📝 تبیینی از اصل حریت و آزادی در نگاه شهید مطهری
1️⃣ یکی از #مبانی_انسان_شناسی در تعلیم و تربیت اسلامی این است که انسان موجودی دارای اختیار می باشد و مسائل تربیتی فقط وقتی ارزشمند هستند که از روی اختیار باشند یعنی عامل در انجام آنها اختیار داشته باشد. در نتیجه صرفا فعلی انجام که مبتنی بر خواست و اراده انسان باشد ارزشمند خواهد بود.
2️⃣ مبتنی بر این مبنای انسان شناسی یک #اصل مهم در تعلیم و تربیت شکل گرفته است که از آن به نام #اصل_حریت_و_آزادی نام می برند. اصل حریت و آزادی به ما می آموزد که هرکسی برای اینکه واقعا رشد کند و تربیت شود باید در تصمیماتش آزاد باشد و خودش تصمیم بگیرد و با تصمیمات خودش رشد کند، نه اینکه همه چیز را بخاطر تعبد یا اجبار از طرف مربی/والدین انجام دهد. هنر مربی (مثل #پدر_مادر) این است که متربی را به سمتی سوق دهد که با اراده و تصمیم خود، راه صحیح را انتخاب کند.
3️⃣ این اصل یکی از مهمترین اصول تربیتی است که متاسفانه بسیاری از مربیان و متربیان بخاطر دلسوزی های غلط از آن غافل شده اند و گاهی با دلسوزی و گاهی با اجبار بجای متربی تصمیم می گیرند و آنها را از رشد و کمال باز می دارند و در واقع به دوره کودکی و ناتوانی آنها امتداد می دهند. شهید مطهری در کلام خود به این اصل و مبنای تربیتی این چنین اشاره می کنند:
🔰 تربيت اجبار بردار نيست
🔹به زور شلاق مى شود نگذاشت كسى دزدى كند ولى با زور شلاق نمى شود روح كسى را امين كرد و الا اگر كسى مثلًا احتياج داشت به اينكه تهذيب نفس بشود و شخصيت اخلاقى اش خيلى عالى بشود مى بردندش يكصد شلاق به او مى زدند، بعد مى آوردند، تربيتش عالى مى شد. يعنى در مسئله پرورش به جاى همه چيز فقط شلاق مى زدند و مى گفتند براى اينكه اين آقا در عمرش هرگز دروغ نگويد و از دروغ گفتن بدش بيايد يكصد ضربه شلاق به او بزنيد كه بعد از شلاق خوردن از دروغ گفتن تنفر داشته باشد.
🔹همچنين است دوست داشتن. آيا مىشود كسى را با ضرب شلاق وادار كرد كس ديگرى را دوست داشته باشد؟ مهر با زور قابل تحميل نيست. اينها را مى گويند امورى كه زورپذير نيست. اگر تمام نيروهاى عالم را جمع كنند و بخواهند محبتى را به زور در دل كسى قرار بدهند يا محبتى را به زور از دل كسى بيرون بكشند ممكن نيست.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج20، ص: 247
#مبانی_تعلیم_تربیت #اصول_تربیت_اسلامی
#اثرات_تربیتی #تربیت_اسلامی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰نظریه "انقلاب هویتی" متعالی تر و اصیل تر از "هویت انقلابی" است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
📌 #اطلاعیه_درسی - از سرگیری دروس 📌
🔰 به اطلاع ميرساند دروس خارج آيت الله اراكی از روز یکشنبه 11 خرداد برگزار خواهد شد.
💠 شنبه تا سه شنبه:
⚜️ فقه نظام سياسی ساعت 9:15 صبح؛
⚜️ اصول فقه ساعت 10:15 صبح؛
⚜️ فقه الصلاة ساعت 11:15 صبح برگزار خواهند شد.
💠 پنج شنبه ها:
⚜️ فقه نظام خانواده و فقه فرهنگ 👈 یک ساعت و نیم به اذان ظهر
•┈┈••✾••┈┈•
🔹کانال رسمی آیت الله اراکی
🆔 @mohsenaraki_ir
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مرگ #رومینا بیش از آنکه زاییده رفتار جنون آمیز پدر باشد؛ معلول سبک زندگی ناصوابی است که تهاجم و ناتوی فرهنگی غربزدگان به ویژه فمینیست ها به جامعه تزریق کرد. نقش سینمای دختر کشی مانند #خانه_پدری هم نباید در این پدیده جاهلیت نادیده گرفته شود.
🆔 @khosropanah_ir
💢 از پیشنهاد «شورای رؤیت هلال» آیتالله مکارم تا توضیحات آیتالله سیستانی درباره رؤیت هلال با چشم مسلح (1)
✅ آیت الله مکارم شیرازی:
شرعاً مىتوان نظر اکثریت شوراى رؤیت هلال را که با دقّت کامل همراه باشد، پذیرفت و به آن اعتماد کرد. به یقین حضرت ولى عصر(ارواحنا فداه) راضى نیست که پیروان او در یک چنین امر مهمّى گرفتار تشتّت و تفرقه -حتّى در یک شهر و یک خانه- شوند و قدرت و قوّت آنها به ضعف گراید و در برابر دشمنان سر شکسته گردند.
🔸فقها در تمام ابواب فقه، اطلاقات را منصرف به افراد متعارف مىدانند، مثلاً:
- در باب وضو ...
- در باب مقدار «آب کُر» ...
- در مسأله «حدّ ترخّص» ...
- در ابواب «نجاسات» ...
🔸 بعضى مىگویند معیار در آغاز ماه، «تولّد ماه در واقع» است و رؤیت و مشاهده جنبه «طریقى» دارد نه «موضوعى». بنابر این اگر با وسیله غیر متعارف از تولد ماه آگاه شویم، کافى است.
در پاسخ مىگوییم: به یقین ظاهر روایات این است که قابلیّت رؤیت با چشم عادّى، جنبه موضوعى دارد (تکرار مىکنم قابلیت رویت با چشم عادى) زیرا: اگر معیار تولّد واقعى ماه باشد مشکل مهمّى پیش مىآید که نمىتوان به آن تن درداد و آن این که ...
👈مشاهده متن کامل نوشتار: https://b2n.ir/320431
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 از پیشنهاد «شورای رؤیت هلال» آیتالله مکارم تا توضیحات آیتالله سیستانی درباره رؤیت هلال با چشم مسلح (2)
✅ آیت الله سیدعلی سیستانی:
🔸اعتماد نکردن به رؤیت با تلسکوپ و ابزارهایی نظیر آن در اثبات اول ماه، نه از جهت بیاعتنایی به ابزارهای نوین در تشخیص موضوع حکم شرعی، بلکه از این جهت است که آنچه موضوع حکم شرعی قرار گرفته چیزی است که باید وجود آن برای عموم مردم قابل تشخیص باشد...
🔸 تفکیک میان مواردی که میتوان ابزارهای نوین دید و یا شنود و مانند آن را برای بعضی از آنها به کار گرفت، و مواردی که نباید به آنها توجه کرد، بسته به اختلاف در موضوع حکم شرعی است، و فقیه جز پایبندی و تقیّد به آنچه از ادله استفاده میکند چارهای ندارد.
🔸 بیشتر فقها از تعبیر «مَواقیت للنّاس» برای هلال، در آیه شریفه، این گونه استفاده کردهاند که هلال یک ابزار عمومی سنجش زمان است که تمامیِ مردم میتوانند به آن مراجعه کنند و امور معیشت و دیانت خود را با آن سامان دهند، نه اینکه شاخصی باشد که تنها بعضی از مردم توان استفاده از آن را دارند و بعضی دیگر جز با مراجعه به کسانی که از ابزارهای لازم برای دیدن هلال بهرهمند هستند، نتوانند از آن استفاده کنند.
👈 مشاهده متن کامل نوشتار: https://b2n.ir/320431
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره برگزاری نماز جماعت در مساجد با حفظ فاصله
✔️ حضرت آیت الله سیستانی به استفتایی درباره شرایط برگزاری نماز جماعت در مساجد با توجه به حفظ فاصله گذاری اجتماعی در شرایط کرونا پاسخ گفتند که متن استفتاء مطرح شده و پاسخ ایشان به شرح زیر است🔻
❓سؤال: مقامات مسئولان کشور ما (یک کشور عربی) اقامه نمازهای جماعت در مساجد و مانند آن را به رعایت فاصله دو متری بین هر نفر در یک صف منوط دانسته و همچنین از مقابل و پشت سر باید یک صف بین دو صف نمازگزاران خالی گذاشته شود ، آیا نماز جماعت با وصف مذکور در فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی منعقد میشود؟
🔸 پاسخ: فاصله ۱۲۰ سانتی متری بین مکان هر مأموم و ماموم دیگر در همان صف، و همچنین بین محل سجده فرد متأخر و محل ایستادن فرد متقدم ایرادی ندارد اما در صورت فاصله ای به اندازه مثلاً دو متری، صحت اقتدا محل اشکال است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شورای افتای حضرت آیتالله خامنهای به روایت آیتالله سیدجعفر کریمی
✔️ گفتگوی منتشر نشده مرحوم آیتالله سیدجعفر کریمی🔻
🔹 اگر صحبتهای آیتالله خامنهای را در شورای افتاء یادداشت میکردند و چاپ میکردند و منتشر میشد، مجامع علمی که مدعی نقد و بررسی مسائل علمی هستند، میفهمیدند که در گوشهی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بقیه فقهاءست و او نظراتی دارد که از نظرات بقیه فقهاء قویتر است. لکن الان که کسی خبر ندارد و همه خیال میکنند که آقای خامنهای فقط همان ولی فقیه است.
🔹 در این مدت ما از ایشان در اظهارنظر، در مسائل زیادی، مطالبی دیدیم و شنیدیم که الحق خداوند، توفیقی به ایشان عنایت کرده که اگر ایشان مدعی شوند که فقه را بدانگونه که باید فهمید، میفهمند، گزاف نگفته است و درست فرموده است. و حالا اگر باور برخی نمیشود، نشود.
🔹 بعضی به یک چیزهای سطحی عادت کردهاند و خیال میکنند که مجتهد کسی است که چاپ رسالهاش درآمده باشد، در صورتی که اینطور نیست. اعلم کسی است که قضایای آلالبیت ع را بدانگونه که در کتب حدیث هست، و باید فهمید آنگونه بفمهد.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/236945
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
👆👆
🔰کتاب علما و رژیم رضاشاه
✅نویسنده: حمید بصیرتمنش
انتشارات: عروج 1376 ، شامل 600 صفحه
🔴 فهرست: تئوری و عملکرد علمای شیعه امامیه در برابر حکومت، ساختار کلی حکومت رضاشاه، رویدادها تحولات و نهادهای اجتماعی فرهنگی سیاستهای مذهبی حکومت، تغییر پوشش مردان و زنان، روحانیون و تغییر رژیم، علمای عتبات عالیات، علما و روحانیون قم، علما و روحانیون تهران، اصفهان، آذربایجان، فارس، بروجرد، بوشهر، گیلان، مازندران، خراسان، واکنش روحانیون در برابر تغییر لباس و کشف حجاب.
کتاب فوق به بررسی ساختار کلی رژیم رضاشاه و تاثیرات آن بر سیاستهای فرهنگی و مذهبی و واکنشهای روحانیون در طول 16 سال سلطنت حکومت پهلوی اول میپردازد. در این پژوهش نکاتی چون: اهداف کلی سیاستهای فرهنگی و میزان موفقیت رژیم در نیل به این اهداف و واکنش روحانیون در برابر مجموع سیاستهای فرهنگی، تأثیر سیاستهای فرهنگی بر جامعه و به ویژه در رابطه میان مردم و روحانیون مطرح گردیده است.
🔵و همچنین پاسخ این پرسش که «چرا برخلاف جنگ جهانی اول، روحانیون ایران به هنگام ورود متفقین در شهریور 1320 مخالفتی بروز ندادند؟» مورد توجه نگارنده بوده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔻آیت الله جوادی آملی
در بسياری از ماها اين آلودگی هست كه می گوییم «لو لا فلان لهلكتُ» يا اول خدا دوم #فلان_شخص اين شرك خفیّ است.
✅ @mehrostad_ir