eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۶ ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ 📝 در این
👈 و محورِ اصلی در علوم نقلی، است که برگرفته از عربیِ فصیح و با لحاظ فهم عرفی، باشد و لذا اعتمادی بر وجوهِ استحسانی و واهی ای که برخی از علمای علم نحو و به طور کلّی علمای علومِ نقلی، مطرح می کنند، مثلاً در بیشتر مباحث، به های غیر عرفی ای می شوند که از اساس، باطل می باشند زیرا دلیلِ استحسانی به حساب می آید و بُطلَانُهُ وَاضِح؛ 👌کما این که آیت الله خوئی(ره) در بیان این که، و ملاکِ اصلی در علوم ادبی، چه می باشد، می فرماید: 📝《إنّ المتبع فى الكلام العربي هو القواعد المتخذة من استعمالات العرب الفصحى و لا اعتماد على الوجوه الاستحسانية الواهية التي يذكرها النّحويُّون》؛ 👆👈 بزرگان نیز به خوبی به این نکته توجّه داشتند که اصلیِ در علوم نقلی ، و و فهم اهل محاوره عربی است نه وجوه و دلائلِ استحسانی ای که برخی از نحویّون ذکر می کنند؛ 📚رجوع کنید: البیان فی تفسیر القرآن، سید ابوالقاسم خویی، ص:۴۵۵ و ۴۵۶، نشر: موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: اوّل. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👈 #ملاک و محورِ اصلی در علوم نقلی#علم_نحو، #قواعدی است که برگرفته از #استعمالات_اهل_لسانِ عربیِ فصیح
👆👈با توجُّه به بیان فوق، شاید مطلبی به ذهن خطور نماید و آن این که همه مباحثِ موجود در علوم نقلی که عرفی نمی باشد بلکه وضع واضعین، استدلال، قیاس هم در مباحث نقلی مطرح می شوند که البته حجّت آن ها به اثبات رسیده است؛ ☑️نسبت به این بیان☝️ گفته می شود: 🔺وضعِ واضعین، استدلال و قیاس در مباحث علومِ نقلی زمانی حجّیّت دارند که ریشه و منشاءِ عرفی داشته باشند زیرا همان طور که گفته شد، ملاک در علوم نقلی، بوده است کما این که مرحوم خویی(ره) به چنین مطلبی اذعان دارند لذا اگر وضع واضعین، استدلال و قیاسی در اینگونه مباحث، خارج از فهم عرفی باشد، حجّت نخواهند بود؛ ✅بله نحو داریم و در کنار آن نیز اصولِ نحو هم داریم نباید این نکته را فراموش کرد که زیربنایِ نحو و اصول نحو، می بایست ریشه عرفی داشته باشد نه استحساناتی که ریشه آن ها خارج از عرف است؛ 👤جناب تفتازانی در شرح تصریف بعد از این که وجوه متعدّدی برای چگونگی ساخته شدن صیغ ماضی و مضارع ذکر می کنند مثل این که چرا مونّث با نون می آید، این مطلب را ذکر می کنند: 《و هذه مناسبات ذکروها بعد الوقوع و الّا فالحاکم بذلک الواضع لا غیره》؛ و یا این که: 👤عباس حسن در النحو الوافی بارها به مناسبت های مختلف بر استدلال های نحویُّون، چنین پاسخ می دهد: {لا اثر لهذا الخلاف النظری ... فالخیر فی اغفاله}. 📚رجوع کنید: ۱) جامع المقدّمات، ص:۱۸۵، نشر: جامعه المدرّسین، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: ۴. ۲)النحو الوافی، ج۰۲، ص:۳۰۴، نشر: ناصر خسرو، مکان چاپ: تهران، نوبت چاپ: ۲. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👆👈با توجُّه به بیان فوق، شاید مطلبی به ذهن خطور نماید و آن این که همه مباحثِ موجود در علوم نقلی که ع
🚶‍♂گذشته از دو بیان فوق، برخی دیگر از نحویُّون نیز به بطلان استحسان تصریح کرده اند به عنوان‌ نمونه سیوطی در الاقتراح به نقل از ابن جنّی در خصائص در مورد می فرماید: {دلالته ضعیفة غیر مستحکمة...}؛ 🔵 اوّلین نکته در امور لسانی، این است که سنخ شناسی شوند تا معلوم گردد که هر استدلالی با چه صورت و مادّه ای و تا چه میزان، می تواند در نظام سازی ادبی سهیم باشد؛ 👇 👥اصولیُّون و فُقهایی که به تعبیر بعضی از حضرات، اجتهادی در ادبیات ندارند، ابتداء مسائل را سنخ شناسی کردند سپس درصدد نقد آن ها برآمدند مثلاً گفته اند: {اینچنین امور لغوی، از سنخ امور توقیفی بوده فلذا مجالی برای ورود عقل و ادراکات عقلی و عقلایی در آن وجود ندارد}. 🔸وقتی که قیاس و استحسانِ غیر عرفی، از جهت منطقی، مفید علم نیستند و ارزش علمی ندارند، چه اصراری است بر این که امور توقیفی که ملاکات و معیار های آن ها برای ما معلوم نیست را بخواهیم با آن ها محاسبه کنیم که نه اثبات کننده هستند و نه در مقابل نقض های وارد شده توان مقابله دارند. 📚رجوع کنید: الاقتراح فی علم اصو النحو، ص:۱۸۰، نشر: ادب الحوزه، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: ۱. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
📝البته دقّت شود که با توجُّه به آن چه که گفته شد، چنین برداشت که: {قیاس، استدلال و ...، به صورت مطلق در علوم ادبی مطرح نمی شوند} بلکه درصدد بیان این مطلب می باشیم که استدلال و قیاس در مباحث نقلی، زمانی که ریشه عرفی داشت، موردِ اعتناء خواهد بود یعنی محور و ملاکِ اصلی در مباحث ادبی، باید فهم اهل لسان عربیِ فصیح باشد نه مباحثِ فلسفی مانند لذا لازم است که این ملاک در تمامِ مطالبِ نحوی و به صورت کلّی علوم‌ نقلی پیش برده شود؛👇 🔸 شده است که در هر بحثی که نحویّون از فهم عرفی خارج شدند، مباحثِ لاطائلی را بیان کردند و عناوین به دور از فهم عرفی تاسیس کردند همانند عنوانِ {افعل تعیین} که هیچ ریشه عرفی ندارد؛ 🔍نسبت به بیانِ فوق نیز مطالبِ مستندی وجود دارد که این سخن را تایید می کنند همانند بحث {افعل تعیین} که تعریف و و کاربرد آن از دیدگاه مفسّرین را سابقاً در گروه بحث جنجالی طلبگی مورد بحث قرار داده شد و سپس جمع بندی آن در کانال کانون ادبیات عرب بارگذاری شده است؛👇 🔺☝️👈رجوع بفرمایید:👇 ⚫️━━─⊱یا الله⊰─━━⚫️ ❤️) تلنگّر شماره چهارم: 🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/498 👆👈 فَــــــــــریــــــــــــدة 🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/555 ⚫️━━─⊱یا الله⊰─━━⚫️ 👈) فهرست ها:👇 🔺 https://eitaa.com/Contents786/237 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
🔍) بیانِ پرسش شماره: ۱۷ 🔺👇🔺
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ شماره: ۱۷ ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ ❓❔👈 گفته شد، علم‌ نحو از جمله علوم ‌نقلی می باشد؛ از طرفی بیان گردید که ملاک در علوم نقلی، فهمِ عرف اهل محاوره است لذا بر این اساس، تنظیم قواعدِ نحوی بر پایه استعمالات و فهمِ اهل محاوره ثابت می‌گردد. ✍با توجُّه به این بیان، سوال می شود: 🔸مراد از این که در ادلّه گفته می شود: 《فلان دلیلی عرف پسند نیست》، چیست؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۷ ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ ❓❔👈 گفته شد، علم‌ نحو
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۱۷ ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ 📝 در پاسخ از سوالِ مذکور، گفته می شود: 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۷ ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ 📝 در پاسخ از س
✋بیانِ مقدّمه 👥در راستای فهم مفاهیمِ کلام عربی، دو حیث را می بایست در نظر داشت: 🔺) حیثِ اوّل: آثار لفظی ✅یعنی یک محقّق درصدد بررسیِ آثار و احکامِ لفظیِ کلام عرب باشد همانند این که درصدد بررسیِ انواع اعراب و انواع اعلال در کلامِ عربی، که همگی مربوط به جهات لفظی کلام است، باشد؛ 👆👈در این صورت مرجع اصلی، متون موجود در لسان عرب است یعنی برای کشف این که اعراب، اعلال و ادغام در نظر اهل محاوره چند نوع هستند، باید به کلام و متون اهل محاوره رجوع نماییم یعنی من و شما نمی‌توانیم قاضی و ملاک در جهت اثباتِ این قواعد باشیم بلکه مرجع تماماً اهل لسان هستند. 🔺) حیثِ دوّم: آثار معنوی ✅یعنی یک محقّق درصدد بررسیِ معانی و جایگاه های عناوینِ موجود در کلام عرب باشد همانند این که مفادّ و جایگاه فاعلیّت در کلامِ عربی را بررسی کند و یا این که مفادّ و جایگاه مفعولیّت عربی را بررسی نماید و هکذا عناوین دیگر همچون حال، تمییز، مفعول مطلقِ عددی، نوعی و...؛ 👆👈 در این صورت تمامی زبان ها مشترک می باشند و به تعبیری این عناوین، اموری فطری هستند که هر اهل لسانی از آن جهت که اهل لسان است آن ها را تصدیق می کند بدون این که اهل لسان خاصّی باشد. در این مقام من و شما و تمامِ طلاب و علمایی که در جایگاه تعلیم و تعلُّم نحو، صرف، بلاغت و ... هستند، اهل لسان و اهل محاوره محسوب می شوند. لذا در این امور جای تعبُّد نیست بلکه جای تحلیل، نقد و بررسی است مگر مواردی که دلیل خاصّ بر آن ها اقامه شده باشد؛ 🔵مطلب فوق 《یعنی این که در حیث دوّم، جای تعبُّد نیست》، زماتی قوّت می یابد که عملکرد علماء علی الخصوص نحویُّون را در این زمینه مشاهده نماییم زیرا ایشان در بیان جایگاه های عناوینی همچون {التشبیه بالمفعول به}، {تمییز} و ... اختلافاتی دارند و این حاکی از این مساله است که در این امور، تعبُّد راه ندارد و بلکه خودِ ایشان از اهل محاوره به حساب می آیند. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 🔴 کانال:👇 📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
کانون ادبیات عرب
✋بیانِ مقدّمه 👥در راستای فهم مفاهیمِ کلام عربی، دو حیث را می بایست در نظر داشت: 🔺) حیثِ اوّل: آثا
📝بیان ‌پاسخ: 💮با توجُّه به بیانِ فوق، روشن است که بحثِ حاضر، در حیث دوّم (آثار معنوی) است زیرا در حیث اوّل (آثار لفظی) عرف پسند بودن و نبودن راه ندارد و همان طور که گفته شد، در حیث دوّم، طلّاب و علماء جزءِ اهل محاوره به حساب می آیند به همین جهت وقتی گفته می شود: {فلان امری عرف پسند نیست} بدین معنا است که آن امر در متفاهمات اهل لسان و ظهورات کلامی آن ها جایی ندارد در نتیجه منشا آن حکم، دقّت های عقلی، ذوقی و امور و مناسبت های استحسانی خواهد شد علماء بحثی در قالبِ 《قیاس و شباهت》 دارند که هنگام رجوع به آن مباحث و این که آن ها را با متفاهمات عرفیه می سنجیم، در می یابیم که هیچ گاه چنین تحلیلاتی که این دسته از علماء ارائه می دهند در حدّ ظهورات میان عرف نمی باشد تا بتوان آن را تصدیق کرد و به عنوان یک قاعده در علوم ادبی وارد کرد؛ در حقیقت عرف، یک امر ساده و بسیط است و تحلیلات پیچیده همانند بحثِ قیاس و شباهت در آن راه ندارد؛ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 🔴 کانال:👇 📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
کانون ادبیات عرب
📝بیان ‌پاسخ: 💮با توجُّه به بیانِ فوق، روشن است که بحثِ حاضر، در حیث دوّم (آثار معنوی) است زیرا در ح
👆 :👇 🔴به عبارتی دیگر این که گفته می شود: {چنین امری عرف پسند نیست}، مراد این است که چنین مطلبی در راستای فهم و ظهوراتِ عرف اهل محاوره نمی باشد به عنوان نمونه گفته می شود: 📝در پاسخ سوال شماره: ۰۶، بحث در مورد افعل تفضیل بود: 📚 برای مطالعه این مطلب، رجوع فرمایید: 👉 https://eitaa.com/kanon_adabi/333 📝 در پاسخ سوال شماره: ۱۱، بحث در مورد افعل تعیین بود: 📚 برای مطالعه این مطلب، رجوع فرمایید: 👉 https://eitaa.com/kanon_adabi/500 👤در آن جا بحث شد که منشا پیدایش و اختراع عنوانی به نام افعل تعیین چه بوده است یعنی وجود پیش فرض های مسلّمی بود که نزد پذیرندگان این عنوان، خطا بردار نبود؛ 📚برای مطالعه این مطلب، رجوع فرمایید: 👉 https://eitaa.com/kanon_adabi/502 🏃‍♂از این رو، کسانی که عنوان افعل تعیین را پذیرفته بودند، با مواجه با آیه شریف ۷۸ سوره مبارکه هود آمده است: 《قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ》، اذعان به افعل تعیین بودن کلمه 《أَطْهَرُ》 نمودند در حالی که با دست برداشت از مسلّماتی که نزد ایشان خطا بردار نبود، به راحتی افعل تفضیل بودن آن مورد تصدیق واقع می شد: 📚برای مطالعه این مطلب، رجوع فرمایید: ۱) https://eitaa.com/kanon_adabi/511 ۲) https://eitaa.com/kanon_adabi/559 🔸با توجّه به بیان فوق، دانسته می شود این که گفته می شود که فلان مطلبی عرف پسند نیست، مراد چیست. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 🔴 کانال:👇 📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۷ ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ 📝 در پاسخ از س
🔊فائده ♦️شاید با لحاظ مطلب فوق، سوالاتی برای خواننده پدیدار گردد به همین جهت برخی از آن سوالاتی که ممکن است در ذهن خطور نمایند من باب نمونه به همراه پاسخ آن بیان می شود:👇