eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ادعای دخالت ایران از سوی کشوری که زمانی جزئی از ایران بود! 🔸بحرین تا سال ۱۳۵۰ یکی از استان‌های ایران به شمار می‌رفت که در آن سال توسط محمدرضا شاه به انگلستان تقدیم شد، حالا سردمداران آل خلیفه مدعی هستند که ایران در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند. 🔸بحرین به دلیل موقعیت استراتژیک و البته بافت جمعیتی عمدتا شیعه، همواره از سوی دولت‌های غربی مورد توجه قرار داشته و انقلاب این کشور هم تحت تاثیر همین نفوذ قرار گرفته است ⏯ ببینید | بررسی ابعاد مختلف قیام بحرین و دلایل سرکوب شدید از سوی عربستان، در برنامه : aparat.com/v/dyQSf 🆔 @ofogh_tv
1_178285641.apk
11.56M
مجموعه آثار موضوع نرم افزار : مجموعه آثار ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
HayatTayebe.apk
24.28M
مجموعه آثار استاد ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
4_327303433105179052.apk
42.72M
: مجموعه آثار 🌸🍃 کلیه آثار عربی و فارسی با قابلیت جستجو 👈صاحب تفسیر ارزشمند المیزان ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مشکات.apk
12.54M
موضوع: مجموعه آثار کتاب مشکات مجموعه ای از آثار و کتب علامه مصباح یزدی در زمینه فلسفه، کلام، قرآن شناسی اخلاق، سیاست و حکومت اسلامی ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
Ketabkhane.apk
17.3M
آثار آیت الله 🔺اسم بعضی از کتب ایشان: _ ارتباط عاطفی با خداوند - و خانواده - اسلام،آیین رستگاری _ صبر کیمیای سعادت انسان - مظهر حق: درباره فضائل و سیره امیر المومنین(ع) - نماز نجوای مومنان - و راه درمان آن و... ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
com.parsiblog.motahar-1.apk
10.74M
اندروید: نور مطهر کتابخانه مجموعه آثار شهید 313 کتاب از شهید مطهری همراه با بروزرسانی رایگان و سیر مطالعاتی برای سطوح مختلف ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
base.apk
21.75M
مجموعه آثار آیت الله موضوع نرم افزار : مجموعه آثار ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
4_5850470331667448301.apk
51.15M
مجموعه آثار آیت الله سید (ره) همراه با زندگینامه، تصاویر، استفتائات، صوت درس های فقه و اصول،فیلم 👈 لطفا برای کسانی که قابل استفاده است ارسال فرمایید.🌸 ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
base.apk
28.85M
مجموعه آثار (رحمه الله) ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
4_465561174847520919.apk
9.51M
اندروید: مجموعه آثار شهید ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
base.apk
12.9M
مجموعه آثار مرحوم (ره) ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
base.apk
27.74M
مجموعه آثار ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
base.apk
31.16M
مجموعه آثار ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾•••┈•••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک دروس حوزوی_فقهی_حقوقی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
jarihekmat-mirbaqeri.apk
5.14M
💥«جاریِ حکمت»💥 💠 نرم‌افزارِ اندرویدی گفتارهای موضوعی آیت‌الله میرباقری 💠 نسخه ۱: شامل ۲۰۰ گفتار صوتی طبقه‌بندی‌شده در ۵ ‌موضوع: حکمت تاریخ، مهدویت، حکومت دینی، روحانیت، علم دینی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که ژاپن بدهکارترین کشور دنیا باشد! یک روایت متفاوت دارد، از تحولاتی که شاید متوجه آنها در اطرافتان نباشید تا راز صعود و سقوط اقتصادی ژاپن ⏰ سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۲۲ بازپخش چهارشنبه ۵ و پنجشنبه ۹:۳۰ صبح 🆔️ @ofogh_tv
هدایت شده از مجتمعنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ فوق اخیرا در فضای مجازی منتشر شده و واکنش هایی را برانگیخته است. دکتر حسین کچویان، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران، در متن زیر به نقد دیدگاه مطرح شده در این کلیپ پرداخته اند که با اجازه از ایشان، این نقد منتشر می شود. **** پاسخی به یک نقد اومانیستی علیه اعتقاد و ایمان: وقتی با نفی ایمان حتی تفکر ناممکن می‌شود دکتر حسین کچویان [1 از 4] با شکل‌گیری اندیشه تجدد در غرب در قرن هجدهم میلادی گرایش‌هایی در این اندیشه جاگرفت که در دوره‌های مختلف به‌شکل‌های متفاوتی تجدید و طرح می‌گردد. از این گرایشها گرایش به ایجاد تقابل میان دین و علم یاعقل و ایمان است که برای اولین بارکانت در کتاب دین در محدودۀ عقل تنها آن‌را پایه‌ریزی کرد. با اینحال، شکل نادرست این فکر توسط کنت بیان شد که در نظریۀ مراحل سه‌گانه خود علم و دین را از سنخ آگاهی‌های قابل جایگزین دانست که در تاریخ جایگزین هم می‌گردند. همانطوری که اولین بار ماکس شلر مطرح کرد، خطای آشکار و عمیقاً گمراه‌کننده‌ای در فکر کنت وجود داشت که دین و علم را از سنخ واحدی دانسته و تصور می‌کرد که یکی می‌تواند جایگزین دیگری گردد. البته کنت مطابق باصطلاح نظریۀ مراحل سه گانه خود دین را به مراحل ابتدایی تاریخ اختصاص داد که بعداً با رشد عقل و عقلانیت توسط علم جایگزین می‌گردد.
هدایت شده از مجتمعنا
پاسخی به یک نقد اومانیستی علیه اعتقاد و ایمان: وقتی با نفی ایمان حتی تفکر ناممکن می‌شود [2 از4] اندیشه جایگزین کردن دین توسط عقل که اساسا از عدم درک تمایز ماهوی ایندو رنج می‌برد، در دوره‌های بعدی در بحث تقابل ایدئولوژی نیز بار دیگر مطرح شد که این بار ایدئولوژی بعنوان شکلی از ایمان و اعتقاد بدلیل جزمیت، ماهیت غیرانتقادی و ویژگی طردکنندگی آن توسط کسانی چون پوپر، آرنت، آرون، دانیل بل و دیگر نظریه‌پردازان جناح راست تجدد مورد نقد و رد قرار گرفت و ضرورت جایگزینی آن با علم بدلیل عدم جزمیت علم و قابلیت نقد و تغییر نظریه‌های علمی مطرح شد. آنچه اخیرا توسط یکی از اهل نظر در کشور ما در باب تقابل اعتقاد و باور یا ایمان با فکر و تفکر مطرح گردیده است همان‌طوری‌که کاملا مشهود است روایتی از روایتهای تقابل علم و دین است که بأقتضای خصوصیات جامعه ایران و عدم امکان طرح ضرورت رد دین و جایگزینی آن با علم به این شکل مطرح گردیده است. نقاد محترم معتقد است که بسیاری از شرور از اعتقاد و باور برمی‌خیزد که مهمترین آنها همان مشکلات قبلی یعنی جزمیت اعتقاد و عدم پذیرش نقد و تغییرناپذیری آن است. بر همین اساس ناقد خواهان آن است که ما کلماتی مثل اعتقاد را که باعتبار انشقاق از ریشه عقد، آن مشکلات را موجب می‌شود، بایستی با کلمات مشتق از فکر و تفکر جایگزین گردد. بر همین اساس در هر جایی که می‌خواهیم وجود مطلبی را در ذهن خود و نزد خویش بیان کنیم بجای آنکه بگوییم من اعتقاد دارم که خداوند عادل است مثلا باید بگوییم فکر می‌کنم یا تفکرم این است که خداوند عادل است. همانگونه که گفته شد این نظر را باید در مجموعه نظرات کسانی دسته بندی کرد که تلاش می‌کنند براساس ارزشهای تجدد به تجدید نظر در اندیشه و فرهنگ اسلامی دست بزنند. ما می‌دانیم که سابقۀ این نوع تجدیدنظرطلبی‌ها، به زمانی برمی‌گردد که اندیشۀ تجدد پیش و بعد از استعمار وارد شرق و از جمله کشور ما گردیده است که تحت تاثیر ارزشهای تجدد غربی تغییر بعضی از ابعاد فرهنگ و اندیشه در کشور را توصیه می‌کنند. اما ظاهراً اینبار در مسیر تلاش مشابهی نه فقط وجوهی از فرهنگ و اندیشه کشور بلکه به یک معنا، بخش مهمی از ساختار ذهنی انسان بعنوان مشکل تشخیص داده شده است. با اینحال، آنچه ایشان بدنبال آن است در حقیقت ناممکن بوده و در صورت وقوع این جایگزینی، ما صرفا از اعتقاد و باور که فی حد نفسه مفهومی ضروری‌ است رها نمی‌شویم، بلکه علم و حقیقت از این طریق موضوعیت و ارزش خود را از دست خواهد داد. در نقد این نظر که خواهان رهایی از مفاهیم مشتق از «عقد» چون اعتقاد و معتقد یا عقیده و نظایر آن با کلماتی چون فکر و تفکر یا اندیشه و نظایر آن است، وجوهی از نقد همان نقدهایی است که در نقد نظریۀ کنت و یا بعداً در بحث نقد ایدئولوژی و نظریۀ پایان ایدئولوژی گفته شده است. آن نقدها بر اساس تمایز ماهوی اعتقاد با فکر یا دین با علم و یا عقل با ایمان کلاً جایگزینی هر یک از طرف‌های این دوتایی‌ها را با دیگری خواه علم بجای دین و خواه دین بجای علم را بی‌وجه و نادرست می‌داند که در صورت ارتکاب این خطا، قطعاً بخشی از وجوه ضروری فرهنگ و ساختار ذهن بشر از دست خواهد رفت. از این منظر چون هر یک از علم یا دین و عقل یا ایمان از دیگری ماهیتا متمایز است و کارکردهای متمایزی نیز دارد، امکان جایگزینی با یکدیگر ندارند. و درصورتی‌که چنین خطایی مرتکب شویم یا وجوه خاصی را که مربوط به عقل و علم است از دست خواهیم داد و یا وجوهی که خاص ایمان و دین می‌باشد. به‌طور مثال ما برای حفظ داشته‌های خود از قبیل دین، وطن، مال، زن و فرزند یا هر داشتۀ دیگری نیاز داریم که در بعضی مواقع علیه کسانی‌که می‌خواهند این داشته‌ها و ارزش‌ها را از ما بگیرند یا علیه آن ضربه بزنند، بجنگیم و از آنها دفاع کنیم. اگر ما فاقد دین وایمان باشیم چگونه با علم و عقل می‌توانیم خود را برای نبرد با این شرور و دیگر زشتی‌ها فعال کنیم. ما نیاز داریم که به دین و خاک یا وطن عُلقه و تعلق خاطر داشته باشیم تا ضربه به آنها ما را به مقاومت برانگیزد و صرف علم به این ارزش‌ها یا دارایی‌ها یا عقل آنها نمی‌تواند چنین نقشی داشته و ما را برای دفاع از آنها به میدان نبرد و قبول خطرات آماده و تجهیز کند. تمام آنچه در زمین تقابل‌های علم یا عقل با دین و ایمان گفته شد، در نقد این محقق که ما را دعوت به رها کردن اعتقاد و عقد یا عقیده و معتقد کرده و خواهان جایگزینی آن با فکر و تفکر و اندیشه است، طرح می‌گردد. اما ما در این نوشتار علاوه بر این نقدها انتقاد دیگری را مطرح می‌کنیم که نه تنها این جایگزینی را نامطلوب بلکه آن‌را ناممکن می‌داند زیرا با این جایگزینی به یک معنا زندگی ناممکن خواهد شد.
هدایت شده از مجتمعنا
پاسخی به یک نقد اومانیستی علیه اعتقاد و ایمان: وقتی با نفی ایمان حتی تفکر ناممکن می‌شود [3از4] مقدمتاً باید توجه داشت که ناقد تفکیکی میان دو دسته قضایا یا احکام نظری و عملی نکرده است. به همین دلیل پاسخ آن نیز بدون این تفکیک داده می‌شود، یعنی در مرحلۀ قبول درستی یا نادرستی حکم برای ذهن که ناقد می‌گوید پس از نیل به این مرحله صرفاً بایستی از من فکر می‌کنم که الف ب است، سخن بگوییم و نگوییم که اعتقاد دارم که الف ب است، حال الف و ب می‌تواند مربوط به جهان نظر مثل خدا عالم است باشد یا ولایت فقیه ولایت عادلانه‌ای است. اما برای آغاز بحث این اصل بدیهی را مبنا قرار می‌دهیم: اصولا غایت اندیشه و تفکر رسیدن به حقیقت است. اما انسان حقیقت را برای چه می‌خواهد؟ پاسخ به این سوال به نقش و کارکرد یا جایگاهی که علم در زندگی بشری دارد برمی‌گردد. همۀ موجودات عالم، هستی‌هایی در خود بستهاند و راهی به وجودات دیگر ندارند. به این معنا جها ن پر از موجوداتی است که هیچ یک به دیگری راهی ندارند و حتی از وجو د همدیگر یا خصوصیات و صفا ت هم آگاه نیستند. مساله مهم این است که موجودات نه تنها از وجود یکدیگر اطلاعی ندارند بلکه از نحوه رفتار و عمل هم نیز هیچگونه فهم یا شناختی ندارند. نتیجۀ این حقیقت این است که در صورت عدم وجود راهی برای آگاهی از یکدیگر و خصوصاً رفتار همدیگر جهان ناممکن خواهد شد، زیرا هیچ راهی وجود ندارد که موجودات در تضاد و تعار ض با یکدیگر قرار نگیرند. درواقع، به‌طور اجتناب‌ناپذیری موجودات بعنوان مانعی در برابر یکدیگر ظاهر می‌شوند و وجود و رفتار یکدیگر را نفی کرده و یا از بین می‌برند. روشن است که پیآمد این وضع، عدم امکان پیدایی جهان است، چه رسد به اینکه آنها در جهانی واحد در کنار یکدیگر هستی هماهنگ و روی به تکاملی را بوجود آورند. تنها راه پیدایی جهانی از موجودات مختلف که در آن، امکا ن هستی هر موجودی در تعارض با دیگری قرار نگیرد، علم است. تمامی موجودات حی و زنده، مجاریی به هستی و بر روی دیگر موجودات دارند که از طریق آنها در جریان بود و نبود دیگر موجودات و چگونگی هستی و عمل یا رفتار آنها قرار می‌گیرند. این مجاری، مجاری علم می‌باشند که بیشترین آن در بالاترین موجود در سلسله موجودات یعنی انسان می‌باشد که مشتمل بر پنج حس بیرونی و پنج حس درونی است. انسان از طریق این حواس نه تنها از هستی دیگر موجودات و ویژگی یا خصایص آنها آگاه می‌شوند بلکه به‌طور کلی و یا در هر لحظه از جا و مکان یکدیگر و نحوۀ عمل و رفتار هم مطلع می‌شوند و از اینطریق رفتار خود ر ا با آنها هماهنگ می‌سازند. بنابراین علم یا آنچه در نتیجه تحقیق و تفکر تحت عنوان حقیقت در پایان عملِ اندیشیدن برای انسان حاصل می‌شود، آن پدیده یا واقعیتی است که باعتبار آن، ما از وجود یکدیگر و بلکه وجود خود و خصایص و اعمال موجودات آگاه شده و امکان زندگی در جهان را بدست می‌آوریم. از این‌منظر به یک معنا نتیجۀ دست‌یابی به علم، عمل است زیرا با حصول به حقیقت یا علم، از آن پس جهان و موجودات را در پرتوی آن و از درون آیینۀ علم می‌بینم و با موجودات برپایۀ این دید تعامل و رفتار میکنیم. از این‌جهت، با حصول علم بطور اجتناب‌ناپذیری آنرا پذیرفته و بعنوان تصویر واقعیت بر مبنای آن عمل می‌کنیم. بنابراین در زمان وصول به علم یاحقیقت باور به آن الزامی و ضروری‌است، بلکه باور به آن خودبخودی اتفاق می‌افتد. انسان تنها در یک صورت ممکن است که از باور به علم خود و حقیقت طفره برود و آنرا نپذیرد و آن هم در صورتی‌ است که بقول اما م علی (علیه‌السلام) آنرا بدل به شک و جهل کند. اگر انسان بدینطریق علم خود ر ا به جهل و شک بدل نکند، چاره‌ای از باور بدان و عمل مطابق با آن ندارد، زیرا در غیر اینصورت، چه تمایزی میان دست‌یابی به علم و حقیقت یا عدم آن است؟ اگر انسان به باور به علم خود نرسیده و باقتضای موقعیتها و الزامات زندگی آنرا به‌کار نبندد، در آن‌صورت تفاوتی میان این تفکر و دیگر تفکراتی که به علم و حقیقت نرسیده وجود نخواهد داشت. به این معنا در صورتی‌که انسان حاصل تفکر خود را در صورتی‌که واصل به حقیقت و علم شده باشد نپذیرد و بدان عمل نکند، همان امری که حضرت فرموده‌اند، نتیجه آن است یعنی فرد علم خود را به شک و جهل بدل کرده و حقیقت را با باطل همسان نموده است. باور به یک حقیقت به معنای آن است که از این پس، من از درون این آیینۀ حق یا علم به عالم نگاه می‌کنم و جهان را بدان‌گونه که این حقیقت نشان می‌دهد خواهم دید. اگر با حصول حقیقت مرحلۀ ضروری بعدی که حتی دست متفکر و قوۀ فاکره نیز نیست و بالضروره اتفاق می‌افتد(اتفاق نیفتد که عدم وقو ع آن محال است) در آن‌صورت معنای آن این است که قبل و بعد از آن تفکر و اندیشه هیچ تفاوتی در نگاه شخص حاصل نشده است. یعنی علم و جهل ارزش واحدی خواهد داشت.
هدایت شده از مجتمعنا
پاسخی به یک نقد اومانیستی علیه اعتقاد و ایمان: وقتی با نفی ایمان حتی تفکر ناممکن می‌شود [4از4] اما فساد بدتر آنچه بدان توصیه شده این است که اگر این سخن در مورد تمام تفکرات انسان مطرح باشد، در آن‌صورت مفهوم آن این است که من فاقد هرگونه تصویری از جهان هستم. چنین وضعی ناممکن است چون فقدان هرگونه تصویری از جهان امکان اندیشیدن و بلکه امکان زندگی را از انسان می‌گیرد. یعنی با چنین وضعی نه تنها من قدرت برداشتن قدم از قدم نخواهم داشت، بلکه در پیش روی من هیچ تصویری از عالم و در حقیقت هیچ عالمی بجز تاریکی محض وجود نخواهد داشت، تفکر نیز ناممکن است و ناممکن می‌شود. اما عدم امکان تفکر تنها وجهی از فساد این نظریۀ باصطلاح روشنفکرانه و اومانیستی‌ است. تالی فاسد بزرگتر همانطور که گفته شد عدم امکان هستی، حداقل در مورد موجودی چون انسان است که بود و نبودِ وی یا عمل و عدم عمل وی مرهون و مشروط به تفکر و اندیشه می‌باشد. حالت دوم این است که وقتی به علم و حقیقت رسیدید نه در مقام نظر و نه در مقام عمل در هیچ مورد نه از منظر آن به عالم نگاه خواهید کرد و نه باقتضای عمل براساس آن عمل خواهید کرد. مفهوم این نحوۀ برخورد با علم و حقیقت حاصله، معنایی جز این ندارد که آن علم، علم نیست، بلکه جهل است و آن حقیقت، فاقد حقیقتی در باب جهان یا حوزۀ عمل است. در هر دو حالت وقتی باقتضا با علم خود رفتار نمی‌کنید، آنرا با جهل مساوی کرده‌اید. چرا؟ چون کسی که به علم شما و حقیقت حاصلۀ تفکر شما دست نیافته نیز همچون شما عمل می‌کند و فرقی میان شما و او نیست. خلاصه، تالی فاسدهای این سخن بطاهر متجددانه و از روی علقه به ارزش‌های تجددی همچون اومانیسم در واقع بسیار غلط و در نهایت چنا ن که دیدیم، بسیار به‌لحاظ نظری خطرناک و زیادست که اگر آن را مبنا قرار دهیم، حتی ورود در این بحث نیز ناممکن است. سخنی بی‌معناتر و فاسدتر از این بگمان فقط نفی تناقض است و بس، گرچه این سخن نیز درواقع نافی تناقض است یعنی می‌گوید در مقام حصول حقیقت، بود و نبود حقیقت یکی است و دست‌یابی به حقیقت یا عدم دست‌یابی بدان تفاوتی در من یا جهان ایجاد نمی‌کند. اما روشن است که استدلالهای ناقد برمبنای قبول وجود چنین تفاوتی است و حال آنکه با نفی لزوم باور و جایگزین کردن آن با نفس فکر و تفکر، زندگی و حتی تفکر در این وضعیت نیز ممکن نیست، چه رسد به عمل!
46.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی. ۹۹/۲/۲۸ 💻 @Khamenei_ir
📘 کتاب تفسیر سوره‌ی ممتحنه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) منتشر شد 🔸این کتاب شامل متن ویراسته‌ی جلسات تفسیر سوره‌ی ممتحنه است. 🔹این جلسات در دوران مسئولیت ریاست جمهوری معظّمٌ‌له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در چهار نوبت از سیام مهر تا آبان 1361 برگزار شده و تمامی 13 آیه‌ی این سوره مورد بحث قرار گرفته است... 🛒 علاقه‌مندان میتوانند با مراجعه به سایت book-khamanei.ir سفارشات خود را ثبت و از طریق پست در محل مورد نظر تحویل گیرند.
🔸 آیت الله در پیامی به مناسبت روز قدس مطرح کرد: 🔰 پیشنهاد تشکیل به مناسبت روز جهانی قدس ۹۹ 📌 شیشه‌ی ترک خورده‌ی عمر رژیم جعلی اسرائیل در تیررس سلاح‌های پیشرفته‌ی ماست ⚜️ مشاهده بیانیه: 🌐 iict.ac.ir/qodssrashad 🆔 @iictchannel
اولين نشست مجازي اقتصادنا با موضوع «ابعاد فقهي و اقتصادي بورس» با ارائه دكتر پيغامي پنجشنبه اول خرداد ساعت 10 تا 12 صبح؛ شركت از طريق مراجعه به نشاني https://b2n.ir/379221