eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امروز در نظام جمهوری اسلامی همه ایمان در مقابل همه کفر قرار گرفته است ♦️ شباهت وضعیت امروز با قضایای مباهله در صدر اسلام از زبان رهبر معظم انقلاب @beinesh
🔷 موسی نجفی در نشست «الزامات سیاست‌های هویتی در جمهوری اسلامی ایران»: ◀️ خیلی از ملت‌ها جعلی‌اند و حاصل برنامه‌ریزی کشورهای غربی بعد از جنگ‌های جهانی هستند. یکی از افتخارات و مواهب بزرگ ما این است که یک ملت واقعی هستیم. در مقطعی از جنگ جهانی اول ما حتی دولت نداشتیم اما ملت داشتیم و ایران باقی مانده است. ◀️ برای هویت فرهنگی ایران امروز، سه منشأ وجود دارد. فرهنگ اساطیری و پهلوانی باقیمانده از دوره باستان، سنت‌های فلسفی عمدتاً وارد شده از طرف یونان و نیز ورود اسلام به ایران با معارف و آدابی که به همراه خود داشته است. در بستر تاریخ ایران، التقاط صورت نگرفته بلکه یک نوع تألیف و تعامل متقابل میان سه منشأ اخیر رخ داده است. ◀️ ما در تاریخ خود چهار بحران هویتی را داشته‌ایم: بحران هلنی، عربی، مغولی و غربی. دو بحران عربی و غربی، بیشتر فرهنگی و البته عمیق‌تر هستند. اولی به دلایل مختلف تاریخی به ذات هویت ایرانی راه یافته اما دومی نتوانسته و در پیرامون متوقف شده و یکی از مناقشه‌ها همین جا است. اگر بحران غربی بتواند به ذات هویت ایرانی راه پیدا کند و موقعیتی در حد تشیع یا زبان فارسی پیدا کند، آنگاه باید از یک ایران جدید سخن گفت. این اتفاق نیفتاده و هنوز در پیرامون است. تقاضای من این است که به این ترتیب سنت و هویت که در طول تاریخ شکل گرفته و ایران را ایران کرده دست زده نشود وگرنه ایرانی باقی نخواهد ماند. ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبل👆👆👆 ◀️ ایرانی‌ها دریافتند که حامل اسلام غیر از خود اسلام است. به همین دلیل آرام آرام ایرانی‌ها از خلافت فاصله می‌گیرند و از قطب خلافت به قطب ولایت منتقل می‌شوند که قطب رسمی اسلامی نیست و اقلیت است. ایرانی ها به واسطه سابقه تمدنی خود فهمیدند که اسلام اهل بیت (ع) از نوع دیگر است. ◀️ این فهم و درک 9 قرن طول کشید تا به صفویه رسید. با صفویه است که هویت فرهنگی ایرانی ارتقا و اعتلای سیاسی یافت و در سطح ملیت جدید ظاهر شد. مذهب شیعه در ایران توانسته هم ملت بسازد و هم نظام مدنی. نخستین نظام مدنی که ساخت، صفویه بود؛ دومی مشروطه و سومین نظام مدنی هم انقلاب اسلامی است. ما از وقتی به شکل ملت درآمدیم، به‌خاطر مختصات شیعی که داشته‌ایم، در طول تاریخ مشارکت‌مان در امت مثل بقیه نبوده است. شبیه همان مشارکتی که علی بن ابیطالب (ع) با خلفا داشت؛ جزو خلافت نیست و نیروی مخالف محسوب می‌شود اما جزئی از امت است. ◀️ سمبل هویتی شیعی ما با قدمت 5 قرن، حرم حضرت رضا (ع) است که مقدس‌ترین نقطه ایران است. هویت دیگر ما با قدمت 9 قرن، زبان فارسی است که حافظیه و آرامگاه فردوسی نمادهای آن هستند. این‌ها محترم‌اند اما مقدس نیستند. سوم هم ایران باستان و سابقه تمدنی ماست که سمبل آن تخت جمشید است. بین آستان قدس رضوی، حافظیه و تخت جمشید، اختلافی نیست و هر کدام قسمتی از واقعیت روح ایرانی هستند. https://t.me/iranianstrategy http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
چه می‌توان گفت؟! 🆔️ @yaminpour
🔰 لوح | در سایه تحریف 🔻به موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست. هدف ضربه به روحیه مردم و آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد. زیرا عرصه جنگ اراده‌ها است. ۹۹/۵/۱۰ 💻 @khamenei_ir
جلسه۱۷فلسفه علوم اجتماعی.mp3
18.99M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع فلسفه علوم اجتماعی موسسه فقه و علوم اسلامی   🆔 @khosropanah_ir
🔸فراخوان معترضان آمریکایی برای راهپیمایی بزرگ نیویورک 🔹معترضان آمریکایی با اشاره به عملکرد دولت این کشور از مردم خواستند در «راهپیمایی به یاد کشته‌ها و مبارزه برای زندگی» در ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) در شهر نیویورک به آن‌ها بپیوندند. 🆔: @America_in_decline
🔰 مراسم بزرگداشت مجازی دانشمند فقید حجت الاسلام والمسلمین «ره» 🎤با سخنرانی: ▫️آیت الله ▫️حجت الاسلام ▫️حجت الاسلام ⏱ یکشنبه 26 مردادماه ساعت 19 🔻حضور مجازی از طریق صفحات خبرگزاری حوزه در اینستاگرام و آپارات aparat.com/hawzahnews/live instagram.com/hawzahnews.ir 🆔 @iictchannel
💠 رونمایی از کتاب «جامعۀ ما» نوشته سید منذر حکیم ⬅️از سوی انتشارات سروش 🔸 در کتاب جامعۀ ما مطالب شهید صدر، نه به‌شیوۀ خطابی و جدل، بلکه از باب یک منطق مستدل و محکم مطرح می‌شود. شهید صدر قصد پرداخت به آن را داشت، اما فرصت تألیف کتاب را پیدا نکرد؛ درنهایت شاگرد وی سید منذر حکیم مطالب مرتبط با این موضوع را از میان آثار و سخنرانی‌های شهید صدر گردآوری و منتشر کرده است. 🔹 در این مراسم که در دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، آیت‌الله سید منذر حکیم، دکتر مسعود فکری مترجم کتاب، دکتر سید مهدی اعتمادی فرد رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینعلی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق، حجت‌الاسلام‌والمسلیمن دکتر حمید پارسانیا و دیگر اساتید به ارائه نظر و بررسی کتاب خواهند پرداخت. زمان: دوشنبه ٢٧مرداد١٣٩٩، از ساعت ١۴ تا ١۶ مکان: دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔗 متن کامل خبر را اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
تصاویر برندگان جشن حافظ که دیشب برگزار شد نشان می‌دهد که جز مریلا زارعی، سایرین بدون ماسک در جشن حاضر شده‌اند! گزارشی کامل از متن و حاشیه این جشن بدون تماشاگر را اینجا بخوانید👇 https://sornakhabar.com/newsview/162513
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
تصاویر برندگان جشن حافظ که دیشب برگزار شد نشان می‌دهد که جز مریلا زارعی، سایرین بدون ماسک در جشن حاض
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 پ‌ن: همین روشنفکرمآب، که ادعای الگو بودن و فرهنگ و هنرشون گوش زمین و زمان رو کر می کنه خودشون به ابتدایی ترین پروتکل بهداشتی که نماد حفظ جان دیگران است ملزم نیستند! حالا فردا پس فردا بخاطر محرم دهها پست و استوری میذارن و نقد می کنن که چرا پروتکل های بهداشتی رعایت نمیشه و.... ✅ انصافا که ردای روشنفکری بهتون میاد که روشنفکری غیر این نیست!
تیغ تیز بورس در دست زنگیان مست❗️ بورس در دست دولت فعلی، سرنوشت بهتری از نهادهای دیگر اقتصادی ندارد. این ایام چیز عجیبی نیست! بی تدبیری شاخ و دم ندارد! @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
♦️عقبگرد بورس به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد 🔹روند کاهشی شاخص بورس همچنان ادامه دارد و درحالی که پیش از این شاهد ورود شاخص کل به کانال دو میلیون واحد بودیم، در روزهای اخیر وارد کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و در نهایت امروز با بیش از ۶۷ هزار واحد ریزش، وارد کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد شد. پ.ن؛ اووون چنان گشایشی ایجاد کنم ک....😒 خواهشاً شما کاری نکنید بهتره! و رو وقتی جدی نگیرید، معلومه که نمی تونید رو مدیریت کنید. چون و فقط منتظرید پول بلوکه شده از کشورهای خارجی بیاد.! @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
توئیت مهدی رباطی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران: 👈 *پیش بینی شاخص کل بورس در نیمه دوم سال ۹۹ به عدد ۳ میلیون واحد خواهد رسید.* https://ble.ir/boorsetehrann
mahalae_hoseini.pdf
2.42M
🏴🏴🏴🏴🏴 به پیوست متن محتوایی ایده‌های پیشنهادی به مساجد و هیئات متناسب با شرایط کرونایی و آیین نامه‌های ابلاغی با عنوان "محله حسینی" تقدیم شده است. از همه عزیزان، مدیران و مسئولان، امامان، حوزویان و... که شبکه‌هایی در اختیار دارند اعم از هیئات، مبلغان، بانوان، رسانه و...، خواهشمندیم در توزیع این اثر ما را یاری کنند. کاری از سازمان تبلیغات التماس دعا https://eitaa.com/tamaddone
جلسه۱۸فلسفه علوم اجتماعی .mp3
15.24M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع فلسفه علوم اجتماعی موسسه فقه و علوم اسلامی   🆔 @khosropanah_ir
49.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️سخنان استاد علیه جنایات تاریخی و فراموش نشدنی اروپایی ها و ابراز همدردی با رنج بی پایان سیاهان آمریکا و ارسال پیغام صریح برای شروع انقلاب در داخل خاک آمریکا @Ostad_Rahimpour_Azghadi
📜 نکاتی دربارۀ عدالت و عدالت‌خواهی ⬇️⬇️
💥 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است «پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است، یعنی جزو اصلی‌ترین معروف‌هایی است که ما به اقامۀ آن، به امر به آن، و دعوت به آن مکلف هستیم، و به نظر من، یک‌مقدار هم دیرهنگام داریم به آن می‌پردازیم و باید زودتر این بحث را جدی می‌گرفتیم، و الآن هم خیلی مبارک است. و رهبر معظم انقلاب، بعد از تأکیدهای طولانی‌ای که از قدیم داشته‌اند، دوباره هم در بیانیۀ گام دوم و هم در نامه به مجلس یازدهم، باز هم مؤکداً‌ این نکته را بیان فرمودند.» (۹۹/۵/۲۱) ▶️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ بزرگ‌ترین حجابِ عدالت «مدرنیزم» است. ⚡️ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. «مانع اصلی تحققِ در کشور _گرچه عوامل متعددی دخیل‌اند_ چالشی است که ما با «تمدن مدرن» داریم. یعنی نظامِ سیاست، فرهنگ و اقتصاد لیبرال در طرفِ چالش با انقلاب اسلامی است و این مسئله‌ای است که ما به آن مبتلا هستیم. یعنی دوگانۀ ادبیات و فرهنگِ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب؛ مانع اصلی دستیابی به عدالت است و ما تا اصلاحات اساسی نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید. ما وقتی می‌خواهیم قیام برای عدالت کنیم حتماً باید در مقیاسِ تاریخی و مقیاسِ جهانی باشد. بعد، ذیل آن، برای تحقق عدالت در مقیاسِ ملی اقدام کنیم. به تعبیر دیگر، موانع تحقق عدالت یک‌سلسله موانع تاریخی و اجتماعی هستند، آن هم در مقیاس جامعه‌ی جهانی، که اگر به آن توجه نکنیم و صرفاً بخواهیم عدالت را در حوزۀ کشور خودمان و در _مثلاً_ مقیاس اقتصاد اقامه کنیم با موانع جدی روبه‌رو می‌شویم. لذا به نظر من، مهم‌ترین مانع تحقق عدالت، تمدن جدیدِ غرب هست. به تعبیر دیگر، بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، است که به هیچ وجه نمی‌گذارد عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود. تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. یعنی آن ظلمی که در دورۀ نظام برده‌داری وجود داشته، اکنون تبدیل شده است به یک در دورۀ دموکراسی تبدیل شده است. این بزرگ‌ترین مانعی است که ما اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید با آن مقابله کنیم. به تعبیر دیگر، عدالت‌خواهی باید حتماً ضمن اقامۀ تاریخی و اجتماعیِ عدالت باشد. درگیریِ بین انبیاء و فراعنه بر سر عدالت بوده و بعد هم کشیده شده به دوران ما؛ یعنی درگیری انقلاب اسلامی و غرب مدرن، درگیریِ اساسی است. ما در این مقیاس باید دنبال عدالت باشیم. بر همین اساس، به نظر من اصل انقلاب اسلامی و مراحل پنج‌گانه‌ای که حضرت آقا برای آن بیان فرمودند مراحلِ اقدام برای دستیابی به عدالت است. وقتی ما در فضای فرهنگ مدرن زندگی می‌کنیم و نرم‌افزارهای ادارۀ ما مبتنی بر بُنیان‌های تمدن مدرن هست، آدم‌های خوب هم در این ساختار گرفتار می‌شوند. من قبول دارم که شرایط، انسان را مجبور نمی‌کند و انسان مؤمن و انقلابی در زندگی شخصی، در سبک زندگی خصوصی و در اقدامات اجتماعی باید برعلیه این شرایط قیام کند، ولی باید توجه داشته باشیم که این موج، برخلاف تحقق عدالت در انقلاب اسلامی است و کسانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت قیام کنند باید برعلیه این موج حرکت کنند و بر این موج غلبه پیدا کنند. طبیعی است که بسیاری از آدم‌هایی که آدم‌های خوبی هم بودند، آرام‌آرام در مسیر مبارزه با این موج تغییر وضعیت دادند، استحاله شدند و گاهی خودشان هم در مسیر رقیب قرار گرفتند. بنابراین، دست‌پاک بودن، آلوده نشدن به اشرافیت و امثال اینها برای مدیرانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت و قسط در جمهوری اسلامی عمل کنند یک ضرورت است و فقدان آن موجب بخشی از بی‌عدالتی‌ها شده است. ما وقتی دنبال تعریف عدالت یا تحقق عدالت هستیم صرفاً‌ نباید دنبال مثلاً توزیع درآمد یا توزیع دارایی و ثروت باشیم، بلکه باید در یک مقیاس کلان، عدالت را دنبال کنیم. الان گاهی وقتی بحث از عدالت‌خواهی می‌شود فقط ضریب جینی یا نحوۀ توزیع دارایی و ثروت را دنبال می‌کنند؛ اینها کافی نیست؛ نه اینکه لازم نیست. گمانم این است که یکی از شاخص‌های تحقق عدالت این است که باید مبتنی بر باشد. ما عدالت مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال می‌کنیم. مکتب را اگر بخواهم یک مقدار تفصیل بدهم، هم باید از مبانی عدالت بحث کنیم و هم نظریۀ اجتماعیِ مبتنی بر آن مبانی و هم نظریۀ عدالت را و عدالت را مستند به این سه، ما باید تعریف کنیم. ما برای تحقق عدالت در یک قدم نیاز به مکتب داریم و بعد در قدم بعد نیاز به علم داریم. یعنی این مکتب باید فرآوری شود و تبدیل به دانش شود و بعد نیاز به برنامه‌ریزی داریم، یعنی باید به مدل‌های علم برنامه‌ریزی تبدیل شود. و الّا اگر علم برنامه‌ریزی همان علم برنامه‌ریزی غربی باشد و علومی هم که مبتنی بر آن ما بخواهیم تحقق عدالت را دنبال کنیم همان هستند، مکتب ما تحقق نخواهد یافت. پس عدالت‌خواهی باید مبتنی بر مکتب باشد. اگر شما دنبال مکتب اسلام هستید ولی می‌خواهید از علم مدرن استفاده کنیدبه چالش برمی‌خورید. ما الان مشکل‌مان همین است که انقلاب ما دنبال تحققِ مکتب اسلام است ولی سازوکارهایی که برای تحقق عدالت به کار می‌گیریم سازوکارهای مدرن است و همین بحران ایجاد کرده است. و حتماً توجه هم باید داشته باشیم که وقتی ما دنبال تحقق عدالت هستیم نمی‌شود عدالت سیاسی را از عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی جدا کرد؛ یعنی عدالت در قدرت، اطلاع و ثروت به هم پیوسته هستند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🛑 برنامه مصیر "۲۶ مرداد ۱۳۹۹" ویژه گرامیداشت استاد فقید مرحوم سید عباس موسویان با حضور دکتر محمود حکمت نیا و عطاالله بیگدلی http://www.telewebion.com/episode/2343458 «محفل زمانه شناسی»