لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
🎙 استاد #احمد_رهدار
🚩 هیئت شهید بهشتی
🏴 محرم ۱۳۹۵
🔢 قسمت اول
🔺 ویژگیهای مطالعه تاریخی/ جنس مطالعه تاریخ، از جنس ریاضیات نیست.
#حضرت_رقیه سلاماللّٰهعلیها، #شهید_مطهری، #کربلا
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
🎙 استاد #احمد_رهدار
🚩 هیئت شهید بهشتی
🏴 محرم ۱۳۹۵
🔢 قسمت دوم
🔺 اثبات در هر یک از علوم، روش خاص خود را دارد/ توجه داشته باشیم که از تاریخ، انتظار ریاضیات، علوم تجربی و انتظار حدیث نداشته باشیم/ تاریخ را باید تاریخی فهمید/ در تاریخ، علاوه بر «نقل»، «تحلیل» هم هست...
#روش_اثبات_علوم، #علم_تاریخ، #واقعه_تاریخی، #نقل، #تحلیل
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
🎙 استاد #احمد_رهدار
🚩 هیئت شهید بهشتی
🏴 محرم ۱۳۹۵
🔢 قسمت سوم
🔺 ضرورت توجه به رویکرد تاریخی و مطالعه تاریخ
#رویکرد_تاریخی، #خود_شخصی، #کمال_انسان، #خود_تاریخی، #ضرورت_مطالعه_تاریخ
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
🔰 او که عشق را آفرید ...
🔶🔸 با توجه به محبت به كمال به جمال به انس و همراهى خدا،
عشق او در دل مى نشيند.
🔸 او كه عشق را آفريد و حتى مرا با خودم پيوند زد،
كه خودشناسى و خودخواهى من هم
از اوست
و او ميان من و دل من واسطه است و حائل است.
🔸 با اين عشق، شور رفتن مى آيد اما محرك ها و بت هاى ديگر در ميان هستند،
مانع ها و مشكلات در ميان هستند، اينجاست كه عشق تو را مى گيرد تا بلاء تو را تصفيه كند.
🔸 اين رابطه و پيوند بلاء با تمحيص و تزكيه است.
بدون اين عشق، بلاء فرارى مى دهد مثل آنكه بخواهى فلزى را بسايى، بدون آنكه آن را در گيره گذاشته باشى.
عشق اين گيره است و زمينه ساز بلاء است. كه؛
«البلاء للولاء»
و «من صح ايمانه و حسن عمله اشتد بلائه».
📝 استاد علی صفایی حائری(رحمه الله)
📚کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۷۱
#وارثان_عاشورا
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
🏴 شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد
🔻 شهید صدر در نامهای به یکی از شاگردانش مینویسد:
🔹 اما بعد، این نامه را در روز هفتم صفر، روز شهادت امام حسن علیهالصلاةوالسلام مینویسم؛ آن امام آزمودهای که با بدترین و عذابآورترین شرایط عمل پیشوایانه روبهرو بود. امامی که چنین برایش مقدر شده بود که پایدار و ثابتقدم و صابر باشد، درحالیکه رسالت پروردگارش و شریعت جدش را میدید که در دستان امویان ستمگر در حال فروپاشی است و بر اثر دسیسههای آنان بر ضد اسلام و حیلههایشان علیه مسلمانان، جایگاه حقیقی خود را در میان امت از دست میدهد.
🔹 گویی او را - که پدر و مادرم فدایش باد - میبینم که عرصۀ زندگی برایش تنگ آمده یا [بهتر بگویم] او عرصه را بر زندگی تنگ کرده و در جستوجوی مرگ است، اما مرگ را چنانکه همۀ اولیای الهی میخواهند، یعنی در شکل شهادتی آشکار در راه خدا، نمییابد؛ تا اینکه سرانجام، شهادت سوار بر مرکبی از زهر معاویه نزد او آمد. و چه گواراست زهری که انسانِ استوار و شکیبا را از میان دشمنانش به جوار پروردگارش منتقل کند. ولاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم.
📚 شرح صدر، ص١۶٧
🆔 @shahidsadr
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «شهید و شهادت»
🔸 پایگاه اطلاعرسانی Khamenei.ir به مناسبت هفته دفاع مقدس ۲۰ جمله برگزیده از رهبر انقلاب دربارهی «شهید و شهادت» را بازخوانی میکند:
از اینجا بخوانید: ↙️↙️
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46544
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺پادشاه دنیای مدرن
⚽️ هیچ چیز به اندازه یک مسابقه فوتبال در جام جهانی، نمیتواند آدمها را سر جایشان میخکوب کند، بزرگترین اتفاقی که هر چهار سال یک بار میافتد و نگاه جهان را به سمت خود جلب میکند ولی چه چیز پشت این همه شهرت است؟
⏰ روز جمعه ساعت ۲۰:۰۰ شبکه افق سیما
🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️◼️رفتار امام حسن(ع) با برده ای که پنهانی خوابیده بود...
استاد #رحیم_پور_ازغدی
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
⚡️ خطاهایی که در مسیر عدالتخواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم.
⚡️ گفتمان عدالتخواهی نباید به فرسایش جبهه مومنان منتهی شود.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 درباره موضوع عدالتخواهی، در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم.
🔸 خطاهایی که در مسیر عدالتخواهی وجود دارد، نباید موجب شود ما مانع از #گسترش_عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپروی کرده و هجو جریانهای عدالتخواه را پیگیری کنند.
از طرف دیگر هم، گفتمان عدالتخواهی نباید به #فرسایش_جبهه_مؤمنان منتهی شود، بلکه باید همافزایی در جامعه اسلامی را بههمراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفتهایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.
🔸 اینکه برخی مطرح میکنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه همافزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که #عدالتخواهی_مصداقی نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود. بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئلهای ایجاد نمیکند». (۱۳۹۸)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمیتواند محقق کند.
⚡️ محور تحقق عدل، انسانهاي عادل هستند. در نظام انسانهاي عادل هم، ارادههای محوري در مدار این نظام قرار میگیرند. لذا در تاريخ، #معصوم در محور قرار میگیرد و در نظام اجتماعي، #فقيه جامعالشرايط که در ذيل او عمل ميکند، محور میشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اگر ما دنبال عدالت هستيم، عدالت مورد نظر ما بايد مبتني بر مکتب خود ما باشد. البته مکتب کافي نيست، بلکه #مکتب [بهمعنای اخلاق، کلام، فقه] باید فرآوری شده و ذیل آن، #علم و فنآوری و #برنامهريزي و امثال اينها شکل بگیرد.
تحقق عدالت در نظام تکوين براساس فعل الهي است و در نظام اختيارات انساني، بر محور پرستش خداي متعال است. لذا آن اولياء الهي و خلفاي حضرت حق، که معصوم هستند و در پرستش خداي متعال هيچ تخلفي ندارند و ارادهشان محل مشيت خداست، محور تحقق عدالت در حيات انساني هستند. انسان فاعل مختار است و ميتواند جائرانه یا عادلانه عمل کند. تحقق عدالت در معصوم اینگونه؟۰ است که مشيت خدا در او جاري شود و او در مقابل مشيت خدا، از خودش هیچ شأني نداشته باشد، مجراي فعل الهي، باشد، ««وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى»»، ««إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ»»، بیعت با او بيعت با خداست، فعل او فعل خداست.
اما در مادون معصوم، عدالت اینگونه محقق میشود که [انسان] بر محور معصوم حرکت کند و تمام قواي او، ظهور فعل معصوم بشود. اين ویژگیِ جامعۀ دینمحور اماممحور است.
در طرف دیگر، دستگاه شيطان است که قوايي دارد و صفات رذيله را در عالم بسط ميدهد. شيطان بر محور استکبار حرکت ميکند و جمع و جامعهاي براي خودش درست ميکند که جامعهای استکباری است. این جامعه، جامعۀ جائرانه است.
بنابراین جايگاه ما در عدالت معلوم است. اگر ما بخواهيم خودمان عادل بشويم، بايد تمام قواي ما ذيل معصوم قرار بگیرد و اگر بخواهيم براي تحقق عدالت حرکت کنيم، بايد با تمام قوا #طرح_معصوم را در عالم محقق کنيم. طرح معصوم هم يک طرح تاريخيِ بزرگ و به بزرگي خود معصوم است و ما باید در ظرف خودمان برای تحقق آن طرح اقدام کنيم.
اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، کدام عدل را ميخواهد محقق کند؟ در قدم بعد باید تلاش کنيم که با قواي خودمان، طرح معصوم را بهاندازه ظرف وجودی خودمان محقق کنيم. یعنی محور تحقق عدل، ارادههاي انساني و #انسانهاي_عادل هستند. در نظام انسانهاي عادل هم، ارادههای محوري در مدار این نظام قرار میگیرند. لذا در تاريخ، معصوم در محور قرار میگیرد و در نظام اجتماعي، فقيه جامعالشرايط که در ذيل او عمل ميکند، محور میشود.»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
49.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مستند روایت دیدار جمعی از راویان دفاع مقدس با رهبر انقلاب
🔰 مستند «غیر رسمی» به مناسبت هفتهی دفاع مقدس به روایت متن و حاشیه دیدار صمیمانه جمعی از راویان دفاع مقدس با رهبر انقلاب میپردازد.
💻 @khamenei_ir
🔴منابع مطالعاتي دربارة افول تمدن آمريکايي
🖊احمدحسين شريفي
🔸مدتها است که بحث از افول تمدن آمريکايي و غروب آفتاب ليبرال دموکراسي در ميان انديشمندان و استراتژيستهاي مشهور، يکي از مباحث داغ و جذاب است. کتابهاي بسيار زيادي در اين مورد نوشته شده است. اين بنده هم به استناد آن منابع و البته دلايل ديگري در مباحث جنگ نرم، نکاتي در اين زمينه بيان کردهام. (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/206 و https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/208 )
به نظرم رسيد که معرفي برخي از منابع در اين زمينه، ميتواند براي توسعه و تعميق مطالعات علاقه مندان به اين موضوع، مفيد باشد:
1️⃣نظريه برخورد تمدنها: هانتينگتون و منتقدانش، ترجمه مجتبي اميري، 1374.
2️⃣بهاي نابرابري، جوزف استيگليتز، ترجمه اسماعيل رئيسي، معارف، 1395
3️⃣جهان پسا آمريکايي، فريد زکريا، ترجمه احمد عزيزي، هرمس، 1397.
4️⃣ضديت با آمريکاگرايي در سياست جهان، پيتر کاتزنشتاين و رابرت کيوهن، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1395.
5️⃣ايالات شکستخورده: سوء استفاده از قدرت حمله به دموکراسي، نوام چامسکي، ترجمه يعقوب نعمتي، جام جم، 1390.
6️⃣آيا قرن آمريکا به پايان رسيده است؟ جوزف ناي، ترجمه ايوب فرخنده، دنياي اقتصاد، 1395
7️⃣در سراشيبي به سوي گومورا: ليبراليسم مدرن و افول آمريکا، رابرت بورک، ترجمه الهه هاشمي جائري، حکمت ، 1394.
8️⃣آمريکا پيشتاز انحطاط، روژه گارودي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1377.
9️⃣هفده تضاد و پايان سرمايهداري، ديويد هاروي، ترجمه عارف اقوامي مقدم، اختران، 1394.
🔟آنچه را با پول نميتوان خريد، مايکل سندل، ترجمه حسن افشار، نشر مرکز [پيشتر در يک فايل صوتي به معرفي تفصيلي اين کتاب پرداخته بودم (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/46 ) ]
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴ديدگاه امام خميني دربارة فخررازي
🖊احمدحسين شريفي
🔸امام خميني(ره) از عالمان و انديشمنداني است که به ندرت دربارة اشخاص و شخصيتها قضاوت ميکند؛ برخوردهاي انتقادي او بيشتر ناظر به افکار و انديشهها، فرايندها و فرآوردههاي علمي است. اما از معدود جاهايي که به نقد افراد پرداخته است، در کتاب «تقريرات فلسفه» است که به مناسبتي به نقد شخصيت فخررازي ميپردازد و ميگويد:
✅«فخر رازى با آن مقام علمى، چيزى را در خارج نمى ديده است؛ چون علمش صرف مفهوم كلى بوده است و لذا نه قلمش روحانى است، نه علمش روحانى است و نه گفتارش روحانى است و از همه آثارش معلوم مى شود كه اين شخص روحانى نبوده است با اينكه خود را در سلك روحانيون قرار داده و از سران آنها محسوب مى شده است ولى از هيچ اثرش روحانيت نمايان نيست.»
#فخر_رازي
#امام_خميني
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برنی سندرز:
📍ترامپ صحبت از تقلب میکنه، نگرانیم در صورت شکست دفتر کارش را ترک نکند...!
☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺کار دفتر مخفی CIA در بغداد چه بود؟
👈🏻اعضای ارشد حزب بعث در عراق به وجود دفتری به نمایندگی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در بغداد اشاره میکنند که به صورت مخفیانه کار میکرد، اما این دفتر دقیقا چه وظیفهای داشت؟
🎥 بررسی اسناد منتشر شده از آرشیو ملی بریتانیا در مورد اسرارآمیزترین جنگ قرن بیستم در مستند #در_پس_غبار
🆔 @ofogh_tv
#پرونده
#سند2030
📜 #بخوانید
🖋 #گزارش_محتوایی
📘 گزارش محتوایی از همایش علمی “چالش های #سند2030 برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش”
🌐 iict.ac.ir/hammayeshh2030/
📦 بسته محتوایی کامل (متن، صوت و اخبار مربوط...)
🌐 iict.ac.ir/naqd2030/
🔰 دیگر گزارش های محتوایی ما را اینجا بیابید...
👉👉 iict.ac.ir/chandresanei/gozaresh
🆔 @iictchannel
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
سلسله جلسات خوانش کتاب
کتاب ده نکته از معرفت نفس/استاد طاهرزاده
جلسه نهم
امروز یکشنبه
ساعت ۱۶
گروه اسکایپ کانون
لینک گروه:
https://join.skype.com/eQly584dz47a
2مهر1399_برنامه زاویه شبکه چهار_علم بومی؛ استعمارگر یا استعمارزدا.mp3
30.55M
🎙 فایل کامل صوتی #مناظره حجتالإسلام والمسلمین دکتر #احمد_رهدار و دکتر #سیدجواد_میری
🔘 موضوع: «علم بومی؛ استعمارگر یا استعمارزدا؟»
📺 برنامۀ #زاویه؛ #شبکه_چهار
🔺 دومین قسمت از فصل پانزدهم
🗓 چهارشنبهشب، ۲مهر۱۳۹۹
🌐 لینک ویدئوی کامل مناظره:
🎞 http://telewebion.com/episode/2375378
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
📽 دومین قسمت از فصل پانزدهم «برنامۀ زاویه»؛ با موضوع «علم بومی؛ استعمارگر یا استعمارزدا؟» چهارشنبهشب، ۲مهر۱۳۹۹، با سردبیری و اجرای حبیب رحیمپور، از شبکه چهارم سیما، بهطور زنده، پخش شد..
📺 موضوع این برنامه بهصورت #مناظره بین میهمانان برنامه، دکتر #سیدجواد_میری و حجتالإسلام والمسلمین دکتر #احمد_رهدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت..
🌐 لینک ویدئوی کامل مناظره:
🎞 http://telewebion.com/episode/2375378
🎧 لینک صوت کامل مناظره:
🎙 Eitaa.com/Fotooh/2118
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh