💥 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم و در دام مکاتب دیگر بیفتیم.
💥 در برخی موارد ممکن است «عدالتخواهی» رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، اما این خطا نباید موجب شود مانع از گسترشِ عدالتخواهی اصیل شویم.
💥 عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود.
💥 «ولایت فقیه» محور «نظریه عدالت اجتماعی اسلام» است و عدالتخواهیها در موضوعات اجتماعی، نباید در تعارض با این رکن باشد، بلکه در ذیل آن تعریف میشود.
🔵 استاد میرباقری در گفتگو با روزنامۀ فرهیختگان، ۱۳۹۸/۷/۱۵:
🔸 درباره موضوع «عدالتخواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. برای ورود به عرصه عدالتخواهی در جامعه اسلامی اگر این مراحل را طی نکنیم ممکن است در دامن مکاتب دیگر بیفتیم. عدالت، هم در مکتب لیبرالیسم - در بحث لیبرالیسم اقتصادی - مطرح میشود که این عدالت «مکتب رفاه» و بحث طبقات اجتماعی و تأمین اجتماعی است و هم در مکتب مارکسیسم.
🔸 در برخی موارد ممکن است عدالتخواهی رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، کمااینکه امروز ادبیات مارکسیستی [در حوزه عدالتخواهی] مجددا احیا شده است. اما این نباید موجب شود ما مانع از گسترش عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپروی کرده و هجو جریانهای عدالتخواه را پیگیری میکنند. این خطاست و نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد.
🔸 باید بدانیم اگر ما نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در بحث عدالتخواهی دچار انحراف شویم؛ بهخصوص افرادی که در این حوزه فعال هستند باید به این مسئله توجه کرده و اول از همه سراغ نظریههای اجتماعی اسلام بروند.
🔸 از طرف دیگر، گفتمان عدالتخواهی نباید به «فرسایش جبهه مومنان» منتهی شود، بلکه باید همافزایی [در جامعه اسلامی] را بههمراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفتهایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.
🔸 نکته دیگری که باید به آن توجه شود آن است که عدالتخواهی نباید ما را در برابر نظریه «ولایت دینی» قرار دهد؛ از این جهت که ولایت دینی، محور نظریههای اجتماعی در اسلام است و عدالتخواهی ذیل آن تعریف میشود. البته در نگاه کلان، خود نظریه ولایت دینی هم یکی از ارکان عدالتخواهی است، اما بعد از آنکه نظریه کلان شکل گرفت، عدالتخواهی در موضوعات اجتماعی اعم از کلان و خرد نباید در تعارض با نظریه «حاکمیت دینی» و نظریه ولایت دینی یا همان «ولایتفقیه» باشد.
🔸 اما اینکه برخی مطرح میکنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه همافزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که «عدالتخواهی مصداقی» نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود.
بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئلهای ایجاد نمیکند در غیر این صورت و در خارج از این چارچوب، عدالتخواهی مصداقی آفت خواهد بود.
☑️ @mirbaqeri_ir
➕/🔻بازخوانی دو روایت امام خمینی(ره) از نظریه ولایت فقیه
.
🔻با نگاهی به سیر اندیشههای سیاسی و فقهی امام خمینی(ره) و با استقرا در آثار ایشان - اعم از مکتوبات و سخنرانیها - با دو قرائت متفاوت از نظریه ولایت فقیه مواجه میشویم. نخستین قرائتی که از سوی امام خمینی(ره) مطرح میشود، نظریه ولایت فقیه در امور حسبه است. اما قرائت دوم حضرت امام از حکومت فقیه در عصر غیبت، نظریه ولایت مطلقه فقیه و عبور از نظریه نظارت فقیه است.
سؤال اینجاست که آیا مفهوم و اندیشه ولایت فقیه در آراء امام خمینی (ره) در دهه بیست با دهه چهل تفاوت ماهوی دارد یا خیر؟
🔻در این درسگفتار، دکتر مسعود معینی پور با واکاوی و بررسی زمینههای تاریخی و اجتماعی بازطرح نظریه ولایت فقیه توسط امام خمینی (ره) در دو کتاب کشفالاسرار و البیع که در سالهای 23 و 48 نگاشته شده، به این پرسش پاسخ میدهد.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/velayat_faqihm/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
💢 فقه نظام ساز، نتیجه نگاه واقعی به فقه است/ فقه نظام بدون ولایت فقیه، مضحک است!
✔️ حجتالاسلام امین رضا عابدینژاد، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد🔻
🔹 ما مقاومت به معنای یک تلاش آگاهانه، در مقابل رویکرد فقهنظام در حوزههای علمیه نداریم. آن چیزی که هست، فیالواقع تلاش اندکی هست، که تا کنون برای معرفی فقهنظام انجام شده است.
🔹 فقه نظام ساز حکومتی، در واقع نتیجهی نگاه درست و واقعی به فقه است. یعنی آن تشریعی که از جانب خداوند متعال برای تنظیم حیات انسان و رساندن انسان به پیشرفت مادی و سعادت اخروی تشریع شده، شامل تمام نظامهای اجتماعی هست.
مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/524540
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره)
🔹رهبر معظم انقلاب
۱۳۷۸/۱۱/۰۴
ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با #شریعت و #فقه و #احکام و عمل اسلامی پُر شود.
ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
🔹آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام #تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است.
🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
6.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم |خطر تحریف امام
🔹 امام خمینی بنیان گذار مکتب فکری سیاسی اجتماعی
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#تحریف
305949-15Page-.pdf
181.4K
بررسی تجربه اجرایی نظریه ولایت فقیه
♦️پاسخ رهبری در پرسش راجع به ولایت مطلقه فقیه
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
👈 پاسخ رهبر انقلاب به سوال در مورد سکوت در برابر منافقین
7️⃣1️⃣ نمیشود هرکس را که اندک مخالفتی کرد به او ضدّ ولایت فقیه بگوییم
📜 پرونده #بر_مدار_قانون
🔍 بیشتر بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=44479
🔍 #تبیین_و_تحلیل | معرفی کتابی که رهبرانقلاب از آن تجلیل کردند
👈 «حاکمیت در اسلام»
🔻کتاب «حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه»، اثر ارزشمند مرحوم آیتالله سیدمهدی خلخالی است که در سال ۱۳۵۹ شمسی نگارش یافته است. در این کتاب ۷۰۰ صفحهای به طور مفصل و استدلالی درباره «حکومت اسلامی» و «ابعاد ولایت معصومین علیهم السّلام و نحوهی انتقال آن به فقهاى جامع الشرایط» بحث شده است.
🔸 حضرت آیتالله خامنهای به مناسبت ارتحال این فقیه عالیقدر پیام تسلیتی مرقوم فرمودند که در بخشی از آن آمده است: «نوشتهئی متین در باب حکومت اسلامی مانند دیگر نوشتجات فقهی و اصولی از یادگارهای برجسته ایشان است.» ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰 اولین سخنرانی آیتالله مجتبی تهرانی پس از رحلت امام
👈 شکر ولایت فقیه به اطاعت کردن اوست
🔻 این روایت از علی (علیهالسلام) است: «شُکرُ مَن فَوقَک بِصِدقِ الوَلاء» شکر کسی که مافوق تو است به این است که راست بگویی از نظر پذیرش سرپرستی و ولایت او.
🔹️ میگویی خدا فوق همه [است]، بسیار خوب، شکر میخواهی به او بکنی، شکر او چیست؟ صدق ولاء است، پیغمبر، علی (علیهالسلام)، ائمهی طاهرین (صلواتاللهعلیهماجمعین) هر ولایتی، به اطاعت است. تا برسد به ولایت فقیه، آن هم همین است.
🔸️ دوستان من در ماه رمضان اگر یادتان باشد مکرر به شما گفتم، گفتم نعمت وجود امام را قدر بدانید! آیا ما صدق ولاء نسبت به امام داشتیم؟ در همین بحث شکر، گفتم این نعمت بزرگ است، یک مجتهد جامعالشرایط، از هر جهت علماً، عملاً، ابعاد گوناگون، گفتم قدرش را بدانید، خدا را شاهد میگیرم این دو هفته، مکرر در این فکر بودم، خدا نکند ما کفران وجود او را کردیم که از ما گرفتی. ۶۸/۳/۲۴
🏴 انتشار بمناسبت ایام سالگرد رحلت آیتالله مجتبی تهرانی
📝 بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41322
🎙 #تبیین_و_تحلیل| نظریهای که «راهنمای عمل» است
👈 یادداشتی از آقای مهدی جمشیدی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی
🏷 بمناسبت بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔸️ انقلاب، نیازمند «مراقبت» است و این «غفلت» است که انقلاب را به غیرخودش تبدیل میکند و به بیراهه میکشاند. استاد مطهری میگفت همیشه «نگاه داشتن انقلاب»، از «ایجاد کردن انقلاب» دشوارتر است.
🔹️ از این رو، انقلابهایی که بهسختی محقق شدند، بهآسانی از دست رفتند. این واقعیت تاریخی، تکلیفی سنگین بر عهدهی نیروهای انقلابی میگذارد و آنها را برمیانگیزاند که همواره با حساسیت و جدیت، به انقلاب بنگرند و از «اصالت» و «خلوص» آن دفاع کنند. و البته بیش از همه، این رسالتِ تاریخی و تعیینکننده، بر شانهی رهبر انقلاب سنگینی میکند؛ اوست که باید چونان دیدهبانی تیزبین و عاقبتاندیش، از سطوح و ظواهر فراتر رود و به اعماق و آیندهها نظر افکند و از کیان و اساس انقلاب، حراست کند. ولایت فقیه، از آن رو «ولایتِ ایدئولوژیک» است که ولیّفقیه باید به انقلاب و تمام اجزا و عناصر آن بنگرد و همهی امور را رصد کند تا هرگونه ناهماهنگی و ناهمخوانیِ مضمونی و هویتی را علاج کند. در غیر این صورت، طولی نخواهد کشید که انقلاب، از دست خواهد رفت؛ هرچند پوسته و ظاهری بیخاصیّت از آن برجا بماند.
🔸️ رهبر انقلاب میخواهند نوعی «خودآگاهی تاریخی و انقلابی» در ما ایجاد کنند تا دریابیم که در کدام نقطهی تاریخی ایستادهایم و به کجا میرویم و چه مسئولیتهایی بر عهده داریم. ایشان اینبار بهمناسبت چهلسالگی انقلاب، «ارزیابیهای راهبردی» خود را دربارهی گذشتهانقلاب و «تجویزهای راهبردی» را دربارهی آیندهی آن، در اختیار ما قرار دادهاند.
📝متن کامل یادداشت جدید را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41719