🔰 امروز میخواهم درباره تحوّلخواهی و تحوّلانگیزی امام بزرگوار صحبت کنم
🔺️ رهبر انقلاب، امروز: امام بزرگوار، سالها پس از فقدان ظاهری، در بین ما زنده است و باید زنده بماند و ما از حضور او و معنویّت او و فکر او و انگشت اشارهی او بهرهمند بشویم و استفاده کنیم.
🔹️ امروز بنده میخواهم دربارهی یک خصوصیّت مهمّی از خصوصیّات امام بزرگوار بحث کنم. البتّه ایشان یک انسان ذوابعاد و دارای خصوصیّات برجستهی متعدّدی بودند. این خصوصیّتی که امروز بحث میکنیم، جزو مهمترین و برجستهترین خصوصیّات امام بزرگوار است و آن عبارت است از روحیهی تحوّلخواهی و تحوّلانگیزی امام بزرگوار. امام، روحاً، هم یک انسان تحوّلخواه بود، هم تحوّلآفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ۹۹/۳/۱۴
#سالروز_رحلت_امام_خمینی
💻 @Khamenei_ir
🔰 روحیه تحولخواهی از دیرزمان در امام بزرگوار وجود داشت
🔺️ رهبر انقلاب، امروز: امام خمینی بزرگترین تحوّلات را در زمان خودشان در حوزههای متعدّدی و در عرصههای متنوّع زیادی ایجاد کردند.
🔹️ اولاً روحیهی تحوّلخواهی از دیرزمان در این بزرگوار وجود داشته است، ایشان یک انسان تحوّلخواه بودند. نشانهی آن عبارت است از همان یادداشتی و نوشتهای که ایشان تقریباً در دوران جوانی، در دههی سی از عمرشان، در دفتر مرحوم وزیریِ یزدی نوشتند که عین آن نوشته و دستخط را مرحوم وزیری به من نشان دادند، من دیدم بعد هم چاپ شده در اختیار خیلیها قرار گرفته. در آن نوشته، ایشان با آیهی شریفهی «قل انّما اعظکم بواحدة ان تقوموا للّه مثنی و فردی» دعوت میکنند عموم را به قیام للّه. یک چنین روحیهای در ایشان وجود داشت.
🔺️ مِیدانی وارد مسئلهی تحوّل شدند، نه فقط گفتاری و دستوری؛ از تحوّلآفرینیِ روحی در یک مجموعهای از طلّاب جوان در قم، تا تحوّلآفرینیِ وسیع در عموم ملّت ایران. ۹۹/۳/۱۴
#سالروز_رحلت_امام_خمینی
🔰 به طوفان درآوردن اقیانوس ملت ایران کار هر کسی نبود؛ امام این کار را انجام داد
🔺️ رهبر انقلاب، امروز: مخاطب امام خمینی در تحوّلآفرینی عبارت بود از ملّت ایران. قبل از شروع نهضت امام، مبارزاتی وجود داشت؛ دهها سال بود گروههای مختلف [مبارزه میکردند]، منتها حوزهی کار آنها محدود میشد به یک تعدادی، مثلاً فرض کنید 100 یا 150 نفر دانشجو. بحث امام بحث یک گروه محدود یا یک جمع محدود یا یک حرفهی معیّن نبود، بحث ملّت ایران بود. بحث ملّت مثل یک اقیانوس است. به طوفان درآوردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست؛ چرا، یک استخر را میشود موّاج کرد، امّا موّاج کردنِ یک اقیانوس کار عظیمی است. ملّت یک اقیانوس است و امام این کار را انجام داد. ۹۹/۳/۱۴
#سالروز_رحلت_امام_خمینی
🔰 امام، احساس حقارت ملت را به احساس عزت تبدیل کرد
🔺️ رهبر انقلاب، امروز: تحوّل دیگری که امام ایجاد کرد، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعهشان بود. ملّت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارتپندارانه داشت؛ یعنی اینکه این ملّت بتواند بر ارادهی قدرتها و ابرقدرتها فائق بیاید، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمیکرد؛ نه فقط ارادهی قدرتهای جهانی، حتّی ارادهی قدرتهای داخلی، ارادهی فلان مسئولِ یک ادارهی امنیّتی یا انتظامی.
مردم احساس حقارت میکردند، احساس توانایی نمیکردند؛ امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس. ۹۹/۳/۱۴
#سالروز_رحلت_امام_خمینی
🔰 امروز ملت ایران به دنبال تشکیل تمدّن نوین اسلامی هستند
🔺️ رهبر انقلاب، امروز: یک تحوّلِ دیگر تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همهی شعارهایی که بعضی از احزاب و گروهها و گروهکها و مانند اینها میدادند که خیلی هم محدود و کوچک بودند، در نگاه مردم آیندهای دیده نمیشد؛ یعنی مردم یک افق آیندهای در مقابل چشم نداشتند. این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی؛ یعنی شما امروز به ملّت ایران که نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده است؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند، اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. ۹۹/۳/۱۴
#امام_تحول
🔰 امام باعث شد نگاه مردم به دین به کلی متحول شود
🔺️ رهبر انقلاب، امروز: یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود. مردم دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی یا حدّاکثر احوال شخصی میدانستند؛ فقط همین مسئله یا نماز و روزه و وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ وظیفهی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین رسالتِ نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها را تعریف کرد، نگاه مردم به دین بکلّی متحوّل شد. ۹۹/۳/۱۴
#امام_تحول
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رهبر انقلاب: چگونگی برگزاری مراسم ارتحال امام مهم نیست اصل موضوع سخن گفتن از امام است
@TasnimNews
هدایت شده از آزاده باش
" عظمت روحی امام خمینی(ره) "
🔸امام خمینی با دمیدن روح خدایی خود در کالبد زمان توانست حرکت مردمی ایران در مقابله با مستکبران داخلی و خارجی زمان را هدایت و مدیریت کند و در نهایت با درهم پیچیدن تومار شاهنشاهی و فریاد کردن صدای حقطلبی، انقلاب اسلامی را به سرمنزل مقصود برساند؛ انقلابی که نتیجه آن، احیای روحیه غرور و خودباوری در ملت ایران، ازاله طاغوت، اعاده روح عزت به مسلمین و فتح قلوب جهانیان و ایجاد نهضت اسلامی در عالم بود.
🔸بدون شک، حضرت امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف فقهی و سیاسی و همچنین در ابواب مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی صاحب نظر و اجتهاد بودند و همین واقعیت، از ایشان شخصیتی بینظیر در جهان اسلام ساخته است؛ شخصیتی استثنایی، ممتاز و بینظیر که متناسب با هر دوره از حیات امام(ره) بهویژه در آثار و سیره عملی ایشان متبلور بوده است.
🔸یکی از ویژگیهای شخصیت سیاسی حضرت امام(ره) که او را از سایر رهبران عالم ممتاز میکرد، دوراندیشی، آیندهنگری و اساساًً داشتن شناخت دقیق از گذشته، حال و آینده بود؛ شناخت و آگاهی که طی ۳ دهه گذشته از حیات نظام اسلامی، ظهور و بروز آنها حتی بعد از رحلت امام(ره)، یک واقعیت مسلم و انکارناپذیر بوده است./کیهان
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
📌 به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی و قیام پانزده خرداد
🔸 حجت الاسلام دکتر #مسعود_اسماعیلی عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در یادداشتی تبیین کرد:
🔰 انقلاب اسلامی و #تحول_فرهنگی
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/tahavolfrhaangi
🆔 @iictchannel
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برای شناخت شخصیتهای بزرگِ دارای اندیشههای بزرگ، گاه باید دههه
🔰مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی (قسمت دوم : حضور دین در عالم سکولار)
✅ آیا کیسینجر از درک تفاوت اندیشه حاکم بر انقلابِ امام با بنیادگرایی مذهبی ناتوان است یا عامدانه میکوشد که مرز میان این دو را کمرنگ کند؟
🔴 او میفهمد که در ایران با یک «نظام سیاسی» روبروست؛ حال آن که داعش و طالبان و... اساسا نظام سیاسی نیستند. کیسینجر و امثال او، تفاوت تشیع و تسنن را میفهمند. جریانهای بنیادگرا و داعشگونه به طور بنیادی نسبتی با تشیع ندارند. کیسینجر در کتاب نظم جهانی به اندیشههای علوی و مهدوی تشیع اشاره میکند اما به هر حال به عنوان فردی که بیرون از دایره اسلام ایستاده است، گمان نمیکنم این مسائل را به خوبی درک کند.
🔶🔶انقلاب اسلامی؛ تنها رویدادی که نظم وستفالی را زیر سوال برد🔶
با این همه، او معترف است که انقلاب اسلامی، تنها انقلابی است که توانسته است نظم وستفالی را زیر سوال ببرد و سخن آخرش این است که باید با این انقلاب کنار بیاییم! تکرار میکنم؛ کیسینجر تئوریسینی است که معتقد است نظم وستفالی برای 400 سال خدشهای نپذیرفته است؛ حتی با وجود ظهور آلمان نازی و فرانسه و آمریکا و مکتب لیبرالیسم و کمونیستیم.
🔵انقلاب اسلامی نه به شرقِ مارکسیست وابسته بود و نه به غربِ لیبرالیست. هرچند هر دو قرائت از این انقلاب صورت گرفته است؛ بدین معنا که گروهی بودند قرائت سوسیالیستی از انقلاب را پروردند و گروهی دیگر بودند که قرائت لیبرالیستی از انقلاب را پیش گرفتند. هردو گروه هنوز هم هستند. کما این که برخی هماکنون نیز میکوشند که احکام اسلامی را با تفسیر سوسیالیستی روانه ذهن مخاطبان خود کنند و برخی دیگر میکوشند قواعد اسلام را لیبرالیستی تفسیر کنند.
🔶🔶حرکت امام(ره)؛ زنده کردن دین در عصر سکولاریسم🔶
زادگاه انقلاب و خاستگاه امام(ره) نه لیبرالیستی بود و نه مارکسیستی بلکه پایگاه امام(ره) و انقلاب، پایگاهی دینی و شیعی بود. از این جنبه، حرکت امام(ره) یک پدیده نوظهور بود:«زنده کردن دین در عصر سکولاریسم» میشل فوکو در مقاله «ایرانیها چه رویایی در سر دارند» میگوید ایرانیها ما را به نکتهای توجه میدهند که 400 سال از آن غفلت کردهایم و آن بازگشت معنویت به متن زندگی ماست.
✅ جناب استاد نجفی! بیایید تصور کنیم، امام خمینی(ره) در عصر ما ظهور نمیکرد؛ آنگاه جهانِ امروز ما چگونه بود؟
🔴 این پرسش در حیطه فلسفه تاریخ میگنجد. اگر این پرسش را پیش روی خود امام(ره) و مفسر اصلی اندیشه ایشان، یعنی شهید مطهری میگذاشتیم، آنگاه از پاسخشان درمییافتیم که آنها معتقد نیستند که انقلابها را اشخاص ایجاد میکنند. اشخاص، مظهر و نماد انقلابها هستند. بر مبنای اندیشه شهید مطهری، انقلابها به مثابه یک کشتی بادبانی هستند؛ باد که میوزد، کشتی طبیعتا باید در جهت آن حرکت کند. ناخدای کشتی، رهبر انقلاب است. رهبر انقلاب کسی است که بادبانهای کشتی را در جهت مقصد تنظیم میکند.
تفاوت ناخدا و غیرناخدا در چیست؟ ناخدا طوفان را و باد را و دریا را میشناسد و کشتی را به سمت مقصد میبرد. امام(ره) نیز مردم را و مکتب را و جهان را و فطرت انسان را میشناخت و با این شناختها، انقلاب خود را آغاز کرد. اما اگر بنا باشد که رهبران، انقلاب را ایجاد کنند، حضرات ائمه معصومین(ع) برای ایجاد انقلاب اولیترند؛ بنابراین انقلاب به صرف وجود رهبران بزرگ ایجاد نمیشود بلکه باید شرایط موردنیاز برای آن نیز فراهم شود.
باغبانِ خوب، درخت را ایجاد نمیکند! باغبانِ خوب به خوبی شرایط رشد گیاه و درخت را پایش میکند. میتوان گفت امام(ره) باغبانی است که به موقع اقدام میکند. این که امام(ره) چگونه زمان و چگونگی عمل را فهمید و دیگران درنیافتند، به نبوغ رهبران مربوط است.
🔶🔶 بر عرشه ایستادهست، پیری که ناخدا شد!🔶
فهم امام(ره) در برخی موارد حتی با فهم همگنان خود در حوزه علمیه تفاوتهای جدی دارد.
طبیعتا فهم رهبران، همواره بالاتر است و اساسا به همین خاطر، رهبر میشوند. تفاوت ناخدای کشتی با دیگران نیز بر همین گونه است. ناخداست که احتمال گرفتار شدن در امواج یا فرارسیدن در طوفان را میفهمد. باغبان است که مسیرِ از دانه تا درخت را میشناسد. امام(ره) با توجه به شرایط زمانهی کشور و با شناختی که از اسلام و مکتب اهلبیت(ع) و مردم داشت، توانست حرکت انقلاب را رهبری کند و این یک امتیاز بزرگ است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami