eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
217 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
1.29M
اعتکاف و روزه‌داری در سفر 1⃣ در چه صورت می‌توان در سفر روزه گرفت؟ 2⃣ صیغه نذر را می‌توان در سفر خواند؟ 3⃣ برای کسی که روزه قضای ماه رمضان بر عهده‌اش هست، چه حکمی جاری است؟ @karimi_bayan_ahkam
خرید و فروش اکانت بازی‌ها ❓حکم خرید و فروش اکانت بازی­‌های آنلاینی که دارای مراحل متعدّد است و بازی در یک نوبت به پایان نمی‌­رسد چیست؟ 📝 طبق نظر آیت‌الله سیستانی چنانچه امتیاز (اکانت)­ آنها در عرف فی‌الجمله مورد معامله قرار می‌­گیرد، خرید و فروش اکانت صحیح نیست! اما در مورد اصل بازی، هرچند فرد قصد خرید و فروش اکانت آن را نداشته باشد، مورد توقّف است و مکلّف در این گونه موارد می‌­تواند به مجتهد جامع‌الشرایط دیگر، با رعایت الأعلم فالأعلم مراجعه نماید. 📝 اما طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای اگر از بازی‌های حرام نباشد و از بازنده چیزی که ارزش مالی دارد -هر چند با فروش اکانت- گرفته نمی‌شود و به برنده اضافه نشود، فی نفسه اشکال ندارد. ضمنا اگر قانونی هم در این زمینه باشد باید رعایت گردد. ____ توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج2، م448 و بخش پرسش و پاسخ‌های پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیستانی، قسمت «بازی‌های کامپیوتری»، سوال اول؛ استفتاء خصوصی از آیت‌الله خامنه‌ای، سوال شماره 1319863 ، تاریخ: 1400/10/21. @karimi_bayan_ahkam
اذن پدر برای ازدواج موقت.mp3
6.84M
اجازۀ پدر برای ازدواج موقت در مورد اجازۀ پدر برای ازدواج دختر باکره قبلاً مطالبی به تفصیل بیان شد که در پیوندهای زیر قابل مشاهده است: https://eitaa.com/karimi_bayan_ahkam/429 https://eitaa.com/karimi_bayan_ahkam/430 https://eitaa.com/karimi_bayan_ahkam/431
کفارۀ شکستن روزۀ قضای ماه رمضان یا شکستن روزۀ استیجاری روزۀ قضای ماه مبارک رمضان، اگر قبل از اذان ظهر افطار شود، ایرادی ندارد و کفاره هم ندارد؛ اما بعد از اذان ظهر تا اذان مغرب، فرد حق ندارد روزه را افطار کند و اگر افطار کند، کفاره‌اش اطعام ده فقیر است (یا ده فقیر را سیر کند یا به هر فقیر حداقل یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) نان یا گندم یا حبوبات بدهد) و اگر توانایی اطعام ده فقیر را ندارد باید، سه روز روزه بگیرد و طبق نظر حضرات آیات سیستانی و خامنه‌ای لازم نیست که این سه روز پی‌درپی باشد، ولی طبق نظر امام خمینی بنا‌بر احتیاط واجب باید پی‌درپی باشد. اگر هم فردی قضای روزۀ میّتی را گرفته باشد، طبق نظر امام خمینی، بنا‌بر احتیاط واجب و طبق نظر آیت‌‌الله سیستانی بنا‌بر احتیاط مستحب بعد از اذان ظهر روزه‌اش را باطل نکند. @karimi_bayan_ahkam
حدود نگاه مرد به زن نامحرم 📝 نگاه مرد به زن نامحرم به غیر صورت و دست‌ها تا مچ حرام است؛ دیدن خود مچ هم حرام است! این دو موردی هم که استثنا شده (اکثر مراجع این دو مورد را استثنا کردند) به شرط آن است که اولاً نگاه، شهوت‌آلود نباشد یا از این نگاه، خوف وقوع در حرام پیش نیاید که اصطلاحاً در رساله‌ها با عنوان «ریبه» مطرح می‌شود؛ ثانیاً صورت و دست بدون زینت باشد واِلّا مرد نباید نگاه کند. 📝 البته دربارۀ پوشاندن زینت، آیت‌الله سیستانی مواردی را استثنا کردند؛ نظیر: سرمه، انگشتر، دستبند، النگو، بند انداختن، ابرو برداشتن و بلند کردن ناخن طبیعی (بدون لاک)؛ اما طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای هر چیزی که در عرف زینت محسوب می‌شود باید پوشیده شود و بدان نگاه نشود. 📌 تذکر اول: آنچه دربارۀ استثنائات پوشش بانوان (صورت و دست‌ها تا مچ و به فتوای برخی مراجع بعضی زینت‌ها مثل انگشتر)گفته شد، به دو شرط است: 1) ایمن بودن خانم از وقوع در حرام؛ 2) قصد خانم، جلب‌توجه نامحرم و مبتلا کردن او به نگاه حرام نباشد. اگر این دو شرط تحقق پیدا نکرد، خانم وظیفه دارد هم صورت و دست‌ها و هم زینت‌ها را به‌طور کلی بپوشاند. 📌 تذکر دوم: درضمن طبق نظر امام خمینی، خانم‌ها اگر صورت خود را اصلاح کنند، بدون داشتن مفسده، مجاز هستند صورتشان را نمایان کنند. @karimi_bayan_ahkam
نگاه مرد مسلمان به زن غیر مسلمان و زن مسلمانی که به رعایت حجاب اهمیت نمی‌دهد نگاه کردن مردها به بدن خانم‌های غیر مسلمان به شرطی که شهوت‌آمیز نباشد یا خوف وقوع حرام در آن نباشد، به ‌مقداری که به‌طور متعارف نمی‌پوشانند، اشکال ندارد. دربارۀ زنان مسلمانی که که به رعایت حجاب اهمیّتی نمی‌دهند و اگر کسی آنان را در این مورد نهی از منکر نماید اعتنا نمی‌‏کنند، بین مراجع اختلاف‌نظر وجود دارد. آیت‌الله سیستانی، حکم نگاه به این زنان را مثل حکم نگاه به زنان کافر می‌دانند؛ اما امام خمینی در این مسئله احتیاط می‌کنند؛ یعنی نگاه به آنان را بنا‌بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند. @karimi_bayan_ahkam
وظیفۀ زنان باردار و شیرده در صورت نگرفتن روزه در ماه رمضان سال‌های قبل 🔒 الف. درخصوص قضای روزه‌ها: 🔑- طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله سیستانی قضای روزۀ زن باردار و شیرده در هیچ فرضی ساقط نیست. 🔑- طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای اگر تا ماه رمضان سال بعد (تمام ۱۱ماه بعد نیز) معذور از قضا کردن بوده، و عذر او ترس ضرر رسیدن به خودش باشد، قضا ساقط می‌شود. 🔒 ب. درخصوص کفارۀ تأخیر: ۱. اگر بدون‌عذر قضای روزه‌ها را نگرفته است، کفارۀ تأخیر واجب است. ۲. اگر به‌علت داشتن عذر در طول سال، قضای روزه‌ها را نگرفته است: 🔑- طبق نظر آیت‌الله سیستانی بنا بر احتیاط واجب، در این صورت هم کفارۀ تأخیر بپردازد. 🔑- طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، کفارۀ تأخیر واجب نیست. 🔒 ج. در خصوص فدیه (1): 1. روزه برای بچه ضرر دارد: در این فرض نسبت به زن شیرده مطلقا فدیه واجب است، اما راجع به زن باردار سه قول است: 🔑- طبق نظر آیت‌الله سیستانی بر حامل مقرب (2) فدیه واجب است و بر حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی) 🔑- طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای بر حامل مقرب فدیه واجب است و حامل غیر مقرب نیز به احتیاط واجب باید فدیه بدهد. 🔑- طبق نظر امام خمینی زن باردار (مقرب یا غیر مقرب) باید فدیه بدهد. 2. روزه برای خودش ضرر دارد: 🔑- طبق نظر آیت‌الله سیستانی بر زن شیرده فدیه واجب است و در باردار اگر حامل مقرب بوده فدیه واجب است و اگر غیر مقرب بوده فدیه واجب نیست. 🔑- طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در این فرض بر زن شیرده و باردار بنابراحتیاط واجب فدیه واجب است. (1) یعنی برای هر ‌روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. (2) منظور از حامل مقرب: زن حامله‌ای است که زایمان او نزدیک است؛ مثل اینکه وارد ماه نهم حاملگی شده است. ______ 📚 العروه الوثقی، کتاب الصوم، روزه، احکام قضا، م13؛ و کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، المورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ ۱۷۰۵ و ۱۷۰۳ و ۱۷۲۸ و ۱۷۲۹؛ رساله آموزشی آیت‌الله خامنه‌ای، درس63، با تغییرات اخیر؛ توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج۲، م۲۰۴ @karimi_bayan_ahkam
نگاه به عکس و فیلم زن نامحرم 📝 حکم دیدن عکس و فیلم نامحرم با دیدن خود نامحرم تفاوت دارد. اینکه دیدن عکس زن مسلمان نامحرم حلال است یا حرام، بستگی به دو مطلب دارد: اول اینکه آیا بیننده، فرد نامحرم را می‌شناسد یا خیر؛ دوم اینکه نامحرم از زنانی است که به حجاب تقید دارد یا نسبت به عدم رعایت حجاب باکی ندارد. نگاه مردان به عکس خانم‌ها درصورتی‌که در عکس حجاب کامل ندارند، اگر خانم را می‌شناسد و خانم هم بی‌باک نیست و تقید شرعی دارد، مرد حق ندارد عکس او را ببیند (آیت‌الله سیستانی احتیاط واجب دارند)؛ اما اگر از آن دسته خانم‌هایی است که به رعایت حجاب اهمیت نمی‌دهند، نگاه غیرشهوانی و بدون خوف وقوع در حرام به فیلم یا عکس اشکال ندارد. بنابراین طبق نظر امام خمینی و آیت الله سیستانی، اگر مرد خانم را نمی‌شناسد یا اینکه بشناسد ولی آن خانم جزء زنان مبتذله (متهتک) باشد، باز به‌شرطی که نگاهش شهوانی نباشد و خوف وقوع حرام هم در آن نباشد، اشکال ندارد که عکس را ببیند. 📌 اما طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراین اگر نگاه از روی لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانی که دیدن آن هتک محسوب شود، نباشد، اشکال ندارد. در نتیجه در نظر ایشان تفاوتی بین فرد آشنا و غیر آشنا نیست. 📝 دربارۀ نگاه به فیلم (فیلم، در حقیقت حاصل کنار هم گذاشتن تعداد زیادی عکس است) خانم‌ها درصورتی‌که خانم در فیلم حجاب کافی را ندارد، دو نظر هست و بین فیلم زنده و غیر زنده فرق است؛ ازنظر امام خمینی و آیت‌الله سیستانی، حکم نگاه به فیلم در هر صورتی مثل حکم نگاه به عکس است. 📌 اما از نظر آیت‌الله خامنه‌ای بنا‌بر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شود، نگاه کرد؛ ولی در پخش غیر‌مستقیم تلویزیونی اگر قصد لذت و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه کردن اشکال ندارد. پس نگاه به فیلم غیر زنده مانند نگاه به عکس است؛ اما دربارۀ نگاه به فیلم زنده اختلاف‌نظر وجود دارد که آیا در حکم نگاه به عکس است یا در حکم نگاه به خود شخص. @karimi_bayan_ahkam
نگاه به عکس و فیلم مرد نامحرم 📝 طبق نظر آیت‌الله سیستانی، نگاه کردن بانوان به عکس یا فیلم مرد نامحرم - چه اینکه به صورت پخش مستقیم باشد یا غیر مستقیم - در صورتی که اعضای بدن مرد در آن بیش از مقدار متعارف (سر، دست‌ها، قدم و ساق پا) برهنه باشد مانند بعضی از تصاویر ورزشکاران یا مسابقات ورزشی یا برخی مجالس سینه زنی، بنابر احتیاط لازم جایز نیست. 📝 طبق نظر امام خمینی، نظر به عکس و فیلم مرد نامحرم اگر طرف را نشناسد مانع ندارد؛ مگر آن که‏‎ ‎‏مفسده‌ای بر آن مترتب باشد.‏ 📝 طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای، مشاهدۀ فیلم مرد نامحرم که بیش از حد متعارف برهنه است، بطور پخش زنده جایز نیست، در پخش غیرزنده هم اگر با لذت و ﯾﺎ با ﺧﻮﻑ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ باشد ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﻭ ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (بنابراین طبق نظر ایشان، نگاه به عکس و فیلمِ پخشِ غیر زنده به شرط نداشتن لذت و خوف گناه جایز است) @karimi_bayan_ahkam
لزوم شرکت در انتخابات از منظر فقهی یکی از قواعد فقهی قاعده نفی سبیل است. انجام دادن هر کاری یا انجام ندادن کاری که منجر به استیلای سیاسی فرهنگی اقتصادی کفار یا ضعف اسلام و مسلمین شود از محرمات است و هر کاری که باعث تقویت شود در مقابل کفار لازم است. لذا عدم حضور در پای صندوق رای یا انتخاب افرادی که باعث تضعیف مسلمین یا نفوذ و استیلای کفار شود هم از این قاعده مستثنی نیست. البته لزوم شرکت در انتخابات به این مطلب محدود نمیشود. بلکه حقی قانونی و مسئولیت آور برای هر شهروند است. آیت الله سیستانی بارها در بیانیه‌های خود مردم را به مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد صالح و پاکدست ترغیب کرده و آن را فرصتی مهم برای ایجاد تغییری واقعی در مدیریت کشور میداند. (سایت دفتر آیت الله سیستانی، بخش عربی، بخش «البيانات الصادرة»، بیانیه شماره های 11، 21، 37) @karimi_bayan_ahkam
حکم خوردن سحری با تحقیق و بدون آن