eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯🗿🗂🤷‍♂🤷‍♀ 📳چرا تبدیل شده‌اند به میدان نفرت‌پراکنی؟ — برای موفقیت و دیده‌شدن، باید عصبانی باشید و بی‌ادب 📍تابه‌حال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنت‌های اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یک‌بار هم این تجربه را نداشته‌ايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی می‌افتد، به‌محض لب‌گشودن، با هجوم فحش‌ها مواجه می‌شویم. شبکه‌های اجتماعی روزی قرار بود میز گفت‌وگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک‌، آبروریزی و خشونت شده‌اند سکه رایج این شبکه‌ها. پست‌های پرالتهاب توجه هزاران نفر را می‌دزدند و حرف‌های عاقلانه و موجه در میان غوغا گم می‌شوند. راه نجات چیست؟ 🔖 ۳۱۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کاش در مبارزه با کرونا از مورچه یاد می گرفتیم! وقتی احساس خطر کرد به دیگر مورچه ها اینگونه گفت: ...قالَتْ نَمْلَةٌ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ (نمل/۱۸) ...مورچه‌اى گفت: «اى مورچگان! به لانه‌هاى خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند درحالى‌که نمى‌فهمند»! بیایید به فکر هم باشیم. به همدیگر توصیه خیر کنیم و یک مسئله بهداشتی و اجتماعی را به یک بحران ملی تبدیل نکنیم. (...تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ) بیشتر در خانه ها باشیم و به پرورش خود و خانواده خود فکر کنیم.(...إِلَلَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَات) تا جز کسانی نباشیم که ضرر می کنند( ...إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ) سید علیرضا واعظ موسوی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔍 | مروری بر اهمیت و دستاوردهای دعا در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🌿 دعا یعنی امید داشتن به خدا 🔻 ماه رجب و شعبان ماه دعا و ذکر الهی و آماده شدن برای ورود به ماه مبارک رمضان است، اما اینکه آداب دعا چیست و چه شرایطی دارد نیاز به تبیین و تحلیل دارد. باتوجه به اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات مختلف درباره ابعاد مختلف دعا سخن گفته‌اند، بخش فقه و معارف پایگاه اطلا‌ع‌رسانی KHAMENEI.IR در نظر دارد در سلسله مطالبی ابعاد مختلف دعا را براساس بیانات رهبرانقلاب مرور کند. 👈 در این مطلب گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی اهمیت و دستاوردهای دعا آمده است. ▫️دعا همیشه همراه با امید به اجابت است ▫️دعا رقیب ابزارهای مادّی نیست ▫️دعا می‌تواند به زبان خودتان باشد 🔗 مطالعه متن کامل و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45178
💢 پرونده ویژه «کرونا؛ دین و سلامت» منتشر شد 📗 پرونده ویژه «کرونا؛ دین و سلامت» شامل هفت بخشِ: «گفتگوهای فقهی، یادداشت و گفتارهای تحلیلی، گزارش‌های علمی، موضوع‌شناسی و پیشگیری، احکام شرعی، چندرسانه‌ای و اطلاع‌‌رسانی»؛ با بیش از ۷۰ مطلب از مراجع معظم، شخصیت‌ها، اساتید و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه: آیات عظام: «خامنه‌ای، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سبحانی، علوی گرگانی و اشرفی شاهرودی، سیدان، رضا‌زاده، مرتضوی‌ شاهرودی. حجج‌الاسلام والمسلمین: ابوالقاسم علیدوست، علی‌اکبر رشاد، میرتقی حسینی‌‌گرگانی، محمدجواد فاضل‌لنکرانی، محمد عندلیب همدانی، سیدمصطفی محقق‌‌داماد، عباس کعبی، رسول جعفریان، سید احمد علم‌‌الهدی؛ محمد باقری، علی رحمانی، سید مجتبی نورمفیدی، محمدعلی قاسمی، محسن الویری، هادی سروش، محمدرضا زائری، سید محمدصادق علم‌الهدی، محمدجواد نظافت، مهدی مردانی، محمدحسین فلاح‌زاده، دکتر هادی انصاری و … ». 🔹 در ادامه بخشی از عناوین این پرونده، به تفکیک بخش‌های هفت‌گانه، معرفی و پیش‌رویتان قرار می‌گیرد و در انتها لینک این پرونده در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است👈 https://b2n.ir/245336 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 کتاب «فقه، سیاست، حکومت» منتشر شد ✔️ کتاب «فقه، سیاست، حکومت» به قلم علی دارابی و مسعود مطلبی و با مقدمه محسن اسماعیلی، توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی منتشر شد. 🔹 درباره «فقه سیاسی» آثار و تالیفات متعددی در این سال‌ها نوشته شده است اما «کتاب فقه، سیاست و حکومت» چند ویژگی و امتیاز دارد👈 https://b2n.ir/792623 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سال ۹۹، سال توجه به «دیگری» در حال گذراندن تجربه‌ای شگفت هستیم. همه ما ایرانیان احساس غریبی داریم. «نوروز» که بزرگترین جشن ‌ مهرورزی و شادی ماست، امسال به سبب شیوع کرونا، صورت دیگری پیدا کرده است. «نوروز» هنگامهٔ باهم بودن است و کرونا ما را از «یکدیگر» جدا ساخته. این وضع شاید بهانه مناسبی باشد که اندکی در باره «دیگری» درنگ کنیم. در بحران کرونا باید از «دیگران» دور باشیم و از خود در مقابل آنها مواظبت کنیم. خطر ابتلا به بیماری، باعث شده که با دقت و وسواس به «دیگری» بنگریم. اما «دیگری» همیشه این‌گونه نیست و حتی در همین شرایط بحرانی برای رهایی از بحران، چشم به «دیگرانی» دوخته ایم که درمان کنند و دارویی برای بیماری بیابند. پس هر چه هست در دایره «دیگران»یم. «دیگری» هم بهشت من است و هم جهنم من، هم دردم هست و هم درمانم. «دیگری» از شگفت‌آورترین موضوعاتی است که هر کس به گونه‌ای آن را درک و تجربه می کند. «دیگری» در هزار چهره ظاهر می‌شود و بر من تأثیرات متفاوتی می گذارد.  من همواره در دایره‌ای سیر می‌کنم که «دیگری» با من است و همه احوال، احساسات، افکار و رفتارهایم نسبتی با او دارد. حال می‌توانیم به وجوه دیگری از نسبت‌داری با «دیگری» بنیدیشیم. نسبت من با «دیگری» تابع چه اموری است؟ در چه شرایطی و با چه زمینه هایی «دیگری» باعث آرامش و شادی و مهربانی من می شود و چرا و چگونه «دیگری» باعث ناآرامی و خشم و پرخاش و ستیزه‌گری من؟ این گونه پرسشها را به صورتهای مختلف می‌توان پیش برد و مایه‌ای برای تفکر قرار داد. اما در اینجا بگذارید این رشته را به شرایط امروز ایران پیوند دهیم. کرونا نگاه ما به جسمِ «دیگریِ» مبتلا را حسّاس کرده، اما لازم است که این تجربه را به تجربه بنیادی‌تری تبدیل کنیم و به «دیگری» با تمام وجوه و مراتبش بنگریم. بگدارید پرسشها را کمی ملموستر کنیم. چرا آمار طلاق و مشاجرات خیابانی اینقدر زیاد است؟ چرا سیل مهاجرت از ایران به روندی عادی تبدیل شده است؟ چرا فضای وسایل ارتباط جمعی، به خصوص رسانه‌های اجتماعی مقابله‌جویانه و «دیگرستیزانه» است؟ چرا به محض هر رویداد جدیدی صف‌کشی و جدال آغاز می‌شود؟ چرا پرخاش و تمسخر و دشنام رواج دارد؟ چرا فضای ذهن و فکر ما این‌قدر درگیر چالش‌هاست؟ چرا در هر رویدادی اغلب در جستجوی «دیگری»های مقصر،‌توطئه‌گر و جنایتکارند؟…. آیا این شرایط عادی است؟ آیا از این وضع گریزی نیست؟ تجارب تاریخ معاصر جهان نشان داده که قدرتِ ملتها نسبت مستقیمی با هم‌گرایی،‌ وفاق و تاب‌آوری در مقابل تفاوت و اختلاف دارد. اگر جز این باشد، روندها به سوی افزایش تقابل و خشونت پیش خواهد رفت. شرایط امروز جهان، به خصوص خاورمیانه مقتضی حساسیت نسبت به نحوه رفتار با «دیگری» است. قرار گرفتن در چرخه خشونت بزرگترین بلای بیشتر کشورهای جهان است. در کشورهای مبتلا به رفتارهای ستیزه‌آمیز باید به فکر راههای خروج از چرخه خشونت و مقابله‌جویی بود. چطور می‌توان رفتارهای ستیزه‌آمیز و خشونت‌بار را به رفتارهایی تبدیل کرد که باعث مفاهمه، نوعدوستی و مشارکت شود؟ باید این‌گونه پرسشها را بارها و بارها و در موقعیت‌های متفاوت تکرار کرد. در شرایط ناشی از بحران کرونا از «یکدیگر» دوریم و در نزدیک شدن به «دیگری» احتیاط می‌کنیم. می‌توانیم این وضع را بهانه‌ای قرار دهیم و به نحوه نسبتی که با «دیگران» داریم ژرفتر بیندیشیم. در این صورت شاید وقتی که این شرایط به پایان رسید‌ و دوباره به هم نزدیک شدیم، با دقّت بیشتری به «دیگری» بنگریم. نه تنها به جسم «دیگری»‌ بلکه به «دیگری» با تمامی وجوه و آثارش. از اکنون به این بیندیشیم که چطور می‌توانیم در کنار «یکدیگر» زندگی کنیم، ‌در حالی که از خشم و نفرت خالی باشیم. چطور می‌توانیم آرامتر به یکدیگر بنگریم؟ چطور می‌توانیم تفاوت و اختلافهای «یکدیگر» را برتابیم. چطور می‌توانیم رقابت کنیم اما در دام خشونت نیفتیم؟ چطور می‌توانیم بنویسم و سخن گوییم،‌ اما نوشته و سخن‌مان خالی از نفرت باشد و موجب برافروختن و برانگیختن «دیگران» نشود؟ چطور می‌شود به جامعه ای آرام‌تر، امیدوارتر با همبستگی بیشتر رسید؟ نوروز بزرگترین جشن ملی ما ایرانیان است و ما همراه با تحول در طبیعت،‌ تحول در خویشتن را درخواست می‌کنیم. می‌توانیم سال نو را با درخواست تحوّل در نحوهٔ نسبت‌مان با «دیگران» آغاز کنیم. می‌توانیم برای تقویت مهرورزی و شفقت، با یکدیگر اتفاق کنیم. ما می‌توانیم «یکدیگر» را بیشتر دریابیم. علی اصغر مصلح منبع یادداشت: http://amosleh.com/fa/99-2/ @philosophyofsocialscience @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
••▪️•• آن دَرگَهی که پایه‌اش از عرش برتر است دولت سَرایِ حضرتِ‌موسی‌َبن‌ِجعفر است عیسی نفس کشیده به لطف شفای او موسی دچار حضرت‌موسی‌بن‌جعفر است یکی از القاب امام کاظم‌ع باب الحوائج می‌باشد و ایشان در زمان حیات و بعد از شهادتشان گره‌گشای بزرگ شیعیان و محبین بوده اند، حال میخواهیم در این شب و روزها متوسل به‌درگاهش شده و از او مدد بخواهیم تا سایه شوم این بلا از تمام‌مردم ایران و جهان برطرف‌گشته و ما را مشمول توجهات خاصه خودشان بنمایند... اَللّهُمَ صَلِّ عَلىٰ موسیَٖ بنِ جَعفَرﷺ اَلمعذَّبِ فی قَعرِ السُجون و ظُلَمِ المَطامیرِ ذِی السّاقِ المَرضُوضِ بِحَلَقِ القُیودِ والجِنازَة المُنادىٰ عَلیها بِذُّلِ الاِستِخفاف... 🖤 🔜 @talabe_graph
•﷽• [ ] انشاءالله سالی مملو از خوشی و سرور و موفقيت پيش رو داشته باشيد و از سالی كه تا چند ساعت ديگر ما را ترك می‌كند، اندوخته های ارزشمندی را توشه راه كرده باشيم و در امتحانات الهی سربلند بوده، مصيبت به دينمان وارد نشود، گرچه سختی‌هايی را بر ما تحميل كند . سال نو را پیشاپیش تبريك می‌گويیم چون از امشب و فردا روز اول سال نو، مصادف با شهادت حضرت‌موسی‌بن جعفر (علیه السلام) است و انشاءالله به سوگ پدر بزرگوار حضرت امام رضا(علیه السلام) و حضرت معصومه(سلام الله علیها) باشیم. 🐟مثل مــــاهی زنده 🌿مثل سبزه زیبــــا 🍂مثل سمنو شیرینـــ 🌸مثل سمبل خوشبـــو 🍎مثل سیب خوشرنگــــ 💰و مثل سکه طلا با ارزش باشید... 🌹عیدتان پیشاپیش مبـارڪ✨ 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
📑 ها این تمثال های شوق انگیز و نمادهای بت واره در تمام وجوه حیات مدرن رخنه میکنند فرهنگ سلبریتی کماکان واکنش های تناقض آمیزی برمی انگیزد. در یک سو سلبریتی امروزی که درگیر نظام های قدیمی شهرت ساز و گرفتار سیستم ستاره پرور قرن بیستم است، مثل پیشینیان خود، جنس اصل و بدل را در هم میکند، توجهات را به نمونه ای منحصر به فرد و متفاوت و مستعد جلب مینماید و یک لحظه گذرا را ثبت و ضبط می کند تا تصویری آنی از واقعیت اجتماعی مشترکی باشد که به قدر خود سلبریتی متزلزل و بی دوام است. سلبریتی ها این تمثال های شوق انگیز و نمادهای بت واره و حامل های خاطره جمعی در تمام وجوه حیات مدرن رخنه میکنند. در سویی دیگر، سلبریتی الهام بخش استهزاء و حتی اهانت است. خصومت برمی انگیزد یا حداقل دودلی می پرورد. مکتب فرانکفورت انتقاد چپ گرایانه ی تند و تیزی بر صنایع فرهنگی استثمارگری داشت که پس از جنگ جهانی دوم در غرب ریشه می دواندند. دنیل بورستین مورخی که در وادی سیاست محافظه کار بود،در دهه1960میلادی آن انتقاد را به کار بست تا بگوید، سلبریتی، در توصیف بدبینانه ی او دست پرورده ای است که رسانه های جمعی او را ساخته اند و زنده نگهش میدارند رسانه هایی که به قدر خود سلبریتی بی روح و شیّادند. به علاوه در زمانه ای که بازیگرانِ برنامه های واقع نما، تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی، شخصیت های یوتیوبی، وبلاگ نویسان، ویدئولاگرها و اینیستاگرام بازها رواج دارند، گویا هرکسی(به تعبیر پیامبرانه ی بورستین) می تواند "به خاطره ی شناخته شدگی اش شناخته شود" به واقع خواه خود را مردم بی اعتنا بدانیم یا تماشاچیان مشتاق، وقتی کماکان بحث میکنیم که کدام بدان ارزشمندتر است چه دوست داشته باشیم یا نه آن افراد جذاب و قابل کپی برداریِ شناخته شده (حتی اگر فقط به خاطر شناخته شدگی شان شناخته شوند) همچنان چیزی به دست ما می دهند تا درباره اش حرف بزنیم. ولی، در بدو امر، چرا محتاج چیزی یا کسی هستیم که درباره اش حرف بزنیم؟ این همه حرف زدن ما را به کجا می رساند؟ جاذبه سلبریتی برایمان چه نکاتی را درباره ی نگاه ما به خودمان روشن میکند؟ شاید سلبریتی کمکمان کند به این پرسش ها بپردازیم. ریس ویترسپون که برای فیلم زندگی نامه ی جانی کَش با نام "سر به راه باش"(2005) برنده جایزه ی اُسکار بهترین بازیگر زن شد؛ وقتی برای پذیرفتن جایزه پشت بلندگو رفت گفت تمام سعی اش" ساختن کاری است که معنایی برای کسی داشته باشد". شاید سلبریتی ها از آن رو برای ما این قدر مهم اند که (همه ی کسانی که سلبریتی ها برای آن ها مهم اند) مثل ویترسپون میخواهند باشند. هالی گروت دانشیار دانشگاه آلاباما آمریکا ترجمه: محمد معماریان متن کامل یادداشت به زبان اصلی در سایت :🌐https://www.google.com/amp/s/aeon.co/amp/essays/the-history-of-celebrity-is-a-history-of-the-concept-of-self 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰جمله منتخب سال ۹۸ رهبر انقلاب از نظر کاربران انتخاب شد 🌟حوادث اخیر به ما خبر میدهد، پدیده‌ای یکتا در آینده تاریخ در راه است. 🔻کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با شرکت در نظرسنجی انتخاب مهمترین جمله سال ۹۸، به ترتیب سه جمله‌ی زیر را به عنوان مهمترین و به‌یادماندنی‌ترین جملات رهبر انقلاب در سالی که گذشت، برگزیدند. 1️⃣ حوادث اخیر به ما خبر میدهد، پدیده‌ای یکتا در آینده تاریخ در راه است 2️⃣ تنها راه ملّت ایران قوی شدن است 3️⃣ اگر توان مدیریتی ندارید مسئولیت نپذیرید http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=45194
رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند.
دنیای مدرن درگیر ویروس کرونایی می باشد که هنوز علم مدرن در درمان آن حیران مانده است و راه پیشگیری آن را استفاده از الکل میداند الکلی که یک ایرانی آن را هزار و صد سال پیش کشف کرده است. دنیا مدیون ایرانی...
🔰 صلوات مخصوص امام کاظم (علیه‌السلام) 🔺️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی سال۹۹: نوروز امسال ما مصادف است با روز شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر (سلام ‌الله ‌علیه)؛ لذا مناسب است بخشی از صلوات مخصوص آن بزرگوار را در آغاز سخن عرض کنیم. 💻 @Khamenei_ir
🔰 سخن‌نگاشت | رهبر انقلاب در پیام نوروزی سال۹۹: به حضرت بقیه‌الله عرض میکنیم کشور خودش را به ساحل نجات برساند 📥 دسترسی به مجموعه سخن‌نگاشت👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45203
📊 نمودار پیام نوروزی رهبر انقلاب به‌مناسبت آغاز سال۹۹ 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند. 🔺️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR پیام نوروزی رهبر انقلاب را در این نمودار درختی مرور می‌کند. 📥 نسخه PDF👇 http://farsi.khamenei.ir/roadmap-content?id=45196
با سلام و احترام؛ ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن بهار طبیعت و آغاز سال نو، به اطلاع می‌رساند با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم دسترسی پژوهشگران، استادان و دانشجویان گرامی به منابع علمی، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران همه کتابهای الکترونیکی خود را از ابتدای فروردین 1399 به صورت رایگان در اختیار همه علاقه مندان قرار می‌دهد. برای دریافت کتاب‌ها می‌توانید به اپلیکیشن کتابخوان فیدیبو یا کتابخوان مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران مراجعه فرمائید. با تجدید احترام آدرس صفحه کتابخوان الکترونیکی مؤسسه برای دریافت نسخه اندروید و نسخه ویندوز کتابخوان https://press.ut.ac.ir/help?menu=14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نماهنگ | امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیّه 💠رهبرانقلاب: در اتاق خصوصى حضرت موسى‌بن‌جعفر که جز اصحابِ خاصِ آن حضرت کسى به آن اتاق دسترسى ندارد، نشانه‌هاى یک آدم جنگىِ مکتبى، مشاهده مى‌شود. شمشیرى هست که نشان مى‌دهد هدف، جهاد است. لباس خشنى هست که نشان مى‌دهد وسیله، زندگى خشونت‌بارِ رزمى و انقلابى است؛ و قرآنى هست که نشان مى‌دهد هدف، این است، مى‌خواهیم به زندگى قرآن برسیم با این وسائل و این سختی‌ها را هم تحمل کنیم. ۱۳۶۴/۱/۲۳
🔰 لوح | چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان 👈🏻 رهبر انقلاب: این نوح امام زمان است... دریا طوفان، سختی و مشکلات دارد، اما وقتی کشتیبان بنده‌ برگزیده‌ خداست، معصوم است، بیمی وجود ندارد... به ناخدای این کشتی حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) عرض میکنیم کشورِ خودش را به ساحل نجات برساند، مردم مؤمن ایران را حمایت و کمک کند. ۱۳۹۱/۰۶/۲۸ و ۱۳۹۹/۰۱/۰۱ 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، لوح «نوح کشتیبان» را منتشر میکند. 📥 سایر کیفیتها: http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45212
➕/🔻مشکل بزرگ جامعه ایمانی ما؛ فاصل میان ساحت وجودی و ذهنی انسان 🔻استاد سبحانی ابتدای بحث خود را به تفاوت بین کلام جدید، قدیم و کلام کاربردی اختصاص داده است. به زعم ایشان کلام کاربردی یعنی باورهایی که در کلام نظری از طریق استدلال اثبات شده است تا در ساحت مقولات فردی و گزاره های اجتماعی، نمود و ظهور واقعی بدهد. وی معتقد است که در حوزه کلام نظری که ساحت تدقیقات ذهنی و عقلی است، فرد با مقوله شناسایی، اثبات و دفاع از عقاید سروکار دارد. وی همچنین معتقد است در پس تصدیقات ذهنی در وجود انسان، فرآیندهایی اعم از معرفت شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی رخ می دهد که مقوله ایمان مبتنی بر آن شکل می گیرد. 🔻درپایان ایشان سه حوزه مهم علم کلام کاربردی را به تفصیل توضیح می دهد: اول: تعریف عملیاتی باورها به لحاظ مفهومی و مصداقی، دوم: شناسایی دقیق فرآیندهای تبدیل تصدیقات به حوزه ایمان درونی و سوم وجود موانع، آسیب ها و خلل ها در فرآیند ایمان پذیری و آسیب شناسی باورهای ایمانی. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/moshkel_jamie/ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
جهش تولید و تواکل بازدارنده! امسال را «جهش تولید» نامیدند؛ اما باید کانت‌وار پرسید: «جهش تولید چگونه ممکن است!؟» و «مطالب ثلاث» (ماهیت، هلیت و کمیت) آن را نیز ژرف کاوید. بی‌گمان، آن پادرهوا نیست و بر بینش، باور و فرهنگ تولید مبتنی‌ست! میرفندرسکی، حکیم عصر صفوی، در رساله‌ی فارسی نام‌ور خود، «صناعیة»، از پیشه‌ها و حَِرف که هر یک بنحوی «تولیدگر»ند (قوة فاعلة ...)، سخن می‌راند و پس از بیان «حد صناعت» و تبیین «منفعت صنایع»، فصلی را «در حَث بر تحصیل صنایع و ذم اهل بطالت» می‌گشاید و در آن همه را بـ«کارگری» و «پیشه‌ورزی» فرامی‌خواند و برمی‌انگیزاند! آشنایان می‌دانند که فارابی و دیگران در آغاز دانش سیاست و مدنیت، «تفاضل الموجودات» را بنیاد پیدایی «تمدن» و ماندگاری آن می‌دانند؛ زیرا «تقسیم کار» بر آن مبتنی‌ست و میرفندرسکی پس از برشماری سه «نظام» با مانند کردن جهان بانسان، همه‌ی مردمان را در آن چونان اعضای انسان می‌شمارد (بحساب می‌آورد!) که درپیوندند و بیک‌دیگر نیازمند و هیچ عضوی «بیکار» نیست که اگر یکی کارش را نکند، کارهای دیگر اعضا «پوچ/باطل» یا «کاسته/ناقص» می‌شود و «آسیب/خلل» بجان آدمی می‌رسد و می‌کوشد که آن را «چاره/علاج» کند و اگر چاره نپذیرد، آن عضو بی‌ارزش/قدر و هم‌چون «نیستان» (در عداد معدومات) باشد! میرفندرسکی هر یک از مردم در جهان را نیز چونان عضوی ویژه می‌داند که کاری دارد و اگر نکند، مانند عضوی «گندیده/فاسد»ست که بجهان آسیب می‌زند و «خرد جهان» می‌کوشد او را بهبود بخشد (اصلاح کند) و اگر نشد، یا آن را نابود می‌کند یا آن را بی‌ارزش و بدردنخور می‌شمارد که میرفندرسکی برایش موهای زاید تن را نمونه می‌آورد و «تن‌آسایان» و بیکاران را چونان آن می‌‌خواند که حتا جا دارد آنان را چونان ستردن موی زاید تن از میان بُرد! میرفندرسکی سپس با اشاره‌ای بفلسفه‌ی ثواب‌وعقاب و جایگاه عدل و تقویم، چنین برآیند/نتیجه می‌گیرد: «پس واجب است بر کافه ناس که هر کس به قدر استعداد در صناعتی کوشد که نظام کل و نوع و شخص در آن است و هر که نه چنین کند، مستحق سخط و عقوبت ایزد تعالی باشد ...» و آشکارا، آنان را که «کارویژه»ی خود را در جهان نجویند و بدان نپردازند و «بطالت» را پیشه‌ی خود سازند، سزاوار خشم خدایند. او در پایان برخی اسطوره‌ها و نمادهای گیرای «کارداری/پیش‌وری» (عطارد!) و بیزارکننده‌ی «بیکاری/بیهودگی» در برخی فرهنگ‌ها را بازمی‌گوید و می‌نگارد: «و همین قدر بیان کافی است در حث بر صنایع و مذمت بطالت» که شاید برای آن روز، عصر صفوی، بسنده باشد؛ ولی نمی‌دانم برای امروز آیا بس است یا نه!؟ باید پرسید: «برانگیختن مردم امروز بکار چگونه ممکن است!؟» زیرا «جهش تولید» از وجوهی، در گروی «انگیزش همه‌ی مردم (بویژه جوانان!) بکار»ست؛ ولی پاسخ بدین پرسش سخت و دشوارست؛ اما جا دارد بـ«تراژدی اشتراک» و «دام اجتماعی» در اجتماعیات که برای «جهش تولید» زهر کشنده است، اشاره و در این میان، شایان است که پدیدار بنیادین روان-جامعه‌شناختی «تواکل» در تراث روایی ما موجز پردازش شود! بلای «تواکل» که بویژه در اخبار «امر بمعروف‌ونهی از منکر» (إذا أمتی تواکلت الأمر بالمعروف ...) و «جهاد» (إذا تواکلتم وتخاذلتم ...) که هر دو «واجب کفایی»اند، آمده، «واگذاری کار خود بدیگری» یا «کار بهم انداخت» است و گونه‌ای «فرافکنی» و «مسئولیت/تکلیف‌گریزی» وخودمانی و عامیانه، بمعنای «پاس‌کاری وظایف/تکالیف بیک‌دیگر»ست؛ یعنی هر یک از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند بلکه تکلیفی برای خود باور ندارد و «خودحق‌پندار»ست و بدیگری می‌گوید: «تو بکن؛ وظیفه‌ی توست!» که آشکارا، بدین طرز و نمط، نه تنها جهشی رخ نمی‌دهد که آرام آرام، «نظام کشور» نیز دچار «اختلال» می‌شود. برای «جهش تولید» باید درباره‌ی زدودن یا دست‌کم، کاستن شر «تواکل» در جامعه اندیشید! در پایان، نگفته پیداست: آنان که «مسئول» نامیده و بدان شناخته می‌شوند، اگر دچار تواکل شوند، دیگران را با خود بدین پرتگاه می‌کشانند و البته، مردم «تواکل‌زده»، توان و حتا خواست آن را ندارند که چنین مسئولی را بازخواست کنند و آن جامعه که دچار چنین «دور باطل»ی‌ست، در بیغوله‌ها گم می‌شود و ره بجایی نمی‌برد! @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰افول همه ابرقدرتها؛ نتیجه نهایی 🔻یکی از موضوعاتی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات تدریس نهج‌البلاغه به آن پرداخته‌اند موضوع نبوتها است. بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن عید مبعث، گزیده‌ای از مباحث جلد نبوتها در نهج‌البلاغه از سلسله کتابهای شرح نهج‌البلاغه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مرور می‌کند. 🔸در انتخاب گزیده‌ها سعی شده است اولاً مخاطب از رهگذر مطالعه‌ی آن به مهم‌ترین اصول اندیشه‌ای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره موضوع «نبوت و بعثت» دست پیدا کند و ثانیاً بخشی از درسهای نبوت ذکر شود که برای جامعه و حکومت اسلامی بیان کرده‌اند. 🔹زمینه ظهور نبوتها در تاریخ 🔹پنج وظیفه پیامبران نسبت به انسانها 🔹هدف بعثت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🔗مطالعه متن کامل: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45221 💻 @khamenei_maaref
990103_ سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب.mp3
11.9M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب. روز مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ۱۳۹۹/۱/۳ 💻 @Khamenei_ir
شب مبعث .mp3
12.21M
🎧 استاد میرباقری | دربارۀ مبعث، شبکۀ قرآن، ۹۹/‌۱/۲ ☑️ @mirbaqeri_ir