👨🏫استاد سید صادق محمدی(با ویرایش)
✅مرزهای دانش اصول فقه
هم تضییق نیاز دارد
هم توسعه
۱.یعنی برخی مباحث غیر کاربردی متورم شده است پس باید زوائد حذف شود
۲.همچنین برخی مباحث را باید توسعه و تعمیق بدهیم
یعنی در کتب اصولی بدان اشارتی رفته اما مفصلا حدود و ثغور آن مشخص نشده است.
مانند بحث سیاق یا اصاله عدم الزیاده و اصاله عدم النقیصه
۳.یکی از کارهای دیگر در بروز رسانی علم اصول ارتباط بخشی مباحث با میدان عمل است
به تعبیر دیگر اصول فقه باید مهارت محور شود
۴.کار بعدی در ویرایش اصول، ارتباط بخشی با سایر علوم است در چه علوم و معارفی تاثیرگذار و از چه علوم و معارفی تاثیرپذیر است.
بنابر این اصول فقه کاربردی👇👇
هم پالایش نیاز دارد هم تکمیل
🌺اصول فقه علاوه بر علم فقه،
در تفسیر قرآن و تفسیر حدیث و درایه الحدیث تاثیرگذار است
از همه این موارد گذشته
در عرصه مهارتهای زندگی
برای دانش پژوه تاثیر می گذارد و مهارت تحلیل گری را به ارمغان می آورد
و مانند علم منطق ابزاری برای
تفکر روشمند خواهد بود.🙏🙏
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم
📣قابل توجه علاقمندان به مباحث مهارتهای لازم برای اجتهاد
انشاء الله بزودی
✅کارگاه مهارتهای ادبی فرایند اجتهاد 👌
در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی
در قالب صوت بارگذاری خواهد شد.🙏
جالب است بدانید که 👇👇
سهم مهارتهای ادبی
از مهارتهای لازم برای اجتهاد
حدود یک سوم (۳۵ مهارت) کل مهارتها (= ۱۰۰ مهارت) است.😳
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
متاسفانه😭
در فضای عمومی جاری کشور
در مباحث روش شناسی اجتهاد 📚
غالبا به مباحث تئوری روش شناسی اجتهاد و اجتهادپژوهی پرداخته میشود
اما آنچه یک اجتهادپژوه در میدان عمل بدان نیاز مبرم دارد
💎مباحث کاربردی مانند
مهارتهای اجتهاد 🔭🔬🛠
و الگوریتم اجتهاد 📐
و قواعد کاربردی علوم پایه⚖ است
در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی
انشالله تمرکز بر مطالب کاربردی مورد نیاز است.💐🙏
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فقه الأقوال.mp3
45.63M
✅ روش شناسی اجتهاد؛ فقه الاقوال
🔹ارائه: استاد مبلغی
@manhajah
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
المناهج. ١٠.mp3
22.26M
⭕ مناهج الاجتهاد ١٠
🔹️ منهجية فقه السيد الخوئي
@manhajah
4_5767278232483138441.mp3
25.01M
⭕ مناهج الاجتهاد ١١
🔹️ أنواع القرائن التي تستخدمها مدرسة الاجتهاد التحليلي
@manhajah
[@vahed_tahghigh]14431017.mp3
52.37M
#سلسله_نشستهای_تخصصی (۷)
« ظرفیتشناسی منطق فازی در سیر تحصیلات حوزوی »
✉️ استاد حجة الإسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
┄┅══••✾❀✾••══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
✅ استاد #علیدوست: «درس خارج فقه، درس یاد گرفتن روشها است».
(خارج فقه هنر، ۸ خرداد ۱۴۰۱)
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
موضوع شناسی. مکاسب. شرط اختیار متعاقد.m4a
6.56M
✅ روش #موضوع_شناسی شیخ انصاری
🔹ارائه: استاد سید محمدرضا #واعظی
◽️مرحوم شیخ برای موضوع شناسی از هشت روش استفاده کرده اند
◽️منبع: کانال استاد
@yaddashhayetalabegi
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#ضرورت_روشمندسازی_اجتهاد
#کروکی_اجتهاد
#نقشه_مسیریاب_اجتهاد
📒یک سئوال: 👇
آیا منضبط کردن روش اجتهاد و تعریف الگوریتم منجر به قاعدهزدگی نمیشود؟
برخی از اساتید به الگوریتم استاد واسطی اشکال کرده بودند که این باعث می شود ذهن در این همین روشها و در همین مسیرها متوقف شود و پویایی خود را از دست بدهد؟!
قبلا درباره فوائد روشمندی فرایند فقاهت سخن به میان آمده است
1. روشن است که قاعدهمند بودن با قاعدهزدگی فرق دارد✔️🎖
اتفاقا قاعدهمندی و روشمندی به همین معناست که به آسیبهای احتمالی و تمام شرایط حاکم بر مسیرها و .. توجه داشته باشیم.
2. ممکن است معنای روشمندی درست تلقی نشده است.
روشمندی بمعنای وحی منزل بودن الگوریتم و روش ارائه شده نیست 😳بلکه ممکن است در آینده الگوریتم ارائه شده، ویرایش شود همچنین هر متفکر و فقیهی یک روش و الگوریتم اجتهاد دارد پس یک الگوریتم نداریم بلکه متعدد است به تعدد مبانی
3.خود این افراد باید پاسخگو باشندکه آیا عدم انضباط
منجر به همریختگی
و احتمال خطا در برآیندگیری از ادله
و عدم ثبات در روش استنباط
و تحیّر و سرگردانی در مسیر
نخواهد شد؟
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
⚡️چهار نکته درباره اولویت های ۱۲ گانه تمدنی
👌نکته اول اینکه: در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال تنظیم صحیح روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه هستیم و پایه های اصلی روابط انسانی در همه زمان ها و مکان ها شامل ۱۳ حوزه ۱- رابطه فرد با امام و مسئول، ۲- رابطه فرد با معلم، ۳- رابطه فرد با خانواده، ۴- رابطه فرد با همسایه، ۵- رابطه فرد با دوست، ۶- رابطه فرد با شریک شغلی، ۷- رابطه فرد با طرف معامله، ۸- رابطه فرد با دشمن، ۹- رابطه فرد با همسفر، ۱۰- رابطه فرد با فقیر، ۱۱- رابطه فرد با یتیم، ۱۲- رابطه فرد با ابن سبیل و ۱۳- رابطه فرد با مهمان است.
👌نکته دوم آنکه: در بسته اولویت های تمدنی، در واقع اولویت های حوزه برنامه ریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم. به عبارت بهتر پیشنهاد داده ایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت؛ تغییر هویت در برنامه ریزی ایجاد شود. نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : بهبود روابط انسانی است.
👌نکته سوم اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است و کمک می کند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدن سازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند. همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ سند توسعه پایدار 2030 و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف می شود.
👌و نکته آخر آنکه برای تحقق و اجرای اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، سه استراتژی پیشنهاد شده است؛ در استراتژی اول؛ باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویت ها مفید است. به عنوان مثال معتقدیم: قانون تجارت کشور - به دلیل اینکه زمینه عمومی شدن تجارت را فراهم نمی آورد- نیازمند تحول است!
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین چهار ویژگی درباره اولویت های ۱۲ گانه تمدنی - دوشنبه نیمه شعبان ۱۴۴۲ هجری قمری - قم
⚡️لینک خبر:
http://nro-di.blog.ir/1400/01/09
#نظام_سازی_فقهی
#اولویت_های_تمدنی
#انتظار_محسوس
@olgou4
✔️ مقام معظم رهبری
دیدار با طلاب حوزههای علمیه تهران ۱۳۹۶/۶/۶
🔹 نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیهی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند.