نبرد قدرت در ایران.jpg
52.1K
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانشان شاهدوستی و غربگرایی ترویج شده بود، بساط شاهنشاهی را برای همیشه برچیدند و به این ترتیب، از میان همهی نیروهای سیاسی ایران، از چپگرایان گرفته تا روشنفکران لیبرال، هُمای قدرت بهناگاه بر شانهی روحانیت نشست؛ اما چرا و چگونه؟ چه منطقی بر اذهان ایرانیان حاکم بود و چه شد که آنان با پشتکردن به مظاهر نوگرایی، «جمهوری اسلامی» را ترجیح دادند؟ چرا جامعهی ایرانی راهی برخلاف سکولاریسم، موج غالب جهانی، در پیش گرفت؟ چرا مردم ایران از میان همهی مخالفان رژیم پهلوی، که در میان آنان سیاستمداران کارکشته، متخصصان برجسته و مبارزان باصداقت و وطنپرست از چپ و راست بودند، روحانیان و نظام پیشنهادی آنان را برگزیدند؟ و سرانجام این که نبرد قدرت در این سرزمین به چه سویی خواهد رفت؟ در این کتاب تلاش شده است با تکیه بر روشهای علمی و فارغ از نگاههای ایدئولوژیک به این پرسشها پاسخ داده شود.
محفل زمانه شناسی
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانش
📋گزارشی جامع از کتاب
کتاب نبرد قدرت در ایران؛ چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟ نوشتة دکتر محمد سمیعی، دانشیار و مدیرگروه مطالعات ایران دانشکدة مطالعات جهان در ۸۰۷ صفحه در قطع وزیری در سال ۱۳۹۷ با شمارة شابک ۰-۵۴۶-۱۸۵-۹۶۴-۹۷۸ توسط نشر نی منتشر شده است که از کتابهای پرفروش سال بود.
پس از مقدمة مؤلف، ۹ فصل، بههمراه فصل نتیجهگیری، فهرست منابع، پینویسها و نمایه، کالبد کتاب را تشکیل میدهد. کتاب با نثری آراسته و زبانی گویا به بررسی و تحلیل تاریخی و اجتماعی ایران و روحانیت از زمان صفویان تا پیروزی انقلاب اسلامی میپردازد. در طول بحث، نیروهای سیاسی مختلف در ایران از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، با حفظ انسجام بررسی شده است. نویسنده در مقدمه و در جایجای کتاب تأکید دارد که با نگاهی جامع و تحلیلی علمی و فارغ از نزاعهای ارزشی و ایدئولوژیکی و با تکیه بر پایگاه نظری سعی در تحلیل معادلات قدرت میان نیروهای سیاسی در دورههای مختلف داشته است و مینویسد: «روشی که این کتاب ترجیح داده و در پیش گرفته، مبتنی بر تحلیل رفتار نیروها و بازیگران سیاسی بر اساس تحلیل موقعیت است. … این روش یک تحلیل واقعگرایانه است و با توجه به اینکه مبتنی بر مستندات و وضعیتهای عینی است، همواره امکان نقد و بررسی بیشتر را برای محققان بعدی فراهم میآورد» (ص ۱۶-۱۷).
فصل اول کتاب، با عنوان «شاه در خواب»، مروری است بر وقایع سالهای پایانی حکومت محمدرضاشاه و آغازي است براي مباحث مبسوطي كه پس از آن خواهد آمد. پایان این فصل به معرفی و نقد نظریة هانتینگتون دربارة انقلاب اختصاص دارد. با طرح نواقص نظریة هانتینگتون، فلسفة سیاسی لاکلائو تبیین شده است. از آنجا که بحث بر سر «قدرت» مطرح است، نویسنده به میشل فوکو هم گریزی زده و در آخر به تحلیل گیدنز و نقش توأم ساختار و کارگزار میپردازد.
در فصل دوم، با عنوان «آرایش سیاسی در فراز و فرود صفویان»، با تکیه بر تقسیمبندی چهارگانة محقق سبزواری، نیروهای سیاسی در دوران صفویه و جایگاه اهل قلم، اهل شمشیر، اهل معاملات و اهل زراعت در آن عصر تحلیل شده است. نظر به ناتواني اهل معاملات و اهل زراعت از نظر سياسي در دوران صفویه، آن دو گروه چندان بررسی نشده است، ولي اهل قلم، به دو گروه، تقسیم و بحث با بررسی اهل شمشیر، دیوانسالاران و روحانیان شیعه ادامه مییابد. به باور نویسنده، روحانیان شیعه برای نخستین بار در تاریخ ایران با حکومت صفویان وارد عرصة سیاسی و حکومتی شدند.
در فصل سوم با عنوان، «نیروهای سیاسی در دوران متلاطم قاجار»، دوران نيمهاستعماري نامیده شده و نقش روسیه و بریتانیا در منطقه و بیکفایتی شاهان قاجار در برابر آنها بررسی شده است. علاوهبر بررسی نیروهای سیاسی مطرح در دوران صفویه، چهار نیروی سیاسی شامل دولتهای خارجی، تودههای مردم، روشنفکران و چپگرایان نیز در تحلیل وارد شده است. به باور نویسنده، استقلال روحانیان در این دوران بیشتر شد و آزادی عمل بیشتری یافتند.
فصل چهارم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب مشروطه» در چهار پرده تبیین شده است: پردة انقلاب (با مشاركت و كاميابي روحانیت، روشنفکران، دولت انگلیس، بازاریان و تودة مردم)، پردة تشكيل مجلس قانونگذاری ملی در ایران، پردة دوران استبداد صغیر، و پردة فتح تهران.
فصل پنجم، با عنوان «رؤیای تجدد در کابوس دیکتاتوری»، به تحلیل دوران رضاشاه اختصاص دارد که چینش نیروهای سیاسی را با تغییرات زیادی همراه کرد و نفوذ قدرتهاي خارجي در ايران تغيير شكل داد و پديدهاي با عنوان «استعمار در سایه» شکل گرفت كه براي نخستين بار در اين كتاب مطرح شده است.
در فصل ششم، با عنوان «نفسی تازه در فضای سیاسی ایران»، و در نخستين نيمه از دوران محمدرضاشاه، سه جناح قدرت نخبگان، تودهها و دولتهای بیگانه و در طبقة نخبگان درباریان و نیروهای همپیمان آنان، روحانیان، روشنفکران و چپگرایان بررسی شده است.
فصل هفتم، با عنوان «نبرد قدرت در نهضت ملی ایران» به تحلیل اقدامات مصدق و ناکارآمدی وی در مدیریت تودهها و در نهایت سقوط او و اقدامات آیتالله کاشانی و واکنش انگلستان و روی کار آمدن مجدد شاه با حمايت آمریکا اختصاص دارد.
فصل هشتم، با عنوان «صفآرایی نیروهای سیاسی برای انقلاب» مهمترین فصل براي زمينهسازي در پاسخ دادن به سؤال اصلی کتاب است: «چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟» و در آن سه گروه نخبگان (شاه و نیروهای همپیمانش، روحانیان، روشنفکران و چپگرایان)، تودهها و دولتهای خارجی بر پایة الگوی مطالعة تاریخی و استقرایی بررسی شده است.
در فصل نهم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب اسلامی ایران» راهبرد دوگانة شاه در مبارزه با انقلاب و نقش پررنگ تودهها و در پیروزی انقلاب و برتری روحانیت از نظر سرمایههای فرهنگی و اجتماعی و امتیازات سیاسی و منابع اقتصادی تبیین شده است.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📋گزارشی جامع از کتاب کتاب نبرد قدرت در ایران؛ چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟ نوشتة دکتر محمد سمیعی،
نویسنده در فصل نتیجهگیری، انقلاب اسلامی ایران را پیروزی اسلامگرایان در ایران و مصداق عینی خیزش مجدد دین عنوان میکند که نگاه به دین را در جامعه و در خاورمیانه و در جهان متحول کرد و بر اهمیت دین در تحولات جهانی تأکید دارد. وی پیدایش نیروهای القاعده و داعش را دنبالهروی نگرش سکولاریستی میشناسد که سعی در تضعیف دینمداری دارد. همچنین، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را کنارزدن و حذف نیروهای سیاسی دولتهای خارجی میداند. و در آخر نیز به وضع نیروهای سیاسی نخبه اعم از چپگرایان و گروههای مارکسیستی (از جمله حزب توده، سازمان فداییان خلق و کمونیسم)، روشنفکران (از جمله مجاهدین خلق، روشنفکران دینی لیبرالمنش و روشنفکران دینی انقلابی، و روشنفکران غیردینی) و تودهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
وی در بیان چشمانداز نبرد قدرت به جدایی کامل نهادهای آموزش سنتی و مدرن اشاره دارد که این دوگانگی خطر عوامگرایی را تقویت میکند. به گفتة نویسنده رقابت سالم در فضای باز میان نخبگان، بهترین تضمینکنندة توسعة پایدار در همة زمینههاست. همچنین، وجود شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را با پوشش دموکراسی در تقویت عوامگرایی بررسی میکند. وی آشتی میان سه عامل سیاست، عقل و دین را راهگشای خروج از بحرانهای جدی و امروز کشور میداند و در خاتمه میافزاید: «درس مهم تاریخ معاصر ایران به ما این است که هیچ یک از جناحهای نخبگان بهتنهایی قادر به حذف دیگران نیست. اگر یکی دیگری را بهطور موقت از عرصة قدرت حذف کند، مایة تطهیر آن جناح از پیرایههای قدرت میشود و ناخواسته بخت قدرتیافتن دوبارهاش را افزایش خواهد داد» (ص ۶۸۴).
✍ زهرا جلالزاده
کارشناسارشد زبانشناسی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانش
📖مطالعه مقدمه کتاب ؛ و خرید نسخۀ الکترونیکی از فیدیبو با تخفیف به قیمت کمتر از نصف پشت جلد.
https://fidibo.com/book/80261-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺👥 گفتگو با مولف کتاب، نبرد قدرت در ایران
https://www.aparat.com/v/GmQeo
چراغ مطالعه (قسمت چهاردهم) | گفتگو با دکتر محمد سمیعی
چراغ مطالعه (قسمت پانزدهم) | گفتگو با دکتر محمد سمیعی (2) https://www.aparat.com/v/cqUiz
محفل زمانه شناسی
📚《تمدن زایی شیعه》
✍ مولف: استاد اصغر طاهر زاده
✅ #آکبند - نو نو - 448 صفحه
🌸 تخفیف ویژه : 50 % 🌸
💰 قیمت: 17/500 ت
❌ قیمت ناشر : 35/000 ت ‼
❌ قیمت سایت : 31/500 ت ‼
🔰سلسله مباحث «تمدن زایی شیعه» حاصل پاسخ به سؤالاتی است که توسط عده ای از طلاب و دانشجویان که مایل بودند در رابطه با موضوع تمدن اسلامی تحقیق کنند خدمت استاد طاهرزاده مطرح و پس از پیاده شدن جوابها از نوار و تکمیل و تصحیح مطالب توسط استاد بصورت کتاب عرضه شده.
🔰سلسله مباحث «تمدن زایی شیعه» یا «مسئولیت شیعه در ایجاد تمدن اسلامی» درصدد است در شرایطی که بشریت از فرهنگ #مدرنیته سرخورده و بفکر چاره اساسی ست، او را متذکر فرهنگی نماید که عاقبت زمین باید بسوی آن فرهنگ باشد تا وعده اقامه حق صورت بالفعل بخود بگیرد و بشر به همان اندازه زودتر به بلوغ خود نزدیک گردد.
🔰بخشهایی از مطالب کتاب:
◇تفاوت برخورد ما با فلسفه یونان، با برخورد ما با فلسفه غرب
◇شاخصه نظام مهدوی
◇چین و بازخوانی تمدن کهن
◇ارائه تفسیر درست از تمدن غرب و مدرنیته
◇تفاوت التقاط فرهنگی باگزینشعلمی
◇جایگاه تمدن اسلامی نسبت به ایده آل های بشر
◇تغییر جهت میلها اولین قدم
◇آفت تعمیم علم غربی به همه تاریخ
◇شدت و ضعف یک تمدن در زندگی ساز بودن آن
#اصغر #طاهر_زاده #مهدویت #ظهور #امام_زمان #انتظار #فرج #دعا
💢 تحویل تهران، ارسال میشود.
🔻🔻🔻
@bahr_alolom
🔺️🔺️🔺️
☑ @Ketaby
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
🔶 یادداشتی از دکتر #مهدی_عباس_زاده منتشر شد:
🔰 بحثی در معرفتشناسی #فضای_سایبر
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/cybermarefat
🆔 @iictchannel
#شعر_روز
الهى!
الهى! سينه اى ده آتش افروز
در آن سينه، دلى وان دل همه سوز
هر آن دل را كه سوزى نيست، دل نيست
دل افسرده غير از آب و گِل نيست
دلم پُر شعله گردان، سينه پُر درد
زبانم كن به گفتن آتش آلود
كرامت كن درونى درد پرورد
دلى در وى، درون درد و برون درد
دلم را داغى عشقى بر جبين نِه
زبانم را بيانى آتشين دِه
سخن كز سوز دل تابى ندارد
چكد گر آب ازو، آبى ندارد
دلى افسرده دارم، سخت بى نور
چراغى زو به غايت روشنى دور
بده گرمى دل افسرده ام را
فروزان كن چراغ مُرده ام را
چو در هر گنج صد گنجينه دارى
نمى خواهم كه نوميدم گذارى
به راه اين اميد پيچ در پيچ
مرا لطف تو مى بايد، دگر هيچ
وحشى بافقى
کلام جدید۳۴.mp3
18.17M
#بشنوید
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع اسلام و تکنولوژی
🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
#جلسه_سی_و_چهار
🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | مسیر انحرافی
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «ما در اوایل انقلاب جوانهایی را داشتیم که اینها مردمان مسلمانی بودند و برای اسلام وارد میدان شده بودند امّا چون مبانی معرفتیشان ضعیف بود، پایههای معرفتیشان محکم نبود -حالا به هر دلیلی محکم نبود- اینها جذب گروههای التقاطی شدند و از یک جوان مؤمن سالمِ اسلامطلب و مؤمن تبدیل شدند به کسانی که بر روی هممیهن خودشان اسلحه کشیدند، جوان را، پیر را، کاسب بازاری را هدف قرار دادند و آماج حملهی خودشان قرار دادند و آن فجایع را، آن جنایات را به وجود آوردند؛ به خاطر ضعف مبانی معرفتی جذب آن گروههای ناسالم شدند و به این راهها کشانده شدند؛ آخر هم سر از زیر پرچم صدّام درآوردند؛ یعنی آخرش هم کارشان به اینجا رسید؛ منشأ همهی اینها همان عدم استقرار فکری بود.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
📥 farsi.khamenei.ir/video-content?id=45873
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥مصاحبه آتشین: آمریکا یا نیجریه؟
🔴مصاحبه ای که باید بارها دید. بیان واقعیت هایی که هرگز قدیمی نمی شوند.
🔴مصاحبه بسیار مشهور لوئیس فراخوان (رهبر یک جنبش اسلامی در آمریکا) با والس مصاحبه گر معروف آمریکایی.
🔴شخصیت مصاحبه کننده و تاریخ آن مهم نیست. واقعیتی که شبکه های آمریکایی مخفی میکنند. دقیقا با ترفندهای والس...
#ناکارآمدی_حاکمیت #تبعیض #فساد #فساد_حاکمیت #فریب_افکار_عمومی #آمریکا #مردم_ساده_لوح_نیستند #مردم_را_میکشند_زبانشان_هم_دراز_است #مردم_ساده_لوح_دولت_مردان_مکار
@kharej2025
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
کنترل جمعیت و الگوی توسعه .MP3
4.43M
🎧 استاد میرباقری | کنترل جمعیت و برنامۀریزی توسعه (۱۳۹۴)
⚡️ از سال هفتاد که طرح #کنترل_جمعيت مطرح شد، حقیر بهشدت مخالف بودم؛ گفتم که اين يک #پيوستار و #زنجیره است؛ يا همۀ اين بسته را با هم قبول کنيد، يا اگر قبول نداريد از اول رد کنيد.
⚡️ کنترل جمعیت نتیجۀ تبعیت از الگوی توسعۀ غربی و الگوی سرمایهسالاری بود.
⚡️آنها كه در دوران جنگ تحميلي به ما «نخ بخيه» هم نمیدادند، بخش زيادي از هزينههاي كنترل جمعيت را به عهده گرفتند.
(کمکیفیت _ با هدفون بشنوید)
☑️ @mirbaqeri_ir
🔘 لیبرالیسم در فراماسونری
💠 ترجمه لغوی لیبرالیسم «آزادی خواهی» است که البته بیشتر آزادی فردی انسانها را مدنظر دارد. اما از آنجا که آزادی فردی و جمعی دوره جدید، بنا بر تعریف و شرح پیشوایان آن، جز رهایی از قید و بندهای الهی و سپردن عنان نفس اماره به دست خود، معنی دیگری ندارد، لذا «مذهب اباحیت» ترجمه صحیح آن است.
💠 شخصی که معتقد به این نوع آزادی باشد، از آنجا که همه را در کار خویش آزاد می داند، در برخورد با مسائل جامعه یک نوع میانه روی و محافظه کاری سیاسی پیش می گیرد.
💠 لذا در عرف سیاسی، لیبرالیسم به معنای میانه روی و محافظه کاری مشهور شده است، علت اتخاذ این رویه از جانب فراماسون ها این بود که آنان می خواستند همه جبهه ها را با خود همراه داشته باشند و ضمنا در فراز و نشیب های سیاسی و اجتماعی کمتر آسیب ببینند و سرانجام در پایان هر طوفان عمومی، دوباره برجای بمانند. استدلالات تئوریک در باب آزادی همگی فرع براین اصل اساسی است.
📚 « #سیر_تفکر_جدید_در_ایران_و_جهان »
📬 خرید از یاران شاپ b2n.ir/74172
#مطالعات_فرهنگی
@mouood_org
💢 شهید صدر درباره امام خمینی(ره) چه گفت؟
✔️ یادداشت رسیده/ احسان محمدیمهر:
🔹 آنچه از شهید صدر درباره امام خمینی (ره) معروف شده، جملهای است که از اولین روزهای پیروزی انقلاب از شاگردان شهیدصدر در ایران نقل شد و شهرت یافت: «ذوبوا فی الامام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام». اما این همه آنچه شهیدصدر درباره امام خمینی گفته، نیست.
📜 چند نمونه از تعابیر موجود در اسناد تاریخی اشاره میشود🔻
🔹 نهضت ملت ایران به رهبرى آیتالله خمینى یکى از بزرگترین ذخایر و قوای تاریخ معاصر اسلام است.
🔹 سقوط امام خمینی، سقوط همه کیان دینی است.
🔹 همۀ وجود و امکانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامى مىگذاریم.
🔹 هرچه توان، ظرفیت و استعداد دارید در راه این انقلاب خرج کنید.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/033523
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رایج شدن پیوند مدفوع برای چاقی یا لاغری!
از ده سال پیش #پیوند_مدفوع در علم #پزشکی متداول شده! و یک استاندارد برای برخی بیماریها می باشد.
پ.ن؛ حالا اگه #طب_سنتی اینو میگفت تمام جامعه پزشکی و غیرپزشکی مسخره می کردن!
#پزشکی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار، در دیدار با اساتید معارف دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مطرح کرد:
«گذار از علوم پزشکی مدرن»
#رهدار #احمدرهدار #زاهدان #علوم_پزشکی #طب_سنتی #فتوح #فقه_دولت #گام_دوم_انقلاب
@fotooh
مشروح خبر را در سایت فتوح اندیشه ببینید:
https://fotooh.ir/2435/