eitaa logo
💥کشکول مبلغین و مبلغات استان یزد 💥
387 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2.7هزار ویدیو
212 فایل
این کانال به منظور اطلاع رسانی و محتواسازی برای مبلغین و مبلغات راه اندازی شد هرروز تقویم نجومی ،حدیث ،احکام ، داستان، لطیفه،شعر و مطالب ارزشمند را در این کانال مطالعه فرمایید 💠امور مساجد استان یزد💠
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 امام جواد (علیه السلام) : ✍ إظهارُ الشَّيءِ قبلَ أن يَستَحكِمَ مَفسَدَةٌ لَهُ 🖌 آشکار کردن چیزی ، پیش از آن که استوار گردد ، موجب تباهی آن می‌شود. 📗 بحار الأنوار ، 75/71/13 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌷 امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) : ✍ لا تُعاتِبِ الجاهِلَ فَيَمقُتَكَ ، وعاتِبِ العاقِلَ يُحبِبكَ 🖌 از جاهل انتقاد مکن ، که دشمنت می‌دارد و از عاقل انتقاد کن ، که دوستت می‌دارد. 📕 غرر الحکم ، حدیث ۱۰۲۱۵ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
💠 قاصر و مقصر چيست⁉️🔰 ✅👈 «» كسى است كه در تحصيل علم كوتاهى نكرده است ؛ يعنى، در شرايطى بوده است كه امكان دسترسى به حكم خدا براى او وجود نداشته و يا خود را جاهل نمى داند و احتمال بطلان اعمالش را نمى دهد. ✅👈 «» كسى است كه در تحصيل كوتاهى كرده است ؛ يعنى، امكان آموختن و ياد گرفتن احكام الهى را داشته ؛ ولى آنها را ياد نگرفته است. ✔️ جاهل قاصر در برخى موارد، مورد عقاب و عذاب خداوند قرار نمى گيرد ؛ ولى جاهل مقصر سزاوار آن است. ➖➖➖➖➖ 📙👈 فرائدالاصول، ج ۲، صص ۳۷۴و۳۷۹ ؛ التنقيح فى شرح العروه الوثقى كتاب الاجتهاد و التقليد م ۱۶، صص ۱۹۵و۲۰۲. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
سلام حاج آقا 💐 🔴 اگر شئ ای در اختيار شخصی باشد و آن شیء شده باشد، بعد از مراجعه به آن مکان از نجاست اثری نمی ‌بينيم، حال آيا غائب شدن دليل بر پاک شدن شیء نجس شده است❓🔰 ✅👈 غايب شدن مسلمان و چيزی که در اختيار اوست در صورتی محکوم به طهارت است که احتمال آب کشيدن توسط آن شخص داده شود و الا غايب شدن از محل نجس اثری در تطهير ندارد. بله اگر مکانی نجس شده بود و مسلمانی که رعايت مسائل طهارت و نجاست را می ‌کند از آن مطلع گشته و بعد ديديم با آن مکان معامله طهارت می ‌کند و احتمال آب کشيدن داديم، ‌محکوم به طهارت است. ➖➖➖➖➖ 📕👈 توضيح المسائل دوازده مرجع، م ۲۲۱. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
💎 رسول خدا صلی الله عليه واله می فرمایند:↘️ ✨ أدِّبُوا أوْلادَكُمْ عَلَیَ ثَلاثٍ: حُبِّ نَبِيِّكُمْ، وَحُبِّ أهلِ بَيتِهِ، وَعَلَی قِرَاءَةِ الْقُرآنِ. ✨ فرزندانتان را بر سه موضوع تربیت کنید: دوستی پیامبر اکرم (صلّی ‌الله‌ عليه وآله)، دوستی اهل بیت ايشان و تلاوت قرآن. ✨ EEquip your children with three things: the love of the Prophet, the love of his progeny, i.e. Ahl al-Bayt, and the recitation of the Qurān. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 الجامع الصغير، ج۱، ص۱۴.  💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
👨برخی از احکام :🔰 1⃣➖ پسر میت، دو برابر دختر میت ارث می برد. 2⃣➖ پسر بزرگتر باید نمازها و روزه های پدر را قضا کند. 3⃣➖ پس از مردن پدر، حَبوَه ( انگشتر ، قرآن ، لباس و شمشیر ) مال پسر بزرگتر است. (۱) 4⃣➖ در صورت زنده نبودن اولاد میت ، نوه پسری دو برابر ارث می برد گرچه دختر باشد و نوه دختری یک برابر ارث می برد گرچه پسر باشد.(۲) 5⃣➖ چنانچه خداوند به خانواده ای پسر عنایت کند بر آنان واجب است او را ختنه کنند و اگر ختنه نکردند بر خود آن پسر واجب است پس از بلوغ به پزشک متخصص مراجعه نماید تا وی را ختنه کند و اگر با همان حالت ختنه نشده به خانه خدا مشرف شود طواف او باطل است. (۳) 5⃣➖ و ... ➖➖➖➖➖ (۱) توضیح المسائل ‏المحشى، ج‏۲، ص ۷۴۸. (۲) توضیح المسائل ‏المحشى، ج۲، ص۷۱۳. (۳) همان، ص ۸۳۵. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🖊 اگر افرادى اقدام به جمع آورى پول از نیكوكاران و خرید خانه اى با آن به قصد حسینیه كنند، آیا اقدام آنان براى جمع آورى پول براى این كار كافى است تا حق آن خانه را به عنوان حسینیه داشته باشند یا آنكه باید براى این كار از صاحبان پولها وكالت بگیرند؟ و از آنجا كه در واقف شرط است كه یا مالک باشد و یا در حكم مالک، و این افراد مالک نیستند، آیا به صرف جمع آورى پول توسط آنان، بر آنان حكم مالک صدق مى كند تا حق وقف داشته باشند⁉️🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: اگر از طرف افراد خیّر وكیل باشند تا خانه را بعد از خرید، به عنوان حسینیه وقف كنند، وقف آنان به وكالت از مالكین صحیح است. ➖➖➖➖➖ 📔👈 برگزیده احکام وقف، ص۳۳، س۲۶. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
💢 اول وقت مهم‌تره يا ادامه‌ عزادارى امام حسين (علیه‌السلام)❓🔰 ✅👈 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، نوری و وحید: نماز جماعت مهم‌تره؛ همون‌طورى كه امام حسين (علیه‌السلام) در ظهر عاشورا نماز رو خوندن، پيروان اهل‌بيت (علیهم‌السلام) هم باید سعى كنن تا جایی كه ممكنه، نمازها رو اول وقت و به جماعت بخونن؛ چون هدف اصلی از همه این تلاش‌ها، حتى شهادت ائمه‌ (عليهم‌السلام) و فرزندان و یاران اون‌ها، برپاداشتن بوده كه در رأس اونها هم بعد از معرفت خدا، نمازه. ➖➖➖➖➖ 📚👈 فاضل، جامع‌المسائل، ج۱، س۲۱۷۶و ۲۱۷۷؛ نورى، استفتائات، ج۲، س۵۹۹؛ دفتر: همه‌ مراجع. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه ذره مرام و معرفت داشته باشید.. میدونید تنها استانی که خانه سالمندان نداره کجاست؟ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
*ﺭﺍﺯِ ﺩﻝِ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﺷﻴﺎﺭ ﻧﮕﻮیید"* *ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻟﺐ ﻳﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻏﻴﺎﺭ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ "* *اﺯ ﺑﻴﺨﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﻣﭙﺮﺳﻴﺪ"* *باﺩﻝ ﺳﻴﻪ ﻫﺎﻥ ﻗﺼﻪ ﺩﻟﺪﺍﺭ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ"* *بوﻳﻰ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﮔﻮﺷﻪ ﻣﻴﺨﺎﻧﻪ ﺷﻨﻴﺪﻳﺪ"* *ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﻧﻈﺮ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ"* *اﺳﺮﺍﺭ ﺍﻧﺎ ﺍﻟﺤﻖ ﻛﻪ ﻛﺴﻰ ﻭﺍﻗﻒ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ"* *ﮔﺮ ﺳﺮ ﺑﺮﻭﺩ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺩﺍﺭ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ"* *ﺭﺍﺯﻯ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻧﻬﺎﺩﺳﺖ "* *اﺯ ﻣﺴﺖ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺸﻴﺎﺭ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ"* *ﭼﻮﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺳﺨﻨﻰ ﺟﺰ ﺳﺨﻦ ﻳﺎﺭ"* *ﻣﺎ ﺭﺍ ﺳﺨﻨﻰ ﺟﺰ ﺳﺨﻦ ﻳﺎﺭ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ ..* *((عراقی))* *صبح تون بخیر و مملو از شادی* 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
💠 غبطه 🔹 امام صادق علیه السلام: مومن غبطه می خورد، ولی حسادت نمی ورزد، منافق حسادت می کند، اما غبطه نمی خورد. ✨ إنَّ الْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لا يَحْسُدُ وَ الْمُنافِقُ يَحْسُدُ وَ لايَغْبِطُ 📚 وسائل الشیعه/ج 15/ص 367 ✍🏼 غبطه یعنی آرزوی داشتن آنچه دیگران دارند و رسیدن به مقام آنها، اما حسد یعنی آرزوی نابودی نعمت دیگران. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
✍پیامبر اکرم(ص): بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و پاسدار، برای زنان و دختران خود باشند. 📘منبع: مستدرک، ج ١٤، ص٢٥٥ ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
📔 هارون الرشید به بهلول گفت : چند تن از پیامبران را نام ببر ؟ گفت : فرعون ، شدّاد ، نمرود خلیفه چهره درهم کشید و گفت : اینها که پیامبر نبوده‌اند ؟!! بهلول جواب داد : هر یک از اینها مدتی در زمین ادعای خدایی داشته‌اند آنوقت تو به پیغمبری‌شان هم قبول نداری ؟! ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌹نکوهش تارک الصلاة🌹 در قیامت سگ گوید: الحمدلله که خدا مرا سگ خلق کرد و خوک خلق نکرد!!! خوک گوید: الحمدلله که خدا مرا خوک خلق کرد و کافر خلق نکرد!!! کافر گوید: الحمدلله که خدا مرا کافر خلق کرد و منافق خلق نکرد!!! منافق گوید: الحمدلله که خدا مرا منافق خلق کرد و تارک الصلاة خلق نکرد!!! (1) به پنج دسته تارک الصلاة اطلاق شده است: 1) کسانی که نماز نمی خوانند؛ 2) کسانی که نماز را باطل و غلط می خوانند؛ 3) کسانی که در نمازسهل انگارند(گاهی می خوانند، و گاهی نمی خوانند)؛ 4) کسانی که می خوانند ولی به تکلیف خود عمل نمی کنند یعنی: الف) باید وضو بگیرند تیمم می کنند؛ ب) باید تیمم کنند وضو می گیرند؛ ج) باید غسل کنند ترک می کنند و در نتیجه نماز را نیز ترک می کنند. 5) کسانی که نماز بر گردن دارند ولی نمی خوانند و وصیت هم نمی کنند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درباره این افراد میفرمایند: «به غیر دین من می میرند، یعنی مسلمان از دنیا نمی روند» منبع: جامع الأخبار ، صفحه ۷۴ ،الفصل الرابع و الثلاثون فی تارک الصلاة * و امالی شیخ صدوق ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
☀️آثار عجیب خواندن آیت الکرسی بعد از هر نماز! 🌺پيامبر فرمودند: هر كس آيه الكرسي را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شكافته گردد و به هم نيايد تا خداوند متعال به سوي خواننده آيت الكرسي نظر رحمت افكند و فرشته اي را بر انگيزد كه از آن زمان تا فرداي آن كارهاي خوبش را بنويسد و كارهاي بدش را محو كند. 🌟رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: يا علي بر تو باد به خواندن آيه الكرسي بعد از هر نماز واجب. ✳️ هر كس بعد از هر نماز آيه الكرسي را بخواند به جز خداوند متعال كسي او را قبض روح نمي كند و مانند كسي باشد كه همراه پيامبران خدا جهاد كرده تا شهيد شده است. 🌹در روايتي از امام باقر علیه السلام آمده است: " هر كس آيه الكرسي را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بيچارگي در امان شود و رزق او وسعت يابد و خداوند به او از فضل خودش مال زيادي بخشد." ✨جهت نور چشم بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آيه الكرسي بخواند و بگويد :" اعيذ نور بصري بنور الله الذي لا يطفي"✨ 🌺خداوند فرمود: كسي كه بعد از نماز واجبش آيه الكرسي بخواند خداوند متعال به او قلب شاكرين – اجر انبيا و عمل صديقين را عطا فرمايد و چيزي جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگيري نمي نمايد. 💠 مداومت نمي نمايد به آن مگر پيامبر يا صديق يا كسي كه از او راضي شده ام و يا شخصي كه شهادت را روزي او مي نمايم. 📘- مصابيح الدجى، ص ۱۰۲۹. 📕- لئالى الاخبار، ج ۱، ص ۲۰۸. 📙- قول ثابت، ص ۴۱ ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
شعر حافظ کِلکِ مشکین تو روزی که ز ما یاد کند بِبَرَد اجرِ دو صد بنده که آزاد کند قاصدِ منزلِ سِلمی که سلامت بادش چه شود گر به سلامی دلِ ما شاد کند؟ امتحان کن که بَسی گنجِ مرادت بدهند گر خرابی چو مرا، لطفِ تو آباد کند یا رب اندر دلِ آن خسرو شیرین انداز که به رحمت گذری بر سرِ فرهاد کند شاه را بِهْ بُوَد از طاعتِ صدساله و زهد قدرِ یک ساعته عمری که در او، داد کند حالیا عشوهٔ نازِ تو ز بنیادم بُرد تا دگرباره حکیمانه چه بنیاد کند گوهرِ پاکِ تو از مِدْحَتِ ما مُستَغنیست فکرِ مَشّاطِه چه با حُسنِ خداداد کند؟ ره نبردیم به مقصودِ خود اندر شیراز خُرَّم آن روز که حافظ رَهِ بغداد کند  💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔴 داستان امام_حسین(ع) شیخ رجبعلی خیاط شیخ رجبعلی خیاط به همراه شیخ حسن تزودی در امامزاده صالح تهران نشسته بودند که جناب شیخ می گوید: « یالَیتَنی کُنتُ مَعَکَ فَاَفوُزُ مَعَکَ فَوزاً عَظیما» ؛ حسین جان!ای کاش روز عاشورا در کربلا بودم و در رکاب شما به شهادت میرسیدم. وقتی اینگونه آرزو می کند،می بینند هوا ابری شد و یک تکه ابر بالای سر آنها قرارگرفت و شروع کرد به باریدن تگرگ. شیخ رجبعلی خیاط فرار می کند و به امامزاده پناه می برد. وقتی بارش تگرگ تمام می شود، شیخ از امامزاده بیرون می آید و برایش مکاشفه زیبایی رخ میدهد.... او امام حسین علیه السلام را زیارت می کند و حضرت به او می فرمایند: شیخ رجبعلی! روز عاشورا مثل این تگرگ تیر به جانب من و یارانم می بارید؛ولی هیچ کدام جا خالی نکردند و در برابر تیرها مقاوم و راست قامت ایستادند،دیدی که چگونه از دست این تگرگ ها فرار کردی. مگر می شود هر کس ادعای عشق والا را داشته باشد؟ 📚کتاب طوبای کربلا …صفحه۱۴۱ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈el
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا بحال ویبره موبایل دیده بودید...؟ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
رسول خدا(ص) فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود. (بصائر الدرجات ص148و بحارالانوار ج17ص405و ج40ص139) 🖤شهادت نبی اکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله وسلم و سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. 🖤 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فضائل پیامبر اکرم در قرآن از جمله صفاتی که در قران مجید، پیامبر اکرم ص را با آن خطاب میکنند، رحمت العالمین میباشد. «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمینَ» یعنی «و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی.» (آیه ۱۰۷ سوره انبیاء) خدای متعال از همه پیامبران خود پیمان گرفته که در صورتی که زمان حیات حضرت محمد (ص) را استنباط می کردند، تابع و پیرو ایشان باشند. «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیینَ لَما آتَیتُکمْ مِنْ کتابٍ وَ حِکمَهٍ ثُمَّ جاءَکمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِکمْ إِصْرِی قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَکمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ» «و یاد کن زمانی را که خداوند از پیامبران پیمان گرفت: که آنچه برای شما از کتاب و حکمت آوردم، پس آنگاه پیامبری برایتان آمد که آنچه را با شما است تصدیق کند. البته بدو ایمان آورید و حتماً وی را یاری کنید؛ سپس خداوند فرمود: آیا بر این حقیقت اقرار کردید؟ و عهد مرا پذیرفتید؟ گفتند: [آری] گفت: پس بر این پیمان و پذیرش گواه باشید و من در کنار شما از گواهانم.» (آیه ۸۱ سوره آل عمران) در همه جای قرآن کریم دیده شده خداوند انبیا و پیامبران را با نام خودشان یاد کرده و به عنوان مخاطب قرار می دهد. در صورتی که نبی مکرم اسلام را به لحاظ احترام و تجلیل با عناوینی همچون «یا أَیهَا النَّبِی جاهِدِ» و «یا أَیهَا الرَّسُولُ» مخاطب قرار داده و در هر آیه ای که نام بزرگوار «محمد» را قید نموده به عنوان خطاب نبوده است: «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ»، «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» و «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکمْ» با استناد به احکام الهی سرتاسر کره زمین جهت بنای مسجد و عبادتگاه امت رسول الله مجاز بوده و پیامبران پیش از ایشان، مگر در معابد مشخص عبادتشان مقبول قرار نمی‌گرفت. شریعت و رسالت نبی مکرم اسلام جهت همه مخلوقات الهی بوده و پیامبران پیشین بر اساس روایات هرکدام برای قوم و ملیت خاصی مبعوث می گردیدند. درخصوص سایر انبیا با در نظر گرفتن خواسته و تقاضای خودشان، پروردگار متعال لطف و مرحمتی به آنها عنایت می کردند. همچون حضرت موسی (ع) که از جانب خدای بزرگ شرح صدر درخواست نمود: «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی _پروردگارا سینه‏ ام را گشاده گردان» (آیه ۲۵ سوره طاها)؛ ولی خدا در قرآن کریم در مورد خاتم المرسلین فرمود: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَک صَدْرَک_ آیا ما سینه تو را وسعت ندادیم.» (سوره انشراح) سنت پیامبر اکرم سنت رسول الله (ص) شامل قول به معنای گفتار، فعل تعبیر به عمل و کردار، همچنین اظهارات و اقرارات ایشان، علاوه بر قرآن کریم از جمله منابع ارزشمند و اساسی تفکرات دینی اسلام و تجزیه و تحلیل آن در همه شاخه های دین میباشد. لذا هنگامی که حدیث معتبری از آن حضرت بیان می شود، لازم است تا به آن عمل شود. این رفتار را عمل به سنت می نامند. شیعیان با پیروی از حدیث ثقلین که شامل مهمترین موارد سنت نبی اکرم می باشد، گفتار، کردار و اظهارات ائمه معصومین را همانند سنت پیامبر اکرم (ص) قلمداد می کنند. قرآن و عترت: حدیث ارزشمند و گران مایه ای از پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) بیان شده که فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا: کتاب الله و عترتی اهل بیتی. به معنای: من در میان شما دو چیز گرانبها می گذارم، تا از آن دو پیروی نمایید، هرگز گمراه نمی شوید. این دو چیز گرانبها عبارتند از: کتاب خدا (قرآن) و عترتم (اهل بیت من)» قرآن: قرآن کریم متشکل از همه آیاتی است که در طی ۲۳ سال پیامبری و رسالت حضرت محمد (ص) از جانب خداوند متعال به ایشان نازل گردیده است. قرآن دارای ۱۱۴ سوره کوتاه و بلند بوده که در حدود ۶ هزار و چهارصد آیه می باشد. تمامی سوره های مذکور با لفظ «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می شود به استثنای سوره «برائت» یا «توبه» که بدون آن آغاز شده است. تنظیم و ترتیب آیات قرآن در هر سوره بر اساس معیارهایی است که شخص رسول الله دستور داده‌اند. سوره هایی که در شهر مکه بر حضرت محمد (ص) نازل گردیدند، سوره های مکی و سوره هایی که در مدینه بر ایشان فرود آمده سوره های مدنی نام نهادند. هر سوره دارای نام مشخصی بوده که در متن آن وجود دارد، همچون سوره نحل، بقره، علق و … بلافاصله پس از آنکه یک سوره، آیه و یا آیاتی از قرآن به حضرت محمد (ص) نازل می شد، اشخاص امین و معتبری که از آنها به «نویسندگان وحی» یاد می شود، آیات مذکور را کتابت می کردند.
مهم ترین اشخاص شامل علی بن ابیطالب (ع)، عبدالله بن مسعود، زید بن ثابت، معاذ بن جبل، ابی بن کعب و …  می باشد. از جمله مهمترین مزیت قرآن بر سایر کتب الهی چنین است که هیچگونه تحریف و تغییری در آیات قرآن صورت نگرفته است. قرآن معجزه پایدار و ابدی حضرت محمد (ص) می باشد. در قسمت هایی از قرآن مجید آشکارا بیان گردیده که چنانچه در آیات قرآن دچار ظن و گمان هستید چند سوره و یا حتی یک سوره کوچک متشکل از چند آیه همانند آن بیاورید، که هیچ احدی از دشمنان اسلام قادر به چنین کاری نبوده و نخواهند شد. قرآن کریم تنها از ابعاد کلام، بلاغت و شیوایی در زمره معجزات قرار نگرفته، بلکه با در نظر گرفتن مفهوم آیات و برخورداری از احکام و قوانین پایدار و همیشگی نیز اعجاز آن را نشان می دهد. به هر میزان که دانش و علوم بشر به رشد و پیشرفت رسیده و رازهای جهان خلقت بر بشریت آشکار شود، به همان نسبت اسرار سرمدی و ابدیت اسلامی و قرآن نمودار می شود تا به اکنون قرآن مجید به بیش از ۱۰۰ زبان متداول دنیا همچون بازی انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده است در قرآن مجید موضوعی که بیش از همه موارد به آن تاکید گردیده ایمان به وحدانیت خدای متعال، پرستش الله، صفات جلالیه و جمال خداوند، بزرگی لایتناهی نظام آفرینش، اندیشیدن در جهان هستی و عالم طبیعت، بررسی روزگار انسان های پیشین، اصول و احکام عبادی، اجتماعی و قضایی، روز رستاخیز، زندگی نامه پیامبران اولوالعزم الهی و عبرت گرفتن از سر گذشت طوایف پیشین بوده است. اولین قدم برای آنکه موفق شوید با کلام و لطایف ظاهری و باطنی قرآن کریم آشنا شده و به آن دست یابید، لازم است تبهدر ابتدا با گویش شیوا و رسای قرآن اشراف و توجه داشته باشید. چرا که قرآن همچون راهنمایی صادق، همیشگی و نیکوکار برای همه بشریت است. نزول قرآن: با استناد به روایات موجود قرآن کریم به دو شکل بر وجود مکرم رسول الله ص نازل گردیده که شامل نزول دفعی و نزول تدریجی میباشد. نزول دفعی قرآن بر قلب و روح رسول الله قطعاً در شب قدر که یکی از شب های ارزشمند ماه رمضان می باشد، صورت گرفته است. با توجه به بعضی از روایات و مستندات، این احتمال به یقین می رسد که شب قدر همان شب بیست و سوم ماه رمضان می باشد و نزول دفعی قرآن کریم تقریباً پس از گذشت پنجاه و شش روز از بعثت حضرت محمد انجام گرفته است. در مورد نزول تدریجی قرآن کریم نظرات متعددی دیده می شود. با نگاهی به آنها متوجه می شوید که این امر از دو جنبه دارای ارزش و اهمیت زیادی است: ۱. نزول تدریجی قرآن همزمان با آغاز بعثت نبی مکرم اسلام صورت گرفته و تا آخرین لحظات عمر ایشان ادامه داشته است. با استناد به اقوال معتبر، حضرت محمد (ص) در بیست و هفتم ماه رجب به مقام پیامبری مبعوث شدند و در بیست و هشتم صفر سال یازدهم هجرت به شهادت رسیدند. ۲. با وجودی که همزمان با آغاز بعثت، چند آیه از قرآن بر پیامبر اکرم ص وحی گردید، ولی نزول تدریجی قرآن در جایگاه یک کتاب کامل آسمانی پس از سه سال از شروع بعثت یعنی از هنگام شب قدر آغاز گردیده و در سال دهم هجری مصادف با (حجه الوداع) خاتمه یافته است. عترت یا اهل بیت: عترت یا اهل بیت پیامبر که همواره در سرتاسر زندگی، رسول الله اصحاب و یارانش را به پیروی از آنها هدایت می کردند، شامل حضرت علی (ع) و فرزندان پاک و ارزشمندشان و حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه دختر مکرمه رسول الله می باشند که از طرف پدر بزرگوارشان با لقب «ام ابیها» یعنی مادر پدرش خوانده می شدند. حضرت علی ع وصی و جانشین و امامی است که به دفعات حضرت محمد (ص) در انظار و اجتماع مختلف مسلمین، ایشان را به عنوان جانشین خود و همچون هارون نسبت به موسی اعلام نمودند. فرزندانی که از نسب امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) متولد شدند و نسل آنها در نهایت به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) خاتمه می یابد، همگی معصوم و عاری از هرگونه گناه و آلودگی هستند. البته فرزندان دیگر این خاندان پاک نیز در نقاط مختلف کره زمین فراوان بوده که از آنها به سید و سادات یاد شده است و در همه مکان ها و همه زمان ها منبعی از نزول خیر، برکات و نیکی این خاندان می باشند.
حضرت محمد (ص) در روایات امام صادق (ع) در در خصوص نبی مکرم اسلام فرمودند: «رسول خدا (ص) به روش بندگان طعام مى خورد، بى خوان و به روش بندگان مى نشست یعنى دو زانو و بر زمین مى خوابید، بى فراش و مى دانست که او بنده است.» در حدیث دیگر فرمودند: «بهترین نان خورش ها نزد آن حضرت سرکه و زیت (روغن) بود.» ایشان در حدیث دیگری می فرمایند: «رسول خدا ص هیچ گاه به اندازه ژرفای خرد خود با بندگان سخن نگفت. رسول خدا ص فرمود: ما جماعت پیامبران، دستور داریم که با مردم به فراخور فهم و خردهایشان سخن بگوییم.» امیرالمومنین علی (ع) در توصیف نبی اکرم (ص) بیان داشتند: «خداوند او را از شجره پیامبران و چراغدان (و جایگاه) روشنایی و بلندای پیشانی (خاندانی بلندپایه و شریف) و ناف مکه و چراغ های تاریکی و چشمه های حکمت، برگزید.» حضرت امیر در جای دیگری فرمودند: «و گواهی می دهم که محمد بنده خدا و فرستاده اوست و سرور بندگانش می باشد. هر زمان خداوند آفریدگان را به دو شاخه تقسیم کرد، او را در بهترین شاخه قرار داد، نه آلوده دامنی در وجود او سهیم شد و نه گنهکاری در وجودش شریک گشت.» ایشان در خصوص رسالت نبی مکرم اسلام فرمودند: «خداوند در روزگاری او را برانگیخت که مردم گمراه و سرگردان بودند و در فتنه و فساد دست و پا می زدند. هوسها آنان را دلباخته خود کرده و از راه به درشان برده بود.» شأن پیامبر اکرم شهید مطهری از عالمان و مفسران مشهور شیعه، با استناد به قرآن کریم سه جایگاه را برای حضرت محمد (ص) بیان می کند که از جانب پروردگار متعال به ایشان اعطا شده است و بدین ترتیب از نبی مکرم به ائمه معصومین که خلفای بر حق آن بزرگوار هستند، منتقل شده است: ۱.مقام پیغمبری یا رسالت، مقام ابلاغ احکام الهی؛ یعنی از طرف خداوند احکام و معارف الهی به او وحی می شد و او مأمور بود که آنچه را که به او ابلاغ می شد، به دیگران اعلان بکند. از این نظر، او رسول و پیغمبر بود که در آیه ای می فرماید: «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ…» ۲.مقام قضاوت: «فَلَا وَرَبِّک لَا یؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یحَکمُوک فِیمَا شَجَرَ بَینَهُمْ ثُمَّ لَا یجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَیتَ وَیسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»؛ این آیه مربوط به مقام قضاوت رسول اکرم است نه مقام پیامبری او. معنای آیه این است که مردم باید در مقابل قضاوت تو تسلیم بشوند. ۳.مقام حکومت: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ…»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید و پیغمبر و اولی الامر از خودتان را اطاعت کنید. جایگاه حضرت محمد (ص) در عقاید شیعه بر اساس اعتقادات شیعه حضرت محمد (ص) پیامبر و فرستاده خدا می باشد. از آن جهت که ایشان آخرین پیامبر خدا بوده اند، لذا هیچ نبی و پیامبری پس از آن بزرگوار بر روی زمین مبعوث نمیشود. حضرت محمد (ص) در زمره پیامبران اولوالعزم بوده و رسالت جدیدی را از سوی خدای متعال برای بشریت به ارمغان آورده است. ایشان نخستین نفر از چهارده معصوم بر روی زمین می باشد. نبی اکرم نه فقط در امور الهی همچون دریافت و ارائه پیام ها و وحی الهی به مردم عصمت داشته‌اند، بلکه در همه امور و جنبه های زندگی معصوم هستند. در عین حال از رسول الله ص معجزات مختلفی بیان شده که ارزشمندترین آنها نزول قرآن کریم است. گواهی دادن به رسالت پیامبر: اقرار و گواهی به پیامبری حضرت محمد (ص) از اصول اسلام و نفی آن باعث کفر و بازگشت از بین می باشد. شهادت به بندگی و شریعت رسول الله (ص) همراه با اقرار به وحدانیت خداوند پاک و بلند مرتبه ارزش و برتری خاصی دارد. به‌طوری‌که امیرمومنان علی (ع) فرمودند: «و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله شهادتان ترفعان القول و تضاعفان العمل خف میزان ترفعان منه و ثقل میزان توضعان منه؛ گواهی دادن به یگانگی خداوند متعال و بندگی و رسالت محمد (ص) دو گواهی دادنی است که سخن را بالا و عمل را دو چندان میسازند ترازویی که این دو از آن برداشته شوند سبک و ترازویی که این دو در آن نهاده شوند سنگین خواهد بود.» همچنین شهادت بر بندگی و نبوت پیامبر ص و فرستادن صلوات به آن حضرت در تشهد نماز واجب میباشد. به طوری که فرستادن دعا و صلوات بر آن بزرگوار پس از دومین تکبیر نماز میت، با استناد به قول معروف واجب است.
صلوات فرستادن بر پیامبر: خداوند بلند مرتبه در آیه از قرآن کریم می فرمایند: «اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ خدا و فرشتگان بر پیامبر (ص) درود میفرستند ای کسانی که ایمان آورده اید، شما نیز بر او درود فرستید و او را کاملا فرمان برید.» در اظهار فضیلت و برتری صلوات بر رسول اکرم (ص) و خاندان پاک ایشان، احادیث و روایات بسیاری وجود دارد که به دو مورد از آنها می پردازیم. ۱. امام رضا (ع)، پیشوای هشتم شیعیان فرمودند: «من لم یقدر عن ما یکفر به ذنوبه فلیکثر من الصلاه على محمد و آله؛ کسی که نمیتواند گناهان خویش را با توبه و انابه و تحمل رنج عبادت محو کند باید بسیار بر محمد و آل او صلوات بفرستد.» ۲. در حدیث دیگری بیان شده: «ما فی المیزان شئ اثقل من علی محمد و آل محمد؛ چیزی به اندازه صلوات بر محمد و آل او در ترازوی اعمال سنگینی نمیکند.» فرستادن صلوات در چند موضوع خاص احکام ویژه ای دارد. موارد واجب: ۱. در تشهد نماز واجب میباشد. ۲. در طی دو خطبه از نماز جمعه، لازم است بر محمد و خاندان او ع درود و سلام بفرستند. در سجده سهو، که جهت این سجده چند ذکر متفاوت بیان شده که به کار بستن یکی از آنها واجب است. اغلب این اذکار دارای صلوات می باشد، همچون؛ «بسم و بالله و صلى الله علی محمد و آل محمد» و «بسم الله و بالله اللهم صل على محمد و آل محمد محمد» مستحبات: فرستادن صلوات بر رسول الله ص در زمان بیان ذکر و یا شنیدن اسم و یا کنیه ایشان با استناد به قول مشهور مستحب میباشد و عده‌ای آن را واجب بیان کرده‌اند. در روز مبعث رسول الله، یکی از قواعد و رسوم این عید بزرگ فرستادن زیاد صلوات بر ایشان می باشد. در خصوص فرستادن صلوات هنگام به گوش رسیدن نام نبی مکرم اسلام احادیث متعددی بیان شده که در این مجال به سه حدیث نبوی می پردازیم: ۱.«البخیل حقا من ذکرت عنده فلم یصل على حقیقتا؛ بخیل کسی است که مرا پیش او یاد کنند و بر من صلوات نفرستد.» ۲. «أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ؛ بر من بسیار صلوات بفرستید که صلوات بر من نوری در قبر، نوری در پل صراط و نوری در بهشت خواهد بود.» ۳. «کسی که به هنگام یاد شدن از من صلوات را فراموش کند خداوند او را در پیدا کردن راه بهشت دچار اشتباه میکند.» زیارت مرقد مطهر پیامبر: زیارت مرقد مطهر رسول الله (ص) با کمالات ترین و برترین زیارت ها می باشد. نبی مکرم اسلام خودشان فرموده اند: «کسی که بعد از رحلتم قبرم را زیارت کند مانند کسی است که به دیدار من در زمان حیاتم آمده است.» و در ادامه فرموده اند: «من شفیع او در قیامت خواهم شد.» زیارت مزار مطهر نبی مکرم اسلام به قدری دارای ارزش و کمالات می باشد که مستحب اعلام کرده‌اند که آنرا بر حج استحبابی ارجحیت دهیم. چنین زیارتی در موضوعاتی دارای استحباب مضاعف می باشد که شامل: ۱. در زمان حج زیارت مرقد شریف رسول الله ص برای اشخاصی که عازم حج شده اند، استحباب بسیاری دارد. به شکلی که اگر حجاج بیت الله الحرام از زیارت این مرقد شریف خودداری کنند، حاکم اسلامی مکلف است ایشان را به انجام آن موظف نماید. ۲. در هفدهم ماه ربیع اول، یعنی روز میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) در صورتی که امکان حضور در سر مزار شریف آن حضرت میسر نشد، میتوان از راه دور رسول الله را زیارت نمود. ۳. در بیست و هفتم ماه رجب مصادف با عید مبعث نبوی، زیارت قبر مطهر حضرت محمد (ص) مستحب میباشد. ۴. در تاریخ هفدهم ربیع الاول و بیست و هفتم ماه رجب مصادف با روز میلاد و بعثت رسول اکرم (ص)، گرفتن روزه و زیارت مزار شریف آن حضرت از هر جایی که امکان باشد راه دور و نزدیک، خصوصاً پس از خاتمه آداب حج، مستحب موکد بیان شده و به منزله تمامیت حج اعلام گردیده است. سلام کردن به پیامبر: نبی مکرم اسلام (ص) خودشان فرموده اند: «هر که در هر نقطه ای از روی زمین به من سلام کند ، سلامش به من میرسد و هر که بر سر قبرم به من سلام کند، آن را میشنوم.» همچنین در روایت دیگری بیان کرده‌اند: «اگر نمی توانید به زیارت قبر من بیایید به سویم سلام بفرستید که آن نیز به من می رسد.» روایت های بی شماری از اهل بیت و ائمه معصومین در خصوص فرستادن سلام و صلوات بر حضرت محمد در زمان ورود و خارج شدن از مسجد النبی بیان گردیده است. در عین حال دو مورد وجود دارد که در آن ها سلام کردن به رسول الله (ص) منزلت و مرتبه خاصی دارد: ۱. در نماز استحباب دارد پیش از گفتن سلام واجب در نماز ذکر «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» بیان شود. ۲. جهت سجده سهو اذکاری بیان کرده‌اند که گفتن یکی از آنها واجب می باشد. این اذکار شامل «بسم الله و بالله السلام علیک ایهاالنبى و رحمه الله و برکاته.»
دروغ بستن بر پیامبر: خاتم المرسلین حضرت محمد (ص) در حدیثی بیان کرده‌اند: «من کذب علی متعمدا فلیتبوء مقعده من النار؛ هر کسی به عمد بر من دروغ بندد در آتش جای گیرد.» شخصی که در هنگام روزه، الفاظ کذب و نادرستی را بر پیامبر اکرم (ص) به دروغ بیان کند، بنابر قول منسوب به مشهور باعث باطل شدن روزه میشود. حکم دشنام دهنده پیامبر: همه فقها و مراجع عظام دین مبین اسلام بر این عقیده متفق القول هستند که لازم است کسی که به حضرت محمد (ص) دشنام و افترا می دهد را کشت. همچنین کشتن شخص دشنام دهنده به نبی مکرم اسلام ص، به شرط قادر بودن و نترسیدن واجب میباشد. سیره نبوی و شخصیت پیامبر در ادوار مختلف تاریخ اسلام در خصوص طریقه و منش و رفتار نبی مکرم اسلام که اصطلاحاً به آن «سیره نبوی» می گویند، کتب، مقالات و پژوهش های بسیار متعددی انجام گرفته و درج شده است. با در نظر گرفتن آیاتی که خداوند متعال در خصوص پیامبر اکرم (ص) فرمود: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست.» (سوره احزاب، آیه ۲۱) لذا لزوم آگاهی و توجه مسلمانان به رفتار و روش زندگی پیامبر در ابعاد متفاوت زندگی را خاطرنشان می‌کند. در این مجال بخش هایی از ابعاد متفاوت شخصیت وجودی حضرت محمد (ص) را بیان میکنیم. خوش نامی: حضرت محمد (ص) تا پیش از بعثت به مدت ۴۰ سال در میان مردم عرب ساکن بوده و زندگی می کردند. زندگانی ایشان همواره به دور از ریا، خصوصیات پلید و رفتارهای ناخوشایند بوده است. ایشان در مقابل دیگران همواره شخصی راستگو و امانتدار محسوب می شدند. سالها بعد هنگامی که رسول الله رسالت خود را در میان مردم بیان کردند، مشرکان و دشمنان به هیچ وجه هویت و شخصیت او را انکار نمی کردند بلکه تنها آیات خداوند را نفی می نمودند. قرآن کریم کاملاً به این موضوع اشاره داشته‌ است: «آنان تو را به دروغ‌گویی متهم نمی‌کنند بلکه [این] ستمگران آیات الاهی را انکار می‌کنند.» رسول الله در هنگام شروع رسالت خودشان به اهالی قریش گفتند: «آیا اگر به شما خبر دهم که در ورای این کوه سپاهی گرد آمده است سخن مرا می‌پذیرید؟» همگی آنها پاسخ دادند: «آری، ما هرگز از تو دروغی نشنیده‌ایم.» سپس پیامبر اکرم ص بیان کردند که از جانب خدای متعال برای آگاه کردن مردم برگزیده شده اند. مضاف بر پیشینه درخشان حضرت محمد (ص)، ارزش و جایگاه قبیله و طایفه اش، در عین حال یکرنگ و صمیمی بودن ایشان در میان اعراب، تاثیر بسزایی در مرتبه و موفقیت رسول الله داشته است. قبیله قریش از سال های پیشین در بین عربستان به عنوان قبیله ای مطرح و شناخته شده جلوه می کرد. این ارزش باعث شده بود که قبایل زیادی رجحان و فضیلت آنها را نسبت به خودشان پذیرفته و در بسیاری از موارد پیرو و تابع آنها باشند. در عین حال نیاکان حضرت محمد (ص) همچون قصی بن‌کلاب،هاشم و عبدالمطلب اشخاصی بودند که در میان عرب به اصالت، بزرگواری و نجابت شهره عام و خاص بودند. در آن برهه از تاریخ جمعیت عرب ساکن در شبه جزیره، به شکل جامعه محدود و بسته بوده و ارتباطات فرهنگی چندانی با سایر مناطق و سرزمین‌ها نداشتند. این شرایط باعث ایجاد نوعی روحیه اعراب گرایانه به شکل متعصب و قدرتمند در آنها گردیده بود. لذا موجب می شد هر مطلب و موضوعی از جانب دیگران صرفاً به آن علت که آنها «اشخاص دیگری» بودند، مقبول واقع نشده و تنها هرآنچه که از «خودشان» وجود داشته بپذیرند. گویی قرآن کریم در این آیه «اگر آن [قرآن] را بر افرادی غیرعرب نازل کرده بودیم و بر ایشان [اعراب] می‌خواندند به آن ایمان نمی‌آوردند» دقیقا همین روحیه اعراب را بیان می کند. با توجه به آنکه نخستین شنوندگان شریعت اسلام اعراب بوده‌اند، لذا برانگیختن پیامبر از میان خودشان شرایط را جهت پذیرش رسالت ایشان افزایش داد.‌ همچنان که قرآن نیز به این موضوع اشاره داشته است. اخلاق: از بهترین و برجسته ترین ویژگی نبی مکرم اسلام ص، می توان به جنبه اخلاقی ایشان اشاره کرد قرآن در این خصوص می فرماید: «تو بر اخلاقی بزرگ و گرانمایه تکیه داری» در بیان کردار و خصوصیات رسول الله گفته‌اند که در بیشتر زمان ها ایشان سکوت کرده و هرگز به قدر ضرورت صحبت نمی کردند. به هیچ وجه ایشان دهانشان را کاملاً باز نمی‌کردند. همواره لبخند بر روی لبانشان بوده و کسی ندیده که ایشان با صدای بلند خندیده و قهقهه بزنند. هنگامی که قصد داشتند روی خود را به جانب شخصی کنند، تماما جسم خودشان را به جانب و مقابل او می کردند. نسبت به نظافت و معطر بودن رغبت و تمایل زیادی داشتند. به طوری که هر زمان از محلی رد می شدند، عابران پس از ایشان عطر خوش او را احساس کرده و متوجه حضورش می شدند. در نهایت سادگی و بی آلایشی زندگی می کردند.‌ بر روی زمین نشسته و در روی زمین غذا و خوراکی می خوردند. هیچ وقت غرور و تکبر بر وجود ایشان راه نداشت.
به هیچ وجه به قدری غذا نمی خوردند که سیر شوند، در اغلب زمانها خصوصاً اوایل ورودشان به شهر مدینه گرسنه می ماندند. با همه این موارد زندگی ایشان همچون افراد راهب و پرهیز از دنیا نبود و فرموده بودند که از نعمت های دنیا به قدر نیاز خود استفاده کرده و در عین حال روزه و عبادت خود را نیز به جا می آوردند. سلوک و کردار ایشان با مسلمانان و پیروان سایر مذاهب، بر اساس مهربانی، کرامت، بخشش و محبت بوده است. روش زندگانی ایشان به قدری دلپذیر و مطلوب مسلمانان بوده که حتی موارد جزئی و ناچیز آن را دهان به دهان برای یکدیگر بیان می کردند. در دنیای معاصر امروز نیز به عنوان الگو آن را سرلوحه زندگی و خط مشی خود قرار داده اند. فروتنی ایشان به قدری بود که همچون یک خادمان غذا خورده و بر روی زمین می نشستند. به بیان امام جعفر صادق (ع): «از هنگامی که ایشان به مقام پیامبری مبعوث شدند به هیچ وجه در شرایطی که در حال تکیه باشند، غذا میل نکردند» امیر مومنان حضرت علی (ع) در وصف چهره رسول الله می فرمایند: «هر کس بدون آشنایی قبلی او را می‌دید هیبتش او را فرامی‌گرفت. هر کس با او معاشرت می‌کرد و با او آشنا می‌شد دوستدار او می‌گردید» در جایی دیگر فرمودند: «پیامبر نگاهش را میان یارانش تقسیم می‌کرد و به هر کس به‌اندازه مساوی نظر می‌افکند.» و در ادامه گفتند: «هرگز رسول خدا با کسی دست نداد که دستش را از دست او بردارد جز آنکه آن طرف ابتدا دستش را بکشد.» پیامبر اکرم (ص) با هر شخص به میزان ظرفیت وجود و عقل و منطق او سخن می گفت. گذشت و بزرگواری ایشان در مقابل هر کسی که ظلم و جوری بر ایشان انجام داده در میان همه مردم شهره عام و خاص بود. به قدری که حتی وحشی که به فرمان همسر رئیس قریش، حمزه عموی پیامبر را در جنگ احد به شهادت رسانده و جگر او را درآوردند و یا ابوسفیان دشمن کهن و قدیمی اسلام را نیز مورد عفو و بخشش قرار دادند. رسول الله پس از آنکه وحشی به اسلام گرویده و شرحی در خصوص نحوه کشتن حمزه به او دادند، او را عفو نموده و بیان کردند: «غیّبْ وجهک عنی؛ خودت را از نظرم دور بدار» یعنی در مقابل دیدگان من قرار نگیر.
تقوی: پیامبر اکرم ص در زندگی بسیار پرهیزگار و باتقوا بودند. در سرتاسر عمر پر برکت شان کوچکترین مکانی را به خود اختصاص نداده و اتاقهای کوچک گلی که در کنار مسجد وجود داشت، در اختیار همسرانش بود. آلونک‌هایی با چوب نخل درست کرده که در ازای در، پرده های بافته شده از موی بز یا پشم شتر بر در آن آویخته بودند. سرشان را بر بالشتی می گذاشتند که با برگ خرما آن را پر کرده بود. تشکی از جنس چرم و مملو از برگ خرما داشتند که در همه عمرش بر روی آن می خوابیدند. زیر پوشش از پارچه ای زبر و خشن بود که تن را آزار می داد و عبایی از پشم شتر به تن می کردند. اینها در شرایطی بود که پس از پایان جنگ حنین، تعداد چهار هزار شتر، بالغ بر چهل هزار گوسفند و مقدار بسیاری طلا و نقره را میان مردم تقسیم کردند. غذا و تغذیه ایشان حتی از اسباب منزل و لباس هایشان نیز ساده تر بود. چه بسا با گذشت چندین ماه در منزل ایشان آتشی جهت پخت غذا روش نمیشد. چرا که در اغلب موارد غذای ایشان فقط خرما و نان جو بود. به هیچ وجه برای دو روز پشت هم سیر غذا نمی خوردند. در طی یک روز ایشان برای دو بار سیر از سفره کنار نمی رفت. بسیار اتفاق می‌افتاد که رسول الله و اهل بیت شب های پشت هم را با شکم گرسنه سر بر بالش می گذاشتند. روزی حضرت فاطمه (س) نانی از جنس جو برای ایشان آورده و گفتند: «نانی پختم و دلم رضا نداد برای شما نیاورم.» رسول الله آن نان را خورده و فرمودند: «این تنها غذایی است که پدرت از سه روز پیش می‌خورد» یکی از روزها که پیامبر به شخصی از انصار در نخلستان در حال خوردن خرما بود، فرمود: «روز چهارم است که چیزی نخورده‌ام» برخی زمان‌ها از فشار گرسنگی سنگ به شکم می بستند تا از فشار گرسنگی بکاهد. در زمان مرگ، زره جنگی ایشان در ازای سی پیمانه جو نزد یک یهودی در گرو بوده است. نظم و آراستگی: خاتم المرسلین حضرت محمد (ص) در زندگی بسیار با نظم و ترتیب رفتار می کرد. پس از ساختن مسجد ایشان برای هر ستون نامی نهادند که نشان میداد در جنب هر ستون چه اعمالی انجام شود؛ ستون وفود (جایگاه هیئت‌ها)، ستون تهجد (جایگاه شب‌زنده‌داری) و…. . به شکلی صفوف نماز را مرتب و آراسته می‌کردند که به نظر می رسید، تیرهای چوبی را نظم میدهند و می فرمود: «بندگان خدا صفوف خود را منظم کنید و گرنه میان دلهایتان اختلاف خواهد افتاد» در برنامه ها و فعالیت های زندگیشان نیز بسیار منظم بودند. وقت خود را به سه بخش تقسیم می کردند؛ قسمتی را جهت انجام امور عبادی، قسمت دیگر جهت رسیدگی به خانواده و بخشی را به خود اختصاص می دادند. پس از آن زمان مربوط به خودشان را در بین خود و مردم قسمت می کردند. رسول الله (ص) به آینه نگاه می کردند. موی سرشان را آراسته و شانه زده و آن را به فقط برای خانواده، بلکه در مقابل اصحاب و یاران شان نیز کاملاً آراسته بودند. در هنگام سفر نیز ایشان کاملاً به نظافت، شکل و شمایل خود رسیدگی داشتند و همواره پنح وسیله را با خود به همراه میبردند: آیینه، سرمه ­دان، شانه، مسواک و قیچی شجاعت و قوت روحی: امیر مومنان حضرت علی ع در خصوص شجاعت و دلیری رسول الله فرموده اند: «هرگاه آتش جنگ سخت شعله ور مى‌شد، ما به رسول خدا صلى الله علیه و آله پناه مى‌بردیم. و در آن ساعت هیچ یک از ما به دشمن از او نزدیکتر نبود.» سید رضی از مفسران به نام شیعه در خصوص این کلام گفتند: «جمله «اذَا احْمَرَّ الْبَأسُ» کنایه از شدّت کارزار است و منظور این است که وقتى ترس از دشمن بزرگ مى‌نمود و جنگ به گونه‌اى مى‌شد که گویا جنگجویان را مى‌خواهد در کام خود فرو برد؛ مسلمانان به پیامبر پناهنده مى‌شدند تا رسول خدا شخصاً به نبرد پردازد و خداوند به وسیله او نصرت و پیروزى را بر آنان نازل فرماید و در سایه آن حضرت ایمن گردند.» امّی بودن: رسول اُمّی شرحی است که قرآن جهت رسول الله داده و به معنای پیامبری است که سوادی برای خواندن و نوشتن نداشته و درس نخوانده است. قرآن کریم امی بودن را در زمره ویژگی هایی قرار داده که حضرت محمد (ص) در کتاب‌های تورات و انجیل با آنها شناخته شده است. امی بودن برتری و رجحانی جهت حضرت محمد (ص) بوده، چرا که حضرت محمد با وجودی که سوادی جهت خواندن و نوشتن نداشته تا ی آیادگیریوزش علم و دانش بپردازد، ولی علم و دانش و حکمت الهی در ایشان بوده و شرایط راهنمایی و نجات و سعادت بشریت و مهیا نمودند. پژوهشگران اعتقاد دارند، ارائه معجزه قرآن که دارای دانش و عرفان متفاوتی بوده به واسطه شخصی که قادر به خواندن و نوشتن نبوده، از معجزات الهی محسوب می شود.
خشم و رضا: پیامبر اکرم ص و فقط برای دنیا و هر آنچه که به موضوعات دنیای مربوط بود دچار خشم نمی شدند و در صورتی که عصبانی می شدند، چیزی شعله های این خشم را آرام نمی کرد تا هنگامی که ایشان را در امور حق و الهی کمک و حمایت می کردند.‌ به هیچ وجه در مسائل شخصی خودشان غضبناک نمی شدند. چنین بیان شده هنگامی که پیامبر اکرم ص دچار خشم و غضب می شدند؛ در صورتی که ایستاده بودند می‌نشستند، اگر نشسته بودند به پشت می خوابیدند تا خشمشان آرام بگیرد. سپاس‌ گزاری پیامبر: از جمله خصوصیات نبی مکرم اسلام چنین بود که الطاف و موهبت های الهی را بسیار عظیم در نظر می گرفتند، اگرچه به قدر ناچیزی بود. هنگامی که در محفل و مجلسی حضور می‌یافتند، در ابتدا بیان می‌کردند: «خداوندا پاک و منزهی و ستایش تـو راست. گواهی دهم کـه معبودی جز تـو نیست. از تـو آمرزش می خواهم و بـه سوی تـو بازگشت می کنم.» شکیبایی پیامبر: حضرت محمد (ص) جهت به جا آوردن شریعت الهی و اجرای احکام اسلام، ظلم و جور های بسیاری را متحمل گردیدند. در طی جنگ احد صورت مبارکشان دچار جراحت شده و چهار دندان پیشین او شکست. اصحاب از او خواستند تا لعن و نفرین بر دشمنان نثار کند، ولی ایشان فرمودند: «لعنت کننده برانگیخته نشدم، بلکه دعوتگر و بخشایش‌گر مبعوث شدم. خداوندگارا! قوم مرا هدایت کن؛ زیرا آنان نمی فهمند.» در مقابل اشخاص ناشناس و الفاظ رکیکشات سعه صدر بسیاری به خرج می‌دادند. ایشان هنگام مواجهه با سخنان زشت، ناخوشایند و سوالات مردم صبر و شکیبایی زیادی از خود نشان می دادند. روزی هنگامی که یکی از یاران گدای ناشناسی را به جانب عقب سوق می‌دادند که باعث مزاحمت پیامبر نشوند، از این رفتار ناراحت شده و فرمودند: «چون حاجتمندی را دیدید حاجتش را روا کنید» هیچ وقت مجال نمی دادند که دیگران بسیار او را مدح و ستایش کنند. همچنین سخن کسی را قطع نمی کردند، الا هنگامی که از حدود خود فراتر می رفت. در این شرایط به پا می خواست یا او را از ادامه صحبت باز می داشتند. سکوت رسول خدا: حضرت علی (ع) فرمودند: «پیامبر در سکوت یکی از چهار حالت را داشت ۱. بردبار، ۲.حذر، ۳. تقدیر، ۴. تفکر» ولی نسبت و میزان برای نگهداری به حدی بود که نظر و توجه خود و گوش سپردن به صحبتهای آنها را به یک اندازه در میان اشخاص حاضر در مجلس تقسیم میکردند ولی افکار و اندیشه او در خصوص دنیای زوال پذیر و جهان پایدار بوده است. شکیبایی و صبر در ایشان به حد کمال بود که نه چیزی قادر بود او را به میزان زیاد خشمگین نموده و نه از شدت عصبانیت از کوره در برود. حذر و پرهیز: در رسول معظم اسلام چهار چیز انباشته شده بود: ۱. استمرار و پیگیری اعمال مطلوب و نیک به این منظور که اشخاص دیگر در این موضوعات از او پیروی کنند. ۲.اجتناب از رفتارهای زشت تا دیگران از آنها دوری کنند. ۳. سعی و تلاش در انجام اموری که باعث تزکیه و تهذیب امت اسلامی بوده است. ۴. به کار گرفتن فعالیت هایی که موجب خیر دنیا و آخرت آنها شود. پیشوای سوم شیعیان حضرت امام حسین (ع )فرمودند: «پدرم امیرمومنان علی علیه اسلام فرمود؛ رسول خدا زبان خود را نگاه می‌داشت، مگر در مواردی کـه سخن گفتن ضروری بود.» حیای پیامبر: از سایر خصوصیات رفتاری رسول الله ص آزرم و شرم ایشان بود. ابو سعید خدری چنین گفته: «رسول خدا «ص» از دختران پرده نشین با حیاتر بود، و اگر چیزی را دوست نمی داشت، از صورت مبارکش میشد فهمید.» «مکارم الاخلاق :ص۴۹» ساده زیستی پیامبر: از جمله ویژگی های اخلاقی حضرت محمد (ص) چنین بود که بر روی زمین نشسته و غذا می خوردند، همچون خدمتگزاران می نشست و با دستان خود بر پاره گی های کفش شان پینه و وصله میزدند. ایشان لباس خود را با دست دوخته و بر چهار پایی که هیچ پالان و روکشی نداشت، سوار شده و شخص دیگری را نیز بر پشت آن سوار می کرد. با اشخاص دیگر انس و الفتی برقرار کرده و در میان دیگران محبت و دوستی ایجاد می کرد. با یاران خود عطوفت و ملاطفت زیادی نشان داده و از روزگار و شرایط زندگی آنها سوال می کردند. هر مطلب و چیز خوبی را ارجمند دانسته و در جهت رشد آن تلاش می کردند،  مسائل زشت را بسیار نامناسب دانسته و آن را مذمت و توبیخ می نمودند. اعتدال پیامبر: همچنین از خصوصیات رفتاری نبی مکرم اسلام ص می‌توان به اعتدال ایشان در انجام امور اشاره کرد. لحظه ای در انجام امور سستی و غفلت نکرده که مبادا موجب اهمال و سهل انگاری دیگران نگردیده و یا اینکه از مسیر حق خارج نشده باشند. در به جا آوردن حق تمام و کمال مطلب را به جا آورده و در آن زیاده‌روی نمی کردند.
ادب ورزی پیامبر: حضرت محمد (ص) در طی نبرد بدر مسلمانان را از به کار گرفتن الفاظ زشت و رکیک به هلاک شدگان دشمن برحذر می‌داشتند و فرمودند: «بـه ایشان دشنام مدهید کـه اینکار شـما بر کشتگان تاثیری ندارد و بازماندگانشان را اذیت میدهد، آگاه باشید کـه بددهنی، فرو مایگی اسـت.» همچنین ایشان به یارانش آن توصیه می کردند: «بـه کسی دشنام مده، اگر دیگری بـه دروغ بـه تـو دشنام داد، تـو وی را بـه چیزی کـه می دانی بددهنی نکن. دراین صورت، پاداش ازآن تـو و گناه ازآن اوست.»