eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ انتقاد تاکر کارلسون مجری فاکس نیوز از دروغ‌های پرتکرار سیاستمداران آمریکایی... ☑️ @Kavoshplus
📺 مجموعه 🖋 تهیه کننده محمد حشمتی منش و کارگردان مهدی نقویان ⭕️ موضوع: تاریخ دوران پهلوی از زبان درباریان ✅ دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ٢٣:٣٠ ❎ تکرار روز بعد ٠٦:٠٠ و ۱۱:۰۰ 🆔 @ofogh_tv
با همکاری برگزار می‌کند: ✅ پنل کارگروه خانواده و نهادهای مردمی 💠 گفتگوی ویژه با موضوع: جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده با حضور 👤 ؛ مسئول حسینیه اندیشه 👤 دکتر محمد هادی همایون؛ مسئول دانشکده فرهنگ و ارتباطات 💠 گفتگوی علمی با موضوع: نسبت حضور زن در خانواده و اجتماع با حضور: 👤 سرکار خانم دکتر ، دکترای مطالعات زنان، گرایش حقوق زن در اسلام 👤 سرکار خانم ، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده 👤 دبیر علمی نشست: دکتر ، دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🗓 سه شنبه، ۱۹ بهمن ماه ⏰ ۸ تا ۱۲ 🏢 مکان: تهران، پل مدیریت، دانشکده امام صادق علیه السلام، سالن شهید مطهری 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸 📣 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/ 🆔 @irhfcconf
🔰 نمایندگی خراسان اندیشکده حقوق بشر و شهروندی برگزار میکند؛ 📚 پیش نشست مجازی «دومین» همایش انقلاب اسلامی و حقوق شهروندی 🎙با حضور: دکتر توکل حبیب زاده رییس مرکز امور حقوق بین الملل نهاد ریاست جمهوری، رئیس شورای علمی اندیشکده و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) دکتر محمدحسن خانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و عضو شورای علمی اندیشکده حقوق بشر و شهروندی 🎙دبیر علمی جلسه: جناب آقای علی ربیع زاده قائم مقام اندیشکده حقوق بشر و شهروندی و دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق(ع) . 📆 زمان: سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ . ⏰ ساعت ۱۹ . 📍آدرس اسکای روم: vc.isu.ac.ir/ch/human-rights . ⚠️ همراه با اعطای گواهی معتبر به شرکت کنندگان 🔸ble.ir/hcright_isu 🔸T.me/hcright_ISU 🔸eitaa.com/hcright_ISU 🔸splus.ir/hcright_isu
🔻 ‌پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می‌کند: 🔰 سلسله نشست‌های تخصصی مدرسه حکمرانی 🔹 سخنران: 👤 حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسرو پناه • استاد حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⏰ چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه ساعت ۸ صبح 🔻 شرکت در نشست به صورت مجازی 👇👇 https://www.skyroom.online/ch/shora-rc.ir/law2
با همکاری فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌کند: (پنل کارگروه مبانی نظری و فلسفی تمدن) 🔸سخنران: عضو هیئت علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹 موضوع: جایگاه فتوت در مدینه ایرانی-اسلامی 💠 گفتگوی علمی با موضوع: تمدن و علوم اجتماعی با حضور: - دکتر (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات) - دکتر (جامعه شناس و معاون پژوهشی ایسپا) - دکتر (دبیر علمی نشست) 📄 همراه با گزارشِ یادداشتِ «ملّت به مثابه مدینه» ⏱ زمان: چهارشنبه، ۲۰ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷ ، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture --------------- 🔹🔸🔹🔸 📣 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/ 🆔 @irhfcconf
هدایت شده از مجتمعنا
«استقلال» . آزادی، جمهوری اسلامی 1. اگر به کمیت و کیفیت همایش‌ها و گفتمان سازی‌ها و مقاله‌های علمی و کتاب‌ها یا حتی مناظرات علمی و سیاسی دربارۀ شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی نظری بیفکنیم، هرچقدر که بحث دربارۀ آزادی و عدالت و جمهوریت و اسلامیت و اخیراً حکمرانی و پیشرفت و انقلابی‌گری به‌وفور یافت می‌شود، تأمل دربارۀ «استقلال» تحفه‌ای نایافتنی است؛ حال آنکه دست‌یابی به آزادی و عدالت و جمهوریت و هر آنچه ذکر شده و می‌شود، بدون «استقلال» ممکن و میسور نیست. اما چرا استقلال، در این میان غایب بزرگ است؟ 2. بی‌تردید بخشی از این مسئله به تاثیر نظریه‌پردازان ایرانی (اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و عدالت‌خواه و ....) از جهانِ غربی بر می‌گردد که اساساً در آن، بحث از استقلال، کم‌فروغ است و عمدتاً گفتگو دربارۀ این مفهوم، در جهان های غیر غربی، مخصوصاً متاثرین از کمونیسم یا ناسیونالیسم رایج‌تر بوده است. پس می‌توان سوال را اینطور بازنویسی کرد که «چرا این مفهومِ مهم، برخلاف همۀ مفاهیم مذکور، در ادبیات غربیِ معاصر، غایب است»؟ 3. در تضایف توسعه‌یافتگی و توسعه‌نیافتگی، همچون تضایف سقف و کف، سقف، زمانی فرو می‌پاشد که کف، میدان تضایف را ترک کند و سودای استقلال از سقف را داشته باشد. در طرح جهانِ مدرن غربی، سقف توسعه‌یافتگی، هیچ‌گاه اجازۀ ترکِ میدان تضایف را به کفِ توسعه‌نیافتگی نمی‌دهد. پرسش از چرایی وضعیتِ کف‌بودگی جهان توسعه‌نیافته، پرسش ممنوعۀ جهان توسعۀ سرمایه‌داری است و تنها پاسخ برای تلطیف وضعیتِ کف‌بودگیِ توسعه‌نیافتگی، تعریف کفِ توسعه‌نیافته به سقفی برای جهانِ توسعه‌نیافتۀ دیگری است و به این ترتیب، بُرج و عمارت توسعۀ سرمایه‌داری، همواره بالاتر و بالاتر می‌رود و سقفی روی سقف می‌زند. 4. بنابراین خروج از این تضایف که تنها با استقلال محقق می‌شود، نه تنها پرسش ممنوعۀ نظری است، بلکه به‌جهت مخاطرات ناظر به فروپاشی سقف آن جهان، در عمل، حتی منجر به درگیری‌های خونین خواهد شد. استقلال، اولین گام و البته گامِ سرنوشت‌ساز برای خروج از جهان توسعۀ سرمایه‌داری و استعمار آن است. با نظر به مرکبِ فلسفۀ تاریخ تجدد برای توسعۀ سرمایه‌داری که وجه توجیه‌گرِ جهانی‌بودنِ آن نیز هست، خروج از این تضایف، به اشکال و اَعماق مختلفی رخ می‌نماید. نسخۀ مارکس برای استقلال از این تضایف، شاید برخلاف تصور مشهور، نه تنها خروج از این تضایف نبود، بلکه در معنای دقیق‌تر، وارونگیِ تضایف برای ارتقاء آن به سطحی عمیق‌تر از مادیت بود. تمجیدهای مارکس در مانیسفت کمونیست از سرمایه‌داری، نشان می‌دهد رویای مارکسی برای تحقق انقلاب کارگری، تنها از عهدۀ کارگرانِ بلوغ‌یافتۀ همین نظام بر می‌آمد و اشتباه تاریخی لنین، واگذاری این مسئولیت تاریخی به کارگرانِ روسیۀ تزاری بود. 5. اما در ایران؛ آغاز نهضت امام خمینی (ره) از دهۀ 1340 که منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد، در متنِ جنگ سرد بلوک غرب و شرق و در واکنش به انقلاب سفید شاه که چیزی جز اجراء برنامه های توسعه سرمایه داری نبود رقم خورد. برنامه‌هایی که با امپریالیسم نظری و دانشگاهی نیز همراهی می‌شد و مهمترین ابزار مبارزۀ بلوک غرب با انقلاب‌های کارگریِ استقلال‌طلبانه بلوک شرق بود. توسعۀ سرمایه‌داری بر مرکبِ فلسفه‌های تاریخ تجدد و ایدۀ ترقی نشسته بود که مسیر حرکتِ جوامع را در یک مسیر تک خطی، از توسعه‌نیافتگی به توسعه‌یافتگی یا به تعبیر اولین منتقدین چپِ برنامه‌های توسعه نظیر پل باران، سیری از «وابستگی» به جهان توسعه‌یافته ترسیم می‌کرد. بنابراین توسعۀ سرمایه‌داری، چه در نظر و چه در عمل، چیزی جز «وابستگی» نیست. حتی اگر از منظر گفتمان شرق‌شناسی هم بنگریم، تا وابستۀ جهان‌سومیِ توسعه‌نیافتۀ استعمارشدۀ احتمالاً شرقی‌ای جعل نمی‌شد، توسعه‌یافتۀ مدرنِ استعمارگرِ غربی‌ای شکل نمی‌گرفت. استعمار که طلبِ عمران توسعه‌نیافته از توسعه‌یافته است، محصول این وابستگی است. در این میان، استقلال از این تضایف، اولین و مهمترین گام و البته گام خونینِ نهضت خمینی کبیر بود که بعدها به حاشیه رفت. 6. از دهۀ 1370 که همزمان با فروپاشیِ شوروی و پایان جنگ سرد بود، اولین جرقه‌های عبور از جهانِ مدرن و طرح «وضعیتِ پست‌مدرن» شکل گرفت و مابازاء آن، در قلمرو علوم اجتماعی، ایدۀ جهانی‌شدن بود. آن فروپاشی و فضایِ ظاهراً مساعدترِ جهانی‌شدن و البته سستی و ناتوانیِ درونیِ ایرانیان برای پیگیریِ مسیر استقلال در انقلاب اسلامی، «استقلال» را به مفهومی حاشیه‌ای یا مخصوصاً در بدنۀ متدینین و حوزویان، به مفروضه‌ای تماماً محقق‌شده در 1357، مبدل ساخت و مسئلۀ اصلیِ انقلاب، «آزادی»، «عدالت«، «جمهوریت»، «پیشرفت» و ... شد. استقلال، نه دیگر موضوع همایشی بود نه دیگر مسئلۀ متفکری و نه حتی شعار مردمی (جز در ورزشگاه و در تقابل با پرسپولیس یا پیروزی). ممنوعیت یا غفلت پرسش از استقلال، البته در جهانِ توسعه‌یافتۀ غربی، طبیعی است،
هدایت شده از مجتمعنا
اما رخت‌بر بستنش ازگفتمان عمومی انقلاب اسلامی، یعنی انقلاب کبیری با سودای تحول در جهان، نه تنها از قلمرو فکری و اندیشه‌ای، بلکه حتی از قلمرو اقتصادی و سیاسی عجیب می‌نمود، اما با کمال تاسف و حیرت رقم خورد. از دهۀ 1370، «آزادی اقتصادی» به‌عنوان شرط سازندگی و «آزادی سیاسی» به‌عنوان مقدمۀ جامعۀ مدنی و بعد از آن، تقابلش با «عدالت و مهرورزی»، همه در شرایطی رقم خورد که اندیشیدن به استقلال و مستقل ‌اندیشیدن و عمل‌کردن، یا از فرطِ بدیهی‌بودن و محقق‌شدن به انگاره‌ای نیندیشیدنی تبدیل ‌شد یا از تفریط وابستگی و چاره‌ای از تعامل با دنیا نداشتن به پرسش ممنوعه مبدل گردید. 7. هرچند عصر جهانی‌شدن، نسبت به عصر توسعه، ملاطفت بیشتری در مواجهه با جهان توسعه‌نیافته داشت، اما در تشدید غفلت یا ممنوعیت پرسش از استقلال بی‌تاثیر نبود. همانطور که بعضی متذکر شده‌اند، جهانی‌شدنِ غربی، برخلاف ظاهرِ مشارکت‌جویانه و متکثرِ آن که نقشی برای جهان توسعه‌نیافته نیز قائل می‌شود، چالش‌ها یا تضادهای عمیقی با فرهنگ‌های محلی یا جهانشمولیِ دین دارد که تنها راه درکِ آن، توجه به اشتراکِ نظریات عصر توسعه و جهانی‌شدن در نشستن بر مرکبِ فلسفۀ تاریخ تجدد ِغربی است. بدونِ درکِ این تضاد و توجه به آن اشتراک در فلسفۀ تاریخ، درنمی‌یابیم که اولاً چرا در عصرِ جهانی‌شدن، پرسش از استقلال، یعنی ناموسی‌ترین مفهوم انقلاب اسلامی، اساساً دیگر حتی در حاشیه هم نیست و به‌طور کلی حذف و منع می‌شود و ثانیاً چرا شعارِ گفتگویِ تمدن‌ها یا سخن از آزادی و عدالت و جمهوریت و یا حتی اسلام‌گرایی، همه و همه به اندک‌زمانی مبتذل می‌شوند و به ضد خود تبدیل می‌گردند. جهانی‌شدن، از یک‌سو با ملتِ استقلال‌یافته و «ملت نجا‌ت‌یافته از وابستگی»، ملاطفت به‌خرج می‌دهد، اما از سوی دیگر، همۀ مفاهیم ناموسی او را به اضمحلال می‌برد. در محو و منع اندیشیدن به استقلال و عدم خروج از تضایف توسعه‌یافتگی-توسعه‌نیافتگی، نه تنها عدالت‌خواهی به عدالت‌خواری منجر می‌شود، نه تنها آزادی به استبداد مبدل می‌گردد، نه تنها جمهوریت به اسلامیت نمی‌انجامد بلکه حتی پیشرفت به عقب‌گرد و واپس‌گرایی می‌گراید. بدون استقلالِ انقلاب، دوباره وضعیتِ استعماری دو سدۀ گذشته سر بر می‌آورد و نه دیگر معنایی از اسطورۀ عدالت باقی می‌ماند نه قداستِ خدای آزادی؛ آنچه در اینجا ظهور می‌کند، ناخدایِ استبداد استعمارگرِ غربی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس ضد ايرانی: 📍عليه برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کرده‌اند نه به خاطر این که عاشق چشم و ابروی ما کشورهای عربی هستند بلکه چون فقط اسرائیل باید در این منطقه سلاح هسته‌ای داشته باشد... 🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس صهیونیست: ایران و مصر با هم دشمن بوده و هیچ نقطه اشتراکی ندارند، نقاط اشتراک مصر و اسرائیل زیاد است و باید با هم همکاری داشته باشیم... 📍کارشناس مصری: با ایران رقابت منطقه‌ای داریم اما دشمنی نداریم و حتی در مسائلی با هم هماهنگیم/ایران فعالیت مخربی در آفریقا یا در رابطه با سرچشمه‌های نیل نداشته/پرچم اسرائیل نشانه‌ای از نیل و فرات است و خیلی از مسائل را روشن میکند... 🆔 @Kavoshmedia
14001119_42680_128k.mp3
699.3K
🎙 بشنوید | رهبر انقلاب، صبح امروز: من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه میکنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
🔰 دشمن در فضای مجازی تحمل اسم شهید سلیمانی را ندارد/ هر کلمه‌ای که معارض سیاستهای آنها باشد ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الانتشار است 🔻فرمانده کل قوا صبح امروز در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: قدرتهای غربی معروف که به ادعای خودشان با دیکتاتوری‌های دنیا میخواهند مقابله کنند، خودشان دیکتاتورترینها در زمینه‌ی سیاسی اقتصادی هستند و دیکتاتوری رسانه‌ای هم بر این دیکتاتوری‌ها افزوده‌اند. دیکتاتوری رسانه‌ای؛ یعنی مثلا شما در فضای مجازی اسم شهید سلیمانی را نمیتوانید بیاورید، حذف میکنند. در فضای مجازی که کلیدش دست آنها است، تحمل اسم و عکس شهید سلیمانی را ندارند، امروز این جور است، قبلاً هم بود. 🔺 آن وقت ادعا میکنند که ما طرف‌دار آزادی بیان هستیم و هر چیزی که امروز، هر کلمه‌ای که در ارتباط با سیاستهای غرب، معارض آن سیاستها باشد یا همراه او نباشد، ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الانتشار، اینها است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
🔰 نباید بگذاریم غبار مشکلات اقتصادی، حماسه‌های پیشرفت کشور را از چشم مردم پنهان کند 🔻فرمانده کل قوا صبح امروز در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: در کشور هزاران حماسه به وجود می‌آید، در طول این سالها، در طول این چند دهه، چهار دهه در کشور چه قدر کارهای بزرگ انجام گرفته، چه قدر کارهای حماسه‌آمیز انجام گرفته، اینها بایستی بیان بشود، اینها را دشمن کتمان میکند. در عرصه‌های اجتماعی، در عرصه‌های اقتصادی، در عرصه‌های عمرانی، در عرصه‌های آموزشی، در عرصه‌های بهداشت و درمان، در صنعت، عمران و ... هیچ خبری از اینها در مجموعه‌ی رسانه‌ای کشور نیست، این خیلی چیز عجیبی است. مشکلات اقتصادی و معیشتی هست، نباید بگذاریم مشکلات بر روی این حماسه‌ها گردوغبار بنشاند و آنها را از چشم مردم پنهان کند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
🔰 متولیان رسانه‌ها در میدان ، در درجه اول مسئول هستند 🔻فرمانده کل قوا صبح امروز در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: دشمن از دیکتاتوری رسانه‌ای برای بزرگنمایی مشکلات در جمهوری اسلامی و علیه مفاهیم اسلامی حدأکثر استفاده را میکند. این یک واقعیت تلخی است که وظیفه جهاد تبیین را بر دوش همه میگذارد. متولیان رسانه‌ها در درجه‌ِی اول مسئولند، چه رسانه‌ی ملی و چه سایر رسانه‌های گوناگون، چه فضای مجازی، چه مجموعه‌ی مطبوعات، همه موظفند در این زمینه وارد این میدان بشوند و هر کسی که یک مرکز و منبری برای حرف زدن با افکار عمومی جامعه دارد در این زمینه موظف است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت ویژه یک خبرنگار از آسمانی‌هایی که امروز با رهبر انقلاب دیدار کردند 💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبرانقلاب، امروز: قاب تصویر هنرمندانه‌، عامل ماندگاری و اثرگذاری حادثه ۱۹بهمن۵۷ 👈🏻 تببین این است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir |
33.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
14001119_42681_1281k.mp3
10.02M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبر انقلاب، امروز: من اصرار روی دارم و تزریق را هم انجام دادم. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | راهکار تحول تولید 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما که به تولید تکیه میکنیم، مسئله‌ی ما فقط انبوه‌سازی نیست؛ کیفیّت مسئله‌ی اساسی است. کیفیّت تولید باید حتماً به ‌عنوان یک اصل مورد توجّه باشد؛ این غیر قابل اغماض است. اگر شما ملاحظه میکنید که از تولیدات داخلی حمایت میشود -حالا چه حمایت عملی [مثل] این حمایتهای تعرفه‌ای و تسهیلات بانکی و امثال اینها، و چه حمایتهای تبلیغاتی، [مانند] تأکیدی که بنده کردم و بعضی مسئولین کردند روی مسئله‌ی حمایت از تولید داخلی که اثر هم دارد و داشته- این باید به ارتقای کیفیّت و همچنین ارتقای فنّاوری منتهی بشود.» ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در نماهنگ «راهکار تحول تولید» مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داشته است. 📥 سایر کیفیتها👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49556