eitaa logo
کلام وحی
4 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نجوم متحیره 📍فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوَارِ الْكُنَّسِ وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ (سوره تکویر آیات ۱۵ تا ۱۷) 📍ﭘﺲ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻰ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺐ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺭﻭﻱ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ]ﻣﻰ ﺭﻭﺩ .✳✳✳ 📍ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎ ﭼﻴﺴﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺳﻴﺎﺭ ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ ﺷﻤﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﺢ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ (ﻋﻄﺎﺭﺩ، ﺯﻫﺮﻩ، ﻣﺮﻳﺦ، ﻣﺸﺘﺮﻯ، ﻭ ﺯﺣﻞ) ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﻫﻴﺌﺖ ﺍﻳﻦ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺭﺍ" ﻧﺠﻮم ﻣﺘﺤﻴﺮﻩ" ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﻯ ﺧﻂ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﻣﺪﺗﻰ ﺳﻴﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻌﺪ ﻛﻤﻰ ﺑﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﺩﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﺳﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻞ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ" ﻫﻴﺌﺖ" ﺑﺤﺜﻬﺎﻯ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ " ﻋﺴﻌﺲ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻋﺴﻌﺴﺔ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺗﺎﺭﻳﻜﻰ ﺭﻗﻴﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻭ ﺍﻧﺘﻬﺎﻯ ﺷﺐ ﺗﺎﺭﻳﻜﻰ ﺭﻗﻴﻘﺘﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﻭﻯ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻳﺎ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﺷﺐ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ، ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﻛﻠﻤﻪ" ﻋﺴﺲ" ﺑﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭﺍﻥ ﺷﺐ ﮔﺮﺩ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺍست.✴✴✴
🔴چه چیزی تو را مغرور ساخته ؟؟ 📍يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (سوره انفطار آیه ۶) 📍ﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ! ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺕ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؟✳✳✳ 📍ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ" ﺍﻧﺴﺎﻥ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴﺘﺶ ﻛﻪ ﺍﺗﻤﺎم ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﺳﭙﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻯ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﻢ" ﺭﺏ" ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ" ﻛﺮﻳﻢ" ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻯ ﺭﺑﻮﺑﻴﺘﺶ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﻒ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻯ ﻛﺮﻣﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺧﻮﺍﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻧﺪﻩ، ﻭ ﺍﺯ ﺗﻤﺎم ﻣﻮﺍﻫﺐ ﻣﺎﺩﻯ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻰ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻋﻮﺿﻰ ﺑﻄﻠﺒﺪ، ﺣﺘﻰ ﺧﻄﺎﻫﺎﻯ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﺑﺎ ﻛﺮﻣﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻔﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. ﺁﻳﺎ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺷﺮﻳﻔﻰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭼﻨﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺟﺴﻮﺭ ﮔﺮﺩﺩ؟✴✴✴
🔴 در خرید و فروش کم نگذارید.. 📍وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ (سوره مطففین آیات ۱تا۳) 📍ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﺎﻥ ! ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺎﻟﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺯﻧﻤﻰ ﺳﺘﺎﻧﻨﺪ ، ﺗﻤﺎم ﻭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺳﺘﺎﻧﻨﺪ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺯﻥ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻛﻢ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ .✳✳✳ 📍ﺟﻤﻌﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻣﻄﻔﻒ" ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﺮﻳﺪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻓﺮﻭﺵ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻟﺬﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﻬﺖ" ﻭﻳﻞ" ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻬﺎﺩﻩ. ﻭﻟﻰ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻌﺒﻴﺮ" ﻳﺴﺘﻮﻓﻮﻥ" ﻣﻔﻬﻮﻣﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﺮ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺑﺮ ﺣﻖ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻴﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺬﻣﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﺮﻳﺪ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻓﺮﻭﺵ ﻧﺎﻗﺺ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.✴✴✴
🔴 قسم به ماه 📍وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ (سوره انشقاق آیات ۱۸ و۱۹) 📍ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺎﻩ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑَﺪْﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻟﻲ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﻲ [ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ ] ﻃﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﻧﺎﻳﻞ ﺁﻳﻴﺪ . ]✳✳✳ 📍 ﺷﻔﻖ" ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ" ﺭﺍﻏﺐ" ﺩﺭ" ﻣﻔﺮﺩﺍﺕ" ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻰ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﻜﻰ ﺷﺐ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﻭﺍژﻩ" ﺍﺷﻔﺎﻕ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎ ﺗﺮﺱ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﺭﻭﺩﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﻮﺿﻮﻋﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (ﺷﻔﻖ- ﺷﺐ- ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺗﻰ ﻛﻪ ﺷﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ- ﻣﺎﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺪﺭ ﻛﺎﻣﻞ) ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻫﻢ، ﻭ ﻣﻜﻤﻞ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺗﺎ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻋﻈﻴﻢ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻴﻬﺎﻯ ﺳﺮﻳﻊ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺁﺷﻨﺎﺗﺮ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻴﻬﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺭﺥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ.✴✴✴
🔴 لوح محفوظ 📍بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَّجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ (سوره بروج آیات ۲۱ و۲۲) 📍[ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ] ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻥ ، ﻗﺮﺁﻧﻲ ﺑﺎﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺳﺖ. ﻛﻪ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺍﺳﺖ [ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺒﺮﺩ ﻫﺮ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﮔﺮﻱ ﻣﺼﻮﻥ ﺍﺳﺖ . ]✳✳✳ 📍 ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺛﺒﺖ ﻭ ﺿﺒﻂ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﻧﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﻯ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﻟﻮﺍﺡ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮﻯ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ" ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ" ﻃﻮﻟﺶ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ! ﻭ ﻋﺮﺿﺶ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻣﺸﺮﻕ ﺍﺳﺖ! ﻭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻫﻤﺎﻥ ﺻﻔﺤﻪ ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻰ ﻭ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻣﺼﻮﻥ ﻭ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺍﺳﺖ. ﺿﻤﻨﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ" ﺩﺭ" ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ" ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴 به انسان نگاه کن 📍فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ خُلِقَ مِن مَّاءٍ دَافِقٍ يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ (سوره طارق آیات ۵تا۷) 📍ﭘﺲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﺍﺯ ﺁﺑﻲ ﺟﻬﻨﺪﻩ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ; [ ﺁﺑﻲ ﻛﻪ ] ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﻨﻪ ﺯﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ .✳✳✳ 📍" ﺻﻠﺐ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎ" ﺗﺮﺍﺋﺐ" ﺟﻤﻊ" ﺗﺮﻳﺒﻪ" ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﻟﻐﺖ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻬﺎﻯ ﺑﺎﻟﺎﻯ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺎﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﮔﺮﺩﻥ ﺑﻨﺪ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ،" ﺻﻠﺐ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﻣﺮﺩ، ﻭ" ﺗﺮﺍﺋﺐ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﻭ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺑﺪﻥ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻧﻄﻔﻪ ﻣﺮﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻯ ﺩﺭﻭﻥ ﺷﻜﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﭘﺸﺖ ﻭ ﻗﺴﻤﺖ ﺟﻠﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.✴✴✴
🔴 خدا آفرید و هدایت کرد 📍الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّىٰ وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ (سوره اعلی آیات ۱و۲) 📍ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ . ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ.✳✳✳ " ﺳﻮﻯ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻧﻈﺎم ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﻭ ﻣﺮﺗﺐ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻔﻬﻮم ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻧﻈﺎﻣﺎﺕ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺎﻣﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻛﻮﺍﻛﺐ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻳﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺯﻣﻴﻨﻰ، ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺟﺎﻥ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺗﻘﺪﻳﺮ" ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻫﺪﺍﻓﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻫﺪﺍﻳﺖ" ﻫﻤﺎﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺗﻜﻮﻳﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻨﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﺣﺎﻛﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ (ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻯ ﺩﺭﻭﻧﻰ ﻭ ﺑﺮﻭﻧﻰ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.✴✴✴
🔴 به شتر نگاه کن ... 📍أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ (سوره غاشیه آیه ۱۷) 📍ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻪ ﺷﺘﺮ ﻧﻤﻰ ﻧﮕﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ؟✳✳✳ 📍ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺑﺮ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ" ﺷﺘﺮ" ﺗﻜﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﭘﻴﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻣﻜﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ" ﺷﺘﺮ" ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻰ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺳﺮ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻭﻳﮋﮔﻴﻬﺎﻯ ﻋﺠﻴﺒﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻤﺘﺎﺯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺁﻳﺘﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪا... ﻭﻳﮋﮔﻴﻬﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺧﺎﻟﻖ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﻨﺪﻩ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﺍﺳﺖ، ﺁﺭﻯ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﻤﺸﺪﮔﺎﻥ ﻭﺍﺩﻯ ﻏﻔﻠﺖ، ﺑﻪ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﺮﺍﻫﻪ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻧﺪ.✴✴✴
🔴مومن به سوی خدا راضی میرود 📍يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (سوره فجر آیات ۲۷ و۲۸) 📍ﺍﻱ ﺟﺎﻥ ﺁﺭﺍم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ! ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﻭ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩ.✳✳✳ 📍ﺭﻭﺍﻳﺘﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻉ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻳﺎﺭﺍﻧﺶ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﺁﻳﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺯ ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺣﺶ ﻧﺎﺭﺍﺿﻰ ﺑﺎﺷﺪ؟! ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻣﺮﮒ ﺑﺮﺍﻯ ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺣﺶ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻣﺮﮒ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻯ ﻭﻟﻰ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻧﺒﺎﺵ! ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺹ ﺭﺍ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺗﺮم ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ، ﺩﺭﺳﺖ ﭼﺸﻤﻬﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﮕﺸﺎ ﻭ ﺑﺒﻴﻦ، ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻉ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﺪ. ﺍﻭ ﭼﺸﻤﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﺪﺍ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﻳﺎ ﺃَﻳَّﺘُﻬَﺎ ﺍﻟﻨَّﻔْﺲُ ﺍﻟْﻤُﻄْﻤَﺌِﻨَّﺔُ:" ﺍﻯ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﺶ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻰ! ﺑﺎﺯﮔﺮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍﺿﻰ ﻫﺴﺘﻰ، ﻭ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺛﻮﺍﺑﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴 نعمت بزرگ هدایت 📍أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ (سوره بلد آیات ۸ تا ۱۰) 📍ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﻭ ﭼﺸﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻳﻢ ؟ ﻭ ﻳﻚ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﻭ ﻟﺐ ؟ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻳﻢ [ ﺗﺎ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﮕﺰﻳﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺷﺮ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﺩ ؟ ]✳✳✳ 📍ﺁﺭﻯ ﺍﻭ ﻫﻢ" ﺩﻳﺪﻩ ﺑﻴﻨﺎ" ﻭ" ﺁﻓﺘﺎﺏ" ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ، ﻭ ﻫﻢ" ﺭﺍﻩ ﻭ ﭼﺎﻩ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ،" ﺗﺎ ﺁﺩﻣﻰ ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻨﺪ ﭘﻴﺶ ﭘﺎﻯ ﺧﻮﻳﺶ". ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻬﻤﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﻛﻪ ﻓﺮﺍ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﻴﺮﺍﻫﻪ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ" ﺑﮕﺬﺍﺭ ﺗﺎ ﺑﻴﻔﺘﺪ ﻭ ﺑﻴﻨﺪ ﺳﺰﺍﻯ ﺧﻮﻳﺶ"! ﺟﻤﻠﻪ" ﻭَ ﻫَﺪَﻳْﻨﺎﻩُ ﺍﻟﻨَّﺠْﺪَﻳْﻦِ"" ﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﺮﺩﻳﻢ" ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ" ﻧﺠﺪ" ﻣﻜﺎﻥ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻨﻬﺎﻯ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﻣﺸﻜﻠﺎﺗﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﺣﺘﻰ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﺷﺮ ﻧﻴﺰ ﻣﺸﻜﻠﺎﺗﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺳﻌﻰ ﻭ ﺗﻠﺎﺷﺶ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺭﺍﻩ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺣﻠﺎﻝ ﻳﺎ ﺣﺮﺍم ﺑﻪ ﮔﺮﺩﺵ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺟﺎﺩﻩ" ﺧﻴﺮ" ﻭ" ﺷﺮ" ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﺪ.✴✴✴
🔴آسمان محافظ شما 📍وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ (سوره انبیاء آیه ۳۲) 📍و آسمان را سقف محفوظي قرار داديم، ولي آنها از آيات آن روي گردانند.✳✳✳ 📍 جو زمین نقش بسیار مهمی در حفاظت از حیات موجود روی کره زمین ایفا می کند. از میان کارکردهای حفاظتی جو زمین می توان به این موارد اشاره نمود. حفظ زمین از برخورد اجرام آسمانی و شهاب ها، عبور انرژی نورانی مفید و حفظ زمین از پرتوهای کیهانی مضر و حفظ بخار آب موجود در اطراف زمین و جلوگیری از پراکندگی آن.✴✴✴
🔴با یتیم مهربان باش 📍فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ (سوره ضحی آیه ۹) 📍ﻭ ﺍﻣﺎ [ ﺑﻪ ﺷﻜﺮﺍﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻧﻌﻤﺖ ] ﻳﺘﻴﻢ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﻣﻜﻦ✳✳✳ 📍" ﺗﻘﻬﺮ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻗﻬﺮ" ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ" ﺭﺍﻏﺐ" ﺩﺭ" ﻣﻔﺮﺩﺍﺕ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻏﻠﺒﻪ ﺗﻮﺃم ﺑﺎ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﻌﻨﻰ ﻧﻴﺰ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻫﻤﺎﻥ" ﺗﺤﻘﻴﺮ" ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﻃﻌﺎم ﻭ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﮔﺮﭼﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺩﻟﺠﻮﻳﻰ ﻭ ﻧﻮﺍﺯﺵ ﻭ ﺭﻓﻊ ﻛﻤﺒﻮﺩﻫﺎﻯ ﻋﺎﻃﻔﻰ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻌﺮﻭﻓﻰ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ" ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠَّﻪ" ﺹ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻣﺴﺢ ﻋﻠﻰ ﺭﺃﺱ ﻳﺘﻴﻢ ﻛﺎﻥ ﻟﻪ ﺑﻜﻞ ﺷﻌﺮﺓ ﺗﻤﺮ ﻋﻠﻰ ﻳﺪﻩ ﻧﻮﺭ ﻳﻮم ﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ: " ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻮﺍﺯﺵ ﺩﺳﺖ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻳﺘﻴﻤﻰ ﻛﺸﺪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻫﺮ ﻣﻮﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺩ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﻮﺭﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ" .✴✴✴