116560_12950515360.pdf
242.4K
مقاله ی علمی پژوهشی
مسئله مشروعیت در نظریه ی مردم سالاری دینی آیت الله خامنه ای
✍دکتر پرویز امینی
✍ دکتر محمدباقر خرّمشاد
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
تبيين نظريه مردم سالاري ديني.pdf
618.7K
مقاله ی علمی پژوهشی
الگویی (پیشنهادی) برای تبیین نظریه ی مردم سالاری دینی آیت الله خامنه ای
✍دکتر پرویز امینی
✍ دکتر محمدباقر خرّمشاد
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
پرویز امینی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به اینکه آیا پس از دوران کرونا چین قدرت اول و هژمون در دنیا خواهد شد؟ 👇
چین نه تنها الآن بلکه هیچوقت قدرت برتر و هژمون در دنیا و نظام بین الملل نخواهد شد، زیرا برتریخواهی
فقط متکی به قدرت سخت نیست که قدرت اقتصادی باشد و در جهان جدید قدرت نرم یعنی انگارهها، ارزشها و الگوهای زندگی که بخواهد مطلوب بشر باشد، بخش مهمی از آن است.
اینها در مدل چینی مفقود است و هیچ کشوری در دنیا نیست که شبیه چین باشد یعنی تمام مناسبات، ساختارها،ارزشها و سازماندهیهای جمعی آن شبیه به چین باشد و این یعنی چین الگوی قابل تبعیتی نیست.
تمدنشناس بزرگی که تحولات تمدنی را بررسی کرده، عنصر اصلی تحولات تمدنی را عنصر معنوی میداند
و چین این موقعیت را ندارد.
در حال حاضر میبینید که هیچ کشوری شبیه چین عمل نمیکند. الگوهایی مانند چین برای کشورهایی مثل ما
نه مطلوب است و نه ممکن. برای جامعهای مثل ما فقط اینکه خروجیهایی مانند نرخ رشد اقتصادی 11 درصد
باقی بماند، کافی نیست و مسیرهای طی شدن آن هم مهم است. همچنین قابل تحمل نیست که حزبی ساختار
قدرت را در دست دارد لذا مناسبات درون جامعه چین قابل الگوبرداری نیست. حتی الگوی کشورهای نزدیک به
چین مانند کره جنوبی و ژاپن نیز چینی نبوده است.
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5838949507097693134.pdf
700.9K
✅ متن کامل گفتوگوی پرویز امینی با خبرگزاری تسنیم
🔻 آیا جهان پس از کرونا واقعاً متفاوت خواهد بود؟
🔻 تحلیلهای اخیر درباره پساکرونا تا چه اندازه قابل اعتناست؟
🔻 کرونا نظم جهان را تغییر میدهد؟
🔻 ایران پساکرونا به سمت سکولاریسم میرود؟
🔻 آیا چین به قدرت برتر و هژمون دنیا تبدیل میشود؟
🔻 کرونا جبّار است یا دموكرات؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🎙#سخنان_دکتر_هاشمی_گلپایگانی
♨️پیشنهاد مهم شهید مطهری♨️
🔷در اينجا من پيشنهادى دارم كه براى پيشرفت و #ترقى_فقه ما بسيار مفيد است. اين را قبلًا مرحوم آيت اللَّه حاج شيخ عبد الكريم يزدى اعلى اللَّه مقامه فرمودهاند و من پيشنهاد ايشان را عرض مىكنم.
@bineshemotahar_qom
🔷ايشان گفته بودند چه لزومى دارد كه مردم در همه مسائل از يك نفر تقليد كنند. بهتر اين است كه قسمتهاى تخصصى در فقه قرار دهند، يعنى هر دستهاى بعد از آنكه يك دوره فقه عمومى را ديدند و اطلاع پيدا كردند، تخصص خود را در يك قسمت معين قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصى از آنها تقليد كنند.
🔷مثلًا بعضى رشته تخصصى خود را عبادات قرار دهند و بعضى #معاملات و بعضى سياسات و بعضى #احكام (احكام به اصطلاح فقه)، همان طورى كه در طب اين كار شده و رشتههاى تخصصى پيش آمده است.
@bineshemotahar_qom
📚کتاب ولایت فقیه و روحانیت
#دکتر_هاشمی_گلپایگانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#کلیپ_تصویری
#فقاهت
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰#اعترافات_یک_تمدن (1)
🔷 ويل دورانت از كسانى است كه اين خلأ (آرمان و معنویت) را حس مىكند و ادبيات و فلسفه و هنر را براى پر كردن آن پيشنهاد میكند، میگوید:
«ضرر و خسرانى كه متوجه مدارس و دانشگاه هاى ماست، بيشتر از نظريه تربيتى #اسپنسر است كه تربيت را سازگار كردن انسان با محيط خود تعريف كرده است.
اين تعريف، مرده و مكانيكى است و از فلسفه «#برترى_مكانيك» برخاسته است و هر ذهن و روح خلّاق از آن متنفر است. نتيجه اين شده كه مدارس ما از علوم نظرى و مكانيكى پر شده است و از موضوعات #ادبيات و #تاريخ و #فلسفه و #هنر كه به قول خودشان بى فايده است خالى مانده است.
@bineshemotahar_qom
تربيتى كه فقط علمى باشد محصولش جز ابزار چيزى نيست، شخص را از زيبايى بيگانه مىسازد و او را از حكمت جدا میکند. براى دنيا بهتر آن بود كه اسپنسر كتابى نمینوشت.»
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج2، ص 35
#اعترافات #تاریخ_تمدن #لذات_فلسفه
#ویل_دورانت #انسان_و_ایمان
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
👆🏻#اینفوگرافی_زندگی_شهید_مطهری👆🏻
🎥 #پیشنهاد_مشاهده_مستند_مرتضی_مطهری👇🏻
💠 مستند «مرتضی مطهری» در کنار روایت آخرین شب زندگی شهید مطهری از زبان تنها شاهد عینی حادثه و بازسازی صحنه ترور در مکان اصلی، در روایتی غیر خطی به گوشههایی از زندگی و مبارزات ایشان میپردازد. روایت این مستند بر دوش افرادی است که از نزدیک با مرتضی مطهری رابطه داشته و خاطرات مشترکشان را روایت میکنند.
❇️برخی از شخصیت های حاضر در این مستند عبارتند از:
🔹علی اکبر #ناطق_نوری نماینده ادوار مختلف مجلس
🔹رضا #داوری_اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و استاد قدیمی فلسفه دانشگاه تهران
🔹هاشم #صباغیان عضو #نهضت آزادی و وزیر کشور مهندس بازرگان
🔹محمد مهدی #عبدخدایی از همرزمان مجاهد شهید نواب صفوی
🔹عبدالمجید معادیخواه وزیر فرهنگ و ارشاد در سال های 1360-1361
🔹مصطفی رحماندوست #شاعر و #نویسنده معروف
💢 در این مستند فیلم ها و کلیپ های کمتر دیده شده ای از حسینیه ارشاد، مسجد الجواد و هدایت، کانون توحید و دیگر اشخاص و اماکن مربوط به شهید مطهر می بینید.
🎥 به دلیل کیفیت بالا و خوب این مستند امکان بارگزاری مستقیم آن وجود نداشته است لذا مخاطبین ارجمند حتما به سایت تلوبین مراجعه کرده و این مستند خوب را مشاهده کند:
https://www.telewebion.com/episode/2263848
#شهید_مطهری #مستند_مرتضی_مطهری
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید #مستند_جدید
🔰 مستند « #مجاهد»
💠 برنامه تلویزیونی "مجاهد" با موضوع بررسی اندیشه و زمانه شهید مرتضی مطهری پنجشنبه ۱۱ و جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه در دو قسمت از ساعت ۲۲ از #شبکه_افق پخش خواهد شد.
🔶برنامه تلویزیونی "مجاهد" در دو روایت، شخصیت و آرای شهید مطهری را واکاوی خواهد کرد.
1️⃣ روایت اول این برنامه با عنوان «هجرت» به بررسی فراز و نشیب زندگی و هجرت استاد شهید از فریمان به قم در دوره اختناق رضاخانی و هجرت از قم به تهران و تاثرات آن در اوج گیری #نهضت_اسلامی حضرت امام(ره) میپردازد.
2️⃣ روایت دوم از برنامه مجاهد با عنوان «فیلسوف فطرت» اندیشه شهید مطهری و نقش آن در اسلامی ماندن نهضت امام و احیای تفکر اسلامی در دوره معاصر را را بررسی میکند.
💠در هر قسمت از برنامه مجاهد، مستندهای کوتاهی با موضوع شخصیت، مبارزه و آرای شهید مطهری پخش خواهد شد.
#مستند #شهید_مطهری #روز_معلم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آنها که میگویند شهید مطهری در نوک پیکان انقلاب نبود، نوک پیکان را نمیشناسند!
برخی عقیده دارند شهید مطهری در کوران مبارزات انقلاب حضور نداشت و در نوک پیکان نهضت نبود، دکتر علی غلامی کارشناس برنامه #مجاهد شبکه افق اما میگوید این افراد نوک پیکان انقلاب را نمیشناسند که چنین حرفی میزنند.
شهید مطهری طرف مشورت امام راحل بود چه اینکه وقتی ایشان از پاریس به تهران رسیدند، ابتدا مطهری به داخل هواپیما رفت و گفتوگویی میان او و امام شکل گرفت و سپس ایشان پیاده شدند، بسیاری از مسئولیتهایی هم که بعد از پیروزی انقلاب به شهید مطهری داده شد نتیجه همین اعتماد امام بود
⏰ روایت دوم برنامه #مجاهد درباره شهید مطهری امشب ساعت ۲۲
🆔 @ofogh_tv
📢 برنامه #مجاهد
🔹نگاهی به اندیشه و زمانه شهید مرتضی مطهری
🗓پنجشنبه و جمعه، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت
⏰ ساعت ۲۲ از شبکه افق
📌روایت اول: هجرت
لینک دانلود 👇
http://www.telewebion.com/episode/2264030
📌روایت دوم: فیلسوف فطرت
📆جمعه 12 اردیبهشت 1399
🔸با حضور دکتر علی غلامی
🔰کانون غرب شناسی اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴توصیف شنیدنی رهبر انقلاب از حالات معنوی شهید مطهری؛ شبی که همسر ایشان از گریه های شبانه استاد بیدار شد
✅ «بنیاد شهید مطهری»
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 امام بود که میدانست مطهری کیست!
🔹 مروری بر مهمترین تعابیر امام خمینی(ره) درباره استاد مطهری
👈 یادآوری: با چرخش گوشی متن را بهتر میتوانید بخوانید
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔶قدردانی از معلمی
🔶سید مهدی ناظمی قره باغ
🔺هیدگر در جشنی برای بزرگداشت استادش هوسرل، از او به عنوان معلم تفکر یاد می کند. صرف نظر از اینکه به تعریض می گوید تفکر راه است و بسته و محدود به اشخاص نیست و در درجه اول، این راهروی است که باید آموخت، همچنین یادآور میشود که قدردانی از معلم، دارای اهمیت است... .
🔺اهمیت قدردانی از معلم، در صرف یک امر عاطفی-اخلاقی و یا حمایت از او نیست. اهمیت آن در قدردانی از «معلمی» است. تشکر و قدردانی، یعنی به یاد آوردن موهبت و نعمتی که هست و پاسداشت این موهبت.
🔺قدردانی از معلمی، یعنی به یادآوردن اینکه همه آنچه داریم، مرهون سنتی است احتمالاً به قدمت زندگی خود انسان، که در این سنت، انسان مسوولیت خود را برای رشد دیگر انسانها می فهمد و به آن متعهد می ماند.
🔺اینکه امروز قدردانی از معلمی، مبدل به جشنواره ای مصرفی می شود و حتی همان هم از بین میرود و دیگر از قدردانی، جز تعارفی خشک و خالی یا کمتر باقی نمی ماند، ناشی از آن است که اولاً سنت معلمی سست و تهی از معنا شده است، ثانیاً قدردانی کردن برای موجودی که انسانش می خوانند، سود و منفعتی ندارد. لاجرم این دوپایی که بر سر بن، شاخ خود می برد، درنمی یابد که اگر سنت معلمی نباشد، انسان به انتهای خود می رسد و در توقفگاه خود نابود میگردد، چنانکه امروز بیش از همیشه نشانه هایی از این نابودی دیده می شود.
درست به همین خاطر است که قدردانی از معلم، به مثابه قدردانی از معلمی را باید افتان و خیزان جدی گرفت تا امید به بازیابی مسوولیت انسان یا حتی بازگشت معنای دوباره انسان، از میان نرود.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔶قدردانی از معلمی 🔶سید مهدی ناظمی قره باغ 🔺هیدگر در جشنی برای بزرگداشت استادش هوسرل، از او به عنوا
علامه حسن زاده آملی:
#معلم مظهر اسم شریف #محیی است که نفوس مستعده را به آب حیات علم احیاء می کند.
#گراميداشت_روز_معلم
💥 يکي از خصوصيات مهم شهيد مطهري #تقواي_طلبگي بود.
«يکي از خصوصيات مهم شهيد مطهري #تقواي_طلبگي بود. تقواي طلبگي چيست؟ تقواي طلبگي اين است که #غذاي_سالم بگيرد و غذاي سالم به جامعه بدهد. «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ أَيْ إِلَى عِلْمِهِ الَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ». اگر شما، العياذ بالله، #علم_آلوده گرفتيد، همه جامعه آلوده ميشود. تقواي شما اين است که حرف را از بنيانهاي اصلي خودش یعنی #قرآن_و_روايت بگيريد و تلاش کنيد حرفهاي پراکنده و حرفهايي که #به_حجيت_نرسيده و حرفهايي که در محافل روشنفکري زده ميشود، در شما نفوذ نکند.
#تقواي_طلبه، غير از #تقواي_کاسب است. کاسب بايد در خريد و فروشش کم و زياد نکند و مطفف نباشد. ما خيلي بايد مراقب باشيم حرفِ غيرناب به جامعه نزنيم. نه خودمان بپذيريم و نه بزنيم. اين خيلي تقواي مهمي است. مرحوم #شهيد_مطهري از امتيازاتش همین بود. اينکه امام ميفرمودند همه آثارش بلااستثناء سودبخش است، برای همين بود. وارد يک ميدان که ميشد، با تقوا وارد ميشد؛ تقواي در تعلم، تقواي در تفکر؛ نه فقط تقواي در نماز شب. آن تقواي اولي، غير اين تقواي دومي است. اين تقواي ويژۀ طلبگي است. همه آن تقوا بايد به شما کمک کند در عالم طلبگيتان متقي باشيد، در عالم طلبگيمان متقي باشيم؛ چيزي را که دليل نداريم، به اسلام نسبت ندهيم. خيلي پروا داشته باشيم در اينکه حرفي، خداينکرده، به وسيله ما به اسلام نسبت داده بشود.»
#استاد_میرباقری
☑ @mirbaqeri_ir
💥 شهید مطهری در وقتِ پختگیاش به صحنه اجتماعي وارد شد.
💥 شيطان نميگذارد پخته بشويد!
«شهید مطهری اهل عجله در #بروز_اجتماعي نبود که زود خودش را در ميدان اجتماعی بیندازد. او آنچه بايد تحصيل کند، تحصيل کرد و بعد وارد ميدان اجتماعي شد.
#شهید_مطهری در صحنههاي لازم اجتماعي هم بهوقت حضور پيدا ميکرد. ميوه را اگر #کال بکني، قابلخوردن نيست. #سر_درخت هم زيادي بماند، ميگندد و بايد دور بیندازي. اينکه آدم بفهمد چه وقت پخته شده و بعد در وقت پختگياش به صحنه اجتماعي بباید، اين از خصوصيات مرحوم #شهيد_مطهري بود. انصافاً آدم نگاه ميکند ميبيند با #پختگي ظهور پيدا کرده و آن صحنههايي که لازم بوده، آمده، و خودش را کنار نکشيده.
شما هم مواظب باشيد اگر براي خودتان، براي عمرتان، براي سي سال، چهل سال آيندهتان #برنامهريزي نداشته باشيد، همه، شما را ميگردانند. يعني #مهره_ديگران میشوید! اين نکتۀ مهمي است.
و مراقب هم باشيد که شيطان شما را با #کارهاي_خوب از #کارهاي_خوبتر باز ندارد. اين از دامهاي بزرگ شيطان است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔸 شهید مطهری یک عالِم الهی و ربانی بود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 شهید مطهری حقيقتاً #اهل_تعلّم بود.
💥 اگر يک #عالِم_رباني پيدا کرديد، بايد به هر قيمت که شده، ملازمش بشويد.
«شهید مطهری حقيقتاً #اهل_تعلّم بود. بخش زیادی از عمرش را برای تعلم گذاشته بود. هر کجا استاد خوبي پيدا کرده بود، از کنار اين استاد نگذشته بود. خيليها #علامه_طباطبايي را ديدند، پاي درسش هم نشستند، اما پنج شش نفر استفاده کردند. بقيه هر کدام يک خوشهاي چيدند و رفتند.
اين را توجه داشته باشيد اگر ميخواهيد به جايي برسيد، اگر يک #استاد_رباني پيدا کرديد، بايد ملازمش بشويد به هر قيمت شده. البته این کار، لوازم دارد. بعضيها _ من دیدهام_ مدام ميروند اصرار ميکنند. اصرار به درد نميخورد! آدم بايد #تهيأ پيدا کند. اگر تهيأ پيدا شد، آن #معلم_الهي خودش دنبال شاگرد ميگردد. اگر تهیائی ديد، او بيشتر دنبال شاگرد ميگردد که علمش را برساند.»
#استاد_میرباقری
☑ @mirbaqeri_ir
💥 انسان تا خودش #حکيم نشود، #معلم_حکمت نمیشود.
💥 شهید مطهری #معلم_حکمت بود.
"««وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً»». حکمت را به چه کسی میدهند؟ «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ». اول حکيم میشود و #حکمت در #قلبش میجوشد؛ بعد بر #زبانش جاری میشود.
انسان تا خودش حکيم نشود، #معلم_حکمت نمیشود. حکيم شدن به اين است که انسان برای خدا کار کند و خالص بشود.
تلقیام این است که اولين خصوصیت مرحوم #شهيد_مطهري همین بود و همين اندازه هم آثار ايشان جاودانه و اثربخش و نافذ شده است، آدم وقتي ميخواند، ميفهمد يک نوري و حکمتي در اين کلام هست. آهنگ ادبيات ايشان را ديدهايد؛ يک مطلبی را که ايشان گفتهاند و همان را ديگران هم گفتهاند، انسان در آهنگ ايشان و در ادبيات ايشان، نور و حکمت میبيند."
#استاد_میرباقری
☑ @mirbaqeri_ir
پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم:
کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعدادها برای ارزشهای متعالی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک روز معلم به همه معلمان در مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه، کار بزرگ و جهاد معلمان را آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزشهای اسلامی و انقلابی با هدف ایجاد یک جامعه دینی عادلانه و آرمانخواه دانستند و خاطرنشان کردند: نسل جوانی که در این مسیر پرورش مییابد ثروتی آنچنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمیکند.
متن پیام حضرت آیت الله خامنهای به این شرح است:
بسمه تعالی
روز معلم را به همهی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم.
این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژهی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش مییابندو آنگاه زندگی عدالتمحور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند.
نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکلگیری یک جامعهی دینی عادلانه و آرمانخواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد.
کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی میآموزد که استعداد و توان بالقوهی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و بهکار گیرد.
این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهدهدار آن شدهاند.
اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت میبخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند.
نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آنچنان انبوه و ذخیرهئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیدهی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند.
این ثروت، محصول کار و انگیزهی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزهی آنان باد.
نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجستهئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت.
از شهید #چمران و شهید #آوینی تا شهدای هستهئی و تا شهید #سلیمانی و تا شهید بزرگوار #مطهری که در دههی سی از عمر خود در حوزهی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دههی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید.
درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد.
سیّدعلی خامنهای
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا
ما همه هیچیم
هرچه هست تویی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | خاطره آیت الله مصباح یزدی از رابطه مرحوم #آیت_الله_بهجت (ره) با #امام_خمینی (ره)
🔹 بنده شهادت میدهم عاملی که باعث شد بنده توجه به این مسائل [سیاسی] پیدا کنم و به عنوان یک وظیفه دنبال این مسائل بروم، سفارش آقای بهجت (ره) بود.
۹۸/۱۱/۱۹
🔰 باتوجه به نقل برخی خاطرات نادرست از قول آیت الله مصباح یزدی در یکی از برنامه های رسانه ملی و انتشار آن در فضای مجازی در مورد تفاوت دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت (ره) با حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) درباره نحوه اداره کشور که مبنای برخی تحلیل ها قرار گرفته است، پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR اصل این خاطره را برای #اولین_بار از بیانات معظم له منتشر میکند.
📥 برای دریافت فایل باکیفیت این ویدیو به صفحه رسمی آیت الله مصباح یزدی در آپارات مراجعه کنید👇
https://aparat.com/v/XQK8W
✅ @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺توصیفات عجیب شهید مطهری در مورد امام خمینی(ره)
مرتضی مطهری 17 ساله بود که در پی کسب علم، ترک شهر و دیار کرد و راهی قم شد و اینجا بود که با مراد خود آشنا شد.
شهید مطهری توصیفات عجیبی راجع به امام راحل دارد، از جمله میگوید پای درس اخلاق او سرمست میشدیم و همه فکر و ذکر من این بود که روح تشنه من از سرچشمه زلال این مرد سیراب میشود
🔸اندیشه و زمانه شهید مطهری در ویژه برنامه #مجاهد شبکه افق
🛑قسمت دوم: فیلسوف فطرت
امشب ساعت 22 شبکه افق
🔴نقد فلسفه شدن از دیدگاه استاد مطهری ۱
چرا برخي از فلسفهها را فلسفه «بودن» و برخي از آنها را فلسفه «شدن» ميدانند؟
🔹 اصل مطلب اين است که ميخواهند بگويند بعضي از فلسفهها هستي را تفسير ميکنند نه بر مبناي حرکت و بعضي هستي را تفسير ميکنند بر مبناي حرکت. حال بايد ديد که چرا اين مطلب را با مقابل قرار دادن دو کلمه «بودن» و «شدن» بيان ميکنند؟ اساس اين تعبير از هگل است. کلمات پراکندهاي از هراکليت هم در اين زمينه هست که او هم چنين سخني گفته است ولي سخن او به شکل فرضيهاي بوده است بدون اينکه مطلب را تجزيه و تحليل کرده و يا براي آن برهاني آورده باشد؛ همينقدر گفته است که «هيچ چيزي در جهان ثابت نيست» و «هيچ کس در يک رودخانه دوبار آبتني نميکند» و «جهان يک جريان است» و امثال اين تعبيرات شاعرانه و اديبانه. در دوره جديد، هگل بود که آمد و فلسفههايي را که جهان را براساس تغيير و حرکت تفسير ميکنند «فلسفه شدن» ناميد و فلسفههايي را که جهان را بر غير مبناي تغيير و حرکت توجيه ميکنند «فلسفه بودن» ناميد.
🔹ريشه اين فکر و اين تقسيمبندي، يک طرز تفکر اصالت ماهيتي است بدون اينکه مسأله اصالت ماهيت و اصالت وجود برايشان مطرح باشد. ولي از آنجا که فکر ابتدائي هر کسي همان طرز تفکر اصالت ماهيتي است لذا اين سخن را هم بر آن مبنا گفتهاند. اينها که ميگويند فلسفه حرکت فلسفه «بودن» نيست، از اين جهت است که تصور ميکنند که در حرکت نيستي دخالت دارد، يعني يک شئ در حالي که حرکت ميکند نيست ميشود، يعني «هستي» است که «نيستي» در متن هويتش ظاهر ميشود، پس «بود» ي است که «نبود» ميشود، ولي بودي نيست که نبود مطلق بشود بلکه بودي است که با نبود ترکيب شده است.
🔹هگل هم ميگفت «هستي» اولين مقوله است ولي هستي را اگر بدون تعين در نظر بگيريم پوچ است، نيست و از اينجاست که نيستي در او راه پيدا ميکند؛ يعني اگر هستي را به طور مطلق در نظر بگيريم بدون اينکه چيزي را منضم کنيم يک مفهوم انتزاعي محض است و مساوي با نيستي است، پس هستي نيست و هستي نيستي است. در اينجا نيستي مانند يک امر واقعي عارض بر هستي ميشود و به تعبير هگل هستي خودش را انکار ميکند، نفي ميکند؛ و هستياي که نيستي در او راه پيدا کند و بودني که نبودن در او راه پيدا کند مساوي است با «شدن».
🔹از اينجاست که گفته ميشود ما دو سيستم فلسفي داريم: سيستم فلسفي «بودن» و سيستم فلسفي «شدن»؛ و اينکه «شدن» در برابر «بودن» قرار گرفته است براي اين است که از نظر او «شدن» بودن محض نيست، بلکه بودن و نبودن است و چون «شدن» بودن محض نيست و نبودن در آن راه يافته است لذا فلسفههاي مبتني بر حرکت را «فلسفه شدن» ناميدهاند.
🔹اما براساس فلسفه ما، يعني بر مبناي فلسفه اصالت وجودي صدرالمتألّهين، وجود در حقيقت خودش منقسم ميشود به ثابت و سيال؛ يعني بخشي از وجود و هستي ثابت است و بخشي از آن سيال؛ هر دو هستي است، نه اينکه يکي «هستي» است و ديگري «هستي و نيستي». خود حرکت يک نحوه هستي است و اين مطلب در فلسفه اصالت وجود بسيار روشن است.
🌹 #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/andishe1399