لیلة الرغائب به چه معناست؟
آیت الله جوادی آملی:
ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست، بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست .
خدای سبحان جنّاتی دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و برای روح ما هم بهشتی دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
مؤمنان متوسط, رغبتشان در ليلةالرغائب به (جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ) است و مؤمنان مقرب گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و گرايش خود قرار ميدهند.
آنگاه درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است؛ هم لذّت روح است هم لذّت تن است؛ كه انشاءالله در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار بيابيم.
فرمایش علامه جوادی آملی حفظه الله مستند به کلام دانشمندان لغت عرب است.
اهل لغت در باره معنای «رغائب» چنین می گویند: چيزي که مورد ميل و رغبت انسان است.
صلاة الرغائب یعنی نمازی که به سبب ثواب بسیار آن مورد میل بندگان است.» هيچ يک از اين دو معنا، ارتباطی با "آرزو کردن" ندارد و موضوع اين معانی مربوط به فلسفه و هدف خلقت جن و انس و "عبادت خدا" است.
⚠️ لیلة الرغائب
صدا و سیمای ایران که فراوان احکام ضروری و معارف متواتر کتاب و سنت را مخفی داشته است و نشر دهنده غنا ترانه خوانی زن (در برنامه های کودک) و برخی منکرات دیگر است، در نشر مطالب بی سند و عامه پسند به نام دین ید طولایی دارد؛ مانند لیلة الرغائب یا به قول خودشان شب آرزوهاست که ترجمه رغائب به آرزوها هم از اشتباهات صدا و سیماست.
هیچ اسم و اثر و نام و نشانی از لیله الرغائب جز یک روایت عامی در احادیث ما نیست. با سندی به غایت ضعیف به روایت متهمی صوفی از 8 طبقه مجهول از شخصی عامی از انس بن مالک که خود انس در روایات امامی از کذابین شمرده شده است!
خود عامه هم راوی حدیث را متهم به جعل همین حدیث می دانند. (الجرح و التعديل ،ج3 ، ص 219 و ر.ک الموضوعات ابن الجوزی) حتی برخی از سنی ها هم نماز لیله الرغائب را که از میان خود آنان برخاسته بدعت می دانند. (ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129؛ ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262 و ج5، ص344 و عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410؛ لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122؛ فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44؛ شربینی، الاقناع، ج1، ص108 و ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312؛ نووی، شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰.)
عالمانی مانند آقایان امینی و تستری و سبحانی و میلانی هریک به نوعی عامی بودن حتی ساختگی بودن آن را پذیرفته اند. (امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116 و میلانی، سید علی، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الامامه، ج3، ص303.)
علامه مجلسی نیز آن را غیر معتمد می داند و به عمل به آن اشکال می کند. (زادالمعاد ص42)
این خبر در منابع شیعه در إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج2، ص: 632 بدون ذکر سند و در بحار الانوار، ج 95، ص 395 به نقل از اجازات علامه با همان سند عجیب عامی آمده است. مرحوم سید در اقبال از این گونه مسامحات فراوان دارند، چنانکه خود ایشان اشاره فرموده اند آن را با نام احتیاط آورده اند! بعضی از باب ادله تسامح به آن اخذ کرده اند؛ اما برخی فقهای قدیم و بسیاری از محققان معاصر در دلالت این ادله نسبت به این گونه اخبار اشکالات فراوانی بیان کرده اند.
(مثلا می توانید بحث شیخ یوسف بحرانی را در الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ ج4، ص: 197 نسبت به این ادله ببینید یا تحقیق مفصل شیخ محمد جواد فاضل در باره موافقان و مخالفان قاعده تسامح در ادله سنن: yon.ir/bAZwI نیز کتبی همچون «اخلاق اسلامي و كاربست قاعده تسامح در ادله سنن» نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و...)
شاید بدعت بودن و سنت بودن این نامگذاری، هیچ یک دلیل روشنی نداشته باشد؛ اما احتیاط در اجتناب از اعتقاد به خصوصیت شرعی این شب است.
کمال هستی در عصر ظهور!
جهان، همیشه به کام ظالمان نخواهد ماند؛ زمین، چنین تنگ و تاریک نخواهد بود؛ خوبان، همیشه مطرود نخواهند ماند و پاکان، همیشه تنها نخواهند بود.
💎 حضرت امیرالمؤمنین علی سلاماللهعلیه در فرازی از خطبهی خویش در نهجالبلاغه میفرمایند:
✨ لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ - وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين
- دنیا دگر بار - پس از سرپیچی آن - به سوی ما روی میآورد، بسان ماده شتر بدخویی که فرزندان را میگزد، امّا به سوی فرزندش روی میآورد.
سپس حضرت در ادامهی این خطبه (این آیه را تلاوت نمودند که خداوند متعال میفرماید:)
و ما چنین اراده کردیم که بر ناتوانشدگان زمین منّت گذاریم و ایشان را امامان قرار دهیم و ایشان را وارثان کنیم.
📚 برگرفته از کتاب کمال هستی در عصر ظهور
تالیف م. ب علم الهدی
ترجمهی دکتر جلال برنجیان
📚 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص 506
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
#نهج_البلاغه
#ایران_قوی
#پرچم_ایران_بالاست
https://eitaa.com/karevaneshgh
✍ شرح #حکمت_400
📌 كدام حق است و كدام خرافه
🌼 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه تأثير چهار موضوع از امور غير عادى را تصديق و تأثير دو موضوع خرافى را نفى مى كند و چهار چيز را مؤثر در نشاط آدمى مى شمرد. نخست مى فرمايد:
🍃 «چشم زخم حق است»
🌹 همان گونه كه در تفسير نمونه در ذيل آخرين آيات سوره قلم آمده است بسيارى از مردم معتقدند كه چشم هاى برخى از افراد، داراى اثر مخصوصى است و يا به تعبير ديگر، انرژى خاص و فوق العاده اى دارد كه هرگاه از روى تعجب به چيزى بنگرند ممكن است آن را درهم بشكنند و يا تأثير بدى در آن بگذارند. اين نيروى مغناطيسى و انرژى فوق العاده و يا هرچه نام آن بگذاريم مطلب قابل انكارى نيست كه در بعضى از چشم ها به طور طبيعى و گاه با تمرين به وجود مى آيد و بسيارى نقل مى كنند كه با چشم خود افرادى را ديده اند كه داراى چنين نيروى مرموزى بوده اند كه به حيوانات يا انسان ها يا اشيا از طريق چشم زدن آسيب رسانده اند.
🔸 آن گاه امام(عليه السلام) به دعاهايى اشاره مى فرمايد كه براى خنثى كردن چشم زخم است، مى فرمايد:
🍃 «تعويذ (دعايى كه براى دفع چشم زخم است) نيز حق است»
🌹 در حديث ديگرى كه ابن ابى الحديد در ذيل همين گفتار در شرح نهج البلاغه خود آورده است مى خوانيم كه عوفى بن مالك اشجعى مى گويد: ما در زمان جاهليت معتقد به رقيه بوديم، به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) عرض كردم: نظر مبارك شما درباره آن چيست؟ پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «رقيه هاى خود را به من عرضه كنيد اگر مطلب شرك آلودى در آن نباشد مانعى ندارد»
✨ اشاره به اين كه نبايد در دعاهاى دفع چشم زخم مطلبى مخالف توحيد وجود داشته باشد
🍁 سپس امام(عليه السلام) به سومين موضوع از آن چهار موضوع مثبت اشاره كرده، مى فرمايد:
🍃 «سحر (نيز) حق است»
🌹 در آيات فراوانى از قرآن مجيد اشاره به مسأله سحر شده به خصوص در داستان موسى(عليه السلام) و فرعون، كراراً از سحر ساحران سخن به ميان آمده است و تأثير آن اجمالاً مورد تأييد واقع شده كه از طريق معجزه موسى(عليه السلام) سحر آن ها باطل شد.
🔥 سحر در اصل به معناى هر كارى است كه مأخذ آن پنهان باشد حتى در زبان روزمره گاه به كارهاى مهم، سحر اطلاق مى شود. ولى حقيقت سحر آن است كه چيزى به صورت خارق العاده انجام شود كه عوامل متعددى مى تواند داشته باشد. گاه صرفاً جنبه چشم بندى و تردستى دارد، گاه از عوامل تلقينى ناشى مى شود و گاه از خواص ناشناخته فيزيكى و شيميايى بعضى از اجسام.
از قرآن استفاده مى شود كه سحر ساحران فرعونى مجموعه اى بود از اين امور، زيرا در يك جا مى فرمايد:
🌱 «مردم را چشم بندى كردند و ترساندند; و سحر عظيمى پديد آوردند»
☄ نوع ديگرى از سحر نيز وجود دارد كه ساحر به وسيله رياضت هاى شديد، اراده خود را چنان تقويت مى كند كه مى تواند آثار خارق العاده اى از خود نشان دهد كه جنبه چشم بندى ندارد.
🔺 از مجموع آنچه گفته شد به خوبى استفاده مى شود كه كلام حكيمانه امام(عليه السلام)كه فرموده سحر حق است، بيان يك واقعيت مى باشد.
🌺 آنگاه امام(عليه السلام) به سراغ چهارمين موضوعى كه حق است رفته، مى فرمايد:
🍃 «فال (نيك) حق است»
🌹 منظور از فال در ادبيات عرب اين است كه انسان حادثه اى را نشان پيروزى، موفقيت و پيشامدهاى خير بداند. مثلاً بگويد كه چون فلان نوزاد در روز ميلاد مبارك يكى از معصومين(عليهم السلام) متولد شده آينده خوبى دارد و يا اين كه صبحگاهان كه از منزل خارج مى شود وقتى با انسان صالح و خوب و درست كارى برخورد كرد بگويد اين نشان مى دهد كه امروز كارهاى ما روبه راه خواهد بود. عرب از اين گونه پيش بينى ها به فال تعبير مى كند كه همان تفأل خوب است.
⁉️ اما اين كه آيا واقعاً رابطه اى ميان اين گونه حوادث و حوادث ديگرى كه پشت سر آن پيش بينى مى كنند وجود دارد؟ هيچ دليلى براى آن در دست نيست ولى يك نكته را نمى توان انكار كرد و آن اين كه وقتى انسان تفأل به خوبى مى زند اثر روانى قابل ملاحظه اى در او دارد.
🌸 آنگاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سراغ دو چيز مى رود كه آن ها را غير حق مى نامد، مى فرمايد:
🍃 «طيره (فال بد) حق نيست و عدوى (اثرگذارى كسى بر ديگرى در امور خرافى نيز) حق نيست»
🌹 ما «طِيرَة» به كسر طاء در اصل به معناى فال بد زدن است و چون اعراب به وسيله پرندگان فال بد مى زدند اين واژه كه از ماده طير است به معناى فال بد به كار رفته، در برابر «تفأل» كه به معناى فال نيك است.
❓ اما اين كه چرا از فال بد نهى شده است؟
✔️ براى اين كه اولا يك مسأله خرافى است و هيچ گونه رابطه اى در ميان پرواز پرندگان، يا بهويژه كلاغ و حوادث شوم وجود ندارد و ثانيا باعث تضعيف روحيه ها و سستى اراده ها مى گردد.
🔺 به همين دليل در روايات اسلامى نكوهش شديدى درباره فال بد زدن و تطير ديده مى شود.
#شرح_نهج_البلاغه
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠کلیپی زیبا با صدای رضا ربوی از نامه پنجاه و سه نهج البلاغه حضرت علی امیرالمومنین علیه السلام در مورد بخشش مردم و پرهیز از خشم بی جا.
🔹فرازی از نامه 53 نهج البلاغه حضرت علی (ع)
✅🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🎋 #کاروان_عشق
#امام_زمان_(عج)
#نهج_البلاغه
#ایران_قوی
#پرچم_ایران_بالاست
https://eitaa.com/karevaneshgh
❇️🔸❇️🔸🕋🔸❇️🔸❇️
💠در ایام ماه پُر فیض و مبارک ماه رجب در صبح و شام پس از نمازهای روز و شب گفته میشود:
✨بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ💖
يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ، وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ، وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ
💠گفتن کثیر ذکر شریف
[لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰه] وخواندن زیاد سورهء مبارک [توحید] در ماه رجب فضیلت فراوان دارد
❇️🔸❇️🔸🕋🔸❇️🔸❇️
اللّهم عجّل لولیک الفرج به حقّ حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام)💫
❇️🔸❇️🔸💚🔸❇️🔸❇️