eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.6هزار ویدیو
591 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 چهارمین برنامۀ در مورد «زندگی و منش علمیِ سید منیرالدین شیرازی» 🔹 یکشنبه، ۱۸ خرداد، ساعت ۲۱، شبکه ۴ 🔹 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پرفسور مسعود ☑️ @mirbaqeri_ir
✖️مقاله بسیار زیبای ؛ پیکربندی دیدگاه‌های آیت الله خامنه‌ای درباره بیداری اسلامی بر پایه انگاره های فلسفه تاریخ / ✅چکیده ؛ 🔺فهم چیستی پدیده های اجتماعی وابسته به عوامل متعددی است که موثرترین آنها را می توان بستر معرفتی این شناخت، یا به عبارتی "فلسفه‌ی تاریخی"  دانست که با پیش فرض های هستی شناسانه ، درکی کلان‌تر را از تحولات، فرا روی انسان قرار می دهد. 🔺فهم فرا رخدادی پدیده‌ها و پیوسته انگاری رویدادها، دقیقا همان مقوله‌ای است که تنها از زاویه نگاه فلسفه‌ی تاریخ به هستی، میسر خواهد شد و این بدان معناست که ریشه‌ بسیاری از نظریه های اجتماعی را نیز باید در فلسفه‌ی تاریخ جستجو کرد. 🔺در این میان فهم و تفسیر مقوله "بیداری اسلامی" نیز از این قاعده مستثنی نیست، درک ابعاد و مقومات ماهوی این حرکت عظیم، عوامل محرک آن، سمت وسوی حرکت چنین خیزش تاریخ سازی و مسیر سیر آن، همگی پرسش‌هایی است که رسالت پاسخگویی به آنها را فلسفه‌ی تاریخ به عهده گرفته. 🔺بر این اساس فرضیه این مقاله نیز بر آن است که دیدگاه‌های آیت الله خامنه‌ای در خصوص بیداری اسلامی ، به طور کامل بر یک هندسه معرفتی از شناخت سیر تطور تاریخ، استوار است و باز خوانی نظام‌مند این نظریات در این دستگاه معرفتی، میتواند تصویری گویاتر و البته کلان نگر را از این واقعیت به نمایش بگذارد. ⭕️برای مطالعه "اینجا" را کلیک کنید.
💢 دیدگاه متفاوت سه صاحب‌نظر درباره مجازات پدر رومینا: از کفایت حبس ۱۰ ساله تا قصاص 🔹 استاد محمدحسین احمدی شاهرودی عضو مجلس خبرگان و معاون پیشین دیوان عالی کشور🔻 حکم قصاص نشدن پدریک حکم شرعی اولیه بوده و تغییر ناپذیر است و نه‌فقط در فقه شیعه، بلکه علمای اهل سنت هم به این حکم رأی داده‌اند که پدر و جد پدری به دلیل قتل فرزند قصاص نمی‌شوند و اهل سنت حتی مادر را هم در قتل فرزند مستحق قصاص نمی‌دانند. 🔹 استاد سید مصطفی محقق دادماد، اندیشمند حقوق اسلامی🔻 در مباحث مجازات‌ها، مادام که در اجتهاد شیعی بازاندیشی فقهی صورت نگیرد این گونه جنایات را، آن هم به نام «غیرت دینی» به نحو مکرر مشاهده خواهیم کرد. 🔹 استاد محمدحسین بیاتی، رئیس دانشگاه عدالت🔻 پدری که قصاص نمی‌شود، اینطور نیست که رها شود، بلکه باید تبعید و تعزیر شود و فقط قصاص منتفی است. بنابراین در مورد قصاص نمی‌شود کاری کرد، چراکه ما در مسائل فقهی تابع شریعت هستیم و راهکاری نیست. اما در مجازات‌های تعزیری که هدفش هم بازدارندگی است، مجازات باید طوری طراحی شود که بعد از این شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/667079 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کلام جدید۳۲.mp3
18.47M
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع علم و دین(۱) 🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر 🆔 @khosropanah_ir
نشست اسلام و مقتضیات زمان.mp3
28.82M
🔶🔹فایل صوتی اولین نشست اسلام و مقتضیات زمان/زنان 🔶ارائه‌دهنده: حسین سوزنچی. 🔹دانشکده زن و خانواده - دانشگاه ادیان و مذاهب
🔺دروس برای دوره دکتری عمومی اجباری شد 🔹معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد؛ با توجه به سئوالات دانشگاه‌ها درخصوص ارائه دو واحد درس آشنایی با مبانی طب سنتی و مکمل جهت دانشجویان دوره‌های دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) تمامی دانشجویان این دوره‌ها صرف نظر از سال ورود به تحصیل ملزم به گذراندن این درس هستند/ اعتماد @Akharinkhabar
🔶 یادداشتی از دکتر منتشر شد: 🔰 مساله رویکرد تاریخی و نظری به ⚜️ مشروح یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/tamadonalemi 🆔 @iictchannel
♦️ تحلیل فلسفی تحولات علوم انسانی در نیم قرن اخیر http://iict.ac.ir/tll/ @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔵 سخنانِ استاد و پرفسور دربارۀ اندیشه‌های علمی و اقتصادیِ در برنامۀ مصیر، شبکه چهار سیما (۹۹/۳/۱۸): ▶️ www.telewebion.com/episode/2291195 🔴 دکتر مسعود درخشان (استاد اقتصاد): سید منیرالدین حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک بود. رویکرد ایشان در اقتصاد با رویکردهای دیگران کاملاً متفاوت بود. ایشان استقلال فکری داشت و نظام‌مند فکر می‌کرد.‌ وزارت علوم باید همان سال‌ها به منیرالدین حسینی یک در بهترین دانشگاه‌های ایران می‌داد تا محققان را به پژوهش و تفکر بکشاند؛ هم‌چنان‌که در دنیا به نوابغ و فیلسوفان کرسی تدریس می‌دهند و به آنها بسیار احترام می‌گذارند. امروز باید بر روی اندیشه‌های منیرالدین حسینی کاوش‌های فکری صورت گیرد. 🔵 قسمت‌های پیشین برنامه مصیر: 🔹قسمت با موضوع بررسي «انديشه و عملِ» علامه حسيني (با حضور استاد سید و استاد سيد داوود ): ▶️ www.aparat.com/v/rqCN3 🔹 قسمت با موضوع بررسي «طرح کلیِ» انديشه‌هاي علامه حسيني (با حضور استاد سید محمدمهدی ): ▶️ www.aparat.com/masir.tv4 🔹 قسمت با موضوع بررسي «اندیشه فقهی و ‌اصولیِ» علامه حسينی (با حضور استاد سید محمدمهدی ): ▶️ www.aparat.com/v/96LD1 ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از مجتمعنا
امت واحده، تمدن نوین اسلامی و تعاملات نهادهای علمی جهان اسلام 1. با طرح بحث تمدن نوین اسلامی، به تبع، نگاه به دستاوردهای تمدنیِ بشر و شرایط و لوازم شکل گیری یک تمدن، از موضوعاتی است که توجه به آن، ناگزیر است. اگر به سه تجربۀ تمدنی دورۀ آل بویه، دورۀ صفویه و دورۀ مدرن در غرب توجه کنیم، یک ویژگیِ مشترک قابل رویت است و آن، نقشِ گفتگوهای علمی-فرهنگی میان کلان مسائل آن تمدن است. 2. در نمونۀ تمدن اسلامی در سده های دوم تا پنجم هجری (قبل از حملۀ مغول در قرن هفتم)، یکی از وجوه موثر در تکوین تمدن اسلامی، شکل گیری گفتگوهای علمیِ گسترده میان علما و نهادهای علمیِ رایج در آن بوده است. آثار دانشمندان این دوره از جمله ابونصر فارابی، ابن سینا، شیخ مفید، شیخ طوسی و ... نشان می دهد که آنها ترکیبی متلائم از علوم مختلف را گردِ هم آورده بودند و نهادهای علمی نیز با یکدیگر دادوستد علمی داشته و با این ترکیب های علمی، مسائل مبتلابه مسلمین از نیازهای مادی تا معنوی را برآورده می ساختند. نمونۀ بسیار خوب آن، به لحاظ گفتگوهای نظری، آثاری همچون احصاء العلوم فارابی در طبقه بندی علوم زمانۀ خودش و همچنین توضیح ابن سینا در چگونگی تکوین الاهیات شفا در مواجهه با متافیزیک ارسطویِ یونانی و به لحاظ گفتگوهای نهادی، گفتگوهای مکتب قم (ری) و بغداد و نقش آنها در تکوین کتب حدیثی شیعه در اوج اختناق عباسیان است؛ فی المثل تامل در نحوۀ تکوین کتاب شریف کافی، از قم و ری تا بغداد، بسیار قابل تامل است. 3. در نمونۀ دوم یعنی در تمدن مدرنِ غربی نیز از دورۀ رنسانس، چنین گفتگوهایی شکل می گیرد. نیکولاس کوزانوس، جوردانو برونو و گالیله ایتالیایی، کپلر، لایب نیتس، کانت و هگل و مارکس آلمانی، کوپرنیک لهستانی، دکارت، ولتر، کنت و دورکیم فرانسوی و هابز، لاک، هیوم و نیوتن و داروین انگلیسی، در طول سده های 14 تا 19، بر سر دقیق ترین مسائل علمی با یکدیگر گفتگو کردند و در ورای تضادهای ناسیونالیستی، یک ترکیب متلائم به نام مدرنیتۀ غربی که بر سر چگونگی گسست از سنت و شرق تفاهم داشت را تکوین بخشیدند. شواهد این مورد آنقدر مشهور است که نیازی به ذکر نیست. اذعان کانت به تاثیر از هیوم انگلیسی یا توضیح انقلاب کوپرنیکی توسط کانت یا تاثیر دکارت از گالیله یا تمجید مارکس از داروین و بسیاری از موارد دیگر. 3. در نمونۀ سوم، تمدن اسلامی در دورۀ صفویه است که در آثار افرادی مانند ملاصدرای شیرازی، شاهد تلاش او برای حل مناقشات بین عرفان و فلسفه و قرآن (کلام) هستیم. در اینجا نیز گفتگو بر سر دقیق ترین مسائل، باعث ایجاد ترکیبی متلائم می شود و تاثیر بسیار زیادی بر تفکر امروز ما گذاشته است؛ هرچند تبعید او در زمان حیاتش و مهجور ماندنِ نگاهش بعد از فوتش، نشانگر آن است که این بی توجهی در نهایت نه تنها به افول صفویه، بلکه به افول تمدن اسلامی نیز منتهی شد. از قضا شروع این افول، همزمان با صعود و اوج گیری تمدن غربی بود که از دکارت یعنی فیلسوف هم عصر ملاصدرا اوج گرفت. به تعبیر دیگر "شاید" بتوان گفت افول تمدن های اسلامی (چه در دورۀ اول و چه در دورۀ دوم)، اگر نگوییم در یک تابعِ علی-معلولی، حداقل "همزمان" با افول نگاه تعاملی میان علمای مسلمان یا به حاشیه رفتنِ گفتگوهای علمی رخ داده است. هرچند اگر تحلیل دکتر ابراهیمی دینانی را دربارۀ خواجه نصیر بپذیریم، خواجه طوسی نیز فیلسوف گفتگو است و با همین هنر بود که توانست بر حملۀ ویرانگر مغول، افسار بزند و میراث اسلامی را از خلال آتش سوزاننده و ویرانگر مغول، به دورۀ بعد منتقل سازد. 4. ما امروزه بعد از حدود 150 سال از آشنایی ناگزیر با تمدن غرب که در وضعیت ضعف تمدنی رخ داد، کمابیش به این درک نائل آمده ایم که نظام های فلسفی، ناظر به فهم مسائل زمانه و ناظر به حدود عقل بشر در یک موقعیت تاریخی هستند. در پرتو این درک، ما اکنون دستکم سه نظام فلسفیِ مهم در تاریخ اسلامی بعد از دورۀ غیبت را احصا کرده و با آن آشنا هستیم: نظام فلسفیِ مشاء، نظام فلسفیِ اشراق و نظام فلسفیِ حکمت متعالیه. این تکثر نظام های فلسفی خود نشانگر آن است که نظام های فلسفی، بیانگر مسائل زمانه اند و هرچند منحل در نگاه تاریخی نیستند، اما نسبتی با زمان و مکان خود دارند. از این منظر، حکمت متعالیه همانطور که توسط بزرگان گفته شده است، تلاشی جهت هماهنگی و وحدت بخشی میان علوم مختلف زمانۀ خود بوده و از یک منظر تمدنی، تلاش کرده میان این شاخه های مختلف علوم، گفتگو و تلائم برقرار سازد.