Ostad Khamenei - استاد خامنه ای19_Jalase-16.mp3
زمان:
حجم:
9.09M
💠 در محضر قرآن
💠بازخوانی«#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن» در کلام #رهبر_معظم_انقلاب
🔰موضوع : رستاخیز اجتماعی نبوت
❇️ مشخصات دوره:
🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله
🌸خلاصه جلسات ماهرمضانی حضرت آیت الله خامنهای در سال۵۳ در مشهد
🗂 ۲۸ جلسه
💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت
⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه
🔰 زمان بارگزاری فایل ها:
🌙در ماه رمضان
🔺 هر روز صبح
#جلسه_شانزدهم
التماس دعا
@corona_bye
Ostad Khamenei - استاد خامنه ایجلسه بیستم _ سامانه جامع فراگیری الکترونیک دفتر فناوری حوزه علمیه خراسان.mp3
زمان:
حجم:
12.8M
💠 در محضر قرآن
💠بازخوانی«#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن» در کلام #رهبر_معظم_انقلاب
🔰موضوع : هدف های نبوت
❇️ مشخصات دوره:
🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله
🌸خلاصه جلسات ماهرمضانی حضرت آیت الله خامنهای در سال۵۳ در مشهد
🗂 ۲۸ جلسه
💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت
⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه
🔰 زمان بارگزاری فایل ها:
🌙در ماه رمضان
🔺 هر روز صبح
#جلسه_هفدهم
@corona_bye
Ostad Khamenei - استاد خامنه ای (18).mp3
زمان:
حجم:
13.11M
💠 در محضر قرآن
💠بازخوانی«#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن» در کلام #رهبر_معظم_انقلاب
🔰موضوع : نخستین نغمه های دعوت
❇️ مشخصات دوره:
🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله
🌸خلاصه جلسات ماهرمضانی حضرت آیت الله خامنهای در سال۵۳ در مشهد
🗂 ۲۸ جلسه
💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت
⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه
🔰 زمان بارگزاری فایل ها:
🌙در ماه رمضان
🔺 هر روز صبح
#جلسه_هجدهم
🖌 #فرهنگی
@moosabnejafar
💠💠💠💠💠💠
🔸طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن | خلاصه جلسه هفدهم: هدفهای نبوت
👈 تشکیل کارخانه انسانسازی
حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن (علیهالسلام) مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند و طی آن به «تبیین پایههای تفکر اسلامی» بر مبنای آیات قرآن پرداختهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان المبارک ۱۴۴۱ خلاصهی این سخنرانیها را منتشر میکند.
شما مخاطبین عزیز با مطالعهی این محصول، ضمن اطلاع از روند کلیِ بحث هر جلسه با کلیدواژههای مهم، آیات اصلی، نکات کلیدیِ بحث و بُرش جذابی از متن کتاب آشنا میشوید.
چکیدهی جلسه هفدهم که اختصاص به موضوع «هدفهای نبوت» دارد را از اینجا مطالعه کنید:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45589
🎯 احمد مروی: من آیت الله نیستم!
🔸متولی آستان قدس رضوی، در نامهای به مدیرکل صدا و سیمای خراسان از به کاربردن عنوان «آیتالله» برای او انتقاد کرد.
✍️ متن نامه بدین شرح است:
جناب آقای نصرپور، مدیر کل محترم صدا و سیمای استان خراسان رضوی، سلام علیکم ورحمت الله. چند روز قبل در برنامه چهلمین روز وفات مرحوم آیت الله سید جعفر کریمی، ویژه برنامهای پخش شد که مصاحبهای با این جانب در آن بود و در زیرنویس برنامه عنوان آیتالله برای این جانب بکار رفته بود که جدا تعجب کردم. لذا از جناب عالی مؤکداً میخواهم از این واژه بزرگ که بنده لایق آن نیستم، استفاده نشود. این تعارف نیست، حقیقت است و حتما رعایت شود. سپاسگزارم
🌹#حوزه_بی_سانسور به سهم خود از این اقدام تحسین برانگیز جناب مروی تشکر میکند.
🔍بفرمایید حوزه بی سانسور👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🔰 لوح | امیر مهربانیها
🔺️ رهبر انقلاب: کسانی که به فقرا کمک کنند و به خانوادههای مستضعف سر بزنند، زیادند؛ اما آن کسی که اوّلاً این کار را در دوران حکومت و قدرت خود انجام دهد، ثانیاً کارِ همیشهی او باشد، ثالثاً به کمک کردن مادّی اکتفا نکند؛ برود با این خانواده، با آن پیرمرد، با این آدم نابینا، با آن بچههای صغیر بنشیند، مأنوس شود، دل آنها را خوش کند، فقط امیرالمؤمنین علیهالسلام است.
💻 @Khamenei_ir
🔻آیت الله جوادی آملی
اگر کسی اهل #دعای_کميل بود، دليل نيست که او بتواند کشور و حوزه استحفاظی خود را خوب اداره کند. دعای کميل ضروری و نافع است؛ اما #مديريت هم حتمی است.
✅ @mehrostad_ir
🔻آیت الله جوادی آملی
از بهترين دعاهای ماه مبارک رمضان اين است که به ما آموختند که بگوييم: وَ نَبِّهْنِی فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِين؛ خدايا! ما را از #خواب_غفلت بيدار کن. بدترين خواب، خوابِ روح است.
✅ @mehrostad_ir
◀️ #عکس_نوشته
🔷️🔸️ وجود های نورانی🔸️🔷️
🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی
🆔️ @mohsenaraki_ir
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنی خودمانی و متفاوت در باب قرآن از الهی قمشهای
@Habibollah_Babai
قدرِ «قدر» در نظم جامعه
(رویکردی الهیاتی ـ اجتماعی به موضوع «لیله القدر»)
واژگان و مفاهیم مرتبط با مقولۀ «نظم» در قرآن متعدد هستند که از آن جمله می توان به واژگان ذیل اشاره کرد: «ساعه» «عدل»، «اختلاف»، «تفریق»، و «قدر». اینکه کدامیک از این مفاهیمِ قرآنی میتواند نقطه عزیمت مناسبی در تحلیل نظم از منظر قرآن باشد، بستگی به غایت و هدف از برقراری نظم در جامعه دارد. اگر هدف از نظم، ایجاد سلسله مراتب در نظام اجتماعی و یا «امت اسلام» باشد، میتوان در مفهوم نظم بر مفهوم «ترتیب» و «صف» تأکید کرد، اگر تحفظ بر زمان و صرفهجویی در آن در سطح جهان اسلام و یا جامعه اسلامی مورد نظر باشد، بالطبع مفاهیمی مانند «وقت» و «ساعت» اهمیت پیدا میکند؛ اگر ایجاد آشتی و دوستی از برقراری نظم منظور باشد، باید مفاهیمی مانند «عفو» و «احسان» و پرهیز از «اختلاف» و «تنازع» مورد تأکید قرار بگیرد؛ و اگر غایت از ایجاد نظم، ایجاد جامعه و یا تمدنی مبتنی بر اندازهها و ظرفیتها باشد، آنگاه مفاهیمی مانند «قدر»، «عدل» و «حد» را میتوان در نظر آورد.
واژه قدر در قرآن، هم به معنای اندازه گیری حجمی به کار رفته است مانند آیه «و فجرنا الارض عیونا فالتقی الماء علی امر قد قدر (قمر/12)، و هم به معنای اندازهگیری طولی استفاده شده، مانند «وجعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهره و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و ایاما آمنین (سبا/18)؛ گاهی نیز به معنای اندازه گیری زمانی به کار رفته، مانند (یدبر الامر من السماء الی الارض صم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون (سجده 5))؛ گاه هم به معنای اندازهگیری (و حد و حدود) انسان (من نطفه خلقه فقدره (عبس/19)، یا (الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی (اعلی 2-3)، اندازهگیری و تحدید جهان (و الشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم (یس 38-39)، اندازهگیری روزی (و جعل فیها رواسی من فوقها و بارک فیها و قدر فیها اقواتها فی اربعه ایام سواء للسائلین (فصلت/10)، اندازهگیری هلاکت (الا امراته قدرناها من الغابرین، نمل 57)، منزلت داشتن و منزلت دادن (و ما قدروا الله حق قدره، 65/زمر)، و به معنای قدرت و سلطه داشتن (فظن ان لن نقدر علیه 87/ انبیاء) مورد استعمال قرار گرفته است. همین معنا در روایات متعدد نیز مورد استفاده واقع شده است. این سخن که «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعد طوره»، «رحم الله امرء عرف قدر نفسه فوقف عنده» یا اینکه «هلک امرؤ لم یعرف قدره»، «العالم من عرف قدره و کفی بالمرء جهلا الا یعرف قدره»، و همینطور احادیث دیگری که در مورد «اندازۀ نفس» به کار رفته است، مانند «رحم الله امرء عرف قدر نفسه»، هر یک میتواند نقطه عزیمتی برای شکلگیری نظم اجتماعی در جامعه باشد.
ادامه 👇👇👇
@Habibollah_Babai
آنچه از مجموعه آیات روایات در مورد قدر و اندازه میآید که هر چیزی در خلقت قدر و اندازهای دارد، و هر فردی و هر جامعهای در مسیر زندگی خود باید بر اندازهها و حد و حدود خود مراقبت کرده و در قملروِ اندازههایش حرکت کرده و از آن تعدی نکند. اکنون پرسش این است که آیا نظم اجتماعی باید بر ترتیبها (و صفها) باید بنا گردد، یا نظم اجتماعی باید بر اندازهها و حدود هر فرد و هر جامعه ساخته میشود؟ آیا نظم اسلامی از ترتیب بیرون میآید و یا نظم اسلامی ازاندازهها بوجود میآید؟ در هر ترتیبی ضرورتا قدر واندازه وجود ندارد، لیکن در هر قدر و اندازهای، ترتیبی وجود خواهد داشت، چرا که «ترتیب» حاصل «اندازه» است و اگر بر اندازهها مراقبت شود، «ترتیب» در جامعه بوجود میآید، ولی ضرورتا «اندازه» از «ترتیب» بیرون نمیآید. اساسا، گاهی ترتیبها برآمده از نظام عادلانه نیست، بلکه برخاسته از یک نظام ظالمانه است.
از سوی دیگر، در «قدر» و «اندازه» نوعی از جامعیت وجود دارد که در «ترتیب» وجود ندارد. قدر نه فقط به نظم زمانی توجه میکند و حد و حدود زمان و شرایط زمانی را پاس میدارد، بلکه نظم مکانی را نیز مورد توجه قرار داده و حدود مکانی و جغرافیایی را نیز در نظر میگیرد. همینطور «قدر» نه تنها به نظم انسانی که ارادی است توجه میکند، به نظم تکوینی و الهی و اندازههای هستی نیز میپردازد. به بیان دیگر در قدر، نه فقط قدر زمانی و مکانی لحاظ میشود، بلکه قدرهای وجودی نیز ملحوظ واقع میشود، در حالی که در ترتیب، صرفا تقدم و تأخر زمانی و مکانی در نظر گرفته شده و در آن (ترتیب) تأکید و تکیه بر تکوین و هستی نیست. در این نگاه، هر «قدر» و «اندازۀ» انسانی، متناسب با قدر و اندازه در هستی تنظیم میگردد.
همچنین قدر و اندازه بر خلاف مفهوم ترتیب، اندازهها در رزق و روزی را نیز شامل میشود. از سوی دیگر، اندازه و قدر، مقولات سلبی مانند نقمت، ضلالت، و شرّ را نیز معلوم کرده و حد و حدود آن را روشن مینماید. در چنین نظمی که برآمده از تحدید داشتههاست، جلوی طغیان انسانی در تجاوز از حدود و اندازهها گرفته میشود. از سوی دیگر، هر میزان هر فردی بر حد و اندازه خود آگاه میشود و بر ظرفیتها و داشتههای نفس خود معرفت پیدا میکند (معرفت النفس اجتماعی)، بالطبع در رشد خود و پرورش ابعاد شخصیتی خود آگاهتر و موثرتر عمل میکند. در حفظ اندازهها، نه فقط همه چیز به موقع رخ می دهد، بلکه هر چیز در محل خود واقع میشود. با تحفظ بر اندازهها، مناسبات انسانی نظم و نسقی پیدا میکند و مهمتر اینکه، هر فردی در حد و اندازۀ خود، میتواند حدود و اندازههای دیگران را توسعه ببخشد.
ادامه 👇👇👇
@Habibollah_Babai