فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 تنها قومی که پس از اسلام همه ی علوم عصر به خصوص فلسفه را گرفت ایران بود...
❓چرا فارابی آنقدر روی #سیاست تاکید داشت ❗️
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستندنگاری
#تیزر
✳️ پیش پرده فیلم مستند "#مستشرق"
🔹مستند «مستشرق» به کارگردانی مسعود طاهری به زندگی و افکار «هانری کُربَن» فیلسوف، ایرانشناس و استاد سابق مطالعات اسلامی دانشگاه پاریس میپردازد.
🌐لینک دانلود مستقیم فیلم "مستشرق"
https://www.cinemamarket.ir/p/e7d6
این فیلمِ مستند روایتی در مورد زندگی و افکار «هانری کربن» فیلسوف و اسلام شناس شهیر فرانسوی که با مرحوم علامه طباطبایی بحث و گفتگو نیز داشته است را به تصویر کشیده است.
مستشرق به نوعی شکل گیری اندیشه و نظریه کربن یعنی تلفیق تعلیمات و حکمت ایران باستان و فلسفه سهروردی (اشراقي) را که "معنویت" یا "عرفان ایرانی" نام دارد، را به تصویر کشیده است.
🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
«کووید ۱۹ و گم شدن هویت آدمی»
✍ #دکترسیدمحمدتقی_چاووشی
«خشونت قابلهٔ تاریخ است. »
این عبارت یکی از معروفترین تعابیر مارکس است. بی تردید دوستان محترم و عزیزم آن را بارها خوانده یا شنیده اید.
خشونت و تاریخ از ویژگی های حیات آدمی است و بس. حیات ما انسان ها چنان پیوندی با تاریخ دارد که به نحو اُنتولوژیک به هیچ وجه قابل انفکاک از آن نیست. در نتیجه تاریخ در اینجا جدای از زندگی ما نیست. سمت و سوی تاریخ پرهیز از زندگی خصوصی فردی و شخصی ماست یعنی تاریخ صرفاً به حیث عام زندگی مشیر است. بنابراین خشونت قابله حیات است.
انسان بدون خشونت راکد و بلا تغییر است ادوار حیات ندارد و صرفاً زنده است. مانند گیاهان و حیوانات و ملائکه و خدایان. اما انسان وجود دارد و فقط زنده نیست و این وجود داشتن مرهون خشونت است.
در بدو امر این مدعا طبع سلیم را می آزارد اما جا دارد با تأمل بیشتری در آن بنگریم. گاهی خشونت درون یک کشور و بر یک فرهنگ اعمال می شود که انحاء دیکتاتوری ها را نمایان می کند و گاه خشونت فی مابین دول مختلف و در ساحت بین الملل رخ می دهد. اما دست کم قسمت سومی هم قابل ذکر است که در نسبت انسان و طبیعت ظهور می یابد. وقایع طبیعی و یا به لسان شرع، سنن الهی، مانند زلزله و آتشفشان که البته در نسبت با انسان خشونت دارند و یا چهره ای از آن را آشکار می کنند.
ویروس ها نیز اگر بپذیریم مصنوع آزمایشگاهها نیستند از جمله بلایا یا وقایع طبیعی هستند. حال ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به چه معنا قابله تاریخ (و حیات) است؟
در پاسخ به سادگی می توان گفت شیوه تازه ای از حیات به وجود میآید که بی سابقه است. با کووید۱۹ دورهای از حیات آغاز می شود که در اوج قدرت آدمی، عجز او را آشکار میکند. در هیچ دورهٔ تاریخ تا امروز انسان بر عجز خود آگاه نبوده است. زندگی پس از این با عجز و قرین با عظمتِ نیرو یا نیروهای غیر انسانی خواهد بود.
قرار نیست در این جا نمونه های مشابه این ویروس بیان و تمایز آنها روشن شود. هر کدام از ما به نحوی از آن ها مطلع هستیم و تمایزات شان را میشناسیم. کووید ۱۹ از حد یک بعدی طبیعی خارج شد و دو قسم دیگرِ خشونت را هم در بر گرفت.
در دوره ای که قدرت بلامنازع آمریکا از چشمان گشودهٔ ترامپ بیرون میزد و تمام جهان را تحقیر می کرد، ویروسی خیابانهای وال استریت را که به بیان برخی مرکز تجارتی جهان است و نماد قدرت؛ خلوت کرد و تمام مراکز را به تعطیلی کشاند. این چین یا روسیه نیست که قدرت را به چالش می کشد که اینها خود مولود قدرت اند؛ ویروسی چنین کرد. ویروس کووید ۱۹ سیلی سرد طبیعت یا نیروی غیر انسانی بر چهره قدرت انسانی بود. چنین خشونتی قابلهی حیاتی کاملاً متفاوت است.
ممکن است روزی واکسنی برای ویروس پیدا شود، این مهم نیست. زیرا، هم اکنون مقدمات دوره ای پایدار در مناسبات و روابط انسانی پدید آمده است.
عجز به معنی تنبه انسان و یا معنای اخلاقی/ دینی آن مد نظر نیست. قدرت مداران ممکن است بر اساس ظهور عجز در بطن قدرت خویش دست به کار نمایان کردن قدرت شوند و تمام حیات را به آتش کشند اما بحث اینجاست که اهل فلسفه ناگزیر از معنایی تازه برای قدرتند. اینک اراده به قدرت معنای دیگر یافته است و از این رو، انسان نیز بار دیگر باید عهد خود را با واقعیت خود تغییر دهد.
نیچه میگفت: «پس از این جنگ بر سر قلمرو و مرز کشورها نیست، جنگ هویت است.» باور ناقص حقیر این است که «پس از اینِ... »نیچه هم اینک است. قابله حیات نه دورهای دیگر بلکه انسانی دیگر پدید آورد. وظیفه هر کسی که نسبتی با فلسفه دارد تفکر درباب انسان جدید با ماهیتی متفاوت است است یا شاید انسانی که هویت خود را گم کرده است. طفلِ ناقص الخلقه ای که درماندگی در ذاتِ آن نشسته است.
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
♦️ گزیده مطالب دیگر رسانهها به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (۱)
❇️ علم و جهاد در زندگی شهید صدر (آیتالله محسن اراکی)
🆔 https://b2n.ir/240895
✴️ اخلاص آیتالله صدر از جمله معروف او درباره امام خمینی (ره) قابل تشخیص است (سیدحسن نصرالله)
🆔 http://fna.ir/ewjv4w
❇️ از بنیانگذاری مکتب تا واقعیت زیستجهان اسلام در عصر پساسلیمانی (علی قجری)
🆔 mehrnews.com/xRCCT
✴️ شهید صدر، فقیهی که بشریت نیازمند اندیشه و نوآوری اوست (حجت الاسلام عباس نصیری فرد)
🆔 www.irna.ir/news/83740385/
❇️ شهید صدر تلاش کرد که دروس ولایت فقیه امام ادامه و بازتاب یابد (آیتالله سیدعبدالهادی حسینی شاهرودی)
🆔 http://www.iichs.ir/s/10781
✴️ شهید صدر و فقه نظامساز (بهنام طالبی طادی)
🆔 http://fdn.ir/39253
❇️ زینب گونه در دفاع از برادر
🆔 https://www.javann.ir/004BaU
#مغزمتفکراسلامی
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
#شرح_صدر
▪️ ١٩ فروردین، چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
✅ بلا در جهان مؤمن
... وقتى با بلا روبهرو مىشويم، بررسى جنبه شخصى بلا، يک كار ضرورى و فورى است...
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
#شرح_صدر
#شهیدصدر
#کرونا
#بلا
#جهان
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دلنوشت
حاج قاسم گلم! خیلی دلتنگتم قربان چشمانت، اشکهایت، دل آرامت و قلب باصفایت که ریسمان وصل سالکان و جهان ملکوت شدی.
🍃 ۱۰۰یوم و انتم معنا
@khosropanah_ir
📚معرفی کتاب
#ماجرای_فکر_آوینی
کتابی مفید و خوش خوان، به قلم:
👤دکتر وحید یامین پور
برای شناخت اجمالی با منظومه ی فکری شهید سید مرتضی آوینی
🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
♦️ بسته آوینی شناسی
موسسه طلوع حق
🔸 نقد و بررسی آثار شهید آوینی
👤 استاد عباس محسنی
🔸 مفاهیم بنادین اندیشه آوینی
👤 استاد وحید یامین پور
🔸 سینمای اشراقی از نگاه آوینی
👤 استاد عباس محسنی
🔸 بررسی آرای شهید آوینی
👤 استاد وحید یامین پور
🔻با وارد کردن کد تخفیف toluehagh99 ، تا پایان فروردین مجموعا هر بسته موضوعی شامل ٧٠ درصد تخفیف خواهد شد
✅مشاهده جزییات و خرید👇
http://toluehagh.ir/?p=85934
📋 برای مقاله «چکیده» بنویسیم🖋
🔷 «چکیده نویسی» فرایند پردازش چکیده (abstract) است و دربردارنده مراحل تهیه خلاصهای زبده و کوتاه از یک متن (کتاب، مقاله، جزوه، گزارش، فیلم و نرمافزار) است که شامل نکات اساسی آن باشد. نگارش چکیده روشن میسازد چرا و چگونه یک پژوهش انجام شده یا مقالهای نوشته شده و به چه نتایجی رسیده است. اما ضرورتاً هر مقاله نیازمند «چکیده» نیست.
🔻ساختار هر مقاله طبق موضوع، هدف و روش پژوهش آن، متفاوت از مقالات دیگر است. در شیوهبندی نگارش مقالات، مقالات مروری و علمی-پژوهشی برای پذیرش و انتشار، نیازمند «چکیده» هستند؛ اما برخی دیگر مانند مقالات دانشنامهای نیازی به «چکیده» ندارند. بنابراین اگر میخواهید مقاله مروری یا علمی-پژوهشی بنویسید، نگارش چکیده مقاله جزئی از آن است.
🔶 در ساختار یک مقاله، چکیده پس از عنوان مقاله و پیش از مقدمه میآید. هر چکیده بسته به سیاستهای نشریه، بین 150-100 کلمه به زبان پارسی و در صورت امکان، به زبان انگلیسی و عربی است؛ به گونهای که نمایانگر شرح مختصر و جامعی از محتویات نوشتار، شامل بیان مسئله، هدف، روش بررسی (methods) و نکتههای مهم نتیجه باشد.
▫️چکیده حکم ویترین یک مقاله را دارد و میتواند مخاطب را مجاب سازد مقاله را تا پایان بخواند یا همانجا به سراغ مقاله دیگری برود. چکیدهنویسی از پژوهشهای موازی و در اصطلاح «صفرپژوهی» جلوگیری میکند.
#مهارت
#چکیده
#مقاله
🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💠روشنگری در دیدگاه کانت
🔸در زمانهای که بحث از روشنگری و چیستی آن در محافل فلسفی متداول بود، کانت هم یکی از فیلسوفانی بود که در مقالهای کوتاه این پرسش را مطرح کرد. او شعار روشنگری را چنین معرفی کرده:«دلیر باش در به کار گرفتن فهم خویش» و در تعریف روشنگری نوشته: «روشنگری خروج آدمی از نابالغی به تقصیر خویشتن خود و نابالغی ناتوانی در به کار گرفتن فهم خویش است بدون هدایت دیگری. به تقصیر خود است این نابالغی، وقتی که علت آن نه کمبود فهم بلکه کمبود اراده و شجاعت در به کار گرفتن آن بدون راهنمایی دیگری باشد».
🔹وی اظهار کرده است:«من در روشنگری، بیش از هر جای دیگر بر خروج آدمی از نابالغی به تقصیر خود خویشتن در قلمرو مسائل مذهبی پای فشردهام؛ زیرا که حکمفرمایان در دیگر عرصهها همچون هنرها و علوم، میلی ندارند که نقش قیم رعایایشان را بازی کنند».
📝ماهنامه زمانه، شماره 17، مهر 1390
#آموزش_مفاهیم
#روشنگری
#کانت
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام
إنّ العالِمَ إذا لم يَعمَلْ بعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عنِ القُلوبِ كَما يَزِلُّ المَطَرُ عنِ الصَّفا .;
امام صادق عليه السلام
عالم هرگاه به علم خود عمل نكند، پند او از دل ها فرو غلتَد، آن گونه كه باران از روى تخته سنگ فرو مى غلتد.
منية المريد : 146 و 181.
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
♦️ گزیده مطالب دیگر رسانهها به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (۲)
❇️ شهید صدر متفکر بزرگ شیعه در حوزه نظام سازی است (حبیب میرزایی)
🆔 mshrgh.ir/1059623
✴️ شهیدصدر و نوآوری در روش اثبات عقاید (حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده)
🆔 mehrnews.com/xRBPH
❇️ تعبیر جالب شهید صدر در شب پیروزی انقلاب (آیتالله حسینی اشکوری)
🆔 https://tn.ai/2238325
✴️ تفاوت شهید صدر باسایر اصلاحگرایان مذهبی
🆔 https://rasanews.ir/002iMf
❇️ گزیدهای از تعابیر شهید صدر درباره انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) (احسان محمدیمهر)
🆔 mehrnews.com/xRFcT
✴️ مهر مضاعف در برابر تندی و غضب! (روزنامه جوان)
🆔 https://www.javann.ir/004BUl
❇️ نقد و بررسی اندیشههای شهید صدر در شبکه چهار
🆔 http://fna.ir/ewjuov
#مغزمتفکراسلامی
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
#شرح_صدر
▪️ ١٩ فروردین، چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر
🆔 @shahidsadr
برگزاری اولین نشست علمی پیشهمایش ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا در ایران با عنوان «تأملات فلسفی درباره بحران کرونا»
http://www.ihcs.ac.ir/fa/news/19381
🍀🍀
🔔 برای اطلاع از سایر رویدادهای #علوم_انسانی_اسلامی به ما بپیوندید:
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami