علامه جوادی آملی.mp3
زمان:
حجم:
3.47M
🎙 علامه جوادی آملی:
نعمتهای باطنی همچون #استعداد و قدرت یادگیری را هدر ندهید. چیزهایی که نه بار علمی دارد و نه ثمره عملی، هرگز یک دانشجو یا طلبه نخواند.
#غنیمت_شمردن_فرصت
✅ @tafsire_tasnim1
🔺گلایه حضرت آیت الله جوادی آملی از تمرکز طلاب بر فقه و اصول
🔲آیت الله جوادی آملی در جمع حوزویان مشهد:
🔹 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را #فقه_و_اصول دانستند در حالی که «آیه محکمه» مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و «فریضه عادله» و هم «سنت قائمه» مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید.
🔹#نهال_فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد.
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
⚡️ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد
✔️رضا داوری اردکانی🔻
🔹ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد. در این کشور کمتر جایی را میتوان سراغ گرفت که مشکل و گرفتاری نداشته باشد یا لااقل من هر چه فکر کردهام جایی و کاری را بیمشکل نیافتهام. ما در سراسر ایران مشکل نان و آب و خاک و هوا و آشفتگی در کارها و راهها و منزلها داریم و چون به عمق و ریشه این مشکلها کمتر توجه میکنیم نمیپرسیم که چگونه میتوان و باید آنها را رفع کرد و نمیخواهیم بدانیم که رفع آنها تا چه اندازه دشوار است و احیاناً میپنداریم که رفع مشکلها در هر شرایطی بهآسانی از عهده دولت و حکومت برمیآید (قدرت دولت و حکومت را ناچیز نمیانگارم و معتقدم که اگر حکومت عزم اصلاح داشته باشد و همت صرف آن کند به نتیجه میرسد) ما مسئله نداریم ولی مشکلهایمان فراوان است.
🔹وقتی سیاست از زمین و زمان جدا میشود، چون ماهی بیرون افتاده از آب است. این سیاست نظم و تعادل را از دست میدهد و به مجموعهای از دستورالعملهای پراکنده مبدل میشود... سیاستی که همه کاره است، وقتی به خرد زمان پشت کند، همه کارها معطل میماند. در جهان توسعهنیافته چگونگی دخالت سیاست در کارها اهمیت بسیار دارد و اگر این دخالت با خرد کارساز صورت نگیرد، پریشانیها بیشتر و مردمان بیش از پیش نومید و بیاعتماد و اهمالکار و ندانم کار میشوند.
🔹برگردیم به بحث مشکلات و مسائل. مشکلات را همه کموبیش حس میکنند و آنها را به درجات با درک حسّی و قیاسی میشناسند اما کمتر میپرسند که این مشکلات چرا هستند و از کجا آمدهاند. گاهی هم اگر چنین پرسشهایی به زبان میآید، برای این است که مثلاً بگویند متصدیان امور نالایقند و هر مشکلی هست نتیجه بیتدبیری و اهمال و غفلت یا سوءنیت آنان است. شاید حرفشان در مواردی نادرست نباشد اما همه که نالایق نیستند و اگر نالایقند پس لایقها کجا هستند و چرا نمیآیند؟ آیا بهتر نیست فرض کنیم که اشخاص لایق هم هستند اما کارها چندان دشوار و پیچیده است که به صرف اعمال لیاقت آسان نمیشود.
🔹مشکل بزرگ و اصلی، مشکل چشمانداز تاریخی و روابط و مناسبات و نظم است. کارشناسان معمولاً امور را تخصصی میبینند و میپندارند که با تصمیمهای موضعی میتوان مشکلهای کلی و ساختاری را رفع کرد ولی سازمانی که بهدرستی نمیداند برای چه به وجود آمده و چه میتواند و باید بکند و چه جایگاهی دارد از عهده چه کاری میتواند برآید. ما هر چه را که در جهان تجدد پدید آمده خواسته و در حد توانایی اخذ کرده و همه را در کنار هم قرار دادهایم. گویی اینها اشیاء مستقل از یکدیگرند و مهم نیست که در کجا قرار گیرند.
🔹در این میان سخن خوب دیگری هم به میان آمده است و آن سخن تمدن نوین اسلامی است. برای ساختن این تمدن قاعدتاً باید دین و مدرنیته را با هم جمع کرد و با اندیشیدن به طرح آینده لااقل به یاد تجدد آورد که دارد با افقهای باز خداحافظی میکند ولی توجه داشته باشیم که بنای نظام الهی و قدسی جز با رسوخ در توحید و آزادی از تعلقات دنیای جدید و کسب ملکات فاضله و مکارم اخلاق، در عین آشنایی نزدیک با جهان جدید و آزادی از آن (که نمیدانیم چگونه ممکن است) متصوّر نمیشود. زندگی کردن میان دو جهان مشکل بزرگ ما و معمای تاریخ معاصر است ولی متأسفانه ما هم کمتر صبر داریم و نمیدانیم و نمیخواهیم بدانیم که راه تاریخ را باید با درد تفکر و جسارت در عمل گشود و پیمود. ما امروز به هر جا بخواهیم برویم، باید از همین جا که ایستادهایم آغاز کنیم.
🔹 در دوران قدیم و قبل از تجدد مسائل تاریخی وجود نداشت که لازم باشد حکومتها و مردم به آنها بیندیشند. در جهان جدید است که آدمی عهدهدار ساختن جهان برای خود (و این خود، بشری است که تقدیرش تسخیر جهان و تصرف مالکانه در آنست) شده است. اگر نویسندگان دوران رنسانس و مخصوصاً اوتوپینویسان و فیلسوفانی چون بیکن و دکارت و هابز و لاک و روسو و کانت و... این طرح را درنینداخته باشند، لااقل در آزمایش دشوار درک و دریافت و تحمل بار سنگین آن شریک بودهاند. تاریخ غرب جدید به یک اعتبار تاریخ طرح و حلّ مسائل است.
🔹شاید ما از آن جهت با مسائل ایران چندان آشنایی نداریم که نمیپرسیم یا به این پرسش فکر نمیکنیم که ایران چه میخواهد و به کجا میرود و آیندهاش چه خواهد بود و برای آن چه میتوان و باید کرد. اکنون ایران بیش از هر زمان به تذکر تاریخی و خودآگاهی ملی و توجه و دلداری و همنوایی دولت و حکومت و دانشمندان و صاحبنظران و اصحاب قلم نیاز دارد. جهان کنونی پر از انواع خطرها و مصیبتهاست و ایران در کانون خطرها قرار دارد. در این شرایط خطیر باید از ایران پاسداری کرد.
🔸متن کامل👇
http://sazandeginews.com/News/4230
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
محرم رسید . . .🏴
یادمان باشد اول نمازحسین، بعدعزای حسین
اول شعور حسینی، بعدشورحسینی
محرم وصفرزمان بالیدن است نه فقط نالیدن،
بساطش آموزه است نه موزه
تمرین خوب نگریستن است نه فقط خوب گریستن . . . !🖤التماس دعا
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
مقام معظم رهبری: ((انرژی هسته ای اصلش مال ما نیست،چیزی بود که ما از آنها گرفتیم والان به دست اورده ایم.دغدغه ی قلبی امروز من طب اسلامی ایرانی است.به ان بپردازید.))
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
📚معرفی کتاب جدید در باب آشنایی اصولی و بنیادی با مبانی نظری #طب اسلامی
کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عرض_تسلیت
@Allah4all
❇️ پروفسور "بونو" از دانشگاه "سوربن" از قرآن می گوید...
🔹با قرآن دوگانگی هایم از بین رفت...
🔸انا لله و انا اليه راجعون
حجت الاسلام و المسلمین پروفسور یحیی علوی (کریستین بونو) استاد فلسفه و تفسیر قرآن کریم فرانسوی، هفته گذشته به رحمت ایزدی پیوستند، شادی روح ایشان فاتحه و صلواتی قرائت فرمائید.
@Allah4all
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ویژه
#زیبایی_های_اسلام
@Allah4all
✳️ چرا میخواهی همه را مسلمان کنی؟!
🔹بگذار همه بیایند ...
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅سخن #مهدوی
سَیّدي غيبَتُکَ نَفَت رُقادي (مولای من غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و...)
🔹با معرفت به سیدالشهداء، حسین زمان(عج) را در یابیم...
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami