💥 مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد.
🔰 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و مذاکره تمدنی.
مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایشهایی برای ما ایجاد کنند.
اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر #عصر_جدید و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفتوگو را قبول داریم، اما گفتوگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال.
🔹 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجهای عائد نخواهد شد و به نظر میرسد علت شکست مذاکرات اخیر #برای_رفع_تحریمها، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشتهایم، بلکه ریشۀ نتیجهبخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض میکنم. حتی وقتی گفتوگوی تمدنها را طرح میکردند، ظرفیتشان ظرفیت گفتوگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانیسازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفتوگوی تمدنی نیست؛ گفتوگفت است نه گفتوگو.
🔹 ما باید سرمایهگذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینههای تشکیل #دولت_جوان_حزباللهی این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، بهطوری که آرامآرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود.
🔹 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. میشود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، بهطوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آنوقت، #جریان_قدرت، در مسیر صحیح خودش قرار میگیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مأموریتِ «ملی و منطقهای و جهانیِ» جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست و ما الآن در کجای راه هستیم؟
رویکردها و پاسخهای مختلفی که به این پرسش وجود دارد موضعگیری احزاب و جریانهای سیاسی را در نحوۀ مدیریت کلان کشور شکل میدهد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«نکته مهم این است که مأموریت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست، و ما الان کجای راه هستیم. نسبت به انقلاب اسلامی، رویکردها متفاوت است؛ و همین رویکردها موضعگیری احزاب را در نحوه مدیریت کلان کشور شکل میدهد. یک رویکرد این است که مأموریت انقلاب اسلامی تنها یک #مأموریت_ملی بود که به انجام رسید و دیگر دوران انقلاب اسلامی تمام شده است؛ حال ما باید تلاش کنیم به بهترین و معقولترین وجه کشورمان را اداره کنیم و کاری به انقلاب اسلامی نداشته باشیم. اما رویکرد دوم میگوید انقلاب اسلامی مأموریتی معطوف به جامعه جهانی داشته و آن مأموریت بزرگ، هنوز استمرار دارد و از وظایف ماست که آن را به انجام برسانیم؛ آن مأموریت این است که به تعبیر امام(ره)، انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری وجود مقدس امام زمان(عج) است و ما باید به اندازه وسع و توان خود مسیر تحقق آن هدف بزرگ را هموار کنیم؛ لذا ذیل پیامی که در فروردین ۱۳۶۸ به مهاجرین جنگ تحمیلی دارند ـ که به نظر من از مهمترین پیامهای ایشان است که به مناسبت نیمه شعبان، در آخرین سال حیاتشان و بعد از پایان جنگ صادر شده است ـ میفرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(عج) است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد».
ايشان مکرر تأکید میکردند که مشکلات باید حل شود ولی نباید مردم دولتمردان را بهگونهای تحت فشار قرار دهند که نتوانند آن مأموریتهای بزرگ را انجام بدهند.
به هر حال این یک نکته بسیار مهم است که ما مأموریت انقلاب اسلامی را تمامشده میدانیم و یا انقلاب، حرکتي است بزرگ به سمت یک هدف بزرگ و آن، انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت بقیه الله(عج) و تغییر وضعیت فرهنگی و سیاسی کل جهان است. طبیعتاً ما رویکرد دوم را حق میدانیم و بیان حضرت امام(ره) هم همین است و مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز همین مسیر را دنبال میکنند.
اصولاً به مقداری که ما #موازنه_قدرت را در جهان تغییر دهیم امکان عمل به اسلام در داخل هم فراهم میشود. اینطور نیست که اگر قدرت در دست غرب باشد و آنها بر جهان مسلط و امکانات هم در اختیارشان باشد و ما در تغییر این موازنه قدرت بیاثر باشیم، آنها به ما اجازه دهند که حکومت اسلامی به پا کنیم. اگر دین بخواهد گسترش پیدا کند باید #ظرفیتهای_جهانی را به دست آورد تا امکان تحقق آرمانهای خودش را در مقیاس ملی هم فراهم نماید. اینکه ما به بیش از یک حکومت عقلایی نیاز داریم را خیلیها قبول ندارند؛ که طبیعتاً در برنامهریزیها و عملشان هم ظهور مییابد. بعضیها هم دخالت دین در اداره را مطلقاً نفی میکنند و میگویند حکومت باید عقلایی و حداکثر در چارچوب فقه اسلامی باشد.» (منبع: کتاب تداول قدرت)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3738
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 کسی که درک درستی از مأموریت انقلاب اسلامی ندارد، نمیتواند بهگونهای مدیریت کند که به توسعۀ اقتدار اسلام ختم شود؛ يعني دیپلماسیِ او «#دیپلماسیِ افزایش #اقتدار اسلام» نخواهد بود. نمیگویم آدم خوبی نیست، شاید نماز شب هم بخواند، ولی توان، ظرفیت و مهارت دیپلماسیای که به افزایش قدرت اسلام ختم شود را ندارد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«انقلاب اسلامی در جهان بهمثابه یک #ابرقدرت عمل میکند و شاهدش هم ظرفیتهایی است که دشمن بر علیه ما به کار میگیرد. در همین مذاکرات طولانی با غرب، شش قدرت بزرگ جهانی یک طرف قرار گرفتند و در طرف دیگر جمهوری اسلامی قرار داشت که دوازده سال مذاکره کردند. این معنایش اقتدار جهانی ماست. ما باید این قدرت را بفهمیم و تلاش کنیم که آن را بشناسیم و از آن، به نحوی صیانت کنیم که پیوسته جریان چرخش قدرت به نفع اسلام در جهان ادامه پیدا کند.
در طول این چهل سال، حتی موازنه داخلی دنیای اسلام هم تغییر کرد و دو قرائت از #اسلام_آمریکایی که یکی، اسلام سازش و انفعال یعنی اسلام توسعهگرای غربی مثل ترکیه، و ديگري، اسلام تحجر و سلفیت مثل عربستان بود، در موازنه قدرتشان در جهان بهنسبتي تضعیف شدند، و قدرت اسلام ناب و مکتب اهل بيت(ع) افزایش پیدا کرد. میتوان در موازنه، شاخصهای اینها را به دقت بیان کرد. البته در اينجا نیز دو جریان وجود دارد؛ یکی جریانی که واقعاً نه به این قدرت معتقد است و نه میتواند این قدرت را بفهمد؛ شاخصههای قدرت را همان شاخصههای قبلی میداند که براساس آن، ابرقدرتها پنج تا هستند: آنهایی که سلاح اتمی دارند و محورشان هم آمریکاست. کسی که موازنه قدرت را اینگونه میبیند میگوید آمریکا میتواند بهراحتی تواناییهای ما را نابود کند! پیداست که او درکی از فضای جنگ قدرت ندارد و طبیعتاً نمیتواند مدیریتی کند که به توسعۀ #اقتدار_اسلام ختم شود؛ يعني دیپلماسی او دیپلماسی افزایش اقتدار اسلام نیست. نمیگویم آدم خوبی نیست، شاید نماز شب هم بخواند، ولی توان، ظرفیت و مهارت آن دیپلماسی را که به افزایش قدرت اسلام ختم شود، ندارد. او در اسلام چنین قدرتی را نمیبیند تا آن را پی بگیرد. رویکردی که چنین قدرتی را باور ندارد میگوید ما بیجا از اقتصاد به سیاست، سوبسید دادیم، ما باید از سیاست به اقتصاد سوبسید بدهیم! یا آن آقا در کلیپی که پخش کرد صريحاً گفت که کشورهایی مثل ژاپن هزینههای نظامی را پایین آوردند و صرف اقتصاد کردند و رشد کردند.
پس دو رویکرد وجود دارد؛ در یک رویکرد، بايد در مقابل قدرتهای زورگو مقاومت کرد که این مقاومت، برای صیانت از اقتدار اسلام و قدرت ایجادشده انقلاب و افزایش آن است که آن آقایان ممکن است فهمی از آن نداشته باشند، در حالی که صیانت و افزایش این اقتدار، ضروری است و هر تلاش دیگری بخواهد اتفاق بیفتد در سایه این اقتدار است.
#اقتصاد_مقاومتی یعنی اقتصادی که میتواند این قدرت را تبدیل به ثروت کند و ابزار تبدیل این قدرت به ثروت را دارد. کسی که این را نمیبیند میگوید این قدرت، خیالی است و شما با توهم زندگی میکنید و باید این رفتار را کنار بگذارید و اقتصاد علمی (یعنی غربی) داشته باشید! گویا اقتصاد مقاومتی اقتصاد عالمانهای نیست و شیوه علمی ندارد! این دو تا رویکرد در جامعه وجود دارد و ممکن است بگویید هیچ کدامشان هم منکر اسلام نیستند و هر دو هم فیالجمله انقلاب اسلامی را قبول دارند و سابقه خدمت در جمهوری اسلامی را هم دارند و انشاءالله بهشت هم میروند؛ ولی نظام فکری و ظرفیت اندیشه یک طرف، ظرفیتی نیست که بتواند از این قدرت، صیانت کند و اقتصاد را بر مدار گسترش آن پی بگیرد و حل معضل کند. اما اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در آن، ما شرایط اقتدار را حفظ کنیم؛ چون با مقاومت است که میتوان موازنه قدرت را به نفع اسلام تغییر داد و اگر در مقابل اقتصاد غرب، مقاومت نکنیم حتماً قدرت آنها نفوذ میکند و ما را به تسلیم میکشاند». (منبع: کتاب تداول قدرت)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3738
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا بن سلمان پالس مثبت برای ایران ارسال میکند؟
📍فضایی که ایران در منطقه به وجود آورده موجب هراس سعودی ها شده و به همین دلیل سعی دارند از تنش بیشتر جلوگیری کنند...!
#ترکی
🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بررسی نقش سربازان و کهنه سربازان در حمله به ساختمان کنگره...!
☑️ @Kavoshplus
#بازنشر
#در_رسانه_ها
🔻نگاهی به #روشنفکری و روشنفکری ایرانی
🔰 به بهانه برنامه مشترک #عبدالکریم_سروش و مصطفی ملکیان
🔹 یادداشتی از دکتر #مسعود_پورفرد عضو هیأت علمی گروه #سیاست پژوهشگاه
🔸گفت و گویی در نگرفت
📣 هم اکنون در صفحه #اندیشه روزنامه #فرهیختگان بخوانید:
🌐 farhikhtegandaily.com/newspaper/3305/15
🆔 @iictchannel
📌 قرآن کریم در موارد و موضوعات بسیاری در باب اکثریت سخن گفته است؛ از جمله ناسپاسی بیشتر مردم درباره بخشش و فضل خداوند، که در بیش از ده آیه در سورههای مختلف قرآن بازتاب یافته است، همچنین تحریف احکام شرعی و اخلاقی از سوی اکثر مردم، ابتلای بیشتر مردم به حدس و گمان، بیایمانی بیشتر مردم به حقانیت روز جزا و جهل درباره آن، و موارد دیگری از جمله بیاعتقادی اکثر مردم به قدرت خداوند و یگانگی او. نکوهش باورها و رفتارهای اکثریت، در نزدیک به ۹۰ آیه از سورههای مختلف قرآن ذکر شده است. محمدباقر معرفت، از مفسران معاصر شیعه، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که حاکی از نکوهش اکثریتاند تفسیر این آیات را به نکوهش مطلق و بیقیدوشرط اکثریت، ناروا و نادرست شمرده است.
📍سوره امشب میزبان دکتر محمود حکمتنیا است. قرآن و مساله اکثریت موضوع گفتگوی امشب سوره خواهد بود.
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | هدف انبیاء
🎧 صدای حضرت آیتالله خامنهای را در جلسه ۱۷ تدریس طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بشنوید
☝️ این جلسات در ماه رمضان ۱۳۵۳ شمسی در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است
🌒 #بهار_قرآن
🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #روخوانی_کتاب | انسانسازی؛ هنر بزرگ انبیاء
📖 مرور سطرهایی از آنچه آیتالله خامنهای در جلسه ۱۷ #کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بیان کردند.
☝️ این جلسات در ماه رمضان ۱۳۵۳ شمسی در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است
🌒 #بهار_قرآن
🌙 @Khamenei_ir
🔰میخواست خودش قصه مردم را روایت کند
📝گزارشی به بهانه هشتمین سالروز درگذشت امیرحسین فردی
🔺 «آن کتاب جوری تمام میشود که انگار جلد دومی دارد!» این را آقا به امیرحسین فردی میگوید. لبخندی روی چهره متین فردی مینشنید، پاسخ مثبتی میدهد و میگوید: «مشغول نوشتنش هستم!» با همه اینها عمر امیرخان قد نداد که انتشار گرگسالی - جلد دوم کتابش - را ببیند...
⬇️ farsi.khamenei.ir/others-note?id=47750
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨حدیث زندگی ۲ | چهار چیزی که عقوبتش زود دامنگیر انسان میشود
🔻پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ در مجموعهی «حدیث زندگی ۲»، تعدادی از شرح حدیثهای حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای جلسات درس خارج فقه ایشان را برای نخستین بار منتشر میکند.
🌒 #بهار_قرآن
🌙 @Khamenei_ir
💥 خدا و رسول خدا، درگیریِ حق و باطل را در عالَم، مُحکم و تثبیت کردهاند؛
#ديپلماسی نمیتواند این درگیری را حلوفصل کند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«به پيامبر گفتند هرچه بخواهی به شما ميدهيم! فرمود: اگر خورشيد را کف دست راستم و ماه را کف دست چپم بگذاريد، من دست برنميدارم، حرف من «لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ» است. «لَكُمْ دينُكُمْ وُلیَ دین»، نه من خداي شما را ميپرستم، نه شما خداي من را ميپرستيد؛ من موحدم و شما بتپرست. بر سر چه چيز معامله کنيم؟!
اين درگيري، در عالَم محکم است. اين جنگ با ديپلماسي حلوفصل نميشود. خدا و پيامبر اين جنگ را تثبيت کردهاند. قرآن ميفرمايد: «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»؛ شأن نزولش دهم هجري است، ولي اين آيه مالِِ سال دهم نيست، مالِ تاريخ است؛ لذا صف، محکم ميشود و آنها #سه_صف ميشوند: منافقين، کفار و مشرکين. بساط اين درگيري هست و هروقت فتنهها جمع شد، جنگ هم تمام ميشود.
ما در اين ميدان بايد به #معيت برسيم. البته در روز عافيت، همه کنار اميرالمؤمنيناند. در جنگ #صفين، يک عده نميآيند؛ در جنگ جمل، يک عده نميآيند. حکميت که اتفاق افتاد، حضرت ميگويد معاويه به عهدش عمل نميکند، بياييد برويم، اما کسي با اميرالمؤمنين(ع) نميآيد و فرياد حضرت بلند ميشود که مثل پارچۀ کهنهاي هستيد که هر طرفش را ميدوزی، از يک طرف ديگر پاره ميشود.
معيت با امام، در وسط جنگ است. مسير #توحيد، از مسير #درگيري عبور ميکند و مسيرِ گُلوبلبل نيست که نماز بخوانيم و روزه هم بگيريم و ششدانگ بهشت هم مال ما باشد! اينطور نيست.» (۱۳۹۸)
☑️ @mirbaqeri_ir
◾️ برنامه سخنرانی و احیاء #شبهای_قدر توسط آیتالله میرباقری
⬅️ شب ۱۹، حسینیه آیتالله حقشناس (پخش از: شبکۀ قرآن)
⬅️ شب ۲۱، مسجد مقدس جمکران (پخش از: شبکۀ ۴)
⬅️ شب ۲۳، حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) (پخش از: شبکه ۲ و شبکۀ قم)
☑️ @mirbaqeri_ir
💠آیت اله شهید علامه مرتضی مطهری
مردی که روزها مینشست و این اعلامیههای آتشین را می داد. سحرها اقلاً یک ساعت با خدای خودش راز و نیاز میکرد و آنچنان اشک هایی میریخت که باورش مشکل است،این مرد درست نمونه علی(ع) بود.
📝 #امام_خمینی_از_نگاه_بزرگان
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@sahifeh_noor
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 نقشه فاسد کردن انقلاب از درون
🔹امام خمینی(ره): حریفهای ما که کارکشته و کار کرده و مطالعه کرده هستند، اینها مطالعه کردند که باید در این وقتی که یک همچو انقلابی با دست خود ملت پیش آمده است، کودتا نبوده است که اختیارش را بشود یک کسی بگیرد، و آن تحت نفوذ دیگری باشد، با دست همین ملت بوده است، و یک ملت را نمیشود مهار کرد، باید چه بکنند، تا اینکه این انقلاب را نگذارند به ثمر برسد. باید خود انقلاب را از باطن داخل خودش فاسد کنند
📥دریافت سایر کیفیتها👇
http://emam.com/posts/view/22139
✅ @Sahifeh_noor
💠#دولت باید مثل امام علی (ع) برای محرومین دل بسوزاند.
دولت واقعاً باید با تمام قدرت آن طوری که علی علیه السلام برای محرومین دل می سوزانداین هم با تمام قدرت،دل بسوزاند برای محرومین،مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند،چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ، جلد ۱۸ ، صفحه ۱۳۰
👈بیانات حضرت امام خمینی(ره) در جمع رؤسای جمهوری و مجلس ، گروهی از مستضعفین جنوب تهران
🗓مورخ: ۱۳۶۲/۰۷/۰۴
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) :
@channel_sahifeh_noor
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 داستانی از زندگی علی(ع) که شنیدنش هر بار تازگی دارد
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 توجه فوقالعاده قرآن به مسئله منافقان
🔹مسئلهای که فوقالعاده توجه انسان را به خود جلب میکند این است که در قرآن بیش از هر کتاب دیگری روی احتیاط و حذر از منافقین تکیه شده است. شما در هر کتاب مذهبی دیگری میبینید که صحبت از مؤمن و کافر است، ولی قرآن در مقابل مؤمن، دو گروه را قرار میدهد: کافر و منافق.
🔹مؤمن یعنی یک انسان با ایمانِ یکچهره که چهره درونش ایمان و چهره برونش هم ایمان است. کافر یعنی یک انسان بیایمان یکچهره که چهره درونش بیایمانی و چهره برونش هم بیایمانی است.
🔹ولی منافق یک بیایمان دو چهره است که چهره درونش بیایمانی و چهره برونش ایمان است. این اگر مسئلهای بود که اختصاص به همان گروه منافقین مدینه میداشت این همه آیه در مورد منافقین نازل نمیشد. این قضیه به صدر اسلام هم اختصاص نداشته و برای ذیل اسلام و بلکه برای دنیا همیشه بوده است.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۱۳۲
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
000005044.mp3
19.08M
⚡بسم الله
🎙 آسیب شناسی ساختار قدرت در نظام جمهوری اسلامی
👤 ارائه حجت السلام علی محمدی.
🗓 پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400
#ساختار_سیاسی
#جمهوری_اسلامی
🔻نیش عقرب/ دوگانه دیپلماسی و میدان🔻
🔸انتشار صوت گفتگوی رسانه ای دکتر ظریف تبعات و موضع گیری های متفاوتی را در پی داشت و هزاران سوال را در ذهن هر شنونده و جستجوگری ایجاد کرد. جدای از صحت سنجی بسیاری از ادعاها تا مطالب بیان شده در باب نسبت بازیگران مختلف داخلی در عرصه تصمیم سازی و تاثیرگذاری داخلی و خارجی، ریشه یابی مهم ترین نکته مطرح شده در این مصاحبه یعنی تصویر میدان و دیپلماسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران امری ضروری است.
🔸برای درک این نکته که چرا ظریف معتقد است در جمهوری اسلامی میدان بر دیپلماسی مقدم بوده و همواره فاکتور هزینه میدان از جیب دیپلماسی پرداخت شده است را باید در ریشه های فکری نظریه رژیم های بین المللی که چارچوب ذهنی ایشان را شکل داده است جستجو کرد.
🔸رژیم های بین المللی چیست؟
🔸رژيمهاي بين المللي در عرصه هاي مختلف روابط بين الملل به عنوان مكانيسم هاي همكاري بين دولت ها مطرح هستند كه ايجاد اعتماد و امنيت مي كنند و به ثبات نظام بين الملل ياري مي رسانند. به عبارت ديگر، بايد گفت كه مهمترين نقش رژيم هاي بين المللي ايجاد همكاري بين دولت هاست. يعني رژيم ها به عنوان يك ساز و كار و مكانيسم، چرخ همكاري بين دولتها را به حرکت در می آورد. رژیم ها باعث مي شوند عوامل عدم اطمينان و دشمنی كه در نظام بين الملل وجود دارد، كاهش پيدا كند و پس از ايجاد همكاري به نظم و ثبات سيستم كمك مي كنند.
🔸در این دیدگاه رژیم ها پس از فراگیری و یافتن پذیرش عمومی حتی می توانند ابرقدرت ها را مجبور به کرنش و تغیر رفتار کنند و بر همین اساس آقای ظریف معتقد بود اگر برجام از طریق حضور قدرت ها و قرارگیری در قطعنامه شورای امنیت تبدیل به یک رژیم بین المللی شود دیگر حتی آمریکا هم توان خروج و بر هم زدن آن را ندارد.
🔸رژیم ها و جایگاه میدان
🔸بر اساس نگرش رژیم ها هر تغییر و تحول پایدار و الزامی از دریچه دیپماسی و میز گفتگو و حقوق بین الملل عبور می کند و بر این اساس تمامی ابزارها باید در خدمت میز مذاکرات باشد تا بتوان به دست آوردی با ثبات رسید که حتی ابرقدرت ها هم نتوانند از آن تخطی کنند.
🔸این نگرش معتقد است فتح میدانی بدون شکل گیری ساختار حقوقی پذیرفته شده در سطح بین الملل مبتنی بر تلاش دیپلماتیک ارزشی ندارد چرا که منجر به پذیرش عمومی نمی شود و بر همین اساس میدان عملا باید در خدمت دیپلماسی باشد تا در زمان لازم از آن هرینه شود برای اجبار دیگران به شکل گیری یک رژیم و نباید میدان را مستقل از سیاست های دیپلماتیک بین المللی دارای توان حرکت و تصمیم گیری دانست.
🔸اقتضاء طبیعت
🔸با درک این نکته که چارچوب ذهنی ظریف مبتنی بر محل تحصیل و پارادایم حاکم بر ذهن او چگونه است به سادگی می توان فهمید او در مقام یک تحلیلگر سیاست خارجه هرگز جایگاهی مستقل برای مردان میدان در شکل دهی به سیاست های یک کشور قائل نیست و بر همین اساس اگر در مقام وزیر امورخارجه مجبور به کمک به میدان برای پیشبرد اهداف آن شود در واقع بر خلاف باورها و اندیشه اش اقدام می کند.
🔸اینکه در اندیشه اسلامی جهان محل نبرد واقعی خیر و شر است و تمامی ابزارها اعم از میدان و دیپلماسی در خدمت ولایت باید قرار گیرند تا در میانه نبرد از آن ها در مسیر تحقق عدالت استفاده کند در منظومه فکری رژیم باوران غیرقابل فهم و امری اشتباه است و این بدان معناست که نیش عقرب نه از ره کین است اقتضاء طبیعتش این است.
@segaal