eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
10.3هزار ویدیو
610 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
📗📙📚معرفی #کتاب جدید ویژه #غربشناسی #ریشه_های_الهیاتی_مدرنیته اثر: مایکل آلن گیلسپی ترجمه زانیار اب
📚 🔹کتابی خوش خوان با فهمی الهیاتی از سیر تطور اندیشه در غرب است. در این کتاب مولف با بیان اندیشه‌ها در بستر تاریخی و اجتماعی نشان می‌دهد که تلاش غرب برای عبور از دین، هرچند به ظاهر موفق بوده اما همچنان پروژه مدرنیته، دارای ریشه‌هایی تماما مسیحی است. به عقیده گلیسپی، مهمترین پرسشی که چندین قرن غرب را به خود مشغول ساخته و هر فیلسوف یا الهی دانی ملزم به تعیین نسبت با آن شده، این مسأله است ک «اگر بشر اراده دارد، پس باید از ادعای کتاب مقدس مبنی بر علم پیشین خدا و قدرت مطلق الهی دست شست و اگر خداوند قادر مطلق است، پس جایگاه اراده بشری در نظام هستی کجاست؟» مسأله جبر و اختیار، نسبت اراده انسان با قدرت الهی، ربط رستگاری با جبر یا اختیار، بخش مهمی از دغدغه‌‌ی‌ الهی‌دانان مسیحی است. پاسخ به این پرسش، نحله‌های مختلفی از نومینالیسم تا اومانیسم و پروتستانتیسم و نهایت مدرنیسم را به وجود آورد. به عقیده نویسنده، فهم مدرنیته بدون فهم بستر نزاع‌های فلسفی _ الهیاتی آن، به بیراهه رفتن است از این رو نومینالیست‌ها خدایی تماماً قادر که در حد و حساب نمی‌گنجد به تصویر می‌کشند. اومانیسم که تا به امروز در برخی محافل به عنوان جریانی ضد‌دینی معرفی می‌شود، در پاسخ به مسأله قدرت مطلق و اراده انسان، با تکیه بر فردیت، جانب اراده فردی را پررنگ‌ کرده اما جنبش اصلاح دینی به رهبری لوتر، با تکیه بر ایمان، اراده فردی را توهمی بیش نمی‌داند. گلیسپی نشان می‌دهد که سوبژکتیویته دکارت و لویاتان هابز نیز هر کدام به طریقی درصدد پاسخ به همین مشکل است. دکارت با طرح سوبژکتیویته، اراده فردی را مقدم بر خدای قادر دانسته و سوژه را به صاحب طبیعت تبدیل کرد؛ طبیعتی که تا پیش از این، ملک الهی بود. در مقابل، هابز با طرح لویاتان، دولت را نماینده اتم الهی در روی زمین و شاید تجسد خدا در پهنه هستی می‌داند که وظیفه‌اش برقراری نظم و حفظ امنیت است. به باورنویسنده کتاب، با وجود پاسخ‌هایی که به ثنویت قدرت _ اراده داده شده، اما همچنان مسأله باقی است و اندکی بعد تناقض مدرنیته در عصر روشنگری و در قالب قضایای جدلی الطرفین کانت، بار دیگر ظهور می‌کند. اینکه پاسخ کانت و فیلسوفان پس از او تا چه حد قانع کننده است، پس از خواندن کتاب خواهید فهمید. «محمد رایجی» @philosophyofsocialscience @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کرونا، نشانه‌ای از پایان تاریخ است؟ 🔹اولین نمونه ثبت شده گرایشات آخر الزمانی مربوط به الواح آشور بانی‌پال است. این متن حداقل به ۲۸۰۰ سال قبل باز می‌گردد. 🔹توصیف جاماسب نامه از آخرالزمان: تابستان از زمستان بازشناخته نشود و مهر و دوستی و آشتی به کینه و دشمنی و ستیزگی برگردد. 🔹بررسی مهم‌ترین اندیشه‌های آخرالزمانی در تاریخ بشر تفصیل مطلب را در اینجا بخوانید👇👇 khabarfoori.com/detail/1750973
آنچه جامعه شناسان فرنگی و شیعیان ملکه الیزابت از آن عاجزند ادراک معنای عبودیت است که هیچ گاه تعطیل بردار نیست. این جماعت نمی دانند و واقعا نمی دانند که انسان موحد همواره در مسجد و محراب است: خوشا آنانکه دایم در نمازند بهشت قرب حق آرام شان بی یا اینکه: به دریا بنگرم دریا ته وینم به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به کوه و جنگل و صحرا و دریا نشان از قامت رعنا ته وینم این انسان یقینا در کرونا نیز خدا می بیند و همواره در اندیشه ادای تکلیف است. کسانی که مناسک را اصل دین می پندارند یقینا دین را تعطیل بردار می دانند. غافل از اینکه اصل دین پذیرش الوهیت خداوند و ولایت اولیای حق است و مناسک صرفا مناسک اند. امام صادق علیه السلام، فرمودند: هل الدین الا الحب و البغض؟ مسجد و حرم صرفا متعلق حب و بغض اند نه خود حب و بغض! پیام برائت امام راحل رحمه الله وقتی دستور تعطیلی حج را صادر فرمود خواندنی و آموزنده است: «ما در مکه باشیم یا نباشیم دل و روحمان با ابراهیم و در مکه است. دروازه های‏‎ ‎‏مدینة الرسول را به روی ما ببندند یا بگشایند، رشتۀ محبتمان با پیامبر هرگز پاره و سست‏ ‎‏نمی شود. به سوی کعبه نماز می گزاریم و به سوی کعبه می میریم. و خدا را ‏‎ ‎‏می گزاریم که در میثاقمان باخدای کعبه مانده ایم و پایه های برائت از مشرکین را با‏‎ ‎‏خون هزاران هزار شهید از عزیزانمان بنیان نهاده ایم. 🌷با انجمن مدرسان همراه باشید: 🌷 @ANALYSTS
Corona Virus 251298.apk
حجم: 9.18M
درصورتی که میخواهید از اطلاعات معتبر و علمی در مورد پیشگیری، مراقبت و درمان ویروس کرونا آگاه شوید برنامه کرونا ویروس را نصب کنید. این برنامه توسط دانشگاه علوم پزشکی قم تهیه و طراحی شده است. @salamatbeman
3.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در خانه ماندن به چه معناست؟؟ 👹 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شخصيت مشهور آمریکایی: 📍شايد به خاطر این حرف ها کشته شوم، آقای ترامپ آمریکا در حال سرنگونی است....!/کاوش مدیا @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢سهل‌انگاری در شیوع بیماری حرام شرعی است 🔸حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توصیه پزشکان فرمودند: «یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ی مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است. خدای متعال ما را موظّف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیّت کنیم.» ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ 🔻به همین مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کعبی، استاد حوزه علمیه قم، در این نوشتار به بررسی ابعاد فقهی بیانات رهبرانقلاب درباره حفظ سلامت خود و دیگران پرداخته است که بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن آن را منتشر می‌کند. ▫️حفظ سلامت خود و مراقبت از سلامت دیگران در برابر بیماریهایی که خطر جانی و یا ضرر شدیدی داشته باشد، واجب شرعی است. دلیل عمده‌ی این مسأله قاعده‌ی «وجوب حفظ نفس» و قاعده‌ی «لاضرر» و قاعده‌ی «احسان» است. ▫️بدیهی است هر اقدامی که جان خود یا دیگری را در معرض آسیب قرار می‌دهد، حرام و مسئولیت‌آور است و ضمان شرعی دارد. 🔗 مطالعه متن کامل یادداشت و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45139 💻 @khamenei_maaref
📢 مرحله نهایی انتخاب مهمترین جمله رهبرانقلاب در سال ۱۳۹۸ 👈 با مراجعه به سایت KHAMENEI.IR جمله مورد نظر خود را از میان ۱۰ جمله‌ای که در مرحله اول نظر سنجی از سوی مخاطبان بیشترین آرا را کسب کردند، انتخاب کنید. 📮 از اینجا رای بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/page?id=45187
هدایت شده از KHAMENEI.IR
15.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨📹 نماهنگ ویژه «مهدی، احمد، بهشت...» روایت منتشرنشده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ساعات قبل از شهادت شهید باکری و مکالمه بی‌سیم او با شهید کاظمی 🔻به همراه انتشار صوت آخرین مکالمه بیسیم شهید باکری و شهید کاظمی پس از ۳۵ سال انتشار به مناسبت ایام سالگرد شهادت شهید آقامهدی باکری 📥 دریافت نسخه اصلی 👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=45186
🎯🗿🗂🤷‍♂🤷‍♀ 📳چرا تبدیل شده‌اند به میدان نفرت‌پراکنی؟ — برای موفقیت و دیده‌شدن، باید عصبانی باشید و بی‌ادب 📍تابه‌حال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنت‌های اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یک‌بار هم این تجربه را نداشته‌ايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی می‌افتد، به‌محض لب‌گشودن، با هجوم فحش‌ها مواجه می‌شویم. شبکه‌های اجتماعی روزی قرار بود میز گفت‌وگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک‌، آبروریزی و خشونت شده‌اند سکه رایج این شبکه‌ها. پست‌های پرالتهاب توجه هزاران نفر را می‌دزدند و حرف‌های عاقلانه و موجه در میان غوغا گم می‌شوند. راه نجات چیست؟ 🔖 ۳۱۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کاش در مبارزه با کرونا از مورچه یاد می گرفتیم! وقتی احساس خطر کرد به دیگر مورچه ها اینگونه گفت: ...قالَتْ نَمْلَةٌ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ (نمل/۱۸) ...مورچه‌اى گفت: «اى مورچگان! به لانه‌هاى خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند درحالى‌که نمى‌فهمند»! بیایید به فکر هم باشیم. به همدیگر توصیه خیر کنیم و یک مسئله بهداشتی و اجتماعی را به یک بحران ملی تبدیل نکنیم. (...تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ) بیشتر در خانه ها باشیم و به پرورش خود و خانواده خود فکر کنیم.(...إِلَلَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَات) تا جز کسانی نباشیم که ضرر می کنند( ...إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ) سید علیرضا واعظ موسوی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami