# افتتاحیه
☄به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ✨✨
📣📣📣 افتتاح کانون فرهنگی اسماء الحسنی (الگوی ساماندهی مراکز تربیتی اسلامی ایرانی ) را اعلام میکنم 🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉
🌷🌷بدین وسیله در صبح پیروزی انقلاب اسلامی از همراهی شما با کانون اسماء الحسنی کمال سپاس را دارم 🌷🌷
به امید فتح قله های بلند و پیروزی های چشمگیر در سراسر جهان
ان شاالله 💐
سعیدبخش
#اطلاعیه
با توجه به مشکل عضویت در تلگرام با کانال کانون تنها از طریق لینک کانال امکان ارتباط وجود دارد
کانون را به دوستان خود معرفی کنید
✨✨فرمول قطعی موفقیت و تعیین وظیفه
با این فرمول وظایف الهی خود را بشناسید و خود را تعین تکلیف کنید 👌
وظیفه الهی = علاقمندی ها + توانایی ها
موفقیت = علاقمندی ها + توانایی ها
👇👇هر کجا نمودار علاقمندی ها نمودار توانایی ها را قطع کند نقطه موفقیت شما همان جاست از آنجا پرواز کنید 💪🌷
برای آینده ی خود برنامه ریزی کنید
#کتاب_مبانی_انسان_شناسی
پیش گفتار 1
خدای سبحان انسان را آفرید و با آفرینش انسان جهان آفرینش را در مسیر حرکت به سر منزل مقصود قرار داد اینجا بود که جهان هستی مستوی الخلقه شد
تا قبل از آفرینش انسان، آفرینش، ناقصالخلقه بود . چرا که غایت و هدفش هنوز معلوم نبود زمین نمیدانست چرا باید آب ها و باد ها را بر خود تحمل کند؛ و یا آسمان نمیدانست چرا باید ببارد و چرا باید بوزد؟
وقتی موجود برتر از خاک و گیاه و حیوان نیست چرا باید خاک و گیاه و حیوان وجود داشته باشند ؟و چرا باید فرآیندها و نظامات پیچیده بین آنها مرحله به مرحله طی شود؟ تا چه شود؟
چرا خاک بذر را در درون خود بپروراند و آب آن را احیا کند و آفتاب آن را بالنده کند؟ چرا حیوان باید باشد تا گیاهی را بخورد ؟ دوست داشته باشد یا نداشته باشد ؟
از هم نوع یا غیر هم نوع خود بترسد یا نترسد بدرد یا ندرد ؟بخزد یا به جهد ؟
چرا باید ابرو باد و مه و خورشید و فلک در کار باشند تا برای حیوانات غذا تهیه کنند و خود غذای یکدیگر گردند و این فلک به دور خود بچرخد و بچرخد و همینطور بچرخد؟
اگر قرار است این زمین و گیاهان به همراه حیواناتش نابود شوند چرا باید محبت مادری بین مادر و فرزند به حیوان داشته باشد؟ چرا شهوت و غضب و شهویه و غضبیه باعث به حرکت در آوردن نظام حیوانی موجود این حیوانات باشد؟ آخرالامر همه رو به زوال و فنا هستند و دیگر هیچ.
و خدای سبحان انسان را آفرید و به همه این سوالات پاسخ حکیمانه داد و گفت« انی اعلم ما لا تعلمون» من آنچه را شما نمی دانید و نمی توانید بدانید می دانم ؛ هر چه فرشتگان تلاش کردند که بفهمند آخر نشد فقط این را فهمیدند که این موجود بالاتر از فرشته پرواز می کند و آنها فقط میتوانند نظارهگر باشند و تسلیم.
«سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا »حتی نمی دانیم چه چیزی را او می داند و ما نمی دانیم و فقط میدانیم که در سطح این دانایی قرار نداریم «انک انت العلیم الحکیم» و از اینجا بود که از خاک تا افلاک همه حیات موجه و معناداری پیدا کردند و انسان شد نخ تسبیح برای ذکر سبوح قدوس از فرش تا عرش بلکه مافوق است و از این پس بود که همه مشغول ذکر شدند.
https://eitaa.com/kanunasmaolhosna
#کتاب_مبانی_انسان_شناسی 2
روانشناسی یا رفتار شناسی
حدود ۲۰۰ سال است که علمی به نام روانشناسی به وجود آمده است که رسالت علمی و اجتماعی خود را تحلیل و تصحیح رفتارهای انسان قرار داده است روانشناسی خود را متکفل درمان اختلالات روانی انسان می داند و آمده است تا انسان را از بحران ها تنگناها و بی معنایی نجات در روانشناسی آمده است آن نحوه تعامل صحیح بین انسانها را آموزش دهند تا مشکلات درونی به معضلات بیرونی تبدیل نشود روانشناسی آمده است تا بگوید چطور بهتر میشود انسان را دوشید بدون اینکه بفهمد بیا چطور از او بار کشید بدون اینکه مقاومت کنند روانشناسی فایده دیگری هم دارد میگوید اگر فشار بار و کار زیاد شد چه تورو را سریعتر تخلیه و آماده به کار کرد
روانشناسی آمده است تا این بدن و روان مربوط به بدن را بر اساس روانکاوی یا شناخت گرایی یا رفتار گرایی و یا غیره به ساحل امن و آرامش و لذت برساند البته ایدهآل هر یک از مکاتب روانشناسی تعریف انسان و شیوههای پرداختن به رفتارهای انسان متفاوت است
از زمانی که جهان در غرب به سمت تجربه گرایی رفتم خیال کردند که روانشناسی هم یک علم تجربی شد و بر اساس نتایج نتایج تجربی همه ساختار علم چیدمان شده است همه ما تصور میکنیم هیچ گزارشی در روانشناسی نیست مگر اینکه بر اساس فرایند نظریه سازی مواجهه با مسئله طرح سوال فرضیه سازی آزمایش تکرار آزمایش اثبات فرضیه و خلق نظریه به وجود آمده است
حال آنکه تصور غلطی داریم چراکه روانشناسی در مبادی اصلی و تعیینکننده آنکه تعریف انسان توانمندی ها ظرفیت های اصلی نقشه جامع ساختمان انسان راهبردهای اصلی حاکم بر رفتار انسانی و دهها مسئله دیگر اختلاف تئوریک و فلسفی دارند اختلاف تجربی و آزمایشگاهی
اینجا بود که بت بزرگ روانشناسی خورد شد و تنها از آن خورده موضوعاتی باقیمانده که نمیدانم بر اساس کدام مکتب آنها را باید چسبانید و از آن استفاده کرد.
https://eitaa.com/kanunasmaolhosna
#کتاب_مبانی_انسان_شناسی 4
البته وقتی روانشناسی را ساختند بلافاصله فرزندش علوم تربیتی را پرداختند و از فرزندان روانشناسی و علوم تربیتی برنامه ریزی آموزشی و تعلیم و تربیت و دهها فرزند دیگر به دنیا آوردند بزرگ کردند و سرکار گذاشتند و پست ها و صندلی ها و شغل ها را نیز بر همین منوال تقسیم کردند
روان شناسی هیچ گاه نگفت که انسان از چه آفریده شد؟ چرا آفریده شد؟ چرا انسان اینگونه آفریده شد؟ چرا اینگونه از دنیا میرود؟ و به کجا وارد میشود؟ روانشناسی پیشفرضهای به شدت مبنا ساز را از فلسفه تخیلی تحلیلی ذهنی الحادی غرب گرفت و بدون آزمایش و تکرار آزمایش آن را در همه رگ و ریشه های خود واردکرد.
#کتاب_مبانی_انسان_شناسی 5
اسلام دین تربیت
اعتراف صادقانه باید کرد و گفت و گریست که اسلام با همه آیات و روایاتش؛ با همه جامعیت و جهانی بودنش؛ با همه اصول و فروع اش؛ با همه درر و غررش با همه بحار و وسایلش چرا هنوز نتوانسته نظام انسانشناسی منسجم و مدونی ارائه کند.
البته بهتر است بگوییم مسلمانان با همه این ذخائر نتوانستند نظام انسان شناسی و انسان سازی اسلام را به گونه ای تبیین کنند که پدر و مادر تحویل بگیرد، فرزند رشید، فهیم، نقی، صادق؛ تقی راضی و مهدی تحویل دهد. و تمام این مسیر را مدیریت شده قدم به قدم شناسایی برنامهریزی و هدایت کند و محصول نهایی را با استانداردهای لازم تحویل دهد البته نقش اراده مغفول نیست اما هدایت کردن اراده نیز جزئی از همین دستگاه است.
معارف اسلامی اعم از آیات و روایات و نیز میراث ماندگار و پژوهشگران مسلمان در طول تاریخ علوم اسلامی گنجینه ای ارزشمند و قابل استفاده جهت تعریف جامع و عملیاتی از انسان و سطوح و حوزههای مختلف شخصیتی انسان می باشند که با تدوین و نظام مند سازی آنها میتوان قدمی بلند در استخراج و تبیین و به کارگیری نظام تربیتی اسلامی مبتنی بر نظام انسان شناسی اسلامی برداشت.
نظام تربیتی بدون داشتن نظام انسان شناسی و علم النفس پشتیبان نمی تواند جایگاه و کارآمدی خود را اثبات یا ابقا نماید از این رو این دو حلقه به عنوان حلقه های مرتبط و وابسته به هم جهت تدوین نظریه و الگوی تربیتی اسلامی لازم و ملزوم یکدیگرند.
https://eitaa.com/kanunasmaolhosna
#کتاب_مبانی_انسان_شناسی 6
مجموعهی حاضر
مجموعه حاضر خود را موظف میداند به عنوان تلاشی ناچیز و قدمی هرچند کم و کوتاه دارایی های خود را در حوزه انسانشناسی و تعلیم و تربیت به صورت عملیاتی و قابل اجرا در مراکز تربیتی مدون و نظاممند گرداند. این مجموعه به عنوان قدم اول و ویراست نخست ، تلاش دارد از مبانی تا برنامه درسی و تربیتی را در دو مقطع پیش از دبستان و دبستان دوره اول و دوم به صورت مسلسل و منسجم ارائه دهد تا شاید بتواند شمائی از الگوی تربیتی اسلامی را بازنویسی و ارائه نمایند.
جلد اول این مجموعه ناظر به مبانی قرآنی و روایی انسانشناسی در تبیین طبقات طولی و عرضی انسان می باشد و سعی دارد نقشه و الگوی از جسم روح انسان خصوصاً در این بازی زمانه زیر ۱۴ سال ارائه نماید
جلد دوم ناظر به رفتارشناسی کودک زیر ۷ سال میباشد و نحوه تعامل سازنده و تربیتی با کودک متناسب با حالات درونی وی را از بین منابع اسلامی نظام مند میسازد.
جلد سوم به روش های تربیتی در مراکز پیش دبستانی و شیوه های مدیریت کلاس متناسب با الگوی تربیتی زیر ۷ سال می پردازد و ساختار و سازمانی جهت تولید بازی متناسب با ویژگی های بازی های مهد کودکی و تربیت بازی محور خواهد پرداخت.
جلد چهارم پنجم و ششم
کتاب کار مربی در حوزه بازیهای مختلف است که محصول چند سال تحقیق و تجربه در مهدهای کودک بازی محور است این مجموعه در یک مجلد در سه قسمت بازی های ادراکی، تحریکی و حرکتی تولید و برای هر بازی شناسنامه سازی شده است.
جلد هفتم استانداردهای مهد کودک بازی محور، قوانین، واحد کارها، کاربرگها و دستورالعملهای اجرایی را در خود جای خواهد داد
جلد هشتم به برنامه درسی دبستان اعم از اهداف، محتوا، روش تدریس و روش ارزیابی در حوزه تعلیم و تربیت عمومی مبتنی بر انسان شناسی خواهد پرداخت.
جلد نهم به سازماندهی و ارائه محتوای کاربردی در حوزه آموزش و تادیب آداب مورد نیاز در ۷ تا ۱۰ سالگی را متکفل است و در قالبی مشخص و متنوع مواد مورد نیاز را فراهم آورده است.
جلد دهم در حوزه تربیت و محتوا سازی تفکر و توانمند سازی ذهنی برای کلاس های اول و دوم و سوم دبستان مجموعه عملیاتی کاربردی و اجرایی را فراهم آورده است
این مجموعه همه نیازهای ما در حوزه انسان شناسی و انسان سازی در تدوین الگوی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی نیست بلکه تنها تلاشی است در ترسیم خط مش و نقشه راه حرکت به سمت قله و ایدهآل تربیتی مد نظر اسلام.
https://eitaa.com/kanunasmaolhosna
هدایت شده از کانون فرهنگی اسماء الحسنی
بخشی از خدمات قابل ارائه در کانون فرهنگی اسماء الحسنی
https://eitaa.com/kanunasmaolhosna
#مجله_تربیتی
✳️ تحلیل سنی مقاطع تربیتی بر اساس منابع روایی 💐 1 🌷
مقدمه
سن یکی از شاخص های مهمی است که تربیت را مقطع بندی و درجه بندی میکند. اگر مفاهیم و کلید های تربیتی جایگاه سنی مناسبی نداشته باشد در مقام اجراء و عمل قابل استفاده و نتیجه گیری نیست و نمیتوان به فرد یا افرادی آنرا پیشنهاد کرد.
انسان در مسیر تولد تا مرگ مانند بذری است که هر روز بخشی از وجود او و ویژگی های مرتبط با آن ساخته و پرداخته میشود و پس از شکل گیری و قوام یافته گی ظهور و بروز پیدا میکند.
برای تعیین وضعیت وجودی و میزان رشد یافته گی افراد نیازمند خط کشی هستیم که بتوان بر فرد گذاشت و جایگاه فرد و ویژگی ها و صفات روحی او را سنجید. این خط کش وظیفه دارد به مربی بگوید متربی شما در چه سطحی از ادراک ،احساس و توان مندی است تا بتوان نسبت به نقاط قوت و ضعف متربی و برنامه عملیاتی نیز برای اصلاح و استفاده از آنها اقدام نمود و همچنین بتوان ارزیابی مشخصی از فرد داشت.
از این رو نیازمند معیاری هستیم همگانی،قابل تشخیص و قابل ارائه و اندازه گیری در متربیان که بتوان به وسیله آن سطح رشد یافته گی و فعلیت روحی افراد را تعیین، تحلیل و سنجش نمود.
از آنجا که در مبانی فلسفی قائل به جسمانیه الحدوث هستیم و جسم را جزئی از فرایند خلقت و تربیت میدانیم و نیز به دلیل حرکت جوهری نفس و بدن میتوان سن بدن و زمانی که فرد در دنیا میگذراند را به عنوان معیار رشد و حرکت نفس معرفی کرد.
... ادامه دارد
https://eitaa.com/kanunasmaolhosna