✅ برای خرید کتاب «خمس: بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنا محور» تألیف حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی از نمایشگاه کتاب:
1- به صورت حضوری با 20 درصد تخفیف، به مصلای امام خمینی، سالن ناشران عمومی، راهروی 11/1، غرفۀ 202، انتشارات بینالملل مراجعه فرمایید.
2- به صورت مجازی با ارسال رایگان به منزل، با 10 درصد تخفیف، به این پیوند مراجعه فرمایید:
B2n.ir/s60133
📌 چاپ جدید کتاب «احکام کاربردی» که نسبت به چاپ قبلی با اصلاحات و اضافاتی همراه است، هنوز به نمایشگاه کتاب نرسیده است؛ در صورتی که این کتاب به نمایشگاه رسید، از همین طریق اطلاع خواهیم داد.
✅ آیا در قنوت میتوان به فارسی دعا کرد؟
📝 طبق نظر حضرات آیات سیستانی و خامنهای، دعا کردن در قنوت نماز، به غیر زبان عربی، اشکال ندارد و نماز را باطل نمیکند؛ اما آیتالله سیستانی میفرمایند بنابر احتیاط واجب وظیفۀ قنوت با دعا به غیر زبان عربی انجام نمیشود؛ بنابراین، اگر شخص در قنوت تنها به دعای فارسی اکتفا کند، بنابر احتیاط واجب مثل این است که قنوت را بهجا نیاورده است.
_____
📌 توضیح المسائل جامع، ج 1، م 1461؛ رسالۀ نماز و روزه، م 311.
@karimi_bayan_ahkam
✅ غلط بودن قرائت نماز و تبعات آن
📝 نمازگزار باید تکبیرة الاحرام و تمام سورهها و اذکار واجب نماز را به زبان عربی صحیح تلفظ کند و اگر عمداً چنین کاری نکند، نمازش باطل و اگر سهواً رعایت نکند، نمازش صحیح است.
❓اما سه سوال در این زمینه مطرح است:
1⃣ شخصی اصلا سراغ یادگیری تلفظ صحیح حروف و کلمات به زبان عربی نرفته و حالا متوجه شده قرائتش ایراد داشته است. آیا باید نمازهای قبلی را اعاده کند؟
2⃣ شخصی سراغ یادگیری تلفظ صحیح حروف و کلمات به زبان عربی رفته و مسئله را هم میدانسته است، ولی در بعضی موارد تلفظ را اشتباه یاد گرفته بوده و حالا متوجه شده که تلفظ برخی از حروف را درست ادا نمیکرده است؛ چنین شخصی وظیفهاش چیست؟
3⃣ آیا قرائت اذکار مستحب نماز و دعاهایی که انسان در نماز میخواند، باید به عربی صحیح باشد؟
📝 فرد جاهل، یا جاهل قاصر است یا جاهل مقصر. کسی که امکانات یادگیری برای او وجود نداشته و چیزی به او نرسیده بوده، جاهل قاصر است و کسی که امکانات یادگیری داشته، اما خودش کوتاهی کرده و یاد نگرفته، جاهل مقصر است.
یک نوع جهل دیگر هم هست که آن را «جهل مرکب» میگویند؛ «جهل مرکب»، حالتی است که فرد یقین داشته آنچه میدانسته درست بوده و در حین عمل احتمال غلط بودن را نمیداده؛ حال آنکه اتفاقاً آن مطلب غلط بوده است. در اینکه جاهل به «جهل مرکب» جاهل قاصر است یا مقصر، اختلاف نظر وجود دارد.
📝 با این مقدمه، پاسخ سوال اول و دوم این است: اگر انسان کلمهای را (از هر یک از حمد و سوره و ذکرهای واجب نماز) که یاد گرفته، صحیح بداند و در نماز همان طور بخواند و بعد بفهمد آن را غلط خوانده، لازم نیست دوباره نماز را بخواند، هرچند احتیاط مستحب است نماز را در وقت اعاده و در خارج وقت قضا نماید. در این حکم فرق ندارد نمازگزاری که معتقد به صحّت قرائت یا ذکر بوده، در یادگیری تلفّظ صحیح آن کوتاهی کرده باشد یا نه.
🔺 اما اگر بطور کلی نمیدانسته که باید حمد و سوره و اذکار واجب را به عربی صحیح قرائت کند و یا تردید داشته تلفظ او صحیح بوده یا نه و در این دو حالت قرائت نمازش ایراد داشته، اگر جاهل قاصر بوده، نمازهایی که خوانده صحیح و نیاز به اعاده ندارد و اگر جاهل مقصر بوده، نمازهایش باطل و باید آنها را اعاده نماید.
📝 اما در مورد تلفظ «تکبیرة الاحرام»، مسئله حساستر است؛ گفتن «اللّهُ أَکْبَر» در اوّل هر نماز، واجب و رکن است و انسان باید در آن موالات را رعایت نماید؛ یعنی حروف «اَللّهُ» و حروف «أَکْبَر» و دو کلمۀ «اَللّهُ» و «أَکْبَر» را پشت سر هم بگوید و نیز باید این دو کلمه به عربی صحیح گفته شود و اگر ترجمۀ آن را به غیر عربی - مثلاً به فارسی - بگوید، کافی نیست.
نمازگزاری که تکبیرة الاحرام را غلط میخوانده، در صورتی که اشتباه در مادّه و هیأت تکبیرة الاحرام باشد، مثل اینکه میگفته «اَللّهُ أَکْپَر» یا «اَللّهُ أَکْوَر» یا «اَللّحُ أَکْبَر» یا «اَللّهُ أَکْبار»، نمازش باطل است و فرقی بین جاهل قاصر و مقصّر نیست؛ امّا اگر اشتباه در إعراب کلمه باشد، مثل این که حرکت را در هاء «اَللّهُ أَکْبَر» از ضمّه به فتحه یا کسره تغییر میداده و تکبیرة الاحرام را «اَللّهَ أَکْبَر» یا «اَللّهِ أَکْبَر» تلفّظ میکرده، در صورتی که جاهل مقصّر بوده، بنابر احتیاط واجب، نمازش باطل است و اگر جاهل قاصر بوده، نمازش صحیح است.
⚠ شایان ذکر است، مراد از اعراب در اینجا، تغییر حرکت آخر کلمه است و تغییر حرکات در حروف ما قبل آخر کلمه، در حکم تغییر در مادّه و هیأت محسوب میشود مثل اینکه تکبیرة الاحرام را «اَللّهُ أَکْبُر» تلفّظ میکرده است که در این صورت، نمازش در هر حال باطل است.
🟢 اگر فرد بعد از گفتن تکبیرة الاحرام شک کند که آن را صحیح گفته یا نه، چه مشغول خواندن چیزی شده باشد یا نه، به شک خود اعتنا نکند.
📝 پاسخ سوال سوم: قرائت غلط اذکار مستحبی و دعا از نظر مادّه یا حرکات و اعراب در قنوت یا غیر از آن، در صورتی که غلط فاحش و تغییر دهندۀ معنا نباشد، به گونهای که کلمات خوانده شده از صدق عنوان ذکر یا قرآن یا دعای غلط خارج نشود، مبطل نماز محسوب نمیشود؛ به عبارت دیگر نباید غلط خواندن بهگونهای باشد که شنونده گمان کند نمازگزار در حال صحبت کردن است نه در حال نماز خواندن.
@karimi_bayan_ahkam
👆👆👆
بازنشر درسگفتارهای #آموزش_کتاب_خمس توسط حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی