eitaa logo
حامد کاشانی
46هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
205 فایل
كانال رسمى حامد كاشانى در زمينه نشر مباحث، مواضع، نقدها و سخنراني هاى ايشان مي باشد. سایت رسمی hkashani.com instagram.com/hamedkashani__ instagram.com/hkashani_com ارتباط با ادمين سایت و كانال @azimi121
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎬 💢 چرا جنگ با اصحاب جمل زودتر از جنگ با معاویه رخ داد؟ 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 23 اردیبهشت 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎬 💢 نقش کلیدی مالک اشتر در شهر کوفه 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 23 اردیبهشت 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
برادر بزرگوار و استاد عزیز حجت الاسلام والمسلمین شیخ عادل محسنی درگذشت والده مکرمه را تسلیت عرض می‌نمایم. ان شاء الله حی قیوم آن مرحومه را با صدیقه طاهره سلام الله علیها محشور نموده و به حضرتعالی و خانواده محترم، صبر و اجر عطا فرماید. @kashani1395
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎬 💢 تقابل مؤمنان و منافقان در سوره مبارکه احزاب 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 6 خرداد 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
قابل توجه نمایندگان مجلس @kashani1395
کمی دقت کنیم! @kashani1395
درباره دوگانه ولایت-عدالت عدل چه بسا مطلوبیت ذاتی داشته باشد‌. و فرد یا حکومتی که در اندیشه یا عمل، در پی آن نباشد، محکوم و طاغوتی است. و شاید اولویتی بالاتر از عدل برای حکومت‌ها وجود نداشته باشد. هر چه از عدالت گفته شود و هر چه عملا عادلانه رفتار کنیم، باز از آن عقبیم و بس نیست. ورود هر انسان اهل اندیشه‌ای به دین‌داری و انتخاب اسلام با عقل است و انتخاب‌های عقلانی که یکی از آن‌ها جستجوی خدای عادل است. و طبعا هیچ نصّی در دین معارض با عقل قطعی یا عدل نخواهیم یافت و اگر فرضا بیابیم باید آن نصّ به نفع عقل قطعی یا عدل تاویل شود. اما ۱. در مقام عمل در تعیین مصداق رفتار عادلانه ممکن است، دچار اختلاف شویم، یا رفتار عادلانه و آدابش را ندانیم.( مانند قطع انگشتان سارق و یکسان بودن این مجازات برای دزدی‌های با مبالغ مختلف و در شرایطی خاص) مشکلی هم نیست، مانند موارد دیگری که برای سعادت بشر نمی‌دانیم، از دینِ عادلانه، کمک می‌گیریم. دینی که اگر یک لحظه از عدالت‌خواهی دست بردارد، تلبیس ابلیس است، نه مرامنامه توحیدی. و ۲. گاهی در موارد تزاحم ( مانند مواردی که هم زمان امکان عملی اجرای دو عمل و رفتار نیست، در حالی که هر دو لازم الاجرا هستند) نیز در تشخیص اولویت دچار اختلاف می‌شویم یا اولویت را نمی‌دانیم. در دو مورد فوق و موارد مشابه به مبیّن و فصل الخطاب نیازمندیم. که طبیعی است، باید به ولیّ عادل معصوم مراجعه کنیم. ( در دوره غیبت نیز به فقیه جامع الشرایط از باب اضطرار) اگر این دو مورد فوق بررسی شوند، دقیقا تقویت عدالت‌خواهی هستند. چون در مورد اول، گاهی ممکن است ناخواسته و با توهّم، در حال ظلم باشیم و آن را عادلانه بنامیم.( مانند مواردی که بدون حجت شرعی آبروی افراد را می‌برند یا بهتان می‌زنند.) و در مورد دوم اگر اولویت را ندانیم، برای احقاق یک حقِّ کوچک‌تر، حق بزرگتر و عمومی‌تری را پایمال کنیم.( مثلا استیفای حقّ یک نفر و ظلم به کل افراد جامعه) اگر گفتیم ولایت بر عدالت مقدم است فقط برای چنین مواردی است، گرنه ولایتی که خود ( علما و عملا) اولین حامی و مطالبه‌گر عدالت نباشد، طاغوت است و اصلا ولی نیست که اطاعتش واجب باشد. از این جهت دو گانه ولایت-عدالت فقط یک تعارض بدوی است و اصالت ندارد. پ ن؛ در موارد دو گانه بالا اگر تشخیص بی ضابطه فردی یا سلیقه‌ای بر نظر ولیّ معصوم یا فقیه جامع الشرایط غلبه پیدا کند، یا به فصل الخطاب تن داده نشود، در عمل به ورطه‌ای که خوارج افتادند، سقوط خواهیم کرد. اما این بدان معنی نیست که دائم بخواهیم ترمز عدالت‌خواه را بکشیم.( مثلا نباید بگوئیم هرجا ولیّ عدالت‌خواهی کرد تو هم انجام بده، هرجا سکوت کرد، ساکت باش.) بلکه باید عدالت‌خواه برای تنویر جامعه تشویق شود. اما بدانیم، در عرصه عمل، اختلاف در کم و کیف یا روش طبیعی است و در مواردی که فصل الخطاب، تشخیص داده و حکم صادر کرده و رفتار غیرعادلانه بیّن و غیر قابل توجیه از او سر نزده، حکمش باید تبعیت شود.( که اگر حتی یک مورد رفتار ظالمانه بیّن و غیر قابل توجیه درست از او سر بزند دیگر ولایت ندارد که فصل الخطاب باشد.) این بحث ابعاد دیگری نیز دارد که باید به آنها نیز پرداخت. پ ن۲؛ علت صدور روایت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم در مورد امیرالمؤمنین سلام الله علیه که علیّ ولیّ کل مومن بعدی اگر ملاحظه شود، نمونه‌ای مهم برای توضیح مطالب بالاست. @kashani1395