نماز تمام بجای قصر صحیح است و عقاب دارد راهکار ریشهای.mp3
1.29M
#مهارتهای_اجتهاد
#ریشهیابیمسائل
#استادموسویتهرانی
✅ما غفل عنه کبار الاصولیین
مسیر بحث:
اصول عملیه/شرط عمل به اصول عملیه(فحص)/حکم من عمل به بلافحص/حکم وضعی/ وجوب اعاده الا در دو موضع
مساله: نماز تمام بجای قصر صحیح است و عقاب دارد
مشهور میگویند: نماز تمام بجای قصر صحیح است و عقاب دارد
علما اصل اشکال ناسازگاری صحت و عقاب را قبول کردند در پاسخ درماندند.
اما استاد موسوی تهرانی میفرماید: مساله اصلا اساس ندارد
۱.شهرت در مسایل عقلی (عقاب) مطرح نمیشود
۲.روایت میفرماید: «لاشیئ علیه» نه عقاب نه چیز دیگر
کفایه الاصول (زارعی) ج ۳ ص ۱۵۴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_لغوی
مهارت وضع شناسی
✅روشهای کشف معنای موضوع له
منبع: درسنامه لغت شناسی/ محمد حسن وکیلی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_لغوی
✅روشهای کشف معنای موضوع له
توضیحات و مثالهای نمودار بالا
تطبیق در نمونه واژه «لحیه»
منبع: درسنامه لغت شناسی/ محمد حسن وکیلی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#آسیبشناسی
✅ضرورت بحث روش شناسی اجتهاد
اگر در اشکالات و پاسخهای فقها در کتب فقهی و اصولی و به آسیبهایی که در مقام استدلال ممکن است مستدل به آن دچار شود دقت کنیم
به این نتیجه می رسیم که
عدم دقتها و اشکالاتی که مثلا مرحوم آخوند به شیخ و یا صاحب فصول و یا کاشف الغطاء با آن عظمت و قدرتی که آن علما فحول داشتند وارد میکند بخصوص در مواردی که متاخرین مرحوم نائینی و مرحوم خوئی آنرا قبول دارند،
برمیگردد
به عدم شفافیت مراحل و مهارتها و روشها
و اگر این مولفه ها شفاف می بود مطمئنا احتمال اشتباه آن بزرگ بسیار اندک میشد.
خاصیت روشمندی، شفافیت مراحل استنباط و بالا رفتن دقت فرایند استنباط خواهد بود.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#ترجمهبلاغی
🌱امام هادى عليه السلام :
مَن هانَت عَلَيهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّهُ .
ترجمه متداول:
از شرّ كسى كه خودش را سبك شمارد ايمن مباش .
اما ترجمه بلاغی (تمدنی):
قابل توجه
مبلغین معلمین مربیان کودک و نوجوان والدین محترم 👇
نکته:
این حدیث از احادیث زیربنایی روانشناسی اسلامی است.
ترجمه بلاغی این حدیث:
علت و ریشه تمام ناهنجاریهای اجتماعی را در بی هویتی افراد جویا شوید.
بنابراین یکی از مهمترین سیبل های فعالیت های فرهنگی ما مشخص شد👇
درمان بی هویتی
تحف العقول ، ص 483 .🌱
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
اصول_نگارش_مقاله_علمی_استاد_پاکتچی.pdf
1.25M
🔺متن کارگاه
اصول نگارش مقاله علمی پژوهشی
استاد محترم: دکتر پاکتچی
👌جزوه ای مفید برای افرادی که دغدغه نگارش مقاله علمی پژوهشی دارند.
#روش_تحقیق
#مقاله_نویسی
#پایان_نامه_نویسی
💐 با پژوهش همراه باشید.🌹
🔗لینک کانال رسمی پژوهش👇
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔@howzehpajohesh
🌐تارنمای اختصاصی پژوهش 👇
🌐http://pajuhesh.hozehkh.com
سهم منابع در فرایند استنباط.mp3
792.9K
سهم هریک از منابع اجتهاد در فرایند استنباط حکم شرعی به چه میزان است؟
وضع موجود و مطلوب و برنامه تغییر کدام است؟
تعیین اولیه تقریبی سهم منابع در استنباط
نظر شما در این جدول چیست؟
✅دو منبع که طبق فرمایش اساتید باید نقش و سهم پررنگتری داشته باشند
1⃣ قرآن کریم
2⃣سیره و تاریخ
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#قواعد_اصولی
#زوائد_اصول
طبق نظر مرحوم مظفر
تقسیم واجب به واجب غیری و نفسی
از اساس غلط است
و اصلا وجوب غیری وجود ندارد
چون داعی وجود دارد امر به مقدمه معنی ندارد چرا که سر از تحصیل حاصل در میآورد
و تمام روایات و تعابیر به وجوب عقلی حمل میشود.
لذا بحث مقدمه واجب (با آن حجم و عرض و طولی که دارد) باید از سجل و فهرست مباحث اصولی حذف شود.
📚اصول الفقه ج ۱ بحث مقدمه واجب ص ۲۷۲ چ مکتب الاعلام الاسلامی ۱۳۷۵
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_پژوهشی
#مقالهنویسی
گاهی نویسنده مقاله مینویسد ولی هنوز محتوا و یا ساختار برای خود او خوب معلوم نیست و یا از انسجام لازم برخوردار نیست!
برای رفع این مشکل و بخاطر اینکه انسجام بخشی به محتوای مقاله علمی ترویجی یا پژوهشی، جزو مهمترین مولفه های ضریب دار در ارزیابی مقالات است،
مدل آسان و کاربردی انسجام بخشی
ذیل را بر اساس آنچه از اساتید محترم ارزیاب فرا گرفته شده است، تقدیم دوستان میگردد: 1. در ابتدا، مدعاهای خود را بنویسید
2. سپس برای هر مدعی استدلال خود را ذکر کنید
3. سپس براساس ساختار مورد نظر و مدعاها مقاله را بخشبندی کنید و در جای خود قرار دهید
4. حلقه های نظریه را به ترتیب پشت سر یکدیگر قرار دهید
5. نکات و مطالب اضافی، مقاله را بغرنج نموده و انسجام را از بین میبرد آنها را حذف کنید.
قابل توجه مبلغین اینکه این مدل را میتوان برای منبر نیز استفاده نمود.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
image_2025-01-04_17-27-35.png
199.6K
#کفایه
#قواعد_فقهیه
#استاد_موسوی_تهرانی
✅نمودار قاعده لاضرر در کفایه الاصول
✅تحلیل و بررسی قاعده از سه جهت 1⃣مدرک
2⃣دلالت
3⃣نسبت با عناوین اولیه و ثانویه دیگر
📚کفایه الاصول ج ۳ ص ۱۵۸
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
جدول نظریه پردازی خام.pdf
436.9K
#استاد_واسطی
✅جدول نظریهپردازی
✅جدول ارزیابی یک نظریه
✅جدول سازههای یک نظریه (۲۰ مولفه)
اگر با نظریهای در عرصه علوم انسانی اسلامی یا علوم دیگر مواجه شدید و قصد ارزیابی آنرا داشتید
اگر خود، قصد تولید یک نظریه را داشتید
میتوانید برای شفافسازی مولفههای آن
از جدول سازههای یک نظریه کمک بگیرید.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#استاد_واسطی
#اجتهاد_تمدنی
سایت مطالب و نظریات و ایدههای استاد واسطی در موضوعات مختلف
مانند اجتهاد تمدنی
حجاب
حقوق زن
علوم انسانی اسلامی
و...
حاوی مقالات چاپ شده استاد
در مجلات مختلف
دسترسی سریع به مطالب استاد👇
سیاهمشقهای شیخ عبدالحمید واسطی
http://vaseti.ir/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8/