eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
13_Jalase-10.mp3
13.64M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام موضوع : عبادت و اطاعت انحصاری خدا ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 🔟 @corona_bye
💥 فرضيه‌هاي مي‌توانند از آزمون و عبور کنند و اثبات شوند. لذا «تجربه‌پذیری» نمي‌تواند تنهاشاخصۀ باشد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: « تک‌شاخصه‌ای نیست، بلکه سه‌شاخصه‌ای است که اين سه شاخصه بايد در تمامي مراحل شكل‌گيري ادراك و فرآيند پيچيده آگاهي انسان حضور داشته باشد و در مجموع، هماهنگيِ اين سه شاخصه است كه مي‌تواند معيار صحّت باشد: شاخصه اول، است. بر اساس اين شاخصه، زمينه‌ها و مباني علوم بايد مستند به وحي و بر اساس اتكاء به علوم برتر الهي به دست آيد. شاخصه دوم، گذر از بستر است؛ يعني پيش‌فرض‌هاي توليد شده بايد از بستر عقلانيّت منسجم نيز عبور كند. شاخصه سوم، كارآمدي عيني و ، به‌معناي پاسخ‌گويي در_عينيت است. بنابراين، معيار صحّت، فقط پاسخ‌گويي و كارآمدي در عينيت نخواهد بود، بلكه در صورتي كه اين سه شاخصه، در تمام مراحل پيدايش علم با هم حضور داشته باشند، معرفت يا علم حاصل، معرفتي حق و ثابت و صحيح خواهد بود. به اين ترتيب نمي‌توان ادعا كرد دين در مرحله داوري دخالت نمي‌كند، البته اگر داوري فقط به آزمون‌پذيري تعريف شود، ديگر مرتبط به دين نيست؛ اما اگر مرحله داوري تنها از طريق استناد به عينيت تمام نشود و مؤلفه‌هاي ديگري همچون هماهنگي و انسجام، و نيز پيش‌فرض‌ها و مفروضاتِ حاصل از حوزه معرفت‌هاي وحياني هم، در آن دخيل گردد، بايد براي هماهنگي در عينيت يك ارائه داد. اگر معيار صحّت، مرکب از «استناد به وحي، عبور از عقلانيّت منطقي و منسجم، و آزمون‌پذيري» باشد، كه در همه مراحل به شكل تركيبي اثرگذارند، در مرحله داوري نيز مانند ارزيابي ميزان انسجام عقلانيِ نظريه يا فرضيه، بايد ميزان استناد و هماهنگي نظريه با وحي نيز ارزيابي و اثبات گردد. به عنوان مثال، رويكردهاي مختلفي در وجود دارد كه همگي به‌نسبتي آزمون‌پذيرند؛ يعني در مقامِ تجربه و آزمون، اثبات‌پذير، ابطال‌پذير يا پاسخ‌گو هستند. و در تحليل سلامت انسان‌ها متفاوت عمل مي‌كنند. توصيف اين دو رويكرد از بيماري نيز با يكديگر متفاوت هستند. در طب قديم، عواملي مانند مزاج، تراكم مزاجي، طبيعت سرد، گرم، خشك و تر مأكولات يا بحث تعادل مايعات بر اساس اخلاط اربعه، از مباحث بسيار مهمي است كه در تحليل‌هاي طب مدرن مورد استفاده نيست. بر اساس اين تحليل‌ها، بيماري بر اساس علائمي تجربه‌پذير و گاهي علائم باليني و آزمايشگاهي تشخيص داده و درمان مي‌گردد. در طب جديد، علوم ديگري تعليم مي‌گردد و پس از فرضيه‌سازي، در مقام آزمون درمان صورت مي‌گيرد. حال با فرض وجود تحليل‌هاي متفاوتِ اين دو شيوه، از "واقعيّات"، كدام‌يك صحيح هستند؟ آيا تجربه‌پذيري و يا آزمون‌پذيري در فرضيات، باب فرضيات را محدود مي‌كند؟ آيا هميشه يك فرضيه از بوته آزمون بيرون آمده و اثبات مي‌شود يا آن كه فرضيه‌هاي مختلف نيز از عهده يك آزمون بر‌مي‌آيند و ثابت مي‌شوند؟ اگر پذيرفته شود كه فرضيه‌هاي متفاوتي مي‌توانند از عهده آزمون خاصي برآيند و اثبات شدند، ديگر آزمون‌پذيري نمي تواند تنهاشاخصۀ معيار صحت باشد. به اين ترتيب، آزمون‌پذيري و حتي فراتر از آن، كارآمدي عيني نيز يكي از شاخصه‌هاي حقّانيت است، اما علاوه بر اين، شاخصه‌هاي ديگري همچون انسجام عقلاني و استناد ايماني نيز مي‌تواند وجود داشته باشد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💢علت تفاوت برخورد پیغمبر اسلام ص با یهودیان و منافقین💢 🔹در کتاب انسان 250 ساله، مقام معظم رهبری برای حضرت رسول صلّی الله علیه و آله، ذکر می‌کند: 1️⃣ «شالوده‌ریزی نظام اسلامی»، 2️⃣«حراست از نظام اسلامی»، 3️⃣ «تکمیل و سازندگی نظام اسلامی». 🔹در مرحله دوم یا همان مرحله از نظام اسلامی ایشان، برای امت اسلامی نوپای مدینه بر می‌شمرد: 1️⃣ قبائل نیمه وحشی اطراف مدینه 2️⃣دشمنان متنفذ و اشراف متکبر با مرکزیت مکه 3️⃣یهودی‌ها (چهار قبیله قینقاع، قبیله بنی‌قریظه، قبیله بنی‌نظیر، یهودیان خیبر) 4️⃣منافقین 5️⃣دشمن درونی هر مسلمان؛ هوای نفس 🔹ایشان برای یهودیان مدینه نام می برد: ➖ اول اینکه ثروت اصلی مدینه دست آنها بود و بهترین مزارع، سودآورترین تجارت‌ها، سودآورترین صنایع (طلاسازی و اسلحه‌سازی) را در اختیار داشتند. ➖ دوم اینکه بر مردم عامی مدینه، برتری فرهنگی داشتند و نسبت به آنها فرهیخته و روشنفکر محسوب می شدند و لذا مردم مدینه را تحقیر و تمسخر می‌کردند. ➖ سوم اینکه ارتباطات خوبی با سایر شهرها و بلاد داشتند. ◀️ همه اینها را می‌توان در این عبارت تجمیع کرد؛ . 🔹 تاریخ گواهی می‌دهد که ابتدا پیغمبر در ابتدا با یهود پیمان بست و هیچگاه نقض پیمان نکرد، ولی وقتی یهودیان خیانت کردند و در شرایط حساس سال‌های اولیه شکل‌گیری نظام اسلامی توطئه‌چینی کردند، پیغمبر با آنها کرد و بعد از مجازات عده‌ای از جنگجویان، بقیه را کرد و از مدینه دور نمود. (ر.ک حلقه دوم انسان 250 ساله، ص43 تا 57) 🔹مقام معظم رهبری، تفاوت اصلی با را بر می شمرد. لذا در خصوص رفتار حکومتی پیامبر صلی الله علیه و آله با این دو دسته می گوید: ⬇️ "با اینکه منافقین در داخل مدینه بودند، پیغمبر با آنها کاری نداشت. با دسته سوم {یهودیان}، ؛ با دسته چهارم {منافقین}، برخورد همراه با ملایمت؛ چون نداشتند؛ خطرشان، خطر فردی بود. غالباً هم اینها را پیغمبر شرمنده می کرد با رفتار خودش." (همان، 55) "عبداله بن ابیّ یک از دشمن‌ترین دشمنان پیغمبر بود. تقریبا تا سال آخر زندگی پیغمبر هم زنده بود؛ پیغمبر که می‌دانست هیچ، مسلمان‌ها هم می‌دانستند. اما پیغمبر با او مماشات کرد؛ مثل بقیه‌ی مسلمان‌ها با او رفتار کرد؛ سهمش را از بیت‌المال داد، امنیتش را حفظ کرد، رعایت حرمتش را کرد." (همان، 54) 🔹بر اساس همین مفهوم ایشان، رفتار پیغمبر با منافقین در خصوص را نیز توضیح می‌دهد: ⬇️ "آن‌وقتی که جمعی از این منافقین کارهای سازمان‌یافته کردند، پیغمبر رفت سراغشان. در قضیه مسجد ضرار، اینها رفتند یک مرکزی درست کردند؛ با خارج از نظام اسلامی ـ یعنی با کسی که در منطقه روم بود ـ و عرض کنم ابوعامر راهب، با او ارتباط برقرار کردند، مقدمه‌سازی کردند که از روم لشکر بکشند علیه پیغمبر، اینجا پیغمبر رفت سراغشان، مسجدی را که ساخته بودند ویران کرد، سوزاند. فرمود که این مسجد، مسجد نیست؛ اینجا محل توطئه است علیه مسجد؛ علیه نام خدا؛ علیه مردم." (همان، 55) ❇️تاریخ نگارش:1399/2/16 https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
سیر مطالعاتی مختصر - شماره 1 .pdf
331.1K
سیر مطالعاتی مهدویت. معرفی شده توسط استاد شهبازیان
🔰 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن | خلاصه جلسه دهم: عبادت و اطاعت انحصاری خدا 👈 قطعنامه توحیدی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن (علیه‌السلام) مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» داشته‌‌اند و طی آن به «تبیین پایه‌های تفکر اسلامی» بر مبنای آیات قرآن پرداخته‌اند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفته‌اند: «این جلسات، پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴ 🔺️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان المبارک ۱۴۴۱ خلاصه‌ی این سخنرانی‌ها را منتشر می‌کند. 👈 شما مخاطبین عزیز با مطالعه‌ی این محصول، ضمن اطلاع از روند کلیِ بحث هر جلسه با کلیدواژه‌های مهم، آیات اصلی، نکات کلیدیِ بحث و بُرش جذابی از متن کتاب آشنا می‌شوید. چکیده‌ی جلسه دهم که اختصاص به موضوع «عبادت و اطاعت انحصاری خدا» دارد را از اینجا مطالعه کنید: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45460
🔰 اطلاع‌نگاشت | ابزارهای قدرت 🔻 رهبر انقلاب اسلامی، در سخنرانی تلویزیونی مورخ ۹۹/۱/۲۱، شیوع ویروس کرونا را یک ابتلا و آزمون عمومی برای دولت‌ها و ملت‌های جهان دانستند و به نمونه‌هایی از عملکرد ایران و دیگر کشورها اشاره کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این اطلاع‌نگاشت، آنها را مرور می‌کند. 📥 نسخه قابل چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45482
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | راهزن ۲۰۲۰ 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در قضایای کرونا، آنچه در غرب اتّفاق افتاد محصول تربیت فرهنگ و تمدن غربی را نشان داد. یک دولتی ماسک  و دستکشِ کشور دیگر را سرِ راه مصادره کند که در اروپا و آمریکا اتّفاق افتاد. اینها، نماد زنده شدن غربِ وحشی است.» ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ماه مبارک رمضان جلسه انلاین با عنوان(حکمرانی در قران) را با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی برگزار می کند. روزهای ماه مبارک ساعت14برگزار خواهد شد. جهت ورود به جلسه از لینک وارد شوید. https://engage1.shatel.com/b/ali-9cj-2ng
4_5947535986966659352.mp3
38.89M
🌹 چرایی مطالعه آثار شهیدمطهری حجت الاسلام دکترسوزنچی 💠 ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
43.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 مستند « » 💠 برنامه تلویزیونی "مرتضی مطهری" با موضوع بررسی سیر زندگی شهید مطهری از شبکه یک پخش شده است. 🔶 این برنامه با پخش تصاویری کمتر دیده شده از شهید مطهری و اتفاقات مهم زندگی ایشان مثل حضور دردانشگاه، حسینیه ارشاد و صوت های سخنرانی های ایشان همراه است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
جلسه یازدهم _ سامانه جامع فراگیری الکترونیک دفتر فناوری حوزه علمیه خراسان.mp3
15.42M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام 🔰موضوع : روح توحید و نفی عبودیت غیر خداوند ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح @corona_bye
کلام جدید۹.mp3
15.75M
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع تجربه دینی 🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر | ۱۱رمضان ۱۴۴۱ 🆔 @khosropanah_ir
🔰شکستن غرور و زیاده خواهی اروپائی در عصر صفوی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر وحید یامین پور در یک نگاه مدرس دوره مبانی سواد رسانه ای 🔻 دوره آموزش مجازی مبانی سواد رسانه ای تا چهارشنبه ١٧ اردیبهشت دارای تخفیف ویژه ۵٠ درصدی می باشد. 🎁 کد تخفیف:toluehagh99 ثبت نام و خرید از طریق: http://toluehagh.ir/?p=34648 صفحه رسمی موسسه طلوع حق: @toluehagh .
(سلام الله علیها) 🔸این زن واقعاً مصداق یار غمگسار بود. مالش، جانش، هستی‏ اش، خوشی و همه چیز خود را به پای رسول اکرم (ص) ریخت (شهید مطهری).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از آدم تا خاتم، نقش یک زن تاثیرگذار در کنار انبیای الهی غیر قابل انکار است حجت‌الاسلام رفیعی در مستند مادر مومنان از جایگاه ویژه حضرت خدیجه کبری(س) می‌گوید، اینکه ایشان نخستین بانوی مومن به اسلام بودند و ولایتمداری را در مقام عمل اثبات کردند ⏯ تماشای مستند👇👇👇 : aparat.com/v/lhHe3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حامی دیکتاتور، مدافع حقوق بشر! آلمان کشوری است که نقش مهمی در تجهیز دیکتاتور عراق یعنی صدام به سلاح‌های شیمیایی داشت، حالا دولت آلمان حزب‌الله را گروه تروریستی نامیده و اقدام به ضبط اموال و دارایی‌هایی گروه‌ها و سازمان‌های وابسته به آن کرده است. فارغ از قانونی نبودن این اقدام، دولت آلمان نشان داد که پیرو سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است و تروریستی نامیدن حزب‌الله فقط بخاطر به رسمیت نشناختن اسرائیل صورت گرفته است aparat.com/v/j87ux youtu.be/jH1-3LYbXjQ 🆔 @ofogh_tv
💢 مشروعیت را به نصب الهی می‌دانم و مقبولیت را به پذیرش مردم/ گزینش مردم شرط مقبولیت است نه مشروعیت ✔️ نظریه سیاسی «آیت‌الله ‌‌سبحانی» و پاسخ به شبهات و سوالات در مورد ولایت فقیه: 🔹 من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کرده‌ام؛ یکی از مسیر روایات و یکی از طریق دیگر مسئله را مطرح کرده‌ام و در همه موارد ما مشروعیت را مربوط به نصب می‌دانیم و در باب مقبولیت گفته‌ایم که مردم باید بپذیرند؛ آن هم به عنوان یک شرط عقلی، چون در واقع اگر یک نوع مقامی به کسی داده شود اما مردم پذیرای آن نباشند، او نمی‌تواند از آن استفاده کند؛ برای آنکه بتواند استفاده کند مقبولیت مردم شرط است، به این معنا که بتواند موفق شود و ما رأی مردم را شرط مشروعیت ندانسته‌ایم. 🔹 بدون در نظر گرفتن روایات (ولایت فقیه) باز هم اگر محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما را رها نکرده اند. در حقیقت قدر متیقّن کسی است که هم فقیه باشد (حکم شرعی را بداند)، هم مدبر باشد و هم سائس باشد، اینها قدر مسلم است، ما نمی‌توانیم بگوییم که در عصر غیبت ما را رها کرده‌اند و هر کسی هر کار می‌خواهد بکند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/444013 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه زندگینامه علمی آیت الله سید حسن ضیائی: ورود به حوزه علمیه قم۱۳۵۶ مدرسه رضوی اساتید: مرحوم آیت الله مشکینی درس اخلاق مسجد اعظم (پنجشنبه ها)، آیت الله حائری شیرازی پنجشنبه ها صبح مدرسه رضویه، مرحوم آیت الله محمدیان، مرحوم آیت الله فقیه ایمانی، حجة الاسلام قمی، حجة الاسلام مولوی، مرحوم حجة الاسلام مدرس افغانی، حجة الاسلام سید حسن همدانی(بازپرس دادگاه روحانیت). حوزه علمیه مشهد۱۳۶۰ تا ۱۳۸۴ اساتید: آیت ‌الله حجت هاشمی خراسانی، مرحوم آیت الله سید علی اکبر بنی هاشمی (۱۲ سال فقه و اصول)، آیت الله صالحی نیشابوری (۲سال، اصول)، مرحوم آیت الله شیخ علی فلسفی (۹سال، فقه و اصول)، مرحوم آیت الله اخوان مرعشی (۲سال، اصول)، مرحوم آیت الله شیخ محمود اکبر زاده (۳سال و نیم، درس خصوصی اخلاق عملی و عرفانی عملی و حدیث شناسی). تدریس‌ها: حوزه علمیه قم (از سال۵۶تا۶۰): صرف، نحو و منطق. حوزه علمیه مشهد (از سال ۶۰تا کنون) حداقل دو درس و گاهی چهار درس داده شده است: اصول فقه، لمعه (شش سال)، رسائل (چهار سال)، مکاسب (چهار سال)، طب الرسول المصطفی6(دو سال)، بیماری‌های زنان (۴۷جلسه)، تدریس روایات عقل و جهل (۲۰جلسه)، شناخت مقدماتی ستارگان (۲۰جلسه)، نقد و بررسی دائرة المعارف پزشکی خانواده (۲۰۳جلسه)، کفایة الاصول(چهار سال)، طِبُّ‌المعصومین(بررسی تخصصی مبانی پزشکی روز و نقد آن با روایات اسلامی به مدت چهار سال). درحال‌حاضر اشتغال به تدریس: اخلاق(جلد۱۱ وسایل الشیعه)، مقدمات خارج فقه به روشی نوین، جامع احادیث شیعه آیت الله بروجردی (کتاب أطعمه و أشربه) سخنرانیها: از سال ۵۳ تا۵۶ در تهران: حسینیه یزدی‌ها، مسجد امام حسین، مسجد محمدیه، مکتب علی و زهرا. از سال ۵۶ تا کنون: در ارگان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، هیئات مذهبی و مخصوصا حرم مطهر رضوی به سخنرانی و ارائه مطالب و نظریات علمی، اعتقادی و دینی اشتغال دارند. تالیفات و مقالات علمی ایشان در حال گردآوری بوده و برخی همچون "تربیت در حوزه شیعه"در انتظار جواز نشر می باشند. واحد های اطلاع رسانی مجازی: ایتا http://eitaa.com/ziaee_org سروش http://sapp.ir/ziaee_org گپ https://gap.im/ziaee_org آپارات http://www.aparat.com/ziaee_org
(رایگان) 📝انجمن علمی تاریخ و تمدن اســـلامی با هماهنگی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه معارف اسلامی برگزار میکند: 🔖[ وبینــار بـــررسی چالشهــــــای بــرای ] 🎙ارائه دهنده: آقای دکتر 📌پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت۹۹-ساعت ۱۴ (هفته ی آینده برگزار خواهد شد.) 📌نحوه ی ثبت نام : 1️⃣ بــه ۰۹۰۳۵۸۲۱۵۳۴ 2️⃣ثبت نام از طریق: @anjoman_t (ثبت نام برای عموم آزاد است.) ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🔔 برای اطلاع از سایر رویدادهای به ما بپیوندید: 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ نبی‌اکرم(ص) هستند و اهل‌بیت(ع) . ⚡️منظور از «حجرات»، حجره‌های ایمانی است که نور نبی‌اکرم(ص) در آن حجره‌ها وارد شده است. ما باید کنیم و در این حجره‌ها شویم. ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در عالَم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال امدادش مي‌كند، اما رضای الهي پشت آن نيست و تقدّس دينی ندارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «[یکی از دیدگاه‌ها در حوزه علم دینی این است که] وقتي ما جهان را مي‌فهميم، درواقع، آيات تکويني خدا را مي‌فهميم. فهم از آيات تکوينيِ خدا معرفت دينی است و ارزشمند است. عرض ما این است که آيات تکويني مي‌تواند مؤمنانه باشد يا مي‌تواند شيطنت‌آميز باشد. چه کسي گفته فهم از آيات تکويني هميشه نوراني است؟ مؤمن، آيات تکويني الهي را مي‌فهمد و کافر آيات تکويني را مي‌فهمد. فهم انسان، یا ظلماني است یا ايماني. و اتفاقاً مهم‌ترين يا لااقل يکي از مهم‌ترين عرصه‌هايي که دين آمده تا دخالت کند، عرصۀ فهم انسان است. دين آمده تا فهم انسان را از جهان نوراني و تصحيح کند. انسان مي‌تواند در فهم خودش تخلف کند. چرا شما باب تخلف در فهم را مي‌بنديد؟ همين‌طوري که مي‌تواند بکند و نگاه حرام بکند، هم مي‌تواند نظر بکند. همان‌طور که نگاه کردن، مي‌خواهد، عقل هم مناسک مي‌خواهد؛ چون مي‌تواند صحيح بفهمد و می‌تواند غلط بفهمد؛ می‌تواند حق بفهمد و می‌تواند باطل بفهمد. از طرف دیگر، به چه دليل، ، هميشه صنع الهي است؟ آيا عباد اختياري ندارند؟ آیا دستگاه اولياء شیاطین و طاغوت كه سايه‌اش بر تاريخ گسترده شده، [از آن حيثي كه منسوب به اراده‌های باطل است،] جزو صنع الهي است؟ اگر ، است، پس در عالم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال اراده‌اش مي‌كند، اما رضاي الهي پشت آن نيست و تقدّس ديني ندارد. (با کمی تلخیص) ☑️ @mirbaqeri_ir