کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_یک ❌در پاسخ از پیام قبلی 🔸شما فرمود: {بلاغت، قاضی بر بحث و تعیین است} #لذا نظرات ع
👤همبحثِ #شماره_دو
⭕️در پاسخ از پیام قبلی
🔸توجُّه شود که بحث، منوط به کثرت و قلّت افراد نمی باشد و در این راستا قلّت و کثرت هیچ تاثیری در بحث ندارند بلکه مهمّ، #تامّل است و لذا اگر شما تامّل نمودید و به این نتیجه رسیدید که ادلّه ای که از جانب بلاغیون و نحویون که بدون لحاظ مقتضای حال است، از صحّت کافی ای برخوردار است، آن گاه با همین منوال مباحث را پیش می برید و الّا فلا؛
🔵و امّا نسبت به مثالی که عرض شد یعنی روایتِ پیامبر اکرم: 《من کنت نولاه فهذا علی مولاه》گفته می شود:
🔸این مثال دقیقا با اعرفیت ضمیر منافات دارد زیرا {هذا} اسم اشاره بوده و {علی} نیز علم به همین جهت این دو در کنار هم، به عنوان اعرف معارف در نگاه متکلّم بلیغ لحاظ می شود و در این راستا، {ضمیر} هیچ اعرفیتی ندارد و این شاهد واضحی بر این است که سخنِ کسانی که قائل به اعرفیت ضمیر است، صحیح نمی باشد.
✅لکن اگر مراد شما از مثال، همان {خالق السماوات و الارض الله ربُّکم} است، گفته می شود:
🔺چنین مثالی برای ردّ اجماع نحویون در این که لفظ جلاله الله اعرف از تمام معارف است، می باشد یعنی با این مثال درصدد نبودیم که اعرفیت ضمیر را ردّ کنیم تا این که بفرمایید: {و نکته ی آخر این است که علم بعد از ضمیر در رتبه ی بعد قرار دارد و این مثالی که شما میفرمایید منافاتی با اقدمیت ضمیر ندارد} #بلکه عرض شد، این مثال در ردّ اجماع نحویُّون به این که لفظ جلاله الله اعرف از معارف است، بود.
📝در پایان نسبت به تعبیری که در آن فرمودید: {هر چند حدّ وسط علم بلاغت که ذوق سلیم است نیز طبع اش تقدُّم ضمیر بر ما بقی معارف است} گفته می شود:
👆👈این سخن طبق مطالبی که عرض شد، هیچ پایه و اساس علمی ندارد و ادّعایی بیش نیست لذا بطلان آن مفروض الصدق است.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۵ ─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─ 📝 آن چه
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
👇👇👇👇👇👇👇👇
کانون ادبیات عرب
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 👇👇👇👇👇👇👇👇
🔴 #خاتمه_بحث:
🔍هدف از طرح چنین بحث هایی، این بود که رفقا در هر مساله نحوی ای که وارد شدند، به هیچ عنوان بدون تامّل به قضاوت میان طرفین برنیایند بلکه ابتداء دلیل طرفین را بیابند و سپس نسبت به آن دلیل ها فکر کنند و در آخر اگر آن دلیل قابلیّت نقد داشت به نقد عرف پسندانه بر آیند #زیرا چه بسا کثرت افراد، ما را در اصل بحث غافل نماید و بحث را تعبُّداً بپذیزیم و حال آن که در حقیقت سخن این عدّه صحیح نبوده باشد خلاصه این که سخنان طرفین بحث یعنی همبحثِ #شماره_یک و همبحثِ #شماره_دو نسبت به مساله حاضر بیان گردید لذا قضاوت اصلی به این که از میان بیانات دو همبحث، کدام کلام صحیح است، با رفقایی است که پیگیر مطالب هستند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
VID_20200515_225007_547.mp3
2.87M
👌ای سلطان نجف
👈 #امام_علی (علیه السّلام)
🎤حسین طاهری
🤲 #التماس_دعا🤲
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۱۶
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
❓❔👈 ملاک در علومِ نقلی #علم_نحو چیست؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۶ ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ ❓❔👈 ملاک در علوم
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۱۶
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
📝 در این باره بیان می شود:
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۶ ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ 📝 در این
👈 #ملاک و محورِ اصلی در علوم نقلی#علم_نحو، #قواعدی است که برگرفته از #استعمالات_اهل_لسانِ عربیِ فصیح و با لحاظ فهم عرفی، باشد و لذا #هیچ_گونه اعتمادی بر وجوهِ استحسانی و واهی ای که برخی از علمای علم نحو و به طور کلّی علمای علومِ نقلی، مطرح می کنند، #نیست مثلاً در بیشتر مباحث، #متمسّک به #شباهت های غیر عرفی ای می شوند که از اساس، باطل می باشند زیرا دلیلِ استحسانی به حساب می آید و بُطلَانُهُ وَاضِح؛
👌کما این که #مرحوم آیت الله خوئی(ره) در بیان این که، #مرجع و ملاکِ اصلی در علوم ادبی، چه می باشد، می فرماید:
📝《إنّ المتبع فى الكلام العربي هو القواعد المتخذة من استعمالات العرب الفصحى و لا اعتماد على الوجوه الاستحسانية الواهية التي يذكرها النّحويُّون》؛
👆👈#یعنی بزرگان نیز به خوبی به این نکته توجّه داشتند که #ملاک اصلیِ در علوم نقلی #علم_نحو، #عرف و #سماع و فهم اهل محاوره عربی است نه وجوه و دلائلِ استحسانی ای که برخی از نحویّون ذکر می کنند؛
📚رجوع کنید: البیان فی تفسیر القرآن، سید ابوالقاسم خویی، ص:۴۵۵ و ۴۵۶، نشر: موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: اوّل.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👈 #ملاک و محورِ اصلی در علوم نقلی#علم_نحو، #قواعدی است که برگرفته از #استعمالات_اهل_لسانِ عربیِ فصیح
👆👈با توجُّه به بیان فوق، شاید مطلبی به ذهن خطور نماید و آن این که همه مباحثِ موجود در علوم نقلی که عرفی نمی باشد بلکه وضع واضعین، استدلال، قیاس هم در مباحث نقلی مطرح می شوند که البته حجّت آن ها به اثبات رسیده است؛
☑️نسبت به این بیان☝️ گفته می شود:
🔺وضعِ واضعین، استدلال و قیاس در مباحث علومِ نقلی زمانی حجّیّت دارند که ریشه و منشاءِ عرفی داشته باشند زیرا همان طور که گفته شد، ملاک در علوم نقلی، #عرف بوده است کما این که مرحوم خویی(ره) به چنین مطلبی اذعان دارند لذا اگر وضع واضعین، استدلال و قیاسی در اینگونه مباحث، خارج از فهم عرفی باشد، حجّت نخواهند بود؛
✅بله نحو داریم و در کنار آن نیز اصولِ نحو هم داریم #لکن نباید این نکته را فراموش کرد که زیربنایِ نحو و اصول نحو، می بایست ریشه عرفی داشته باشد نه استحساناتی که ریشه آن ها خارج از عرف است؛
👤جناب تفتازانی در شرح تصریف بعد از این که وجوه متعدّدی برای چگونگی ساخته شدن صیغ ماضی و مضارع ذکر می کنند مثل این که چرا مونّث با نون می آید، این مطلب را ذکر می کنند: 《و هذه مناسبات ذکروها بعد الوقوع و الّا فالحاکم بذلک الواضع لا غیره》؛ و یا این که:
👤عباس حسن در النحو الوافی بارها به مناسبت های مختلف بر استدلال های نحویُّون، چنین پاسخ می دهد: {لا اثر لهذا الخلاف النظری ... فالخیر فی اغفاله}.
📚رجوع کنید:
۱) جامع المقدّمات، ص:۱۸۵، نشر: جامعه المدرّسین، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: ۴.
۲)النحو الوافی، ج۰۲، ص:۳۰۴، نشر: ناصر خسرو، مکان چاپ: تهران، نوبت چاپ: ۲.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯