🔰نگاه ابزاری مدرن به مصادره تاریخ فکر دینی مشروطه
✅شکی نیست که مکتب نجف و اندیشه سیاسی آیات عظام آخوندخراسانی و علامه نایینی و سایر بزرگان مشروطه خواه از افتخارات شیعه و در سیر اندیشه سیاسی اسلامی معاصر بسیار مهم است ؛ اما کسانی هستند که می خواهند با تمسک به این جریان نوعی "راه جدید" در برابر انقلاب اسلامی و آراء امام خمینی ایجاد نمایند ؛ (البته تضارب آراء در حوزه ها بین علما و طلاب امری مرسوم است ، ولی نه استفاده گزینشی سیاسی!) غافل از اینکه طرح جامعه مدنی مشروطه یک قرن قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است و در سیر تکاملی اندیشه و فقه شیعه متعلق به گذشته بوده و ناظر به آینده نمی باشد۰
البته جریان ابزاری نمودن تاریخ علیرغم همه شعارهای مدرن و دمکراتیک و اصلاح طلبانه امروزیش به جای گفتمان و مناظره واقعی مفید (با این طراحی باطنا سیاسی و ظاهرا فرهنگی - نظری ) نوعی تاریخ سازی و ارتجاع و دو قطبی نمایی را در فقه و روحانیت و قرائت شیعه ترویج می کنند۰
🔴در مقابل جریان مذکور البته تفکر تحلیل تاریخی عمیق تری وجود دارد که مشروطه و مشروعه را توامان متعلق به جریان "بیداری اسلامی" دانسته و هر دوی این تفکرات را در افق بیداری اسلامی به عنوان ریشه انقلاب اسلامی بررسی و واکاوی می کند ۰
رجوع به تاریخ فکری گذشته امری مستحسن و پسندیده است و نورافکنی که حوزه اندیشه در آینه تاریخ می اندازد بی شک آینده را روشن تر می بیند ؛ بشرط آنکه از "تاریخ ابزاری" به "تاریخ نگاری" و "تاریخ اندیشی رسیده باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔵 اختلاف ناموجه میان حقوق یک مدیر و یک کارگر
🔸اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بیمصرف مثلا ماهی دوهزار، سه هزار تومان حقوق میگیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روز بگیرد ماهی سیصدتومان میشود، یک کار ظالمانه است.
🔸هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از سیصدتومان مثلًا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از سه هزار تومان کمتر باشد. درست است که [کارهایی نظیر کار یک وزیر] برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد، ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها میگردد؛ و برای رفتگر، خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد.
📝 استاد مطهری، نظری به نظام اقتصادی اسلام، ص۱۳۹
⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»👇
Eitaa.com/motahari_ir
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار میکند
⭕️ #مدرسه_پاییزی شبهه پژوهی کرونا
▪️به صورت مجازی
▪️ 6 و 13 آذر ماه 1399
▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره
▪️ویژه اساتید سطوح عالی و طلاب سطح 4
⭕️ با حضور اساتید برجسته حوزه:
○ استاد پارسانیا؛
➖کرونا و الهیات اجتماعی
○ استاد خسروپناه؛
➖کرونا و مسئله شر
○ استاد آذربایجانی؛
➖معنویت خداجو در مواجهه با کرونا
○ استاد برنجکار؛
➖دین توسل و شفا
○ استاد ساجدی؛
➖فرصتها و برکات کرونا
○ استاد شاکرین؛
➖میزان حضور خدا در زندگی بشر
○ استاد جعفری؛
➖تهدیدها و آسیبهای کرونا
○ استاد مقیمی حاجی؛
➖فقه و مسائل کرونا
⏰ مهلت ثبت نام: سوم آذر 1399
☑️ ثبت نام از طریق کانال مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در ایتا به آدرس:
🌍 Join 🔜 @spasokh
《محفل زمانه شناسی》
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تحلیلی از مبانی و ساختارهای نظام سرمایه سالار و شبه سرمایه سالاری در ایران و جهان.
🔻 قاعده بازی و قانون و ساختار ، همه در خدمت برندگان و سرمایه پرستان.
#نئولیبرالیسم
دکتر سید مجید حسینی
استاد دانشگاه تهران
@KANOONEQARBSHENASIANDISHEISLAMI
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔴 تحلیلی از مبانی و ساختارهای نظام سرمایه سالار و شبه سرمایه سالاری در ایران و جهان. 🔻 قاعده بازی و
🛑 تا مادامی که ساختار و الگوی نئولیبرالیستی در نظام اقتصادی و قانون گذاری در مقیاس حکمرانی حاکم باشد، سخن از تحقق دولت اسلامی در شعار متوقف است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چرا آدم فضاییها همیشه به نیویورک حمله میکنند؟!
⏯ تماشای فایل کامل مستند #رویای_هالیوود در آپارات
https://aparat.com/v/tB0eq
🔰 #مستند
🆔 @ofogh_tv
هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد برگزار میکند :
🔰 سلسله جلسات فقه نظام اجتماعی
✅ با موضوع : انگاره های تمدنی اثرگذار در مطالعات اجتماعی اسلامی
🎙سخنران :
✳️ دکتر ابراهیم خانی
عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق (ع)
🗓🕢 زمان برگزاری
شنبه ١ آذرماه
ساعت ١٩:٣٠
🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.)
vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
#مرجعیت
#کرسی_مجازی
🔺 توسط انجمن مطالعات سیاسی حوزه و گروه #سیاست پژوهشگاه برگزار میشود:
✅ کرسی آزاداندیشی «ساماندهی نهاد مرجعیت با نهاد #ولایت_فقیه»
🎙 با حضور:
#عبدالوهاب_فراتی
#سیدکاظم_سیدباقری
#کمال_اکبری
#علی_شیرخانی
📅 شنبه ۱ آذر ماه 99 / ساعت 18
📡 ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 yun.ir/qw9yka
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09104669279( آقای صفری)
🆔 @iictchannel
🎥 برنامه افق سینما
🔷 نقش نفوذ جریانات التقاطی در سینما و تحریف تاریخ انقلاب
👈با حضور :
جهانگیر الماسی( بازیگر و کارگردان)
مجید کریمی( مدیر بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره جهانی فیلممقاومت)
📞 مهمان تلفنی: علی زادمهر( کارشناس رسانه)
⏰ افق سینما را هر روز ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه افق تماشا کنید تکرار روز بعد ساعت ۰۳:۰۰
🆔 @ofogh_tv
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ نظریه مقاومت #طب_سنتی؛ سخنی با مخالفان
مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند.
شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد.
پارادایم #طب_مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند.
پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیبها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت.
پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد.
این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی)
این مبانی در #طب_سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم میسازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند.
#طب_سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند.
غلبه طبیعت گرایی و تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد.
نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد.
⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از #فلسفه_طب و حتی #فلسفه_طب_مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند.
یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی)
سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایتبار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد.
مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در #فلسفه_علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد.
💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد.
ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد.
میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد.
خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و محتاجیم.
✍ عبدالحسین خسروپناه
اول آذر ۱۳۹۹
@khosropanah_ir
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
#بازنشر
#مصاحبه
🔹 به مناسبت روز جهانی #فلسفه صورت گرفت:
🔶 گفتگو با دکتر #محمد_محمدرضایی سردبیر فصلنامه #قبسات پژوهشگاه؛
🔰 قرآن زیست بیتعقل را تقبیح میکند / فکر فلسفی و دنبالههای اجتماعی و سبک زندگی
🔺 فلسفه شکلدهنده سبک زندگی است. در روز جهانی فلسفه باید تفکر را پاس و اندیشه کنیم و سبک زندگی خود را براساس یک نوع تفکر فلسفی متقن و معقول بنا بگذاریم؛ زیرا به فرمایش قرآن افراد بیتعقل بدترین جنبندگان نزد خداوند هستند.
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/falsafii
🆔 @iictchannel
💢 احتضار مبنای وثوق سندی
✔️ دیدگاه و نظر/ محمد ذکاوت:
🔹 معیار اخذ و رد روایات، فقط به روش بررسی سند آنها (مبنای وثوق سندی)، از مبانی حدیث پژوهی است که از قرن هفتم در شیعه رایج شد.
🔹 میتوان ادعا کرد که با مبنای وثوق سندی، نهجالبلاغه و صحیفهی سجادیه و جامعهی کبیره را باید از جمله روایات ضعیف بهحساب آورد. گویا همین منظر، موجب شده است که نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه از دایرهی استفادهی فقهی دور بماند.
🔹 امروزه اما محققان دریافتهاند که این روش اخذ و رد احادیث و مبنای وثوق سندی، از اساس، شالودهی محکمی نداشته است. از شاگردان مرحوم آیتالله خوئی هم بهجز سه نفر ـ مرحوم آیتالله سید تقی طباطبایی قمی، مرحوم آیتالله محمد آصف محسنی و آیتالله مرتضوی شاهرودی ـ راه ایشان را ادامه ندادند.
ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/434900
#وثوق_سندی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad