eitaa logo
گوهر مراد
718 دنبال‌کننده
851 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
گوهر مراد
#نشست_علمی موضوع: آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟ 🔰ارائه دهندگان:
. 🌟 کرسی ترویجی «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟» در تاریخ شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد. ارائه­‌دهندگان این کرسی، دکتر احسان کردی اردکانی (استادیار دانشگاه اردکان) و دکتر احمد شه­‌گلی (استادیار فلسفه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) بوده و هم­چنین ناقد کرسی دکتر محمدجواد فلاح (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) و مدیر کرسی دکتر روح‌­الله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) بودند. ✨ گزارش متن نشست علمی👇 ☣ https://b2n.ir/s04299@irip_ir 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
Z0000004شب ولادت.m4a
36.07M
🎤 سخنرانی حضرت استاد ربانی گلپایگانی زید عزه ⏱ سه شنبه 1401/09/08 🌐 موسسه آموزش عالی امام صادق علیه‌السلام مرکز تخصصی علم کلام @kalamcenter
🔶 ضرورت اهتمام به کلام حکمت و کلام هم به مثابه‌ی تأمین‌کننده‌ی شالوده‌ی اساسی نظام فکری و نظام عملی و نظام سیاسی امروز است. مبادا تصور شود که ما یک عده فقیه عالی‌مقام تربیت کنیم و حکمت و کلام را کنار بیندازیم. ابداً! این اشتباه بزرگی است. (بیانات در شروع درس خارج فقه، ۱۳۷۲/۰۶/۲۱ حوزه‌ی شیعه قبل از آنکه حوزه‌ی فقه باشد، حوزه علوم عقلی و کلام است. شما ببینید زمان امام جعفر صادق (علیه الصلوة والسلام) حضرت به متکلمین اصحاب خودش افتخار می‌کند، در حالی که در همان جلسه، فقهای بزرگ اصحاب بودند، اما حضرت آن‌طور نسبت به هشام برخورد می‌کند. حسین بن روح نوبختی هم جزو همان مجموعه است. بعد می‌رسد به «شیخ مفید». شیخ مفید فقیه خیلی بزرگی بود. قطعا بنیانگذار فقه، «شیخ مفید» است، اما او در معنا یک متکلم است. چرا «شیخ طوسی» را آن‌طور از بغداد آواره کردند؟ برای فقه نبود، برای کلام و بحث استدلالی و شیعی و عقیدتی بود. کلام واقعی شیعه، فلسفه است، سبک کارهای متکلمین اهل سنت نیست... من که می‌گویم کلام، منظورم شرح تجرید نیست تا کسی بیاید شرح تجرید بخواند. 📖 منشور حوزه و روحانیت، ج ۵، ص ۲۶۹. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔸نخستین سمینار ارائه مقالات همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🔻 با محوریت “عقل و اخباری‌گری و تفکیک” برگزار می شود: 🎙 داوران: ⏰ دوشنبه 14 آذرماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/aghl 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-6 🆔@meshkatnoor
Ejtehad Aghlgera.mp3
25.31M
💯🔊 🔸 صوت همایش ملی اجتهاد عقل گرا ‼️ بخش اول 🔻 قرائت پیام آیت الله العظمی سبحانی 🎙 سخنرانی: آیت الله آیت الله 📚 رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad 🆔 @iictchannel
Ejtehad Aghlgera-2.mp3
23.8M
💯🔊 🔸 صوت همایش ملی اجتهاد عقل گرا ‼️ بخش دوم 🔻مناظره علمی با موضوع جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کلامی 🎙 سخنرانی: ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad 🆔 @iictchannel
ضروري عبارت از اين است كه واضح است، احتياج به فكر ندارد كه بگويد در اسلام حج هست، نماز هست، روزه هست، اگر كسي الآن وارد كشور ما بشود و بگويند اينها ضد آمريكائي هستند و ضد صهيونيست هستند، اين واضح است، يك مقداري در اين محيط بزرگ شده باشد، اين اعتقاد را پيدا مي‏كند و احتياجي به دليل و استدلال ندارد، البته كسي اول ورودش ممكن است نداند ولي در اين محيط بزرگ شده باشد، به اين قطع پيدا مي‏كند كه چنين مطلبي هست و احتياجي به دليل هم ندارد. 📖 آیة الله شبیری زنجانی، درس خارج فقه، کتاب صوم، جلسه ۳ ۸۶/۸/۱ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
💢 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تقدیم می‌کند: نمایشگاه مجازی کتاب با تخفیف ویژه 🔴 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از 21 تا 30 آذرماه 1401 نمایشگاه مجازی کتاب خود را با 20درصد تخفیف برگزار می‌کند. 🏷 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت «هفته پژوهش و فناوری»، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از 21 تا 30 آذرماه 1401 نمایشگاه مجازی کتاب خود را با 20درصد تخفیف برگزار می‌کند. 📚علاقه‌مندان می‌توانند از اینجا به نمایشگاه مجازی کتاب دسترسی پیدا کرده و نسبت به سفارش کتاب مورد نظر خود اقدام نمایند. https://www.irip.ac.ir/fa/publishers/productss 📬لازم به ذکر است که ارسال کتاب‌ها نیز به صورت رایگان انجام خواهد شد. 📞همچنین شماره 02167238236 پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از دانش پژوهان مرکز تخصصی علم کلام
📚 معرفت شناسی؛ مسائل و مکاتب ✍️ استاد علی ربانی گلپایگانی ▫️ موضوع: شناخت (فلسفه)، فلسفه و علم ▫️ سال چاپ : 1401 ▫️ ناشر : رائد ▫️ تعداد مجلد و صفحات: یک جلد در 356 صفحه •┈┈••✾••┈┈• @kharejkalam
🔹 نشست علمی ۶۴🔹 ✅ دین و دنیای مدرن؛ چالشها و راهکارها 🔸 با حضور فیلسوف و دین‌پژوه معاصر، پرفسور 📆 دوشنبه ۲۸ اذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح ◽️با ارائه گواهینامه نشست◽️ ✍به صورت حضوری (در مرکز تخصصی کرمانشاه) و مجازی 🔳 پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh ✍برای هماهنگی حضور به شماره ۰۹۱۹۸۸۶۹۸۲۰ پیامک دهید 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
نشست علمی ۶۴ دین و دنیای مدرن.mp3
28.43M
👆👆صوت نشست علمی ۶۴ ✅ دین و دنیای مدرن؛ چالشها و راهکارها 🔸 با حضور فیلسوف و دین‌پژوه معاصر، پرفسور 📆 دوشنبه ۲۸ اذرماه ۱۴۰۱ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
‏با یادت، زمستان را شروع می‌کنیم.
«مشق کلام» 🔰انجمن کلام اسلامی حوزه در نظر دارد با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی(میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی و میز تعمیق باور دینی)جهت توانمندسازی دانش پژوهان در زمینه تحقیق روش‌مند و نگارش مقالات کلامی اقدام به برگزاری طرح مشق کلام نمایند؛ 🏵اهداف طرح: ✅1. توانمندسازی پژوهشگران حوزه کلام در شناسایی و تحلیل نیازها و تبدیل آنها به مسئله؛ ✅2. کاربست رویکرد اجتهادی در حل معضلات اعتقادی از طریق به کارگیری روش‌ها، مهارت‌های تحقیق و الگوهای جدید پژوهشی؛ ✅3. کارآمدسازی و چابک‌سازی فرآیند تحقیق و کاهش هزینة تمام‌شدۀ آن؛ ✅4. پیوند میان پژوهش، آموزش و تحقیقات کاربردی در دانش کلام؛ 🏵مخاطبین دوره: ✅سطح ۳ و ۴ ✅دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 🏵مزایای دوره: ✅۱. اعطای گواهی رسمی دوره ✅۲. بهره مندی از اساتید مجرب ✅۳. تقدیر از ممتازین دوره ✅۴. چاپ مقالات برتر 🏵زمان برگزاری: 11دیماه 1401 🏵مکان برگزاری: قم/خیابان جمهوری/کوچه2/ فرعی اول سمت چپ/ساختمان انجمن های علمی حوزه 🏵مهلت ثبت نام تا تاریخ 10 دیماه 1401 🔰راه های ارتباطی 👨‍💻آیدی در پیام رسان ایتا @Id_kalam ☎️📱شماره تماس 09370510933_ 02532905759 👇👇👇👇 🆔@Islamic_theology
فاطمیه، دولت‌آباد، مسجد صاحب الزمان (ع)، ۳ دی ۱۴۰۱.mp3
11.99M
🔶 فَجَعَلَ اللّهُ الإیمانَ تَطهیراً لَکُم مِّنَ ٱلشِّرک
▪️مراسم‌عزاداری‌شهادت‌حضرت‌زهرا▪️ ⚫️شب دوم ▫️سخنران: حجت‌الاسلام‌محمدحسن‌بشیری ▫️مداحان: کربلایی‌جهادشیبی کربلایی‌مرتضی‌رخیصی 🗓 یکشنبه ۴ دی ماه 🕰 بعد از نماز مغرب و عشا 📍شهرری دولت آباد فلکه سوم خیابان شهید ملت دوست مسجد حضرت صاحب الزمان عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علت غائی بر کون و مکان دانی کیست؟                 سبب خلقت پیدا و نهان دانی کیست؟ جان پنهان شده در جسم جهان دانی کیست؟             نقطه دایره رفعت و شان، دانی کیست؟ فاطمه مظهر اجلال خدا جلّ و جلال فاطمه عصمت کل کنز خفیّ ازلی                              فاطمه عالمه از حق به خفی و به جلی فاطمه روح نبی همسر و همتای ولی فاطمه عالیه‌ای کش نبد از زوج علی فرد و بی مثل بُد آن گونه که حیّ متعال کاف و نون، کافش کاف کرم فاطمه بود                        نون آن حرف نخست از نعم فاطمه بود نفخه روح در آدم ز دم فاطمه بود                                گل آدم ز تراب قدم فاطمه بود ورنه آدم شدنش تا به ابد بود محال طایر وهم که از منظر عنقا گذرد                              به یکی پر زدن از گنبد خضرا گذرد کی به کاخ شرف زهره زهرا گذرد                             بلکه جبریل اگر خواست بدانجا گذرد همچو پروانه ازو پاک بسوزد پر و بال گرچه خلقان حرمی گشته کنشتی                  نشوند دور از نیکی و نزدیک به زشتی نشوند باز غرقند اگر داخل کشتی نشوند                           معترف تا که نگردند بهشتی نشوند به کنیزی و غلامیش چه نسوان چه رجال مهر او بهر دل هالک و ناجیست محک                 آن بدل گیر که من اَعرَضَ عنها فَهَلک هست خاک قدمش سرمه چشمان ملک                تا به خاک ره آن بدر زند بوسه فلک قامت خویش کمان ساخته مانند هلال ای ترا آسیه و مریم و هاجر، حوّا                            خادمه در پی کسب شرف و شان بسرا در مدیح تو همین بس بود ای سرّ خدا                     کابتدا نام تو فرمود ز اصحاب کساء ز خداوند ملایک چو نمودند سؤال خواندن واجبت ار خود نبود امکانم یعنی از کفر بود این که خدایت خوانم کافرم گر ز خدا بنده جدایت دانم                              چه توان گفت که در وصف تو من حیرانم ای خدا را نظر و جلوه و مرآت و جمال با چنین جاه و شرف ای شده مات تو عقول قصد آزار تو کردند چرا قوم جهول وان سفارش که بحق تو همی کرد رسول                رفتشان سر بسر از یاد و نمودند قبول بهر خود قهر خدا خشم نبی سوء مآل خوب گشتند پس از مرگ پدر دلجویت                 که زدند امت دون، سیلی کین بر رویت بشکستند گه از تخته در، پهلویت                        زان تطاول که چرا خست عدو بازویت چون دهم شرح که دل خون بود و ناطقه لال بر در خانه‌ات ای خاک درت عرش علا                      آه کافروخت عدو آتشی آن سان به ملا که نهانی شررش رفت سوی کرببلا                      سوخت خرگاه شه تشنه دل اهل ولا ساخت سرگشته صحرا ز شه دین، اطفال 🖋 صغیر اصفهانی
🔶 نظر اسلام درباره علم ؟ «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ» چیزی که هست سخن در یک مطلب دیگر است و آن این‌که منظور اسلام از علم، چه علمی است؟ ممکن است کسی بگوید مقصود از همه این تأکید و توصیه‌ها، علم خود دین است؛ یعنی همه به این منظور گفته شده که مردم به خود دین عالم شوند و اگر نظر اسلام از علم، علم دین باشد، در حقیقت به خودش توصیه کرده و درباره علم به معنی اطلاع بر حقایق کائنات و شناختن امور عالم چیزی نگفته و اشکال به حال اول باقی می‌ماند، زیرا هر مسلکی، هر اندازه هم ضد علم باشد و با آگاهی و بالا رفتن سطح فکر و معلومات مردم مخالف باشد، با آشنایی با خودش مخالف نیست؛ بلکه خواهد گفت با من آشنا باشید و با غیر من آشنا نباشید. پس اگر منظور اسلام از علم، خصوص علم دینی باشد، باید گفت موافقت اسلام با علم، صفر است و نظر اسلام درباره علم، منفی است. برای کسی که درست با اسلام و منطق اسلام آشنا باشد، جای این احتمال نیست که بگوید نظر اسلام درباره علم منحصراً علوم دینی است. این احتمال فقط از ناحیه طرز عمل مسلمین در قرن‌های اخیر -که تدریجا دایره معلومات را کوچک‌تر کردند و معلومات خود را محدود کردند- پیدا شده و الّا آن‌جا که می‌فرماید حکمت، گمشده مؤمن است پس آن را به چنگ آورید و لو این‌که بخواهید از دست مشرکان بگیرید، معنی ندارد که خصوص علم دینی باشد. مشرک را با علوم دین چکار؟... هر علمی که که متضمن فایده و اثری باشد و آن فایده و اثر را اسلام به رسمیت بشناسد، یعنی آن اثر را خوب و مفید بداند، آن علم از نظر اسلام، خوب و مورد توصیه و تشویق است. 📖 بیست‌گفتار، ص ۱۸۱ و ۱۸۲.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 همیشه عدالت به معنای برابری نیست. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a