برنامۀ مصیر _ شبکۀ ۴ .mp3
31.98M
🎧 فایل صوتیِ برنامۀ مصیر | چهارمین ویژهبرنامۀ معرفی اندیشههای علامه سید منیرالدین حسینی، ۹۹/۳/۱۸
◀️ با حضور استاد #پیروزمند و پرفسور #درخشان
⚡️ بررسی اندیشههای علمی و اقتصادی #علامه_حسینی
⚡️ علامه حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک #متفکر_اقتصاد بود.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شباهت عجیب این روزهای قدرتمندترین کشور دنیا با مرلین مونرو!
مرلین مونرو بازیگر مشهور و افسانهای سینمای هالیوود، نماد زیبایی و آرامش زندگی در آمریکا بود ولی کمتر کسی است که از پشت پرده زندگی او آگاه باشد، واقعیتی که سرانجام به خودکشی او منجر شد، خیلیها میگویند حال و احوال این روزهای ایالات متحده، مثل مرلین مونرو است، زیبا و در عین حال پوسیده از درون.
ویژه برنامه تلویزیونی «عصر» به بررسی وضعیت امروز آمریکا و دلایل شکلگیری اعتراضات شدید در این کشور اختصاص یافت، تحلیلی کوتاه و جامع از زمینههای شعلهور شدن آتش خشم معترضان که در پی کشته شدن یک سیاهپوست به دست نیروی پلیس روشن شد
aparat.com/v/Tg120
🆔 @ofogh_tv
🔻آیت الله جوادی آملی
#سنت_جاهلی اين بود كه تصديق و تكذيبشان، فعل و ترك گذشتگانشان بود، اگر چیزی را گذشتهها انجام دادند برای اينها صحيح بود و اگر چیزی را انجام ندادند برای اينها باطل بود. اين سنّت جاهلی را دين برداشت و فرمود شما #عقلمحور نخواهيد بود.
✅ @mehrostad_ir
🔻آیت الله جوادی آملی
قرآن فرمود: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ بپرهيزيد از كسي كه شما را آفريد و میپروراند وَاخْشَوْا يَوْماً از روزی بهراسيد كه #نزديکترين فرد به انسان، كمترين كمک را به انسان نمیكند نه پدر مشكل پسر را حل میكند و نه پسر میتواند مشكل پدر را حل كند.
#قیامت
✅ @mehrostad_ir
⚠️ هشتاد درصد!
🔷 وقتی گرايشها از مصلحت عمومی به مصلحت شخصی تغيير جهت پيدا میكند، هركس كه در فضايی آكنده از اين گرايش زندگی میكند، مجبور میشود كه فقط به خودش و دفاع از خودش و حفظ خودش فكر كند و اينچنين میشود كه هشتاد درصد از توان و امكاناتمان را در درگيریهای داخلی و درونگروهی هزينه میكنيم؛ درحالیكه اگر به اخلاق انسان عامل متخلق بوديم و به ديگر سخن، اخلاق فداكردن مصلحت شخصی برای مصلحت عمومی در وجودمان بود، میتوانستيم اين هشتاد درصدی را كه در درگيریهای داخلی صرف میشود، در راه خدا بهكار بيندازيم؛ برای حمايت از كل مجموعه و برای تثبيت و تقويت و رشد كل اين مجموعه، بهكار بگيريم. با اين كار خودمان هم بهره میبرديم، اگر عقلمان را بهكار میانداختيم، میديديم- حتی براساس معيارهای دنيايی و زودگذر- بیشتر بهره میبردیم.
📚 بارقهها، ص۴۹۳
🆔 @shahidsadr
محفل زمانه شناسی
📌 وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود!
تا ما نیرو و برنامه برای تربیت فضلای حوزه، جهت توانمندی در پژوهش نداشته باشیم، نیازهای جامعه هم برطرف نمیشود.
وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود؛ چون در این کار تربیتی، طلبه متأثر از روحیات و تواناییهای استاد است. اگر استادی در دانشگاه مقاله علمی-پژوهشی منتشر نکند، نه تنها پیشرفت نمیکند، حتی بعدها از دانشگاه اخراج هم میشود. بنابراین باید کار پژوهشی بکند. چرا در حوزه استادان را رتبهبندی نمیکنیم؟ نمیگویم به پیروی از دانشگاه، استادان را با عنوانهای مربی، استادیار و استاد تمام رتبهبندی کنیم؛ بلکه حوزه باید برای خودش عنوان درست کند و ارتقای اساتید براساس کارهای پژوهشی اساتید باشد. کار پژوهشیشان هم باید در راستای نیازهای پژوهشی جامعه باشد، نه مسائلی که گرهای از جامعه باز نمیکند.
📚گفتگوی حجت الاسلام خسروپناه با رهنامه، ش۶، ص ۲۸_۲۷
🆔 @khosropanah_ir
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 ممنوع برای زیر ۱۷ سال
❌حاوی صحنه های دلخراش
❌جرج فولویدها در آمریکا زیاد هستند. فقط کافی است کمی سرچ کنید.
❌ کوچک ترین مقاومت در برابر پلیس آمریکا مجوز گلوله مستقیم است.
❌ پلیس های قاتل در دادگاه تبرئه شدند.
#آزادی_در_زندان #رفاه #امنیت #آرزوهای_بر_باد_رفته
@kharej2025
♨️.ویروسِ #غیبت
امام صادق(ع):
سرعت اثر غیبت در ویرانی دین و ایمان بیش از اثر ویرانکنندهی جذام در درون انسان است!
📙اصول کافی ج۴ ص۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ وقتی قبله ملتی غرب باشد
🔺امام خمینی(ره): اگر ما یک همچو [استقلال فکری] پیدا بکنیم، و از این تمدن مفسد و فاسد پشت بکنیم به آن، خودمان کم کم #خودکفا خواهیم شد. آنچه که ما را نمیگذارد به اینکه در هر قشری که داریم خودکفا باشیم، بستگی، وابستگی است که ما به آنها داریم. وقتی بنا شد که قبله یک ملتی غرب شد، رو به آنجا میایستد و حرف میزند.
✅ @EMAM_COM
🛑 جایگاه تمدنی #فقه و #فقاهت در تاریخ مسلمین در لسان روشنفکران دینی
💢هیچ کسی نمیتواند نقش فقاهت در تمدن اسلامی را منکر شود
✔️استاد سید مصطفی محقق داماد:
🔹قانون مدنی که از فقه گرفته شد، با این فلسفه تدوین گردید که اختلاف آرا کم شود و هر کسی براساس اجتهادات خود رأی ندهد، در این شرایط نقش فقاهت بسیار کمرنگ شد ولی بعد از انقلاب باز نقش فقاهت پر رنگ گردید.
🔹تا قبل از تشکیل مشروطیت و تنظیم قانون مدنی و تشکیل حقوق مدون در ایران، فقه تقریباً نقش ابزاری برای حل و فصل مخاصمات داشت و اصلاً قرار نبود که قانون مدونی وجود داشته باشد.
🔹کسانی که با تاریخ تمدن اسلامی آشنایی داشته باشند، میدانند که یکی از عناصر بسیار فعال و مؤثر در تشکیل این تمدن عظیم، دانش فقه بوده است؛ هیچ کسی نمیتواند اصل وجود این تمدن بزرگ را منکر شود و هیچ کسی نمیتواند نقش فقاهت را در تمدن سازی این تمدن بزرگ مورد تردید قرار دهد. حتی ممکن است که تا این اندازه هم گفته شود که اصلاً به وجود آمدن این دانش بدین خاطر بوده است که در کنار تمدنی که تشکیل شده، نقش خود را ایفا کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
محفل زمانه شناسی
♦️روشنفکر واقعی کیست ⁉️
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ تکامل اجتماعي ميرسد و به دنبال راههاي رشد جامعه به سمت کمال و سعادت حرکت ميکند. قاعدتاً درک چنين انسانهايي از جامعه و حوادث اجتماعي و آسيبهايي که در جامعه وجود دارد، عميقتر از حدّ متعارف ميشود. کمکم به لايههاي عميقتر جامعه و حوادث اجتماعي توجّه ميکند و يک نوع احساس مضاف بر احساس عمومي نسبت به جريانات اجتماعي، پيدا ميکند. گويا لايههاي پنهاني جريانات اجتماعي هم با حسّ او درگير ميشود و احساسي از جريانهاي باطني جامعه در او شکل ميگيرد؛ لذا آسيبهاي اجتماعي و مسير حرکت اجتماعي و حتي حرکت آينده جامعه را بر اساس احساس خودشان بهتر ميشناسند، تحليل ميکنند، حتّي نسبت به آينده به پيشبينيهايي ميرسند؛ بنابراين، اين دغدغهها از او شخصيت نسبتاً ممتازي ميسازد که درکش از حوادث اجتماعي و مسير حرکت جامعه و آسيبها و آيندۀ جامعه يک درک جامعتر، عميقتر و توأم با نوعي احساس، نسبت به حوادث پنهان شکل ميگيرد، گويا يک محسوساتي بالواسطه دارند که آن محسوسات، از حوزه درک ديگران خاج است.
اين روشنفکري اگر همهجانبهنگر باشد آرامآرام دغدغهاش، به اصطلاح امروزي، تا حدّ مباحث تمدّني پيش ميرود؛ يعني به فکر دگرگوني تمدّني جامعه ميافتد و دستکم دغدغه پيدا ميکند که جامعه را وارد تحوّلات تمدني کند و مسير جامعه را به سمت يک تحوّل تمدّني همه جانبه هدايت ميکند.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
♦️روشنفکر واقعی کیست ⁉️ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ
👈 اين روشنفکري اگر توأم با دغدغۀ خداپرستي و بندگي خداي متعال نباشد، تبديل ميشود به جرياني که بر اساس انگيزههاي مادّي به دنبال اصلاح جامعه است که در طول تاريخ اين نوع انسانها کم نبوده است. واقعاً اين نوع فداکاري چقدر ارزش دارد و چه دستاوردهايي براي بشريت داشته؟ کاملاً واضح است که نگاه ما نسبت به اين نوع روشنفکري، نگاه مثبتي نيست.
اگر روشنفکري توأم با دغدغههاي ديني باشد - يعني توأم با انگيزه پرستش خداي متعال باشد توانست با همان نگاه و گرايش، جامعه را آسيبشناسي کند، جريانهاي باطني جامعه را بشناسد، به دنبال رفع آسيبهاي اجتماعي و حرکت جامعه به سمت نقطههاي کمال باشد، قاعدتاً به يک تحليل جديد و سازوکارهاي جديدي ميرسد که بين «دين» و «تکامل اجتماعي» ميخواهد نسبت برقرار کند. در اين جريان فکري «دغدغه تکامل اجتماعي» با «دغدغه دينداري» به هم گره ميخورد؛ يعني از بستر دينداري تکامل اجتماعي دنبال ميشود و ترکيب بين اين دو منظور نظر قرار ميگيرد.
اما کسانی که مسير هدايت جامعه را جداي از انبيا و قرب و پرستش خداي متعال قلمداد ميکنند اين گروه روشنفکر ديني به شمار نميروند.
افرادي با شاخصههاي روشنفکري ديني در طول تاريخ ما وجود داشته است. در سدههاي و دهههاي اخير نيز نمونههاي فراواني را ميتوان برشمرد. گاهي در بين جامعه روحانيت از اين گونه افراد را ميبينيد و گاهي نيز در بيرون از جامعه روحانيت.
ولي يک تحوّل جدي بعد از انقلاب اسلامي در فضاي روشنفکري ديني، پيدا شد. از آنجا که بعد از انقلاب اسلامي مقياس مطالبات و دغدغههاي ديني گوناگون گسترده شد و چنانکه در طول تاريخ تشيع تجربههاي از آن ديده شده است.
به عنوان مثال، بر خلاف تفکّر برخي، شخصي مثل مرحوم مجلسي، به نظر من يک روشنفکر ديني است. زيرا دغدغه بازسازي جامعه تشيع را بعد از شکلگيريِ يک حکومت شيعي دارد، طبيعتاً دغدغه او دغدغه ايجاد يک حکومت ديني نبود؛ ولي دغدغه اصلاح داشت و ميخواست به مجموعه تفکر شيعه سر و سامان بدهد شيعهاي که بعد از قرنها زندگي پاتيزاني به دولت رسيده، مرکزيت جغرافيايي پيدا کرده، اقتدار اجتماعي يافته و لو اين که اين اقتداري نيست که انگيزه جاريسازي همۀ شئون مکتب اهل بيت (عليهمالسلام) را در جامعه داشته باشد؛ ولي بالأخره دغدغه کلي صيانت از مرزهاي فرهنگي تشيع را دارد.»
محفل زمانه شناسی
🔻#مهجوریت افکار و نظریات #امام_خمینی(ره) در #حوزه_های_علمیه
#استاد_علیدوست:
▫️ مهجور ماندن افکار و نظریات امام ظلم به امام است و می توان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی این مساله (تبیین و ترویج نظریات حضرت امام) را محقق کرد.
▫️ باید با دعوت از شاگردان بی واسطه ایشان این مسائل مورد کنکاش و مداقه قرار گیرد.
▫️در قالب کرسی های نظریه پردازی می توان نوآوری های امام را تببین و نقد کرد، این مساله باعث می شود که نظرات ایشان مهجور نماند.
▫️ ما می توانیم دهها کرسی منضبط در زمینه اندیشه های اصولی و فقهی امام خمینی داشته باشیم و از این رهگذر برای بسط، بررسی و نقد روش های ایشان بهره بگیریم.
#امام_خمینی(ره)
#مهجوریت_امام_خمینی
#حوزه_های_علمیه
📚 @alidost_fiqh
🔻آیتالله اعرافی:
✅ تفسیر رهبری از اندیشه امام(ره) حجت است
◻️ اگر دیدید از امام(ره) چند تفسیر ارائه میشود آن تفسیری که رهبری به آن اشاره میکنند دقیقتر و برای پیروان انقلاب اسلامی حجت است و یک منظومه فکری جذاب و عمیق برآمده از فکر امام و تفسیر کننده اندیشه امام است.
◻️ از هنرها و اندیشه بالنده امام خمینی(ره) این بود که ملیت را به معنای درست به همراه اسلامیت تعریف کردند.
◻️ امام(ره) مدیر بحرانها بود و از هر تهدیدی، فرصت میساخت.
در شرایط طاغوت هیچ کس تصور نمیکرد کسی بتواند این جریان را به کنار بزند، حتی برای بسیاری از بزرگان نیز قابل تصور نبود، قدرت راهبردی شگرفی داشت که همه را مبهوت میکرد، حرکت ایشان نمادی از بعثت بود و ایشان با قدرت رهبری امام، بعثت و اسلام ناب محمدی(ص) را به جهان نشان داد.
hawzahnews.com/news/904211
✅ برگزاری کارگاه آموزشی "فلسفه سیاست گذاری" در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
🔹 با حضور دکتر ابوتراب یغمایی و دکتر مهدی عاشوری
🔸 زمان: چهارشنبه 21 خرداد 1399
ساعت 8 الی 12 و 13 الی 17
🔻مکان: تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری
🔻عامل انحراف انسان
آیت الله جوادی آملی:
انسان دو عامل دارد او را سرگرم می کند، بعضیها بسيار ضعيفاند هم خودشان زود به طرف لذّتها میروند غَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا هم غرور و شيطان و #دوست_بد اينها را فريب میدهند كه میگويند: يَا وَيْلَتَی لَيْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَناً خَلِيلاً.
✅ @mehrostad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ غارت فروشگاه معروف نایک NIKE با ماشین های آخرین مدل در #آمریکا
❌بر خلاف تصور برخی عزیزان ماشین هایی که مردم آمریکا سوار می شوند نه نشانه وضع مناسب صاحبان آنها است (اجناس با ارزش در کشورهای مختلف متفاوت است به خصوص زمانی که قسطی باشد) و نه اثبات می کند این افراد #رشد_فرهنگی کرده اند.
❌ در آمریکا درست مانند طفیلی ۶۰ ساله اخیر آن #ژاپن فقط در زیر چکمه های حکومت پلیسی شاهد نظم هستیم و با کاهش فشار #واقعیت ها خودنمایی می کنند.
❌ اما ریشه این #عقب_افتادگی_فرهنگی از کجاست؟ در کلیپ بعدی خواهید دید....
🔷️ کانال ۲۰۲۵ را به دوستان خود معرفی کنید تا برای اولین بار خارج را بدون فیلتر ببینند.
#تبعیض #ناکارآمدی_حاکمیت
@kharej2025
📕 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب/ افق انقلاب، ایجاد نظام جهانی اسلامی است.
💢 آیتالله محسن اراکی در گفتوگویی بیان کرد؛
🔻 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب
1️⃣ ایدئولوژی به طور کلی مرزناپذیر است. زیرا ایدئولوژی مبتنی بر مجموعهای از بینشها و ارزشهای کلی است که فراتر از جغرافیا و نژادند.
2️⃣ اسلام اساساً پیام و رسالتی جهانی دارد. طبیعی است انقلابی که مبتنی بر اسلام باشد پیام و رسالتی جهانی دارد و صدور انقلاب به معنای صدور این پیام و رسالت است.
3️⃣ انقلاب اسلامی نهضتی عظیم بود که علیه یک نظام جهانی قیام کرد.
4️⃣ وظیفه انسانی - اسلامی ملت ایران در برابر مستضعفین جهان و منطقه است که به این اقدام ضرورت میبخشد.
🔻 دیدگاههای مخالف دیدگاه حضرت امام(ره) در موضوع صدور انقلاب
🔹 قسم اول، کسانی هستند که اساساً اعتقادی به اسلام و مبنای فکری امام(ره) ندارند.
🔹 قسم دوم: کسانی هستند که به اسلام معتقدند ولی اطلاعی از نظام سیاسی اسلام و فقه سیاسی ندارند.
🔹 قسم سوم: کسانی هستند که در مقام ادعا خود را پیرو امام(ره) میدانند اما تحت تأثیر جریانهای فکری مخالف امام(ره) قرار دارند.
🔹 قسم چهارم: دشمنانی هستند که هدفی جز مخالفت با امام ندارند و کاری به حق و باطل بودن موضع خود یا موضع امام ندارند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
🆔 @mohsenaraki_ir