔷 «آقا اين منطق ارسطويي و اينها چه اعتباري دارد؟ چه نيازي به اینهاست؟ آدم يک فطرت خدادادي دارد. اگر کسی عقل داشته باشد وقتی مطلبي به او القا ميشود، اگر درست فکر کند میتواند درستی یا نادرستی آن را بفهمد. چه نیازی به آن قواعدی که ارسطو درست کرده است داریم؟ قرآن کجا گفته بايد تابع منطق ارسطو باشيم؟ کدام امامي کدام پيغمبري گفته؟»
🔶 علامه طباطبائی میفرمودند ایشان به همین شکل مدتی به سخن خود علیه منطق ارسطویی ادامه داد. و استدلال میآورد که ما نیازی به منطق ارسطویی نداریم! وقتی سخنشان تمام شد، سکوت کردند. و سپس از من سؤال کرد نظر شما چیست؟ گفتم:
🔷 «اگر اين فرمايش شما صحيح باشد اين مطلب ميشود صغري؛ اين ميشود کبري؛ اين هم ميشود نتيجه. و منطق ارسطویی چیزی بیش از این نمیگوید. اگر منطق ارسطويي باطل است پس استدلال شما اعتباري ندارد. و اگر منطق ارسطویی درست است باز هم سخنان شما اعتباری ندارد»
🔶 مجددا مرحوم میرزا مهدی شروع به توجیه سخنان خودش کرد و آنقدر گرم بحث شد که از آنجايي که نشسته بود همين طور ميآمد تا وسط اتاق. من هم مينشستم گوش ميکردم و آخرش وقتي تمام شد مجدداً پرسید، حالا نظرتان چيست؟ من گفتم:
🔷 «باز هم این صغرای سخن شما است و این هم کبرای آن و این هم نتیجه آن. اگر منطق ارسطويي باطل است پس اين شکل استدلال نتيجهاي ندارد.»
🔶 ارسطو که مخترع و جاعل و تولید کننده منطق نبوده است؛ او کاشف روشهای صحیح تعریف و استدلال و تمایز تعریف و استدلال صحیح از ناصحیح و مغالطی بوده است.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_كتاب
#شكوفايى_كلام_اسلامى
🔶 مؤلف از پژوهشگران برجسته در اسلام شناسى و كلام اسلامى است.
به گفته ناشر، اين كتاب را چكيده سى و پنج سال پژوهش و درآمدى كلى بر شاهكار وى "كلام و جامعه در سده هاى دوم و سوم هجرى" مى توان دانست.
📖 كتاب از يك مقدمه و پنج فصل تشكليل شده كه عبارت است از:
١. كلام از منظر كلام
٢. كلام و قرآن
٣. كلام و علم
٤. كلام و حقيقت انسان
٥. كلام و اصول آن
🔴 از اين نكته نبايد غافل شد كه متأسفانه در بيشتر موارد منابع اهل سنت مورد استناد و اتكاى مستشرقان و اسلام شناسان قرار مى گيرد.
📚 اين كتاب در سال ١٣٩٩ به همت انتشارات حكمت به چاپ رسيده است.
💐 ديشب دوست عزيزم، فاضل ارجمند شيخ حسين سليمانى اين كتاب را به بنده هديه داد كه باز هم از ايشان تشكر مى كنم.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#مولى_الموحّدين
#اميرالمؤمنين_عليه_السلام
ولادت حضرت اميرالمؤمنين امام على بن أبى طالب عليه السلام را خدمت أعضاء محترم و فرهيخته "گوهر مراد" تبريك و تهنيت عرض مى كنم.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 عقل نظرى و عقل عملى
حكمت نظرى و حكمت عملى
حكيم لاهيجى در پايان مطلب اول از مقدمه "گوهر مراد" عقل نظرى و عقل عملى را تعريف كرده، آنچه موجب تكميل آنها مى شود را تبيين مى كند.
🔵 عقل نظرى: نفس ناطقه به واسطه آن مهيّاى ادراك معقولات مى شود.
🔵 عقل عملى: نفس ناطقه به واسطه آن مهيّاى عمل خير مى شود.
📖 به اعتقاد ملّا عبدالرّزاق "حكمت" براى تكميل اين دو قوّه وضع شده است؛ به وسيله حكمت نظرى، عقل نظرى و به وسيله حكمت عملى، عقل عملى تكميل مى شود.
📖 وى مى افزايد:
ايمان در شرع عبارت از كمال قوّت نظرى و عمل صالح عبارت از كمال قوّت عملى است و عرف حكمت (معناى اصطلاحى حكمت نظرى و حكمت عملى) و شرع (ايمان و عمل صالح) در اين معنى نيز مطابق شوند.
🔶 علامه حسن زاده - كه خدا سلامت بدارد ايشان را - در مقدمه كتاب "اتّحاد عاقل به معقول" كمال انسان و تكميل ديگران از سوى او را بر اساس قوّه نظرى و قوّه عملى انسان دانسته و تصريح مى كند كه رئيس كمالات معتبر در قوّه نظرى، معرفة الله و در قوّه عملى، طاعة الله است.
ايشان در ادامه كلام خواجه نصير الدين طوسى در تفسير سوره مباركه "عصر" را نقل مى كند:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ: يعنى انسانى كه به امور طبيعى مشغول است و به نفوس حيوانى مستغرق است.
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا: يعنى كاملان در قوّه نظريّه.
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ: يعنى كاملان در قوّه عمليّه.
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ: يعنى كسانى كه عقل هاى مردم را به وسيله معارف نظرى تكميل مى كنند.
وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ: يعنى كسانى كه اخلاق مردم را تكميل و ايشان را تهذيب مى كنند.
📜 اتّحاد عاقل به معقول، ص ١٤.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#اطلاع_رسانى
#يارانه_خريد_كتاب
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a