هدایت شده از کریمی- بیان احکام
نکات تکمیلی این بحث بر اساس فتاوای آیتالله سیستانی:
مسأله 1764. منظور از «وطن»، یکی از مکانهای سهگانۀ زیر است:
1. «وطن اصلی»؛ منظور از آن مقرّ و اقامتگاه اصلی فرد میباشد که معمولاً محلّ سکونت پدر و مادر و زادگاه فرد است که پس از تولّد در آنجا زندگی میکرده است.
2. «وطن اتّخاذی دائمی»؛ منظور از آن محلّی است که انسان برای اقامت دائمی خود انتخاب کرده است و میخواهد باقیماندۀ عمرش را در آنجا بماند.
3. «وطن موقّت»؛ جایی را که انسان محلّ زندگی خود یا مقرّ کاری یا تحصیلی خویش قرار داده است - هرچند قصد نداشته باشد که همیشه در آنجا بماند - چنانچه به گونهای باشد که عرف او را در آنجا مسافر نگویند، طوری که اگر موقّتاً ده روز یا بیشتر، جای دیگری را محلّ زندگی خود قرار دهد، باز هم عرف، محلّ سکونت و زندگیاش را جای اوّل (مقرّ موقّت) بگویند، آنجا برای او، وطن محسوب میشود که آن را «وطن اتّخاذی موقّت» یا «وطن موقّت» مینامند.
بنابراین، کسی که تصمیم دارد مثلاً یک سال و نیم یا بیشتر، در مکانی سکونت نماید مثل دانشجوی قمی که قصد دارد یک سال و نیم یا بیشتر شهر تهران را مقرّ تحصیلی خود قرار دهد و از شنبه تا چهارشنبه در تهران ساکن باشد و روز پنجشنبه و جمعه نزد خانوادهاش به وطن خود (شهر قم) برگردد، در دو هفتۀ اوّل، در صورتی که قصد اقامت ده روز در تهران ندارد، بنابر احتیاط واجب، نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و بعد از آن نمازش در شهر تهران که وطن موقّت او محسوب میشود، تمام است؛
امّا اگر فرد قصد دارد در محلّی که وطن اصلیاش نیست، مدّت زمان کوتاهی بماند به گونهای که آن مکان عرفاً محلّ زندگی و سکونت او محســوب نشده و عرف او را در آن مکان، مسافری محسوب نماید که قصد دارد مدّت کوتاهی آنجا بماند و بعد به جای دیگر برود، در این صورت، آن مکان وطن فرد محسوب نمیشود.
شایان ذکر است، در نوع دوّم و سوّم وطن (وطن اتّخاذی دائم و وطن اتّخاذی موقّت) فرق ندارد که فرد، خودش مستقلّاً آن را انتخاب کرده باشد یا اینکه آنجا به تبعیّت از شخص دیگر، وطن او محسوب گردد؛ مثلاً اگر فرزند عرفاً تابع والدین محسوب شود و هنوز استقلال در تصمیم گیری در این جهت را نداشته باشد (چه بالغ و چه نابالغ)، چنانچه والدین او شهر مشهد را به عنوان وطن اتّخاذی دائمی یا موقّت خویش انتخاب کرده و در آن ساکن شوند، شهر مشهد برای آن فرزند که همراه آنان در مشهد ساکن شده نیز وطن محسوب میگردد.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7146/
مسأله 1772. اگر انسان از وطن خود صرف نظر کند و دیگر نخواهد در آنجا زندگی کند، زمانی که از آنجا خارج میشود، از وطنش اعراض کرده است.
بنابراین، از آن زمان، هر وقت برای صلۀ رحم، زیارت، تفریح و... به آن مکان میرود، آنجا برای او حکم وطن را ندارد و نمازش در آنجا شکسته است، هرچند فرد، وطن دیگری هم برای خود انتخاب نکرده باشد؛ مگر آنکه عنوانی که موجب تمام شدن نماز است مانند کثیر السفر یا خانه به دوش یا قصد اقامت دهه، بر این فرد صدق کند که در این صورت، باید نمازش را تمام بخواند.
مسأله 1773. ملاک در «إعراض و روی گرداندن از وطن»، آن است که فرد اطمینان داشته باشد در آینده برای زندگی و سکونت به آن مکان بر نمیگردد.
بنابراین، فردی که از وطنش به جهتی مانند مأموریّت شغلی، ازدواج و تحصیل خارج میشود و شهر دیگری را به عنوان وطن انتخاب مینماید، چنانچه احتمال قابل توجّه بدهد که در آینده برای سکونت و زندگی به وطن سابقش بر میگردد، در این صورت، اعراض محقّق نشده است و هر وقت به آن مکان میرود، نمازش کامل است.
البتّه در مورد مکانی که انسان براى مدّت محدود - مانند دو یا سه سال - براى کار یا تحصیل و مانند آن وطن موقّت خویش قرار داده، براى اعراض از آن کافى است از آنجا خارج شده و قصد داشته باشد براى مدّت طولانى آنجا را محلّ سکونت خویش قرار ندهد، طورى که اگر دوباره به آنجا برای سکونت بر گردد، از نظر عرف یک توطّن جدید به حساب آید، نه استمرار توطّن سابق.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7147/
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
بحمدلله در طول سالهایی که این کانال فعال بوده است، مسائل متعددی در مورد روزه، قضای روزه، مبطلات روزه، نیت روزه و ... محضر مومنین ارجمند تقدیم شده است و انشاءالله باز هم متذکر مسائلی خواهیم شد.
جهت دسترسی به مسائل شرعی در موضوع روزه هشتگ #روزه را لمس فرمایید.
@karimi_bayan_ahkam
تجسس در گوشی همراه و امور دیگران.mp3
4.32M
✅ حکم شرعی تجسس در امور دیگران (از جمله تجسس در گوشی همراه آنان)
@karimi_bayan_ahkam
صدقه و پول کنار گذاشتن برای آن.mp3
7.77M
✅ نکاتی در مورد صدقه و پولی که برای صدقه کنار گذاشته میشود
@karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ نکاتی در مورد صدقه و پولی که برای صدقه کنار گذاشته میشود @karimi_bayan_ahkam
✍ نکات تکمیلی در مورد این مسئله
📌 آیتالله سیستانی:
محقّق شدن صدقه در مواردی که افراد برای کمک به فقرا یا ایتام و انفاقات مستحبی، پول را در صندوق یا قلّک و مانند آن میاندازند، چند صورت دارد:
الف. صندوق صدقه متعلّق به مؤسّسهای خیریّه یا تشکّلی مانند آن- که عرفاً متولّی جمعآوری صدقات مستحبی و کمک به فقرا و ایتام محسوب میشود باشد - چه اینکه صندوق در محلّ مؤسّسه یا محلّ تجمّع مردم یا خیابان و مانند آن باشد و یا در اختیار مردم در منازل یا اتومبیل و... قرار گرفته باشد؛
ب. صندوق صدقه، متعلّق به چند خانواده یا افراد گوناگون باشد؛ مثل اینکه صندوقی به عنوان تصدّق به فقرا یا ایتام، در قسمتی از آپارتمان، مجتمع یا ادارهای نصب شده و خانوادههای متعدّد ساکن در آن یا کارمندان اداره، در آن پول بیندازند و فرد یا افرادی، متولّی عرفی جمعآوری صدقه به صورت مذکور و رساندن آن به نیازمندان باشند؛
در موارد «الف» و «ب»، با انداختن پول در صندوق به قصد تصدّق و انفاق، صدقه محقّق شده و پول از ملکیّت فرد خارج گردیده است.
ج. صندوق یا قلّک شخصی، که فرد برای کمک به فقرا در آن پول میاندازد تا پس از مدّتی پولهای جمعآوری شده را به فقیر بدهد؛
در این صورت، با انداختن پول در صندوق یا قلّک، صدقه محقّق نمیشود و تا وقتی پول به فقرا یا وکیل آنان تحویل داده نشده، مال در ملکیّت مالک اولیّۀ پول باقی است.
اگر انسان پولی را به عنوان صدقه کنار بگذارد، با این امر صدقه محقّق نشده و حکم قسمت «ج» از مسألۀ قبل را دارد؛
البتّه، انسان میتواند مثلاً از فقیر معیّنی وکالت بگیرد تا صدقات و مبالغی را از طرف او قبول کرده و تحویل بگیرد تا بعداً به او برساند که در این صورت، خودش نیز میتواند پولی را به قصد اینکه مال فقیر باشد در محلّی قرار دهد و باکنار گذاشتن پول، صدقه محقّق میشود.
📌 دو استفتاء از آیتالله خامنهای:
سؤال: آیا صدقه ای را که برای فقرا جمع آوری شده است، می توان در محلی سرمایه گذاری کرد و اصل و سود آن را برای فقرا مصرف کرد؟
جواب: جایز نیست، مگر اینکه با اجازه اهداءکننده باشد.
سؤال: پولی که به عنوان صدقه از مردم جمع آوری شده و صدقه دهنده، شرطی برای مصرف آن نگذاشته است، آیا می توان آن را در هر امر خیری هزینه کرد؟
جواب: صدقه باید به فقیر داده شود و مصرف آن در امور خیر دیگر، نیاز به کسب رضایت از صاحب آن دارد.
ــــــــــــــــــــــ
م 1328 و 1329 توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج 3
و
https://www.leader.ir/fa/content/22866
https://www.leader.ir/fa/content/26436
@karimi_bayan_ahkam
✅ نماز استغفار
مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق حدیثی از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم نقل کرده است: «هرگاه در زندگیات دچار تنگی معیشت و کارت به سستی گرایید، حاجتت را به خدا عرضه کن و نماز استغفار را ترک نکن.»
کیفیت نماز استغفار بدین گونه است:
در هر رکعت، یک بار حمد، و یک بار سوره قدر خوانده شود
بعد از خواندن این دو سوره، 15 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
سپس در رکوع، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
بعد از بلند شدن از رکوع، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
در هر دو سجده، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
بعد از هر دو سجده، 10 گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
ملاحظه میشود که این نماز مشابه نماز جعفر طیار است؛ البته لازم به ذکر است: در این نماز بر خلاف نماز جعفر طیار، باید ذکر رکوع و سجده گفته شود و نمیتوان به استغفار اکتفا کرد.
________________
📝 عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ إِذَا رَأَيْتَ فِي مَعَاشِكَ ضِيقاً وَ فِي أَمْرِكَ الْتِيَاثاً فَأَنْزِلْ حَاجَتَكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعْ صَلَاةَ الِاسْتِغْفَارِ وَ هِيَ رَكْعَتَانِ تَفْتَتِحُ الصَّلَاةَ وَ تَقْرَأُ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ مَرَّةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ رَكْعَةٍ ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ الْقِرَاءَةِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُهَا عَشْراً عَلَى هَيْئَةِ صَلَاةِ جَعْفَرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يُصْلِحُ اللَّهُ لَكَ شَأْنَكَ كُلَّه
📌 طبرسی، حسن بن فضل. ۱۳۷۰. مکارم الأخلاق. ۱ ج. قم: الشريف الرضي. ص 328
@karimi_bayan_ahkam
✅ استخاره (1)
در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر میشود:
«استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ دعایی؛ ب. استخاره برای رفع تردید (با قرآن و تسبیح و غیر آن). در مسائل بعد، توضیحات مربوط به این دو نوع استخاره ذکر میگردد.
1⃣ «استخارۀ دعایی»، نوعی از دعا است که فرد از خداوند متعال میخواهد آنچه خیر و به صلاح اوست را در مورد امر خاصّی یا مطلق امور برایش پیش آورد؛
این نوع استخاره در هر عمل مشروعی که انسان تصمیم بر انجام آن دارد، مستحب است و اختصاص به مورد تحیّر و تردید ندارد.
2⃣ استخاره برای رفع تردید (با قرآن و تسبیح و غیر آن)، عملی است که فرد در «موارد تحیّر و تردید» با قرآن یا تسبیح یا رُقعه و مانند آن انجام میدهد و از خداوند متعال طلب خیر مینماید.
این نوع استخاره، مخصوص موارد حیرت و دو دلی است که راهی برای تعیین مورد صلاح و خیر وجود ندارد و به قصد رجاء انجام میشود، تا از این طریق، فرد از سرگردانی و دو دلی در تصمیمگیری و انتخاب رهایی یاید.
ــــــــــــــــــــــــــــ
منابع:
در توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی توضیحات خوبی در مورد استخاره آمده است و آنچه در این فرسته ذکر شد و در فرستههای بعد خواهد آمد برگرفته از همین منبع است، لازم به ذکر است نظر امام خمینی و آیتالله خامنهای نیز مغایر با نظر آیتالله سیستانی نیست.
منابع این چند فرسته در اینجا ذکر میشود:
https://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568
https://www.leader.ir/fa/content/22953
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_126825/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D8%B3_/%D8%AC_10/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D9%87
https://www.sistani.org/persian/book/26576/5988/
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7334/
@karimi_bayan_ahkam
✅ استخاره (2)
نماز استخاره از نمازهای مستحبی است که برای طلب خیر از خداوند متعال در هنگام اقدام به امری مانند ازدواج، مسافرت و... خوانده میشود و به صورتهای مختلف در روایات توصیه شده است، چند نمونه از آنها در ذیل ذکر میشود:
1⃣ در کیفیّت نماز استخاره از امام صادق علیهالسلام روایت شده که فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن از خداوند متعال طلب خیر نما، (مثلا میتوان گفت: أَسْتَخیٖرُ اللّهَ بِرَحْمَتِه خیَرَةً فیٖ عافیَة») پس سوگند به خدا هیچ مسلمانی از خدا طلب خیر نکند، مگر آنکه خداوند متعال برای او حتماً خیر قرار میدهد.
2⃣ از مُرازم نقل شده که امام صادق علیهالسلام فرمودند: هنگامی که فردی از شما قصد انجام کاری را داشت، دو رکعت نماز بخواند، سپس حمد و ثنای خداوند متعال را بهجا آورد و صلوات بر محمّد و آل محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلم بفرستد و بگوید: «اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ هٰذَا الْأَمْرُ خَیْراً لی فی دینی وَدُنْیَایَ فَیَسِّرْهُ لی وَقَدِّرْهُ لی وَإِنْ کَانَ غَیْرَ ذٰلِکَ فَاصْرِفْهُ عَنّی».
مُرازم میگوید: از حضرت پرسیدم چه سورهای (بعد از حمد) در این دو رکعت نماز بخوانم؟ امام صادق فرمودند: هر سورهای کافی است و اگر خواستى «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَد» و «قُلْ یاٰ أَیُّها الْکافِرُون» در آن دو رکعت بخوان و خواندن «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَد» معادل خواندن یک سوّم قرآن است.
3⃣ از زراره نقل شده که میگوید به امام باقر علیهالسلام عرض کردم: هنگامی که خواستم کاری را انجام دهم و قصد استخاره داشتم چه بگویم. امام باقر فرمودند: در این هنگام روز سهشنبه و چهارشنبه و پنچشنبه را روزه بگیر، سپس در روز جمعه در مکان نظیفی دو رکعت نماز بخوان و بعد از اتمام نماز رو به آسمان کرده و بگو:
«اللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحیمُ أَنْتَ عَالِمُ الْغَیْبِ، إِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ خَیْراً (لی) فیمَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ فَیَسِّرْهُ لی وَبَارِکْ لی فیهِ وَافْتَحْ لی بِهِ، وَإِنْ کَانَ ذٰلِکَ لی شَرّاً فیمَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ فَاصْرِفْهُ عَنّی بِمَا تَعْلَمُ، فَإِنَّکَ تَعْلَمُ وَلَا اعلم وَتَقْدِرُ وَلَا أَقْدِرُ وَتَقْضی وَلَا أَقْضی وَأَنْتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ» و این دعا را صد مرتبه تکرار مینمایی.
@karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر میشود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ
✅ استخاره (3)
📝 استخارۀ نوع «ب» (برای رفع تردید) در چند مورد جایگاه ندارد و صحیح نیست:
1⃣ مواردی که خلاف شرع است، مانند سقط جنین، قطع رحم، ارتباط نامشروع، دریافت وام ربوی، خروج زن از منزل بدون اذن از شوهر.
2⃣ برای تفأّل و پیشگویی و اطلاع از غیب؛ مثل اینکه آیا در امتحانات قبول میشود یا خیر؟ آیا در آینده کسب و کارش رونق پیدا کرده و خوب میشود یا خیر؟ آیا فلانی او را دوست دارد یا نه؟ آیا در آینده صاحب اولاد خواهد شد یا نه؟یا در پیدا کردن دزد و قاتل و مانند آن، مثل موردی که وسیلهای از او سرقت شده و به فردی مشکوک است و استخاره میکند که دزد همین فرد است یا نه؟
3⃣ بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل؛
همچنین، شایسته است انسان در اموری که میخواهد دربارۀ آن تصمیم بگیرد، ابتدا تأمّل و دقّت کند و با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و از راههای عقلایی که برای تشخیص مصلحت وجود دارد بهره برد و در صورتی که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، چنانچه خواست استخاره نماید.
📝 وسواس در امر استخاره صحیح نیست، اینکه انسان برای کوچک و بزرگ، ریز و درشت امور زندگی با وجود آنکه وظیفهاش عقلاً و شرعاً و عرفاً روشن است یا با اندکی تأمّل یا مشورت معلوم میشود، رو به استخارۀ غیر دعایی آورد و بدون انجام استخاره حاضر به انجام آن نباشد صحیح نیست؛ گاه این امر موجب اتلاف عمر خویش یا ایذاء اطرافیان یا اشخاصی که برای او استخاره می گیرند میشود.
#استخاره
@karimi_bayan_ahkam
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
2.88M
✅ احکام فطریه (زکات فطره)
آثار و برکات فطریه
مکلف باید چه مشخصاتی داشته باشد تا فطریه بر او واجب شود؟ این مشخصات از چه زمانی باید در فرد محقق شده باشد؟
آغاز شب از غروب است یا از اذان مغرب؟
چه کسانی نانخور مکلف محسوب میشوند؟ مهمان شب عید فطر نانخور است؟
اگر کسی نانخور اشخاص حقوقی باشد، فطریهاش بر عهدۀ چه کسی است؟
اگر کارفرما (شخص حقیقی) غذای مکلف در شب عید فطر را میدهد، فطریه بر عهدۀ کیست؟
جنس زکات فطره؟
وقت پرداخت یا کنار گذاشتن زکات فطره؟
اگر کسی بخواهد پول بدهد، ولی پولی بیشتر از قیمت سه کیلو غذا کنار بگذارد، چه حکمی دارد؟
زکات فطره باید به چه کسانی داده شود؟
آیا میتوان زکات فطره را از شهر محل سکونت خارج کرد؟
کارت به کارت زکات فطره چه حکمی دارد؟
چه کسی فقیر به حساب میآید؟
#فطریه #زکات_فطره
@karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر میشود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ
✅ استخاره (4)
📝 شایسته است انسان رجاءً، موارد ذیل را در هنگام استخاره مراعات نماید:
1. با وضو و طهارت باشد، بلکه غسل کردن برای خواندن نماز استخاره مستحب است و از وضو کفایت میکند؛
2. رو به قبله باشد؛
3. در استخاره با قرآن، رعایت احترام قرآن را بنماید؛
4. حال توجّه و دعا و اقبال الی اللّه داشته باشد؛
5. دعاهای نقل شده از اهل بیت علیهمالسلام جهت استخاره را بخواند؛
6. در استخاره با قرآن، با مفاد آیات و تفسیر آن آشنایی داشته باشد؛
7. از خداوند متعال، طلب خیر همراه با عافیت نماید.
📝 فردی که برای دیگران استخاره میکند، لازم است از گفتاری که مصداق «قول بدون علم یا حجّت» محسوب میشود بپرهیزد.
#استخاره
@karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (4) 📝 شایسته است انسان رجاءً، موارد ذیل را در هنگام استخاره مراعات نماید: 1. با وضو و ط
📌 تذکر: کفایت غسل استخاره از وضو، نظر آیتالله سیستانی است و بطور کلی طبق نظر ایشان غسلهای واجب و غسلهایی که استحباب آنها ثابت شده است، از وضو کفایت میکند؛ اما طبق نظر حضرات آیات امام خمینی و خامنهای فقط غسل جنابت از وضو کفایت میکند.
کریمی- بیان احکام
✅ احکام فطریه (زکات فطره) آثار و برکات فطریه مکلف باید چه مشخصاتی داشته باشد تا فطریه بر او واجب
✅ توضیحات تکمیلی در مورد این فرسته، طبق فتوای آیتالله سیستانی
1⃣ اگر در فاصلۀ بین غروب شب عید فطر تا ظهر روز عید، شرایط وجوبِ دادن فطریه برای فرد فراهم شود، مثل آنکه بچّه، بالغ شود یا دیوانه، عاقل گردد یا فقیر، غنیّ شود، در صورتی که سایر شرایط واجب شدن فطریّه را دارا باشد، بنابر احتیاط واجب باید زکات فطره را بپردازد. امّا اگر شرایط مذکور بعد از ظهر روز عید پدید آید، پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست.
2⃣ اکر بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر یا قبل از ظهر روز عید فردی به نانخوران مکلف اضافه شود، بنابر احتیاط واجب مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود مانند این که یکی با اجازه دیگری فطریه را بدهد.
3⃣ در هتلها، مهمانخانهها، رستورانها و مانند آنها معمول و متعارف است کارکنانی که اجیر کارفرما میباشند، از غذای تهیّه شده توسط کارفرما، استفاده میکنند؛ در این موارد، چنانچه غذای اجیر به عنوان حقوق یا به عنوان شرط ضمن عقد، بر عهدۀ کارفرما نباشد و کارفرما غذای اجیر را ارفاقاً بپردازد، بهطوری که اجیر نانخور کارفرما محسوب شود، کارفرما باید فطریّۀ او را بدهد. امّا چنانچه غذای اجیر جزء حقوق (حقّ الزحمه) او محسوب شود، یا آنکه در ضمن عقد اجاره، اجیر با کارفرما شرط نماید که کارفرما علاوه بر پرداخت اجرت، باید غذای روزانۀ او را نیز بدهد، صدق نانخور بودن اجیر نسبت به کارفرما، محلّ اشکال است. بنابراین، رعایت مقتضای احتیاط نظیر آنچه در مسألۀ بالا ذکر شد بنابر احتیاط واجب ترک نشود؛ مانند اینکه اجیر با اجازۀ کارفرما فطریّۀ خود را بدهد یا اینکه کارفرما با اجازۀ اجیر فطریّۀ وی را بپردازد.
📌 توضیح المسائل جامع، ج 2، م 1035 و 1043 و 1044
#فطریه #زکات_فطره
@karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر میشود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ
✅ استخاره (۵)
📝 عمل بر طبق استخاره طبق نظر حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و خامنهای واجب نیست، ولی مخالفت با استخاره - که با رعایت شرایط آن صورت گرفته - گاهی موجب ندامت و پشیمانی میشود.
⚠️ اما طبق نظر آیتالله شبیری زنجانی، اگر استخاره بهجا باشد و با تسبیح انجام شود و خوب نیاید، بنا بر احتیاط واجب، تا زمانی که موضوع یا شرایط عوض نشده، با آن مخالفت نشود.
📌 شایان ذکر است، از آنجا که استخاره برای رفع حیرت و تردید است، بعد از برطرف شدن حیرت و تردید با اوّلین استخاره، تکرار آن معنا ندارد، مگر آنکه موضوع یا شرایط آن تغییر کند، هرچند به این صورت باشد که فرد مقداری صدقه بدهد.
#استخاره
@karimi_bayan_ahkam
شرب خمر.mp3
5.17M
✅ پاسخ به سوالاتی متداول در مورد شرب خمر
تذکر: در دقیقۀ 1 و ثانیۀ 36، اشتباهاً گفته شده تکلیف ساقط میشود؛ تصحیح میشود: تکلیف ساقط نمیشود
@karimi_bayan_ahkam
✅ نامگذاری (1)
امام خمینی در تحریر الوسیلة و آیتالله سیستانی در جلد چهارم توضیح المسائل جامع، نکاتی پیرامون نامگذاری فرزند مطرح نمودند که این نکات در چند فرسته تقدیم خواهد شد.
امام خمینی:
📝 مستحب است قرار دادن نام خوب برای فرزند؛ زیرا این از حق فرزند بر پدر است و افضل اسمها آن است که متضمن معنای عبودیت برای خدای جلِ شأنه باشد؛ مانند عبدالله و عبدالرحیم و عبدالرحمن و مانند اینها و بعد از آنها اسمهای پیغمبران و ائمه علیهمالسلام است و افضل آنها محمّد است، بلکه برای کسی که چهار فرزند دارد ترک اسم محمّد مکروه است و اگر اسم او محمّد است، مکروه است که کنیهاش را ابوالقاسم بگذارد.
📌 تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، فصل: فی أحکام الأولاد و الولادة، القول:فی أحکام الولادة وما یلحق بها، م 2
✅ **نامگذاری (۲)**
آیتالله سیستانی:
📝 انتخاب نام نیک برای نوزاد از اموری است که انجام آن پس از تولّد فرزند مستحب است؛ مثلاً اگر پسر است با نامهای پیامبران به ویژه نام پیامبر اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم یا ائمّۀ معصومین علیهمالسلام یا نامهایی که مشتمل بر بندگی خداوند متعال باشد مانند عبداللّه و عبدالرّحمٰن نامگذاری نمایند؛ اگر دختر است، از نامهای زنان صالحه به ویژه حضرت فاطمه علیهاالسلام انتخاب نمایند و نامگذاری فرزند به اسم دشمنان اهل بیت مکروه است. (مراد از آن، اسمائی است که به مرور زمان به نام دشمنان اهل بیت معروف شده، طوری که وقتی آن اسامی بدون توضیح یا نشانهای ذکر میشوند، برداشت میشود که منظور از آن، نام آن دشمنان میباشد)
شایان ذکر است، در نامگذاری فرزند باید به دو نکته توجّه شود ...
📌 توضیح المسائل جامع، ج 4، م 368
@karimi_bayan_ahkam
✅ نامگذاری (3)
آیتالله سیستانی:
📝 در نامگذاری فرزند باید به دو نکته توجّه شود:
الف. نام گذاری فرزند به اسم ذات خداوند متعال «اللّه» و صفاتی که برای غیر خداوند متعال به کار نمیرود، مانند «رحمان» بدون ذکر کلمۀ «عبد» جایز نیست؛ بلکه نامگذاری فرزند به «إلٰه» بنابر احتیاط لازم ترک شود. (نامگذاری فرزند به «إلٰهه» اشکال ندارد.)
ب. نامگذاری فرزند به صفاتی که غالباً برای خداوند متعال به کار میرود، طوری که اگر به صورت مطلق و بدون توضیح و نشانهای ذکر شود برداشت میشود که منظور از آن خداوند متعال میباشد مانند «رَبّ»، «خالق»، «رَزّاق» بدون ذکر کلمۀ «عبد»، بنابر احتیاط لازم جایز نیست.
توضیح المسائل جامع، ج 4، م 368
@karimi_bayan_ahkam
✅ نکتهای مهم در هنگام تولد فرزند
آیتالله سیستانی:
📝 شایسته است مؤمن وقتی مژدۀ ولادت فرزندش به وی داده میشود از اینکه او پسر است یا دختر سؤال نکند، بلکه از سلامتی و کامل بودن خلقتش بپرسد و اگر وی را سالم یافت حمد خداوند متعال را کرده و بگوید: «الحَمْدُ لِلهِ الّذی لَمْ یَخْلُقْ مِنّی خَلْقاً مُشَوَّهاً» (ستایش خداوندی را که از من، انسانی را که بدقیافه و زشت (نامتناسب و ناقص الخلقه) است، نیافرید.// البتّه اگر هم خداوند حکیم به وی فرزندی ناقص الخلقه عطا فرمود، آن را امتحان الهی دانسته و صبر پیشه کند و زبان به شکوه در پیشگاه ربوبی نگشاید.) و اگر بعداً دانست که پسر است، شکر خداوند متعال را بر نعمتش به جای آورد و اگر دانست دختر است از انتخاب خداوند متعال برایش ناراحت نشود و در حدیث است که دختران «حسنات» و پسران «نعمت» هستند و به حسنات پاداش داده میشود و از نعمت سؤال میشود.
📌 توضیح المسائل جامع، ج 4، م 369
@karimi_bayan_ahkam
#گزیده_کتاب
#خمس
✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است
قسمت اول: نظرات آیتالله خامنهای
📝 پولی که بهعنوان ثبتنام پرداخت شده، اگر از درآمد باشد، سر سال خمسی مشمول خمس است؛ زیرا پول در ملک فرد باقی مانده است. حال اگر کسی تاکنون خمس مبلغ ثبتنامی را پرداخت نکرده است، برای پرداخت خمس باید تورم را در نظر بگیرد. اما سودهایی که از سوی بانک داده میشود، در صورتی که فعلاً قابل وصول نباشد، بهمحض وصولشدن، جزء درآمدهای همان سال حساب میشود و آنچه سر سال اضافه بیاید، مشمول خمس است.
📝 نکتۀ دیگر اینکه کسانی که نوبت حجشان فرا رسیده است و برای اعزام به حج، علاوه بر پول ثبتنام در سالهای پیش، پولی به سازمان حج پرداخت کردهاند، ولی به خاطر عذری مانند بیماری نتوانستهاند به سفر حج بروند، چنانچه پولی که جهت اعزام پرداخت کردهاند از درآمد بین سال بوده، مشمول خمس نیست؛ زیرا آن پول از ملک آنها خارج شده است؛ اما اگر از درآمد سالگشتشده، که خمس آن داده نشده، پرداخت شده باشد، مشمول خمس است.
📌 برگرفته از ص 28 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، چاپ چهارم، شرکت چاپ و نشر بینالملل
کریمی- بیان احکام
#گزیده_کتاب #خمس ✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است قسمت اول: نظرات آیتالله خامنها
#گزیده_کتاب
#خمس
✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است
قسمت دوم: نظرات آیتالله سیستانی
📝 اگر با درآمد بین سال، بدون انعقاد قرارداد اجاره، برای حج یا عمره ثبتنام کند و در نوبت سازمان حجّ و زیارت قرار بگیرد و پس از رسیدن سال خمسی یا در سالهای بعد به حج مشرّف شود، در صورتی که حج یا عمرۀ واجب بوده و قبلاً با استطاعت یا نذر شرعی و مانند آن بر ذمّهاش آمده (و مستقرّ شده) باشد، در این حالت چنانچه برای تشرّف، راه دیگری جز ثبتنام و در نوبت قرارگرفتن وجود نداشته باشد و مال دیگری که خمس این پول را از آن مال پرداخت کند نداشته باشد، مبلغ مذکور خمس ندارد؛ امّا در غیر این صورت، مثل آنکه حج یا عمره مستحبی باشد یا آنکه سال اولِ استطاعتِ حجِ واجب باشد - که هنوز حج بر ذمّۀ او بهطور قطعی ثابت نشده - یا آنکه قبلاً حج بر ذمّۀ او آمده و نرفته است، ولی اکنون توانایی خرید فیش آزاد را دارد یا برای پرداخت خمس آن از اموال دیگرش تمکّن مالی دارد، در چنین حالتی پرداخت خمس پول ثبتنام، در انتهای سال خمسی واجب است
📝 و پولی که علاوه بر ثبتنام پرداخت میشود تا فیش حج داده شود، چنانچه همان شرایط مذکور را دارا باشد، خمس ندارد؛ در غیر این صورت، باید قیمت سفر حج یا عمرۀ مذکور را، که مثلاً شش ماه بعد از سال خمسی انجام میشود، و همچنین ارزش نرخ روزِ پرداخت خمس را ملاحظه کند و خمس آن را بپردازد.
📝 کسی که برای ثبتنام حج یا عمره از درآمد بین سال، مثلاً با مبلغ یک میلیون تومان، حساب پسانذار قرضالحسنه یا حساب سرمایهگذاری وکالتی به نام خودش در بانک افتتاح کرده و به لحاظ قانونی در نوبت سازمان حجّ و زیارت برای تشرّف قرار گرفته است، چنانچه بعد از گذشت چند سال متوجّه شود که لازم بوده خمس موجودی بانکیاش را بپردازد - با فرض اینکه هماکنون امتیاز فیش حج یا عمرۀ وی به استثنای مبلغ موجود در حساب بانکیاش مثلاً 20 میلیون تومان ارزشگذاری میگردد - کافی است خمس موجودی فعلی بانکی خود را که سال بر آن گذشته بپردازد.
📝 البتّه اگر امتیاز قانونی فیش حج یا عمره را در ازای دریافت مبلغی، مثلاً 20 میلیون تومان، بدون لحاظ موجودی بانکی خود، به صورت شرعی به شخص دیگری انتقال دهد، مبلغ مذکور درآمد بین سالِ انتقال محسوب میشود و چنانچه صرف در مئونه نشود، خمس دارد.
📌 برگرفته از ص 28 و 29 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، چاپ چهارم، شرکت چاپ و نشر بینالملل
رجوع از هبه.mp3
7.17M
آیا میتوانیم چیزی را که به کسی هدیه کردیم، پس بگیریم؟
@karimi_bayan_ahkam