نشست اول.pdf
347.7K
🔰 نشست اول از سلسله نشستهای هماندیشی پیرامون مبانی و منطق علم دینی با محوریت نقد و بررسی دوره چهارجلدی «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» و با حضور اساتید معظم، حجة الاسلام و المسلمین اسدپور و حجة الاسلام و المسلمین وکیلی برگزار شد.
🔷 متن کامل نشست اول جهت استفاده علاقهمندان تقدیم میشود.
🔶 برخی از محورهایی که در این جلسه مورد گفتگو قرار گرفت بدین شرح می باشد:
▪️ عبور از دوران اثبات ضرورت و امکان تولید علم دینی در سالهای اخیر
▫️ لزوم طرح گفتگوهای انتقادی نسبت به نظریات مدافع علم دینی و پیگیری چالشهای درون گفتمانی
▪️ مقصود از اعتباری بودن مفهوم «دین» در ترکیب «علم دینی»
▫️ تبعیت روند جعل اصطلاح در باب مفهوم «دین» از فرایند «فاعل بالقصد»
▪️ وجه ضرورت جعل اصطلاح برای «دین» در مقوله «علم دینی»
▫️معنای «دین نفس الامری» و وجه حقیقی و اعتباری آن
▪️ بررسی امکان استفاده از ظرفیت لایه های «دین مستنبط» و «دین نهادی» در تولید علم دینی با توجه به هویت جمعی و تاریخی علوم
▫️ ضرورت خالص سازی «علم دینی» با محوریت استنباط از متون دینی یا «دین واصل»
▪️ بررسی رابطه اسلامی سازی و بومی سازی علوم از حیث تقدم و تأخر
▫️ بررسی اجمالی دو دیدگاه نسبت به ظرفیتهای حکمت و فلسفه اسلامی در تولید علم دینی
▪️ جایگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه در فرایند تولید علم دینی
#مصاحبه
🔺 به دنبال اظهارات اخیر دکتر سروش در موضوع رحمانیت و خشونت در اسلام و تعارضات فراوان آن با آموزههای مسلم دین صورت گرفت:
🔹 بررسی و نقد دیدگاههای دکتر سروش در موضوع "دین قدرت است"
🔸 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین #علی_نصیری استاد خارج حوزه علمیه
🔰 عبدالکریم #سروش و بیراههاندیشی درباره #وحی_قرآنی؛
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/soroush-11
🆔 @iictchannel
#نمایشگاه_مجازی
‼️🔸 پرفروشهای سازمان انتشارات در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
📖 «منظومه فکری آیتالله العظمی خامنهای(مدظله العالی)»
🔺 «منظومه فکری حضرت آیتالله العظمی خامنهای»، در چهار بخش نظامهای بینشی، نظامهای منشی و رفتاری، نظامهای اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام تدوین شده است. نظام بینشی شامل منطق فهم اسلام، خداشناسی توحیدی، ولایتشناسی، اسلام شناسی، جهانشناسی اسلامی و انسانشناسی اسلامی است. نظام های منشی و رفتاری شامل نظام معنویت اسلامی، اخلاق اسلامی، نظام تربیتی اسلام و نظام عبادی اسلام است. نظامهای اجتماعی اسلام شامل نظام فرهنگ اسلامی، نظام علمی اسلام، نظام مدیریت اسلامی، نظام سیاست اسلامی، نظام اقتصاد اسلامی، نظام حقوق اسلامی، نظام امنیتی ـ دفاعی اسلام است و اهداف اجتماعی اسلام شامل استقلال اسلامی، عدالت اسلامی و پیشرفت اسلامی است.
⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید:
📦 ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان
🌐 b2n.ir/po13
🆔 @iictchannel
#نمایشگاه_مجازی
‼️📣 تنها یک روز مانده تا پایان #نمایشگاه_مجازی_کتاب
🔸 با غرفه #سازمان_انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همراه باشید...
📖 کتاب «قدرت نرم در روابط بین الملل»
✍🏼 به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمد_ملک_زاده
🔺 امروزه اهمیت و کاربرد قدرت نرم به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی و #سیاست_خارجی کشورها در دستیابی به اهداف مورد نظر خود در روابط بینالملل ضرورتی انکارناپذیر است. این امر به ویژه در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و منافع ملی جمهوری اسلامی نیز دارای اهمیت بسزایی میباشد زیرا آشنایی با مولفهها و مبانی قدرت نرم و مطالعه و بررسی این پدیده امکان بهره برداری بهینهتر از آن و در نتیجه دستیابی بهتر، گستردهتر و کمهزینهتر به اهداف نظام اسلامی و منافع ملی را تسهیل میبخشد.
⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید:
📦 ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان
🌐 b2n.ir/po14
🆔 @iictchannel
📚 فروش آثار استاد میرباقری در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
♦️ #بیستدرصد_تخفیف
♦️ #ارسال_رایگان_پُستی
📢 زمان: تا چهارشنبه شب
🌐 tehranbookfair.ir
🆔 @tamaddonnovin
☎️ 09104646212
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
💢💢 نشست علمی 💢💢 🔸 عنوان نشست: رابطه نظریه و عمل از حکمای باستان تا رئالیسم انتقادی 🔸 ارائه دهندگا
🛑🎧فایل صوتی جلسه امروز در این لینک در دسترس می باشد.
https://bbb01.dte.ir/playback/presentation/2.0/playback.html?meetingId=3891ee997ccd5bf56f4c5ccc4c42394b99e7a329-1611635259539
@philosophyofsocialscience
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس سعودی:
📍ایرانی ها با مطرح کردن مذاکره به دنبال فریب ما هستند/اگر حسن نیت دارند چرا جزایر را اشغال کردهاند؟!
#عربی
🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش الجزیره از دست برتر ایران در رقابت با عربستان با وجود حمایتهای آمریکا:
🔸آمریکا به خاطر پول و نفت عربستان، جنایات سعودیها را نادیده میگیرد
🔹ایران در مقابل عربستان دست برتر را در منطقه دارد چراکه از نفوذ و قدرت منطقهای بیشتر و همپیمانان نظامی گستردهای برخوردار است
#افول_آمریکا
#روایت_آمریکا
اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽
🆔: @America_in_decline
تعبیر #فوکویاما از آمریکای امروز
فوکویاما در مقالهای با عنوان «تا ریشه پوسیده» در «#فارینافرز» نوشت:
🔻در دوره #ترامپ روند زوال #آمریکا با سرعتی حیرتانگیز و در مقیاسی که پیشبینیاش دشوار بود ادامه یافت.
🔻بسترهای موجودی که زمینهساز این بحران بودهاند بی هیچ تغییری پابرجا هستند؛ سیستم هنوز به سختی تن به اصلاح خود میدهد.
🔻۷۷ درصد از جمهوریخواهان معتقدند که در انتخابات سال ۲۰۲۰ تقلب عمدهای صورت گرفته است.
🔻اینکه کشور به شبکههای اجتماعی اجازه داد تا این میزان قدرتمند شوند، یک اشتباه بزرگ بود.
🔻آمریکایی که ترامپ تحویل داد یک آمریکای دوپاره است که دچار اختلاف نظر داخلی بر سر ایدهآل های دموکراتیک خود خواهد بود.
#افول_آمریکا
#روایت_آمریکا
اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽
🆔: @America_in_decline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گزارشی از اعتراضات در رژیم صهیونیستی...!
☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ميلياردر آمریکایی:
📍در آستانه یک جنگ داخلی وحشتناک هستیم...!
☑️ @Kavoshplus
🔰 مارک اروپایی حتی در پذیرش فلسفه اثر گذار شده است!!
✅ #حكمت_اسلامى با #فلسفه_يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بيخبرند. براى نمونه، ذكر مورد ذيل كافى است:
✳️ در پاورقي هاى جلد دوم «اصول فلسفه و روش رئاليسم» تذكر دادهايم، سخن معروف دكارت «من فكر مى كنم پس وجود دارم» كه به عنوان فكرى نو و انديشهاى پر ارج در فلسفه اروپا تلقّى شده است، حرف پوچ و بىمغزى است كه بو على آن را در نمط سوم «اشارات» با صراحت كامل و در نهايت وضوح طرح كرده و سپس با برهانى محكم باطل كرده است.
♻️ اگر فلسفه ابن سينا براى اروپائيان درست ترجمه شده بود، سخن دكارت با برچسب «ابتكارى نو» و «فكرى تازه» مبناى فلسفه جديد قرار نمى گرفت. اما چه بايد كرد كه فعلا هر چيزى كه #مارك_اروپائى دارد رونق دارد اگر چه سخن پوسيدهاى باشد كه سالهاست ما از آن گذشتهايم.
#فلسفه #حکمت #بوعلی
@bineshemotahar_qom
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰 تو این دیوارها را بشکن...
#خط_انتقال_معارف
☑️ |اینستاگرام| |تلگرام| |کست باکس|
|آپارات|
▶️ @einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵🔵مصاحبه اختصاصی سایت Khamenei.ir با استاد #رحیم_پور_ازغدی در دی ماه 1399
🔷بخش دوم
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ #بدون_توقف ...!✋
🎥 چگونه محبوب همسرمان شویم؟
🔻سادهترین روش برای محبوب شدن نزد همسر و راههای مقابله با کم رویی در ابراز علاقه به روایت غلامعلی افروز استاد دانشگاه
🔷 از شنبه تا چهارشنبه از #شبکه_سه
✔️ عضویت👇
🆔 @tavaghof_tv3
⚡️چند نکته درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع تعلیم و تربیت کودکان
👌در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آقای روحانی بر تدوین اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک -ظرف مدت یک ماه- تأکید شده است؛ درباره این خبر چند نکته را عرض می کنم:
👌نکته اول آنکه: علی القاعده بهترین ظرف برای تربیت و آموزش کودک خانواده است و هر طرحی که نقش خانواده را به صورت کمرنگ لحاظ کند؛ به نتیجه نخواهد رسید. تقریباً همه عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت مانند انعقاد نطفه صحیح، مدیریت تغذیه بر مبنای طیبات، دلسوزی و حوصله، تعالیم بنیادین مانندل اِذن، سلام و طلب عافیت برای دیگران و.... در اختیار خانواده است و هر ایده ای که نهاد خانواده را از محوریت تعلیم و تربیت خارج کند، از پیش شکست خورده است.
👌نکته دوم اینکه: برای ارتقاء نقش خانواده در تعلیم و تربیت کودکان -بیش از هر عامل دیگری- نیازمند یک نظریه برای تبیین ساختار و جزئیات مسئله هستیم. بدون اتکاء به یک نظریه فقهی عمیق، تشکیل یک سازمان برای تعلیم و تربیت، تفاهم این سازمان با خانواده ها را کاهش می دهد و کاهش تفاهم هم به معنای شکست قابل پیش بینی این سازمان خواهد بود.
👌نکته سوم آنکه: اساساً محوریت دادن به سازمان و مدیریت متمرکز در طراحی تحول های انسان محور، مسیری عقیم است و مدیریت غیر متمرکز و محله ای مبنای بهتری برای برنامه ریزی های انسان محور محسوب می شود. سازماندهی متمرکز در انتقال مفاهیم پایه و انتقال پیام و خبر به زیر مجموعه علیل و کم حوصله است و در نهایت هم به جبر قانونی پناه خواهد برد.
👌 و نکته آخر اینکه: آغاز تفاهم با خانواده ها را طراحی و طرح مجموعه ای از پرسش های فنی در حوزه های مرتبط با تربیت و تعلیم می دانیم و در دو نظریه فقهی "بهبود مستمر فضای حاکم بر نهاد خانواده" و "آموزش و پرورش آینده" ده دسته پرسش مرتبط با این حوزه را برای پشتیبانی فکری از مردم و مسئولین آماده کرده ایم. بعون الله تعالی
حجت الاسلام علی کشوری - درباره ایده تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودکان - چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم
⚡️لینک خبر:
http://nro-di.blog.ir/1399/11/08
#نظام_سازی_فقهی
#تعلیم_و_تربیت_کودکان
@olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نمایشگاه_مجازی
🔔🔰 با غرفه #سازمان_انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همراه باشید در #نمایشگاه_مجازی_کتاب
♨️ #پیشنهاد_ویژه
❌ #تحلیل_انتقادی_سند_2030
🎥 معرفی کتاب "مداخله در بافت مجتمعهای زیستی"
✍🏼 به قلم دکتر #محمود_مهام
⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید:
📦 ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان
🌐 b2n.ir/po15
🆔 @iictchannel
#نمایشگاه_مجازی
🔔🔰 با غرفه #سازمان_انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همراه باشید در #نمایشگاه_مجازی_کتاب
💢۲۰ درصد تخفیف
📦 ارسال رایگان آثار
📅 وعده ما یکم لغایت ششم بهمن ماه ۱۳۹۹
🌐 b2n.ir/poiictt
#موقع_اندیشه_ورزی_است
🆔 @iictchannel
#نمایشگاه_مجازی
🔔🔹نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مدت دو روز دیگر و تا ساعت ۲۴ جمعه (10 بهمن ماه) تمدید شد.
💢۲۰ درصد تخفیف
📦 ارسال رایگان آثار
🔰 با غرفه #سازمان_انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همراه باشید در #نمایشگاه_مجازی_کتاب
🌐 b2n.ir/poiictt
#موقع_اندیشه_ورزی_است
🆔 @iictchannel
◾️پسر من برنمیگردد
یک روز جعفر و نبوغ رنگ پریده پیش او آمدند: «مامان، الان توی رادیو درباره کشته شدن بابا میگفت. درست است؟» وانمود کرد تعجب کرده و برایشان گفت که این بازی دولتها است و بچهها نباید به این چیزها گوش بدهند. این راز ماند تا وقتی نبوغ عروس شد و بی بی دیگر بینشان نبود. دست کم تا روز آخر ته دلش امید داشت.
گاهی بیبی برای بچهها قصه میگفت و بیش از همه قصه مادر حضرت موسی را دوست داشت؛ آنجایش که خدا به او گفت: «نترس و نگران نباش، ما او را به تو برمیگردانیم.» فاطمه بارها شنیده بود با حسرت میگوید: «این آیه برای من نیست. پسر من بر نمیگردد.»
📚کتاب نا، صفحه 216