لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
_ادله اثبات سنخیت
جلسه بیست و ششم
98.9.18(ج۲۷)سنخیت .mp3
9.96M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
_ادله اثبات سنخیت
جلسه بیست و هفتم
98.9.19(ج۲۸)سنخیت.mp3
7.01M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
_ادله اثبات سنخیت
جلسه بیست و هشتم
May 11
چکیده جلسه چهارم تفسیر المیزان سوره حمد....
موضوع جلسه:
"بسم الله الرحمن الرحیم" در سوره مبارکه ی حمد به چه معناست؟
• بین میزان اطاعت و میزان حمد ارتباط هست ،هر چه که قابل حمد باشد قابل اطاعت هم است .
• حمد برای خدایی است که همه ی زیبایی ها را در خود جمع کرده ، از جمله رحمانیت، رحیمیت، مالکیت و ... .
• آیا اگر تمام زیبایی ها مال کسی باشد، رب باشد، رحمت از او باشد ،او را حمد نمی کنید؟ "ولله الاسماء الحسنی "
• در برابر خدایی با ویژگی هایی که در آغاز سوره ی حمد آمده است فقط اطاعت کافی نیست و باید بندگی کرد "ایاک نعبد "
• اصل کلمه ی الله از اله است ،اله دومعنا دارد یکی الله به معنای معبود و دیگری الله به معنای آنچه عقول از آن متحیر می شوند.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.9.24(ج۳۱)اعراض ذاتی.mp3
4.9M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ عرض ذاتی
جلسه سی و یکم
98.9.24(ج۲۹)سنخیت.mp3
8.71M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
عالم وحدت و کثرت دارد
و توجیه وحدت و کثرت عالم، وحدت و کثرت در وجود است(تشکیک) و توجیه وحدت و کثرت در وجود، "سنخیت و علیت" است.
جلسه بیست و نهم
98.9.24(ج۳۰)ولم یقع فی الاوهام.mp3
8.65M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
جلسه سی
چکیده جلسه پنجم تفسیر المیزان سوره حمد....
موضوع جلسه:
تفسیر *بسم الله الرحمن الرحیم* و نگاه زیبا انگارانه ....
• الله تمام اسماءوصفات الهی را در خود دارد ولی وقتی کنار آن الرحمن الرحیم گفته می شود ،اگر به روی معنا دقت شود و به حوزه ی زیبایی و حوزه ی رحمت توجه شود، انسان بسیار خوش بین می شود و وجه زیبایی کار به رخ کشیده می شود، هر چند ظاهرش زیبا نباشد.
• رحمت در انسان با سه چیز همراه است:
۱. تاثر و انفعال و دلسوزی،
۲.تکمیل نقص در فردی که به رحم آمده،
۳.اعطا در مورد کسی که به او رحم می شود.
دو مورد اول با فقر و امکان همراه است لذا این دو به خداوند نسبت داده نمی شود، به عبارتی در مورد خداوند باید معنای کمالی رحمت ، نسبت داده شود.
• خداوند رحیم است یعنی اعطاهای خاص دارد ،خداوند رحمان است یعنی اعطاهایی برای همه دارد.
• رحمان بر عرش استیلا دارد ، پس همه ی معادلاتش را با رحمت حل می کند ،اگر غضب هم می کند از سر رحمت است .
• بهترین تربیت ،تربیت رحمانی است یعنی تربیتی که همواره رحمت در آن غلبه داشته باشد.
• انسان با بسم الله الرحمن الرحیم در مسیر تخلق به اخلاق حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین راه پیدا می کند ،یعنی جلوه ی رحمت،غلبه ی رحمت در جان انسان پیدا می شود .
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor