eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
507 دنبال‌کننده
203 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
در مهارت ابزارشناسی لفظی بلاغی، تعداد ابزارهای علم بدیع (محسنات معنوی و لفظی) تا کنون طبق کتاب جواهر البلاغه 57 مورد اعلام شده بود. اما در کتاب علم البدیع، عبدالعزيز عتيق می‌گوید: در قرن هشتم هجری و در زمان صفی الدین حلی شاعر، فنون بدیع به 145 محسّن بدیع رسیده است؛ اما به نام آنها اشاره‌ای ندارد. بنابراین طبق این آمار تعداد ابزارهای بلاغی افرایش پیدا می‌کند. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از مهارتهای فقهی اجتهاد، مهارت نسبت سنجی بین روایات است. منظور از نسبت سنجی روابط بین دو مفهوم است که ممکن است بین دو روایت یا دو طایفه از روایات نیز برقرار باشد مانند عام و خاص مجمل و مبین مطلق و مقید حاکم و محکوم (مفسر و مفسر) وارد و مورود در بحث ادله برائت صاحب کفایه می‌گوید نسبت بین روایات احتیاط و روایات برائت عموم و خصوص است یعنی روایات احتیاط و امر (خذ بالاحتیاط و قف عند الشبهه) عام است و شامل همه شبهات می‌شود اما روایات برائت مانند (کل شیئ مطلق) خاص است و فقط شامل شبهه حکمیه تحریمیه می‌شود پس خاص بر مقدم است اما لانها نصوص و اما لاظهریتها 📚کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅فهرست کل کتاب رسائل ✅نمودار کامل کتاب رسائل در قالب روش استخوان ماهی ✅ویژه طلاب و پژوهشگران و اساتید جهت کسب نگاه کلان به این کتاب ارزشمند ✅ساختار علم اصول از منظر شیخ انصاری 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از حسین شم آبادی
✅ سی و هفتمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم 🌀مبانی مرجعیت علمی قرآن کریم از منظر دکتر صادقی تهرانی 🎙ارائه دهندگان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود طیب حسینی 👤 حجت الاسلام و المسلمین حسین شم آبادی 🎙ناقدان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده 👤 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان ✍️ دبیر علمی: 👤حجت الاسلام و المسلمین محمد فکوری 🗓 زمان: سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🏫 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی 🔗 لینک ورود به جلسه: dte.bz/quranconf ◀️ برگزارکنندگان: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حوزه خواهران ریحانه النبی اراک
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه 🗓 زمان: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
مهارت غرض‌شناسی ✅جایگزینی شیخ انصاری در بحث بیع مصحف می‌فرماید: تعبیر امام علیه السلام در روایت بیانگر جلالت شأن قرآن کریم است و اینکه بنحو عوضیت به ملکیت کسی در نخواهد آمد. پس تعبیر حضرت به «لا تشتر کتاب الله» و «کلام الله» بجای القرآن هدفمند بوده و غرض از آن عدم جواز خرید و فروش قرآن است. 📘مکاسب ج۲ ص ۱۵۷ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از اجتهاد
💢دفتر فقه معاصر و ضعف در روش تفقه ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی ✂️حوزه‌های علمیه مادامی که روش و منطق تفقه خود را ارتقاء ندهند و به سوی استنباط مکتب‌های مختلف مورد نیاز جامعه همت نگمارند، با عقلانیت ضعیف روش انتزاعی در برابر محصولات و ساختارهای غربی منفعل بوده و‌ نمی‌توانند این ساختارها را به سوی الگوی مطلوب، هدایت و راهبری کنند. به نظر‌ می‌رسد، حرکت‌هایی همچون «دفتر فقه معاصر» با همه ابتکار و نوآوری‌هایش، از آنجا که فاقد ارتقاء روش تفقه و حرکت به سوی استنباط نظام و مکتب‌های مختلف اسلام است،‌ نمی‌توان جز انفعال در مقابل هجمه تمدنی را از آن انتظار داشت. 📝 متن یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76254 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅مهارت ادات شناسی ✅اهمیت شناخت ادوات ✅ تفسیر و معنای الحمدلله اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ‌ قَالَ‌: خَرَجَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ‌ مِنَ اَلْمَسْجِدِ وَ قَدْ ضَاعَتْ دَابَّتُهُ فَقَالَ لَئِنْ رَدَّهَا اَللَّهُ عَلَيَّ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ أُتِيَ بِهَا فَقَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ‌ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ قُلْتَ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ تَسْمَعْنِي قُلْتُ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ‌. (کافی اسلامیه، ج2، ص97) یک سئوال: به نظر شما چرا حضرت به الحمد لله که به ظاهر کوتاه و ناقص در ستایش خداوند است ستایش ایده‌آل اطلاق کردند؟ نکته زیبا برخاسته از یک نکته نحوی است که ادات «ال» در «الحمد لله»، ال استغراق است. یعنی شامل همه ستایش ها و تعاریف در دنیا میشود هرکسی هر موجودی را می‌ستاید در حقیقت برمیگردد به خالق او و رازق و حیات بخش به او به به چه گل زیبایی چه دانش آموز درسخوانی چه انسان وظیفه شناسی به به چه حس مسئولیت پذیری همه و همه برمیگردد به خالق آنها زیبایی را از او گرفتند سلامتی و نعمتها را از او گرفتند پس الحمد لله بهترین سپاس و ستایش خداوند عالم است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه سی و یکم 1⃣3⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله قصد بر اینست که یک جلسه لایو «معرفی نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور» برگزار شود لذا از عموم اعزه اساتید و پژوهشگران و طلاب مجد جویندگان اجتهاد جواهری و تمدنی تقاضا میشود اگر در باب مهارتهای اجتهاد و محتوای کانال کارورزی اجتهاد تمدنی هرگونه سئوال و ابهام و اشکالی هست در شخصی به بنده اعلام بفرمایند لطفا در راستای پیشرفت به سمت تمدن‌سازی اسلامی در این نظرسنجی و ارزیابی مشارکت فرموده؛ نظرات ارزشمند خود را نفیا و اثباتا اعلام بفرمایید با کمال تشکر دعاگوی همه خدمتگزاران به شریعت غراء سید حسن رفعتی زاده عفی عنه 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad