✍ شرح #حکمت_400
📌 كدام حق است و كدام خرافه
🌼 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه تأثير چهار موضوع از امور غير عادى را تصديق و تأثير دو موضوع خرافى را نفى مى كند و چهار چيز را مؤثر در نشاط آدمى مى شمرد. نخست مى فرمايد:
🍃 «چشم زخم حق است»
🌹 همان گونه كه در تفسير نمونه در ذيل آخرين آيات سوره قلم آمده است بسيارى از مردم معتقدند كه چشم هاى برخى از افراد، داراى اثر مخصوصى است و يا به تعبير ديگر، انرژى خاص و فوق العاده اى دارد كه هرگاه از روى تعجب به چيزى بنگرند ممكن است آن را درهم بشكنند و يا تأثير بدى در آن بگذارند. اين نيروى مغناطيسى و انرژى فوق العاده و يا هرچه نام آن بگذاريم مطلب قابل انكارى نيست كه در بعضى از چشم ها به طور طبيعى و گاه با تمرين به وجود مى آيد و بسيارى نقل مى كنند كه با چشم خود افرادى را ديده اند كه داراى چنين نيروى مرموزى بوده اند كه به حيوانات يا انسان ها يا اشيا از طريق چشم زدن آسيب رسانده اند.
🔸 آن گاه امام(عليه السلام) به دعاهايى اشاره مى فرمايد كه براى خنثى كردن چشم زخم است، مى فرمايد:
🍃 «تعويذ (دعايى كه براى دفع چشم زخم است) نيز حق است»
🌹 در حديث ديگرى كه ابن ابى الحديد در ذيل همين گفتار در شرح نهج البلاغه خود آورده است مى خوانيم كه عوفى بن مالك اشجعى مى گويد: ما در زمان جاهليت معتقد به رقيه بوديم، به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) عرض كردم: نظر مبارك شما درباره آن چيست؟ پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «رقيه هاى خود را به من عرضه كنيد اگر مطلب شرك آلودى در آن نباشد مانعى ندارد»
✨ اشاره به اين كه نبايد در دعاهاى دفع چشم زخم مطلبى مخالف توحيد وجود داشته باشد
🍁 سپس امام(عليه السلام) به سومين موضوع از آن چهار موضوع مثبت اشاره كرده، مى فرمايد:
🍃 «سحر (نيز) حق است»
🌹 در آيات فراوانى از قرآن مجيد اشاره به مسأله سحر شده به خصوص در داستان موسى(عليه السلام) و فرعون، كراراً از سحر ساحران سخن به ميان آمده است و تأثير آن اجمالاً مورد تأييد واقع شده كه از طريق معجزه موسى(عليه السلام) سحر آن ها باطل شد.
🔥 سحر در اصل به معناى هر كارى است كه مأخذ آن پنهان باشد حتى در زبان روزمره گاه به كارهاى مهم، سحر اطلاق مى شود. ولى حقيقت سحر آن است كه چيزى به صورت خارق العاده انجام شود كه عوامل متعددى مى تواند داشته باشد. گاه صرفاً جنبه چشم بندى و تردستى دارد، گاه از عوامل تلقينى ناشى مى شود و گاه از خواص ناشناخته فيزيكى و شيميايى بعضى از اجسام.
از قرآن استفاده مى شود كه سحر ساحران فرعونى مجموعه اى بود از اين امور، زيرا در يك جا مى فرمايد:
🌱 «مردم را چشم بندى كردند و ترساندند; و سحر عظيمى پديد آوردند»
☄ نوع ديگرى از سحر نيز وجود دارد كه ساحر به وسيله رياضت هاى شديد، اراده خود را چنان تقويت مى كند كه مى تواند آثار خارق العاده اى از خود نشان دهد كه جنبه چشم بندى ندارد.
🔺 از مجموع آنچه گفته شد به خوبى استفاده مى شود كه كلام حكيمانه امام(عليه السلام)كه فرموده سحر حق است، بيان يك واقعيت مى باشد.
🌺 آنگاه امام(عليه السلام) به سراغ چهارمين موضوعى كه حق است رفته، مى فرمايد:
🍃 «فال (نيك) حق است»
🌹 منظور از فال در ادبيات عرب اين است كه انسان حادثه اى را نشان پيروزى، موفقيت و پيشامدهاى خير بداند. مثلاً بگويد كه چون فلان نوزاد در روز ميلاد مبارك يكى از معصومين(عليهم السلام) متولد شده آينده خوبى دارد و يا اين كه صبحگاهان كه از منزل خارج مى شود وقتى با انسان صالح و خوب و درست كارى برخورد كرد بگويد اين نشان مى دهد كه امروز كارهاى ما روبه راه خواهد بود. عرب از اين گونه پيش بينى ها به فال تعبير مى كند كه همان تفأل خوب است.
⁉️ اما اين كه آيا واقعاً رابطه اى ميان اين گونه حوادث و حوادث ديگرى كه پشت سر آن پيش بينى مى كنند وجود دارد؟ هيچ دليلى براى آن در دست نيست ولى يك نكته را نمى توان انكار كرد و آن اين كه وقتى انسان تفأل به خوبى مى زند اثر روانى قابل ملاحظه اى در او دارد.
🌸 آنگاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سراغ دو چيز مى رود كه آن ها را غير حق مى نامد، مى فرمايد:
🍃 «طيره (فال بد) حق نيست و عدوى (اثرگذارى كسى بر ديگرى در امور خرافى نيز) حق نيست»
🌹 ما «طِيرَة» به كسر طاء در اصل به معناى فال بد زدن است و چون اعراب به وسيله پرندگان فال بد مى زدند اين واژه كه از ماده طير است به معناى فال بد به كار رفته، در برابر «تفأل» كه به معناى فال نيك است.
❓ اما اين كه چرا از فال بد نهى شده است؟
✔️ براى اين كه اولا يك مسأله خرافى است و هيچ گونه رابطه اى در ميان پرواز پرندگان، يا بهويژه كلاغ و حوادث شوم وجود ندارد و ثانيا باعث تضعيف روحيه ها و سستى اراده ها مى گردد.
🔺 به همين دليل در روايات اسلامى نكوهش شديدى درباره فال بد زدن و تطير ديده مى شود.
#شرح_نهج_البلاغه
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠کلیپی زیبا با صدای رضا ربوی از نامه پنجاه و سه نهج البلاغه حضرت علی امیرالمومنین علیه السلام در مورد بخشش مردم و پرهیز از خشم بی جا.
🔹فرازی از نامه 53 نهج البلاغه حضرت علی (ع)
✅🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
#نهج_البلاغه
#ایران_قوی
#پرچم_ایران_بالاست
https://eitaa.com/karevaneshgh
❇️🔸❇️🔸🕋🔸❇️🔸❇️
💠در ایام ماه پُر فیض و مبارک ماه رجب در صبح و شام پس از نمازهای روز و شب گفته میشود:
✨بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ💖
يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ، وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ، وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ
💠گفتن کثیر ذکر شریف
[لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰه] وخواندن زیاد سورهء مبارک [توحید] در ماه رجب فضیلت فراوان دارد
❇️🔸❇️🔸🕋🔸❇️🔸❇️
اللّهم عجّل لولیک الفرج به حقّ حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام)💫
❇️🔸❇️🔸💚🔸❇️🔸❇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📃امام علی علیه السلام؛
❇️بخشنده و کریم والنفس باش
اما مسرف نباش !
در زندگی خود ناظر و حسابگر باش
اما سخت گیر و تنگ نظر نباش...
📚نهج البلاغه کلمه ۳۳
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
#نهج_البلاغه
#ایران_قوی
#پرچم_ایران_بالاست
https://eitaa.com/karevaneshgh
🔴 سخنی از نهج البلاغه
حضرت علی (ع) میخواست برای نماز به مسجد برود،
به مردی که کنار در مسجد ایستاده بود فرمود: این استر را نگهدار تا من برگردم،
پس از رفتن حضرت، آن مرد افسار را دزدید، حضرت از مسجد بیرون آمد در حالی که دو درهم در دست داشت و میخواست به آن مرد بدهد، چون دید مرد رفته و لجام استر را برده است.
دو درهم را به غلام داد که از بازار افساری بخرد.
غلام رفت و در بازار افسار سرقت شده را یافت که آن مرد به دو درهم فروخته بود،
دو درهم را داد و افسار را گرفت و آورد، حضرت فرمود:
انسان بر اثر عجله، روزی حلال را بر خودش حرام میکند در صورتی که با عجله کردن نمی تواند روزی را زیاد کند!
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۳/ ۱۶۰.
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
#نهج_البلاغه
#ایران_قوی
#پرچم_ایران_بالاست
https://eitaa.com/karevaneshgh
✅ سلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی
🔰 حکایتِ من و امثال من با سیدعلی، حکایت آن عرب بادیه نشینی هست که وقتی امیرالمومنین علی علیه السلام بر منبر فرمودند"سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی" (از من بپرسید، پیش از آنکه مرا از دست بدهید)، پرسید: "یا علی ، اگر سگی با گوسفندی مقاربت کردند ، بچه ای متولد شد ، این بچه حکم سگ را دارد یا حکم گوسفند را ؟"(ابن ابی الحدید وقتی به بخش از نگارش نهج البلاغه میرسید، تاسف میخورد . میگوید ای کاش آن شب در پای خطبه سلونی علی بن ابی طالب انسانهای فهیم و فرهیخته ای حضور میداشتند که سوالات عمیق علمی و حکمی از محضر مولا می پرسیدند تا پاسخ مولا برای ما آیندگان بماند ولی افسوس ...) است.
🔹 او (سیدعلی) حکیمی است با استراتژیست، اندیشمند، آگاه، عالم، آینده نگر و ... که در زمانه من زیست میکند و من میتوانم از وجودش بهره برده و خود را به واسطه با او بودن از مهلکه غربالهای آخرالزمانی نجات بدهیم.
🔸 اما همچون اعراب بادیه نشینِ زمان امیرالمومنین علی علیه السلام، قدر او را نداسته و درگیر مسائلی سطحی و سخیف گشته ام.
▪️ او از رنسانس معنوی اسلامی میگوید، من درگیر پاسخ او به آخرین توئیت فلان سلبریتیِ تاریخ مصرف گذشته ام!!
▪️ او از تمدن سازی نوین اسلامی سخن میگوید، من منتظر پاسخ او در خصوص چرایی گرانی رب و ماکارانی هستم!!
▪️ او از آمادگی برای ظهور و تحقق آرزوی تمام انبیاء میگوید، من منتظر پاسخ او در نقد عملکرد فلان مسئولم!!!
▪️ او از آرمانهای بلند انقلاب اسلامی میگوید، من همچنان اسیر روزمرگی های آب و نانم هستم!!!
◀️ قرن ها باید بگذرد تا قدر شناخته شود و چه اندیشمندان و عالمانی در آینده لب بگزند و تاسف بخورند که چرا در عصری که او زیسته، تنفس نکرده اند😔😔
✍️ سید احمد رضوی
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙🎶 حاج آقا قرائتی
#فرزند_آوری
چوب خدا صدا نداره یعنی همین.
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
#نهج_البلاغه
#ایران_قوی
#پرچم_ایران_بالاست
https://eitaa.com/karevaneshgh