eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.6هزار ویدیو
590 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 خاطره علامه مصباح از فرهنگسازي اجباري غربي و نتيجه آن 🔻 (در يكي از سفرها به كانادا، براي مدتي برق مناطق زيادي قطع شد ) هرچند در کانادا، قطعي برق به ندرت اتفاق مي‌افتد، اما زماني که برق کانادا قطع شده و نزديک به دوساعت برق نبود، پس از وصل شدن برق، رسانه‌ها اعلام کردند که اکثر فروشگاه‌هاي بزرگ کانادا به طور کامل غارت شده‌اند!!! 🔸 اين نشان مي‌دهد در واقع تبليغاتي که از نظم مردم غرب مي‌شود و ظاهري که از آن نمود مي‌يابد، نه از اين جهت است که انضباط در آنها نهادينه شده، بلکه از جهت ترس و اجباراست و لذا زماني که دوربين‌هاي کنترل، قطع بوده و نظارت بيروني وجود نداشته باشد، کمتر کسي منظم خواهد بود. 🔹 هرگز نظارت بيروني نمي‌تواند جاي نظارت دروني را بگيرد،هر چند نظارت ظاهري نيز مي‌تواند به عنوان نقش کمک دهنده در کنار نظارت باطني قرار گيرد، اما هرگز چنين نظارتي نمي‌تواند به صورت ريشه‌اي با فساد مبارزه کند.👇👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/5053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ تصویری| شرح حال و بیان سرانجامِ آگوست کنت (Auguste Comte) 👤 استاد رحیم پور ازغدی 🔺 سرنوشت عبرت آموز «#کنت» پدر در غرب (مکتبی که مفاهیم غیر تجربی نظیر دین، اخلاق، فلسفه، عشق، شعر و... را نامعتبر و غیر علمی می داند و تنها اموری که از طریق حواس و عینیت بود را معتبر میدانست... !) 📙ر.ک: (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Auguste_Comte) @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
⭕️پیام فضلی‌نژاد؛ پژوهشگر و نویسنده، در برنامه «سلام، صبح‌بخیر» شبکه سه سیما، با موضوع «خویشاوندسالاری»، ۱۱ خرداد ۹۸: 🔸داماد رییس جمهور سابق دبیر شورای مشاورین ریاست‌جمهوری بود، داماد آقای روحانی قرار بود معاون وزیر صمت شود، داماد وزیر کار سرمایه‌گذار شهرزاد و درگیر در پرونده بانک سرمایه است. آقای نعمت‌زاده که دوقلو آورده و دو دامادش در دو پرونده فساد و تخلف درگیر هستند یکی در ویلاسازی‌ها، یکی در پرونده پتروشیمی. البته موضوع دامادپروری فقط هم محدود به دولت‌ها نیست و درمورد امام‌جمعه‌ها و... هم مثال‌هایی وجود دارد. 🔹دامادها پوشش هایی هستند که قدرت و ثروت مردم که توسط این خانواده‌ها قبضه شده، به نسل بعد منتقل شود. 🔸راه مبارزه، به رسمیت شناختن یک کنسرسیوم از روزنامه‌نگاران تحقیقی است که کارشان افشاگری علیه روابط فاسد قدرت است. 🔹 برای رئیس قوه قضاییه یک دستیار ویژه در امور فساد تعیین شود که این دستیار ویژه افشاگری رسانه‌ها را پایش کرده و آنها را محور تحقیقات قضایی قرار دهد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پیام فضلی‌نژاد؛ پژوهشگر و نویسنده، در برنامه «سلام، صبح‌بخیر» شبکه سه سیما، با موضوع «خویشاوندسالاری»، ۱۱ خرداد ۹۸: 🔸داماد رییس جمهور سابق دبیر شورای مشاورین ریاست‌جمهوری بود، داماد آقای روحانی قرار بود معاون وزیر صمت شود، داماد وزیر کار سرمایه‌گذار شهرزاد و درگیر در پرونده بانک سرمایه است. آقای نعمت‌زاده که دوقلو آورده و دو دامادش در دو پرونده فساد و تخلف درگیر هستند یکی در ویلاسازی‌ها، یکی در پرونده پتروشیمی. البته موضوع دامادپروری فقط هم محدود به دولت‌ها نیست و درمورد امام‌جمعه‌ها و... هم مثال‌هایی وجود دارد. 🔹دامادها پوشش هایی هستند که قدرت و ثروت مردم که توسط این خانواده‌ها قبضه شده، به نسل بعد منتقل شود. 🔸راه مبارزه، به رسمیت شناختن یک کنسرسیوم از روزنامه‌نگاران تحقیقی است که کارشان افشاگری علیه روابط فاسد قدرت است. 🔹 برای رئیس قوه قضاییه یک دستیار ویژه در امور فساد تعیین شود که این دستیار ویژه افشاگری رسانه‌ها را پایش کرده و آنها را محور تحقیقات قضایی قرار دهد.
4_5985419947864491555.pdf
319.2K
تبیین ضرورت پرداختن به موضوع علم دینی، با عنوان 👇👇 🔘چرا علم دینی؟ 🔻دکتر مهدی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔹«طبیعت و قوانین آن در تاریکی شب فرو رفته بود. خداوند فرمود: نیوتن باش! پس همه جا روشن شد.» این بیت السكاندر پوپ، بیت الغزل روشن‌نگری است. يقينا وی نخستین کسی نبود که از «روشنی» سخن می گفت؛ اما به جهت شعور شاعرانه اش، روح روشن نگری در کلامش به خوبی تجلی یافته است. «روشنی» با نیوتن آغاز شد. این سخن، درست همان پیامی بود که در عصر تصویر جهان و شیء چیست؟ به آن توجه داد و تحت عنوان «دانش نیوتنی» به تفسیر و تبیین آن پرداخت. هایدگر ویژگی و بارزه اصلی علوم مدرن را- و از جمله دانش نیوتنی که در رأس دانش مدرن قرار گرفته - «مته‌متیکال» (Mathematical) می داند. «مته متیکال » از واژه یونانی «تا مته‌متا» (Ta mathemata) یعنی «آگاهی انسان از پیش فرض ها و کلاٌ تمام اموری که فهم یک چیز متوقف بر آنهاست و از قبل نزد او حاضر است» 🔸نوری که نیوتن بر عالم تابانید، در واقع بر آمده از «ذات آدمی» بود و ریشه در سوژه داشت. تعین بخشیدن به شیء، امری نبود که به طور تجربی از خود شیء استنتاج شده باشد. این، نوری بود که از سوی انسان بر عالم می‌تابید؛ عالمی که در ظلمت فرو رفته بود. مراد از ظلمت، هر نوع امری ورای انسان و هرگونه توجهی به آن است که به اشکال مختلف استبداد و خرافات ظهور می‌یابد. از این رو، دین هم ذیل خرافات قرار می‌گرفت: روشن‌نگری، در مقام پیشاهنگ تفکر در عام ترین مفهوم آن، همواره کوشیده است تا آدمیان را از قید و بند ترس رها و حاکمیت و سروری آنان را بر قرار سازد ... برنامه روشن‌نگری افسون‌زدایی از جهان، انحلال اسطوره ها و استقرار معرفت مدرن به جای خیالبافی بود .
✅کانال کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی، را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و به دوستان و علاقه مندان معرفی نمایید. اعضای کانال مخاطب خاص هستند... 🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔 پیام رسان سروش https://sapp.ir/qarb_islam پیام رسان ایتا https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami پیام رسان گپ https://gap.im/Qarb_Islam تلگرام https://telegram.me/QarbshenasiAndisheIslami
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویدیوی حقانیت اهل بیت علیهم السلام 1400 ساله ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای عامه!!... خودتان قضاوت کنید (الله يجمع بيننا و اليه المصير) شوری۱۵ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5989806037186643400.pdf
10.34M
مقاله تعلیم و تربیت از استاد متفکر: دکتر رضا داوری اردکانی
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
مقاله تعلیم و تربیت از استاد متفکر: دکتر رضا داوری اردکانی
‍‍ 🔘فرهنگ و تعلیم و تربیت 🔻 🔹اگر بیرون آمدن از شرایط رکود آموزش و علم و پژوهش با آموختن یک یا چند درس حاصل می‌شد، اقوام عالم بیش از صد سال گرفتار رکود و در جا زدن یا به گرد خویش گردیدن نمی‌شدند. آشنایی با روش آموزش برای همه معلمان لازم است، اما کاربرد روش و عملکرد و تأثبر آن موقوف و موکول به فراهم شدن شرایط دیگر است. روش اگر نباشد آموزش و پژوهش به درستی انجام نمی شود، اما کار علم و پژوهش و آموزش تنها با توسل به روش سامان نمی‌یابد با درست بگوییم به کار بردن روش در صورتی میسر و ممکن می‌شود که علم و آموزش از جمله عناصر اصلی و اساسی در نظام زندگی مردم باشد. اگر در جامعه‌ای، به علم تعلق نداشته باشند و وجود علم برای تأمین هماهنگی و همنوایی در شئون و جوانب زندگی عمومی و گردش منظم کارها ضرورت نداشته باشد و نعی به روش علمی گذاشته نمی‌شود و اگر هم بشود به حکم شهرت و تقلید و تفنن است و سود نمی‌دهد. مختصر آن که علم و پژوهش، فرهنگ و سنت دارد و پژوهش‌های علمی در سایه قواعد مثالی معینی صورت می گیرد. 🔸جهان علم، جهان متناسب و هماهنگی است و این هماهنگی در سنت تحقیق و پژوهش ظاهر می‌شود. وقتی این تنها ضعیف باشند، رغبت به دانش کم می شود و تناسب میان پژوهش و تحقیق در شته های مختلف و حتی میان کارهایی که دانشمندان یک رشته انجام می‌دهند، از میان می‌رود، گویی هیچ راهنما و مثال ره آموزی وجود ندارد که دانش و پژوهش را گرد آورد. این سنت‌ها همواره و همیشه یکسان پیدا و ظاهر نیستند. در گذشته سنتها را بیشتر به نام بنیانگذاران می‌نامیدند و گفتارها با انتساب به آنان اعتبار پیدا میکرد چنان که گفتارهای افلاطونی و ارسطو و ابن سینا و بیرونی علم و پژوهش علمی را راه می برد، اما در دوران جدید دانش به نام دانشمندان منسوب نیست (در مورد فلسفه و شعر و رمان قضيه صورت دیگری دارد)، بلکه اعتبارشان به پیروی از روش و هماهنگی و تناسب با بعضی قواعد کلی ره آموز عمل بسته است. 🔹جهان تصنعی ممکن است همه چیز جهان حقیقی را داشته باشد، اما از حقیقت آن بی بهره بماند و این بدان معنی است که در عالم چیزها جایگاه خاص خود دارند. نه این که به صرف کنار هم قرار گرفتن با قرار دادن چیزهایی که در یک عالم وجود دارد، بتوان عين آن عالم را ساخت. ضعف و ناتوانی کشورهای توسعه نیافته در وصول به آرزوی توسعه در حقیقت سستی رابطه و پیوند میان امور و نبودن چیزها و کارها در جای خود است. عالم یک موجود طبیعی نیست، بلکه تاریخ دارد اما چون به وجود، آید نظمی شبیه نظم طبیعی پیدا می‌کند و گردش امور آن بر روالی قرار می گیرد. این نظم و روال و مسیری که کارها برطبق آن و در آن صورت می‌گیرد، فرهنگ است. حتی برسبیل مسامحه می توان گفت که فرهنگ در جامعه مثل جان در موجود زنده است. اگر چشم موجود زنده به مدد جان می‌بیند و دست و پای او به نیروی جان حرکت می‌کند در جامعه هم هرچه از کار و معاملات و علم و معاش و سیاست وجود دارد از نیروی فرهنگ مدد می‌گیرد. پس فرهنگ امری جدا از زندگی و کار و علم و قانون و سیاست نیست، بلکه با همه آنهاست. اگر می‌خواهند اسم آن را سنت هم بگذارند نام چندان نامناسبی نخواهد بود. آنچه محرز است این که هیچ کار مهمی بدون سنت و فرهنگ انجام نمی‌شود. 📎متن کامل را بالا بخوانید: @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
24.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ اینترنت یک سازمان نظامیست این خیانت است که در ایران این ابزار خاص امنیتی و حساس صرفاً دست وزارت ارتباطات است... سخنرانی روشنگرانه استاد حسن عباسی در یکسال قبل و هشدارهای ایشان ▫️دانشگاه امیرکبیر _97/01/20 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
⚠️⛔️ ! من بر این باورم که ما در ایران موفق به تقرر علمی به نام جامعه‌شناسی در ماهیت راستین‌اش نشده‌ایم. آنچه تحت این سرنام دارد تدریس می‌شود در‌واقع ربطی به جامعه‌شناسی در معنای راستین آن ندارد. در بهترین حالت، دانشی است التقاطی از آمار و پیمایش اجتماعی، اقتصاد سیاسی و نقد آن و برخی نظریه‌های فرهنگی و آنتروپولوژی، همراه با اَدویه‌ی ایدئولوژی چپ و نوستالوژی راست. علت اصلی این عدم کامیابی در فهم و تقرر جامعه‌شناسی عدم فهم دو مقوله‌ی «سوبژکتیویته» و «ذوات آیدتیک» است که جامعه‌شناسی بر آنها استوار است. بنابه یک جهان‌بینیِ عرفیِ مارکسیست-لنینیستی که در پس‌زمینه قرار دارد، این دو مفهوم در ذهن فاکت‌انگارِ اهالی این حوزه، ایده‌آلیستی و ذات‌گرایانه! تصور شده‌اند. به همین دلیل دانشجوی این رشته در ایران، نمی‌تواند هیچ ارتباطی با مبانی روش‌شناختی تفکر زیمل و وبر و نهایتاً شوتس برقرار کند که اینها مبانیِ خود جامعه‌شناسی‌اند. چراکه اساس کار آنها در تأسیس جامعه‌شناسی، بر استخراجِ صورتِ – نه مَترِ – معانیِ قصدشده‌ی جمعی، استوار است. کسانی مانند کارل مارکس ارزشی تماتیک برای علم جامعه‌شناسی دارند. و تِم‌ها ماهیت یک علم را تشکیل نمی‌دهند، بلکه ماهیت یک علم بسته به خواصِ منسجم، نظام‌‌مند و بستریافته‌ی «متُدیک» است، و این را باید نزد وبر و زیمل و دورکهایم یافت. خاصه بنیاد متُدیک کار کارل مارکس ملهم از پوزیتیویسمی است که در آن جامعه‌شناسی راستین و غیرطفیلی اساساً ممتنع است، مگر اینکه سنخی طفیلیِ علوم دقیقه‌ی طبیعی مانندِ آنِ اگوست کنت باشد که در آن از محیط اجتماعی انسانها، به اندازه، بحث می‌شود، نه از انسان و جامعه‌ی انسانی. جامعه ای که متشکل از معانیِ بنیاسوبژکتیو است نه نسبت‌های ریاضیِ ابژه‌ها. همچنین از آنجا که این خدمات تماتیک مارکس به جامعه‌شناسی، سابق بر اینکه توصیفی-تئوریک باشند انتقادی-پراتیک‌اند، قوزِ ماجرا مضاعف می‌شود. 🔷کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami