🔶 آسمان بار امانت نتوانست كشيد
حكيم لاهيجى به سبب لياقت انسان براى تكليف الهى اشاره كرد. مناسب است به آيه ٧٢ سوره احزاب توجه كنيم:
🕋 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
📚 در اينكه مراد از "امانت" در آيه چيست، ميان مفسّران اختلاف نظر وجود دارد. به نقل از مرحوم طبرسى در "مجمع البيان" يكى از اقوال همين مسئله تكليف است.
✅ علامه طباطبايى نيز ضمن تبيين معناى امانت (چيزى است كه نزد غير به وديعه گذاشته مى شود تا از آن حفاظت كند و به صاحبش برگرداند) به احتمالات مختلف اشاره مى كند و ديدگاه خود را به اين صورت بيان مى كند:
كمالى كه از معتقد شدن، عمل صالح و پيمودن مسير كمال براى انسان حاصل مى شود تا جايى كه خدا او را براى خودش خالص مى گرداند و در نهايت خدا متولّى تدبير امور انسان مى شود.
🔵 علامه طباطبايى از اين معنى به "ولايت الهيّه" تعبير مى كند.
📖 تفسير "بيان السعادة فى مقامات العبادة" نيز تبيين دقيقى دارد. علاقه مندان مراجعه بفرمايند.
📋 و در پايان
چه خوب فرمود جناب لسان الغيب شيرازى:
آسمان بار امانت نتوانست كشيد
قرعه كار به نام من ديوانه زدند
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#قضا_قدر
#آيةالله_جوادى_آملى
🔶 قضا و قدر يكى از مسائل دقيق و دشوار در الهيات است.
رابطه دعا با قضا و قدر به صورت خلاصه در كلام حكيم الهى آية الله جوادى آملى
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ابوالحسنى_منذر
#سالگرد_رحلت
⚫️ سالگرد رحلت مرحوم حجة الإسلام و المسلمين على ابوالحسنى منذر
📚 آثار ارزشمند ايشان در تاريخ مشروطه و شهيد آية الله شيخ فضل الله نورى مغتنم است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_كتاب
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#علامه_طباطبائى
#مكتب_تفكيك
🔴 گفتگوی علامه طباطبائی و بنیانگذار مکتب تفکیک
🖊 احمدحسین شریفی
🔶 آیت الله مصباح میفرمودند علامه طباطبائی زمانی که پس از اتمام تحصیلات خود در نجف به ایران برگشتند، برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت کردند. وقتی مرحوم #میرزامهدی_اصفهانی، رهبر تفکیکیان، که فردی بسیار شریف و بزرگوار و اهل تقوا و البته از مخالفان سرسخت فلسفه بود، متوجه حضور ایشان در مشهد میشوند برای ملاقات با ایشان به مسافرخانهای که ایشان در آنجا سکونت داشت، رفتند.
🔶 #علامه_طباطبائی میفرمودند ایشان را در صدر اتاق نشاندم و به رسم مهماننوازی با کمال ادب در محضر ایشان نشستم. آقامیرزا مهدی این سؤال را مطرح کرد:
🔷 «آقا اين منطق ارسطويي و اينها چه اعتباري دارد؟ چه نيازي به اینهاست؟ آدم يک فطرت خدادادي دارد. اگر کسی عقل داشته باشد وقتی مطلبي به او القا ميشود، اگر درست فکر کند میتواند درستی یا نادرستی آن را بفهمد. چه نیازی به آن قواعدی که ارسطو درست کرده است داریم؟ قرآن کجا گفته بايد تابع منطق ارسطو باشيم؟ کدام امامي کدام پيغمبري گفته؟»
🔶 علامه طباطبائی میفرمودند ایشان به همین شکل مدتی به سخن خود علیه منطق ارسطویی ادامه داد. و استدلال میآورد که ما نیازی به منطق ارسطویی نداریم! وقتی سخنشان تمام شد، سکوت کردند. و سپس از من سؤال کرد نظر شما چیست؟ گفتم:
🔷 «اگر اين فرمايش شما صحيح باشد اين مطلب ميشود صغري؛ اين ميشود کبري؛ اين هم ميشود نتيجه. و منطق ارسطویی چیزی بیش از این نمیگوید. اگر منطق ارسطويي باطل است پس استدلال شما اعتباري ندارد. و اگر منطق ارسطویی درست است باز هم سخنان شما اعتباری ندارد»
🔶 مجددا مرحوم میرزا مهدی شروع به توجیه سخنان خودش کرد و آنقدر گرم بحث شد که از آنجايي که نشسته بود همين طور ميآمد تا وسط اتاق. من هم مينشستم گوش ميکردم و آخرش وقتي تمام شد مجدداً پرسید، حالا نظرتان چيست؟ من گفتم:
🔷 «باز هم این صغرای سخن شما است و این هم کبرای آن و این هم نتیجه آن. اگر منطق ارسطويي باطل است پس اين شکل استدلال نتيجهاي ندارد.»
🔶 ارسطو که مخترع و جاعل و تولید کننده منطق نبوده است؛ او کاشف روشهای صحیح تعریف و استدلال و تمایز تعریف و استدلال صحیح از ناصحیح و مغالطی بوده است.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_كتاب
#شكوفايى_كلام_اسلامى
🔶 مؤلف از پژوهشگران برجسته در اسلام شناسى و كلام اسلامى است.
به گفته ناشر، اين كتاب را چكيده سى و پنج سال پژوهش و درآمدى كلى بر شاهكار وى "كلام و جامعه در سده هاى دوم و سوم هجرى" مى توان دانست.
📖 كتاب از يك مقدمه و پنج فصل تشكليل شده كه عبارت است از:
١. كلام از منظر كلام
٢. كلام و قرآن
٣. كلام و علم
٤. كلام و حقيقت انسان
٥. كلام و اصول آن
🔴 از اين نكته نبايد غافل شد كه متأسفانه در بيشتر موارد منابع اهل سنت مورد استناد و اتكاى مستشرقان و اسلام شناسان قرار مى گيرد.
📚 اين كتاب در سال ١٣٩٩ به همت انتشارات حكمت به چاپ رسيده است.
💐 ديشب دوست عزيزم، فاضل ارجمند شيخ حسين سليمانى اين كتاب را به بنده هديه داد كه باز هم از ايشان تشكر مى كنم.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#مولى_الموحّدين
#اميرالمؤمنين_عليه_السلام
ولادت حضرت اميرالمؤمنين امام على بن أبى طالب عليه السلام را خدمت أعضاء محترم و فرهيخته "گوهر مراد" تبريك و تهنيت عرض مى كنم.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 عقل نظرى و عقل عملى
حكمت نظرى و حكمت عملى
حكيم لاهيجى در پايان مطلب اول از مقدمه "گوهر مراد" عقل نظرى و عقل عملى را تعريف كرده، آنچه موجب تكميل آنها مى شود را تبيين مى كند.
🔵 عقل نظرى: نفس ناطقه به واسطه آن مهيّاى ادراك معقولات مى شود.
🔵 عقل عملى: نفس ناطقه به واسطه آن مهيّاى عمل خير مى شود.
📖 به اعتقاد ملّا عبدالرّزاق "حكمت" براى تكميل اين دو قوّه وضع شده است؛ به وسيله حكمت نظرى، عقل نظرى و به وسيله حكمت عملى، عقل عملى تكميل مى شود.
📖 وى مى افزايد:
ايمان در شرع عبارت از كمال قوّت نظرى و عمل صالح عبارت از كمال قوّت عملى است و عرف حكمت (معناى اصطلاحى حكمت نظرى و حكمت عملى) و شرع (ايمان و عمل صالح) در اين معنى نيز مطابق شوند.
🔶 علامه حسن زاده - كه خدا سلامت بدارد ايشان را - در مقدمه كتاب "اتّحاد عاقل به معقول" كمال انسان و تكميل ديگران از سوى او را بر اساس قوّه نظرى و قوّه عملى انسان دانسته و تصريح مى كند كه رئيس كمالات معتبر در قوّه نظرى، معرفة الله و در قوّه عملى، طاعة الله است.
ايشان در ادامه كلام خواجه نصير الدين طوسى در تفسير سوره مباركه "عصر" را نقل مى كند:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ: يعنى انسانى كه به امور طبيعى مشغول است و به نفوس حيوانى مستغرق است.
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا: يعنى كاملان در قوّه نظريّه.
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ: يعنى كاملان در قوّه عمليّه.
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ: يعنى كسانى كه عقل هاى مردم را به وسيله معارف نظرى تكميل مى كنند.
وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ: يعنى كسانى كه اخلاق مردم را تكميل و ايشان را تهذيب مى كنند.
📜 اتّحاد عاقل به معقول، ص ١٤.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#اطلاع_رسانى
#يارانه_خريد_كتاب
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 راه ظاهر و راه باطن
مرحوم فيّاض لاهيجى در مطلب دوم از مقدمه "گوهر مراد" راه هاى رسيدن به خدا (پى بردن به وجود خدا) را به دو راه ظاهر و راه باطن تقسيم كرده است.
🔵 راه ظاهر: راه استدلال است كه از آثار پى به مؤثِّرات مى توان برد. اين راه براى همه عاقلان قابل دستيابى است.
🔵 راه باطن: راهى است كه سالك و رونده آن منزل به منزل طىّ طريق مى كند تا به خدا برسد.
📋 تفاوت اين دو راه:
با راه ظاهر، مى توان دانست كه مقصدى (خدايى) هست؛ اما راه باطن انسان را به مقصد (خدا) مى رساند و از دانستن، راه بسيار است تا به رسيدن.
✏️ سالك راه ظاهر مرتبه به مرتبه اشياء (سببيّت اشياء) را ثابت مى كند تا برسد به مرتبه اى (سببى) كه خود مسبِّ الأسباب است و خود سببى ندارد (واجب الوجود متعال).
اما سالك راه باطن مرتبه به مرتبه اشياء را نفى مى كند تا به موجود باقى برسد كه فنا در او راه ندارد.
📚 بايد توجه داشت كه راه ظاهر كه راه استدلال است بر راه باطن كه راه سلوك است، تقدّم دارد؛ زيرا تا كسى نداند كه منزلى هست، به دنبال راهى كه به آن منزل مى رسد، نخواهد رفت.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 راه هايى براى اثبات وجود خدا
اين موضوع در الاهيات مورد توجه قرار گرفته است. تبيين هاى متفاوتى از اين مسئله وجود دارد كه يكى از آنها بيان حكيم لاهيجى در "گوهر مراد" بود؛ راه ظاهر و راه باطن.
🔵 استاد شهيد مطهرى نيز اين مسئله را مطرح كرده است. از نظر ايشان سه راه براى اثبات وجود خدا در اختيار داريم كه هر سه صحيح است:
- راه روانى يا فطرى
- راه علمى يا شبه فلسفى
-راه فلسفى
به بيان استاد مطهرى هر كدام از اين سه راه انشعابات و مواردى پيدا مى كند.
📚 مجموعه آثار، ج ٤، ص ٣٩.
🔵 استاد ربّانى گلپايگانى دين پژوه برجسته معاصر نيز تبيينى دارد؛ به اعتقاد ايشان بر اساس روايات نقل شده از اهل بيت عليهم السلام چهار راه اصلى در اثبات وجود خدا عبارت اند از:
- شناخت خدا به خود خدا
- راه قلب و شهود باطنى
- راه فطرت
- راه عقل
📚 الإلهيات فى مدرسة أهل البيت عليهم السلام، ص ٢٣
🕋 سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
فصلت/ ٥٣
بر اساس اين آيه نشانه هاى خدا به دو دسته آفاقى و انفسى تقسيم مى شود.
🔵 راه آفاقى: سِيْر آفاقى كه مطالعه در نظام هستى است.
🔵 راه انفسى: سِيْر انفُسى بر اساس معرفت نفس؛ همان كه مرحوم فيّاض لاهيجى از آن به "راه باطن" تعبير كرد.
🔶 حضرت اميرالمؤمنين امام على عليه السلام فرمود:
اَلْمَعْرِفَةُ بِالنّفْسِ أَنْفَعُ اَلْمَعْرِفَتَيْنِ
معرفت نفس نافع ترين دو معرفت است كه اشاره به معرفت آفاقى و انفسى دارد.
📚 غرر الحكم و درر الكلم.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامى
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
آية الله مظاهرى
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 صعوبت راه باطن
انسان ها به لحاظ استعداد علمى و عملى مراتب گوناگونى دارند؛ از اين رو راه هاى پى بردن به وجود خدا نيز متعدد است.
🔵 حكيم لاهيجى بعد از تقسيم راه ها به ظاهر و باطن، تصريح مى كند كه راه باطن، دشوار (اما شدنى) است.
اين راه به غايت باريك و به خودىِ خود و به پايمردى عقل، اين راه را نمى توان پيمود؛ بلكه بايد به فضل خدا اميدوار بود. اوست كه به عنايت خويش اين راه را بر بندگان گشوده و انبياء را به معرفى اين راه مبعوث كرده است.
🔵 به اعتقاد ملّا عبدالرّزاق بعثت انبياء براى ارشاد به راه ظاهر و استدلال نيست؛ زيرا مستلزم دَورِ باطل است. غرض از بعثت انبياء و رسل دعوت مردم به لذّت ناشى از راه باطن است.
📚 حكماى الهى از اين لذت به سعادت حقيقى و محقّقين صوفيه به وصول و فنا تعبير كرده اند.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_كتاب
#معارف_كلامى_شيعه
#آموزه هاى_اختصاصى
📚 كتاب در ده فصل تنظيم شده است:
تشيع اعتدالى، شيعه (و انشعاباتش) از نگاه ملل و نحل نويسان، روايات دوازده امام، مرجعيت علمى اهل بيت عليهم السلام، بداء، أمرٌ بينَ أمرَين، امام مهدى؛ دوازدهمين پيشواى شيعه، رجعت، تقيّه و همزيستى با ديگر مسلمانان.
🔶 به غير از دو نفر كه هر كدام دو فصل را نوشته اند؛ باقى نويسندگان هر كدام يك فصل را تأليف كرده اند. جمعى بودن كتاب از خصوصيات مثبت كار است.
🔶 همچنين اثرى است كه به صورت مشترك ميان سازمان "سمت" و دانشگاه "اديان و مذاهب" منتشر شده است. يكى از مزاياى كارهاى مشترك، جلوگيرى از موازى كارى و صرف هزينه اضافى است.
كتاب در پاييز ١٣٩٩ منتشر شده است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#كلام_جديد
#علم_و_دين
#فَرگشت
🔶 كلام جديد يا مسائل جديد كلامى؟
اينكه آيا كلام جديد با كلام قديم به لحاظ ماهوى (موضوع، غايت و روش) تفاوت دارد يا نه، مسئله اى است كه مورد توجه دين پژوهان و فيلسوفان دين قرار گرفته است. (در فرصتى مناسب به آن خواهيم پرداخت.)
🌍 دستاوردهاى مطالعات علمىِ (علم در برابر فلسفه) عصر جديد در غرب در تعارض با كتاب مقدّس انگاشته شد يا لا أقل چنين به نظر رسيد.
📚 مسئله علم و دين نتيجه اين جريان شد. ديدگاه هاى سه گانه اى درباره رابطه علم و دين مطرح شده است:
تعارض
تمايز
و رابطه مكمّليّت
📖 عقل و اعتقاد دينى، ٣٦١.
❓ خلقت يا فَرگشت؟
مطالعات زيست شناسى در قرن نوزدهم با حضور "چارلز رابرت داروين" به مرحله تازه اى وارد شد. او بر اساس پژوهش هاى گسترده به ويژه در تغييرات جزئى در ميان انواع، به نظريه "انتخاب طبيعى" رسيد.
اين نظريه از سه مفهوم تشكيل شده است:
تغييرات تصادفى
تنازع بقا
و بقاى انسب
از اين نظريه در كشور ما با "فَرگشت" تعبير مى شود به معناى گشتن و تغيير مداوم؛ همان نظريه "تكامل انواع".
🔴 اين نظريه پيامدهاى كلامى گوناگونى به همراه داشت؛ يكى از آنها كه مربوط به تحليل آفرينش است، ناسازگارى با متن كتاب مقدس بود؛ متنى كه آفرينش انواع را از ابتدا به همين هيئت كنونى مى داند. در برابر، ديدگاه "داروين" بر تحوّل انواع تأكيد دارد.
📖 علم و دين، از صفحه ٩٩ و همچنين از صفحه ٣٩٧.
🕋 و امّا از نظر قرآن كريم چطور؟ آيا نظريه "فَرگشت" با قرآن كريم تعارض دارد؟
🔵 آراء گوناگونى در اين خصوص مطرح شده است؛ از سازگارى تا تعارض با قرآن كريم.
🔶 ناگفته نماند اين نظريه در خود غرب نيز منتقدان جدى دارد؛ اما به قول آقاى دكتر گلشنى (به مناسبت ديدگاه استفان هاوكينگ) نقدها در ايران ترجمه نمى شود.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 قرآن و آفرينش انسان
قرآن كريم درباره خلقت انسان چند دسته آيات دارد؛ آياتى مربوط به انسان نخستين (حضرت آدم عليه السلام)، آياتى درباره نسل حضرت آدم.
🔵 آنجا كه سخن از آفرينش انسان نخستين است، از زمين، خاك، گِل (و انواع گِل) سخن به ميان آمده است.
🔵 در برخى از آيات نيز "آب" به عنوان ماده آفرينش انسان (نوع انسان) مطرح شده است.
❓ آيا نظريه "فَرگشت" يا همان "تكامل انواع" با آيات قرآن كريم تعارض دارد؟
آراء دانشمندان اسلامى مختلف است.
گزارشى از اين اقوال و تبيين عدم تعارض ديدگاه "داروين" با آيات قرآن كريم در مسئله آفرينش را در مقاله ذيل مشاهده بفرماييد:
"قرآن، خلقت انسان و فَرگشت" از آقاى عليرضا دهقانپور
http://www.kalamislami.ir/article_61662.html
💠کانال تخصّصی کلام سلامى
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 توانمندى عقل انسان در سلوك راه ظاهر
حكيم لاهيجى در مطلب دوم مقدمه "گوهر مراد" راه هاى رسيدن به خدا را بيان كرد؛ راه ظاهر و راه باطن.
🔵 كار پيامبران درباره راه ظاهر مانند بيدار كردن خفتگان است؛ كسى كه خفته باشد و از نظر ديدن مشكلى نداشته باشد و مانعى نيز در كار نباشد، با بيدار شدن، اشياء پيرامون خود را خواهد ديد.
🔵 انسان گرفتار خواب غفلت است و نسبت غفلت به عقل، مانند نسبت خواب است به بينايى حسّى؛ پيامبران مى خواهند انسان را از خواب غفلت بيدار كنند. اگر انسان، عقلِ از پرده غفلت در آمده را به كار برد، خدا را به يقين خواهد شناخت. و اگر بعد از بيدار شدن از خواب غفلت، خداى را نشناسد، به اين سبب است كه عقل را به كار نبرده است.
❗️ بيدارى كه چشم باز نكند تا اشياء را ببيند و بگويد كه چيزى نيست، اهل جحود و عناد است.
🕋 از اين رو قرآن كريم در بيان تعجب از اين افراد چنين تعابيرى دارد:
أَفَلَا تُبْصِرُونَ
أَفَلَا تَعْقِلُونَ
أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ
از اين آيات به دست مى آيد كه عقل انسانى در سلوك راه ظاهر و استدلال از آثار به مؤثّر مستقل (توانمند) است؛ وگرنه چنين تعجّبى معنا نداشت.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
شهادت باب الحوائج الى الله حضرت امام موسى بن جعفر عليهما السلام را خدمت اعضاى محترم كانال "گوهر مراد" تسليت عرض مى كنم.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
#امام_كاظم_عليه_السلام
آية الله مظاهرى
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_فصلنامه
#كتاب_نقد
🔶 شماره ٧٩ و ٨٠ مجله "كتاب نقد" با موضوع "پايان روشنفكرى دينى" به نقد و بررسى دين شناسى دكتر سروش پرداخته است.
📚 برخى از مقاله ها عبارت اند از:
- نقدى بر خداشناسى و دين شناسى عبدالكريم سروش/ محمد محمدرضايى
- پايان روشن فكرى دينى دكتر سروش/ محمد جعفرى
- از ادعاى روشنفكرى تا تزلزل و تنزّل در دين پژوهى/ ابوالفضل ساجدى
- واقعيت تراشى معوج و ادعاهاى سست سروش/ حميدرضا آيت اللهى
- وحى؛ تجربه يا رؤياهاى رسولانه؟!/ حميدرضا شاكرين
- تطوّرات و تناقضات دكتر سروش در مسئله امامت/ محمدحسن قدردان قراملكى
📒 براى تهيه مجله مى توان به سايت ذيل مراجعه كرد.
https://poiict.ir
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 ايمان حضرت ابوطالب سلام الله عليه
🔵 علامه امينى در جلد هفتم از كتاب ارزشمند "الغدير" ايمان حضرت ابوطالب را مورد بررسى قرار داده است.
🔵 به اعتقاد ايشان از چهار طريق مى توان به شخصيت و حال روحى كسى پى برد:
١. از آنچه خود شخص مى گويد.
٢. از كارهاى نيك دشوارى كه در زندگى انجام داده است.
٣. از آنچه خانواده و نزديكان، درباره او بگويند.
٤. از آنچه فداييان او (شيعيان) به نسبت مى دهند.
🗞 حضرت ابوطالب ديوان شعرى دارد كه در موارد متعددى به نبوّت حضرت ختمى مرتبت صلّى الله عليه و آله و ايمانش به پيامبر تصرح مى كند؛ مانند:
✅ ألم تعلموا أنّا وجدنا محمّداً
رسولاً كموسى خُطَّ فى اوّل الكتب؟
آيا نمى دانيد كه ما محمّد (صلّى الله عليه و آله) را مانند موسى فرستاده خدا يافتيم كه در اول كتاب ها نوشته شده است؟
✅ لِيَعلم خيارُ الناس أنّ محمّداً
وزيرٌ لموسى و المسيح بن مريم
أتانا بهدى مثل ما أتيا به
فكلّ بأمر الله يهدى و يعصم
بهترين مردم بايد بدانند كه محمّد (صلّى الله عليه و آله) وزير موسى و عيسى بن مريم است.
هدايتى مانند هدايت موسى و عيسى براى ما آورده است. همه به امر الهى هدايت مى كنند و محفوظ هستند.
🔵 مجاهدت هاى حضرت ابوطالب در نصرت رسول خدا و دفاع از ايشان از بخش هاى روشن تاريخ اسلام است.
🔵 امام صادق عليه السلام فرمود:
مثل ابوطالب، مثل اصحاب كهف است؛ ايمان را پنهان و شرك را آشكار كردند؛ پس خدا به ايشان دو بار اجر عنايت كرد.
📚 الكافى، كتاب الحجة، باب مولد النّبى و وفاته، ح ٢٨
🔵 شيخ مفيد در "أوائل المقالات" مى نويسد: اماميه اتفاق نظر دارند كه پدران رسول خدا تا حضرت آدم همگى مؤمن به خدا و موحّد بودند... و نيز اجماع دارند بر اينكه ابوطالب، مؤمن از دنيا رفت.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a