eitaa logo
کشکول معرفت
158 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📚فضایی آرام جهت انتشارنکات ناب و کمتر شنیده شده📚 ارتباط با مدیر: @vahid_72
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺چه خدایی داریم 🌺 📣 رحمت الله علیه: 💠خداوند خوان عنايت خويش را براى خلق گسترده است؛ اين ما هستيم كه بايد با اعمال اختيارى، در خود حالى ايجاد كنيم كه بتوانيم از فيوضات الهى بهره مند شويم، و گرنه او نسبت به بندگان خود بخل نمی ورزد. ♻️ما با گرفتاريها، سرگرميها و آلودگيهايى كه براى خود ايجاد كرده ايم فرصت توجه به اين مسائل را نمى‌يابيم، در صورتى كه خدا در همه جا و همه وقت حاضر است و اگر او را بخوانيم صداى ما را مى‌شنود و جواب مى‌دهد، بلكه بالاتر از آن، در روايت قدسى، نقل شده كه خداوند مى‌فرمايد: «‌اُناجِيهِ في ظُلَمِ الْلَّيْلِ وَ نُورِ النَّهارِ‌»؛ در تاريكى شب و روشنى روز، من با او (آدمى) نجوا مى‌كنم. ✳️يعنى به جاى آنكه بنده با خدا حرف بزند، خداوند با او صحبت مى‌كند. وقتى بنده دوست خدا شود، اگر از خدا غفلت كند او خودش ياد خويش را به دل بنده مى‌اندازد. الطاف آشكار و پنهان خداوند نسبت به بندگانش به قدرى فراوان است كه قابل بيان نيست. ♨️و ما در پرتو وجود ائمه اطهار(عليهم السلام) از چنين حالات و عناياتى آگاهى يافته ايم.  📚منبع: بر درگاه دوست /بخش سوم/ شرح فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️بخون تا جور دیگری "اللهم فُکَّ کُلَّ اسیر" رو زمزمه کنی 📣 رحمت الله علیه: 💢علی علیه السلام، می‌فرماید: الدُّنْیا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ دنیا برای بشر گذشتنگاه است نه قرارگاه. بعد می‌فرماید: وَالنّاسُ فیها رَجُلانِ‏ مردم در دنیا دو صنف می‌شوند: رَجُلٌ باعَ نَفْسَهُ فیها فَأَوْبَقَها وَ رَجُلٌ ابْتاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَها مردم که در این بازار دنیا و گذشتنگاه دنیا می‌آیند دو دسته‌اند. بعضی می‌آیند خودشان را می‌فروشند، برده می‌کنند و می‌روند. بعضی دیگر می‌آیند خودشان را می‏‌خرند، آزاد می‌کنند و می‌روند. 🔰 بشر باز این را هم احساس می‌کند که نسبت به مال و ثروت دنیا دو حال‏ می‌تواند داشته باشد: می‌تواند بنده و اسیر و در قید مال باشد، و می‌تواند آزاد باشد. گفت: بند بگسل، باش آزاد ای پسر چند باشی بند سیم و بند زر بشر می‌گوید من همان‏طور که نباید بنده و برده امثال خودم باشم (نه تنم بنده و برده امثال خودم باشد و نه روحم)، نباید روحم بنده و اسیر مال دنیا باشد. ✅ در همین جاست که به یک نکته عالی‌تری برمی‌خورد، می‌گوید اصلًا بندگی مال دنیا یعنی چه؟ مگر مال دنیا قدرت دارد که انسان را بنده خودش بکند؟! مال دنیا یعنی ثروت. ثروت یعنی چه؟ یعنی طلا، نقره، خانه، ملک، زمین و این‏جور چیزها. مگر اینها قدرت دارند که برده‌گیری کنند؟! من انسانم، زنده‌‏ام، آن جماد است، مرده است. مگر جماد و مرده قدرت دارد که یک زنده را برده خودش بکند؟! نه. پس حقیقت مطلب چیست؟. 💠حقیقت مطلب این است که آنجا هم که انسان فکر می‌کند بنده و برده دنیاست، بنده مال و ثروت است، واقعاً بنده مال و ثروت نیست، بنده خصایص روحی خودش است، بنده حیوانیت خودش است، بنده حرص است، یعنی خودش خودش را برده گرفته است و الّا پول که نمی‌تواند انسان را بنده کند، زمین که قدرت ندارد انسان را برده کند، گوسفند که قدرت ندارد انسان را برده کند، ماشین که قدرت ندارد، جماد است. اصلًا جماد نمی‌تواند در وجود انسان تصرف کند. 💯وقتی انسان خوب مسئله‌ را می‏‌شکافد، می‌بیند این خودش است که خودش را برده کرده است. 📚 منبع: آزادی معنوی، ص 28 و 29 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سحر با معرفت و حال خوش با 🔻يا مَوْلايَ بِذِكْرِكَ عاشَ قَلْبي، اي مولاي من دلم به ياد تو زندگي كرد، 🔻وَ بِمُناجاتِكَ بَرَّدْتُ اَلَمَ الْخَوْفِ عَنّي، فَيا مَوْلايَ وَيا مُؤَمَّلي، و با مناجات با تو آتش هراس را بر خود سرد نمودم،اي مولايم و اي آرزويم ، 🔻وَيا مُنْتَهي سُؤْلي، فَرِّقْ بَيْني وَبَيْنَ ذَنْبِيَ الْمانِعِ لي مِنْ لُزُومِ طاعَتِكَ، و اي نهايت خواسته‏ ام، ميان من و گناهم جدايي‏ انداز،گناهي كه بازدارنده من از ملازمت طاعت توست، @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 تقدیم به اهل ولایت 🌺 📣 رحمت الله علیه: 💠درباره امير مؤمنان و امام حسن مجتبى(عليه السلام) وارد شده:  كانَ أَميرُ الْمُؤْمِنينَ إِذا أَخَذَ في الوُضُوءِ تَغَيَّرَ وَجْهُهُ مِنْ خيفَةِ اللهِ وَ كان الْحَسَنُ إِذا فَرَغَ مِنْ وُضُوئِهِ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ فَقيلَ لَهُ في ذلِكَ، فَقالَ: حَقٌ عَلى مَنْ أَراد أَنْ يَدْخُلَ عَلى ذِى الْعَرْشِ أَنْ يَتَغَيَّرَ لَوْنُهُ؛ 🔰 هر گاه امير مؤمنان(عليه السلام) وضو مى گرفت، از ترس خدا رنگ رخسارشان دگرگون مى‌شد و همچنين امام حسن(عليه السلام) هرگاه وضويشان را به پايان مى‌بردند، رنگ رخسارشان دگرگون مى‌گشت. از ايشان درباره آن حالت سؤال شد، حضرت فرمود: كسى كه مى‌خواهد بر خداوند صاحب عرش وارد شود، روا است كه رنگ رخسارش دگرگون شود‌». 💯ترديدى نيست كه معصومان(عليهم السلام) گناهى مرتكب نشده بودند تا از عذاب و كيفر الهى بترسند. حالتى كه در هنگام عبادت در آنان پديد مى‌آمد، به جهت ترس از آتش جهنم نيز نبود، بلكه در اثر و ، حالت خشيت در ايشان پديد مى‌آمد. ✳️اين حالت براى ديگران نيز متناسب با درك و ايشان به خداوند رخ مى‌دهد؛ ولى عالى ترين مرتبه آن در معصومان(عليهم السلام) به وجود مى‌آيد كه در اوج معرفت به خداوند قرار دارند. 📚منبع: بسوی تو / جلسه چهاردهم📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 عاشق شویم 🌺 📣 رحمت الله علیه: 💢اگر عاشقى براى انس گرفتن با معشوقش به در خانه او برود، پس از آن‌كه با او نشست و انس گرفت و خلوت كرد، آيا در پايان مزدى از او طلب مى‌كند!؟ عاشق اصولا از رسيدن به نزد معشوق هدفى جز و هم‌صحبتى با او ندارد. ✳️براى او همين افتخار بس، كه معشوق درِ خانه به روى او باز كرده و اجازه داده كه با معشوقش انس بگيرد و خلوت نمايد. مگر عاشق از معشوق جز اين چه مى‌خواهد؟ 💠از اين رو «‌عباد الرحمان‌» و آن كسانى كه را در سر دارند در ازاى خود مزدى از او طلب نمى‌كنند. ✅آنان اگر توفيق عبادت داشته باشند، نه تنها حس طلب‌كارى ندارند، كه خود را بدهكار نيز احساس مى‌كنند و در انديشه‌اند كه چگونه شكر اين نعمت را به‌جا آورند. مگر توفيق هم‌صحبتى و ، آن هم در خلوت و نيمه‌هاى شب، نعمت كم و كوچكى است كه كسى به سادگى بتواند از عهده شكر آن برآيد؟ 🔰البته حقيقت اين مطلب را بزرگان و اولياى خدا درك مى‌كنند و امثال بنده از همان قماشيم كه اگر شبى هم توفيقى براى شب‌زنده‌دارى و نماز شب پيدا كرديم، احساس مى‌كنيم كه حقى و منّتى بر خدا پيدا كرده‌ايم و خداوند بايد اين خدمتى را كه ما به او كرده‌ايم جبران كند! 📚 منبع: رستگاران/ درس یازدهم 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 توجه خاص خدا به اوليائش 📣 رحمت الله علیه: 🔸خداوند در قرآن راجع به ذكر تعبير لطيفى دارد كه قابل تأمل است، مى‌فرمايد: «‌فَاْذْكُروُنى اَذْكُرْكُمْ‌»؛ به ياد من باشيد، تا من نيز به ياد شما باشم! 🔹اين تعبير با ديدگاههاى مختلف و با مراتب مختلف از معرفت قابل تحليل هاى گوناگون است. البته خدا در هيچ حال از هيچ كسى و هيچ چيزى غافل نيست؛ «‌وَما ربُّكَ بِغافِل عَما يَعْمَلوُنَ‌» 🔻برخى از مفسرين در تفسير اين آيه گفته‌اند: خداوند مى‌خواهد بفرمايد: «‌شما با اعمال خير مرا ياد كنيد تا من با رحمت و پاداش نيك شما را ياد كنم‌». 🔰اين يك برداشت از آيه است كه شمه اى از حقيقت را بيان مى‌كند، اما ممكن است اين آيه به مطلب دقيق و لطيفترى اشاره داشته باشد؛ 💠كسانى كه طعم محبت را يافته و شيرينى آن را چشيده‌اند پيوسته خواهان اين هستند كه محبوبشان به آنها توجه نمايد، مثلاً اگر در مجلسى نشسته كه محبوبش هم حضور دارد، دوست دارد كه گاهى محبوب با گوشه چشم به او توجه كند. مُحبّ صادق آنقدر از اين توجّه محبوب لذّت مى‌برد كه از تمام لذات مادى برتر و ارزنده تر است. خداى متعال با دوستان خودش از اين اشارتها بسيار دارد. ✅بر اين اساس خدا مى‌فرمايد: اگر مى‌خواهيد من به شما توجّه (خاص) نمايم (و گوشه چشمى به شما داشته باشم) شما نيز به ياد من باشيد؛ گرت هواست كه معشوق نگسلد پيوند نگاه دار سر رشته تا نگهدارد 💢لذا كسانى كه ذره اى حلاوت محبت الهى را چشيده‌اند، لحظه اى از ياد او غافل نمى‌شوند. دلشان هرگز از او غافل نيست، حتى در حال خواب نيز متوجه خدا هستند. از خواب كه برمى خيزند اول چيزى كه بر زبان مى‌آورند ذكر خداست. ✳️برخى از بزرگان مى‌فرمودند: انسان در اثر تمرين به جايى مى‌رسد كه نه تنها در حالت انفرادى ياد خدا از او جدا نمى‌شود، بلكه در حين انجام ساير كارها و رسيدگى به امور زندگى و معاشرت با مردم نيز توجّه به خدا در دل انسان وجود دارد. ممكن است در حال خواب نيز توجه باقى باشد و حتى توجّهات شديدترى در حالت خواب براى انسان پيش آيد. شايد به همين علّت گفته شده كه: «‌خواب مؤمن عبادت است‌». 🔆بنابراين، ياد خدا موجب توجّه خاص خدا به بنده ذاكرش مى‌شود، در اواخر عمر شريف مرحوم علامه گاهى از ايشان درخواست نصيحت مى‌كردند چند بار كه چنين درخواستى تكرار شد ايشان همين آيه شريفه«‌فاذكرونى اذكركم‌» را تلاوت مى‌كردند. 📚منبع: بر درگاه دوست/ بخش سوم/ شرح فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴توصیف شهید مطهری در بیان رهبر معظم انقلاب 📣 حفظه الله تعالی: 1⃣فهم و شناخت اسلام ناب و مستند 2⃣ هوشمندی و بصیرت وافر در شناسایی جریان های منحرف و آلوده 3⃣ شجاعت و بی پروایی در برخورد با این جریان ها؛ سه خصوصیتی بودند که به شخصیت چند بعدی و کم نظیر استاد فرزانه شهید ما جنبه ای استثنایی می‌بخشیدند . اما بی شک؛ ✅آن روح لطیف و حساس ✅و آن دل خاشع و با صفا ✅و آن اندیشه بزرگ و توانا ✅و آن نستوهی و پیگیری در کار و تلاش علمی و فرهنگی ✅و آن تحصیلات عمیق و علم وافر ✅و آن آگاهی از جریانات سیاسی و اجتماعی ✅و آن هوشمندی در شناخت مصالح اسلام و مسلمین ✅و آن قوت استدلال و چیره دستی در گفتن و نوشتن ✅و آن گسترش دهی و همه سونگری در مقولات فکری و فلسفی ✅و بالاخره آن اخلاص و عرفان و معنویت ابعادی هستند که شخصیت بزرگ و کم نظیر او بدون شناختن آنها شناخته نخواهد بود. 📚 منبع: استاد در کلام رهبر ص ۳۰ 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠جهان بینی توحیدی 📣 رحمت الله علیه: 💢جهان‌‏بینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. 🔰جهان‌‏بینی توحیدی یعنی؛ ✳️جهان «یک قطبی» و «تک‌محوری» است. جهان‌‏بینی توحیدی یعنی جهان ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ‏) دارد؛ ✳️موجودات جهان با نظامی هماهنگ به یک «سو» و به طرف یک مرکز، تکامل می‌یابند؛ ✳️آفرینش هیچ موجودی عبث و بیهوده و بدون هدف نیست؛ ✳️جهان با یک سلسله نظامات قطعی که «سنن الهیه» نامیده می‌شود اداره می‌شود؛ ✳️انسان در میان موجودات از شرافت و کرامت مخصوص برخوردار است و وظیفه و رسالتی خاص دارد، مسئول تکمیل و تربیت خود و اصلاح جامعه خویش است، ✳️جهان مدرسه انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق نیت و کوشش صحیح و درستش پاداش می‌دهد. 📚 منبع: جهان بینی توحیدی، ص17📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴پاسخ به یک پرسش مهم و اثرگذار 📣 رحمت الله علیه: ⁉️آیا توحید نظری یعنی شناختن خدا به یگانگی ذات و یگانگی ذات و صفات و یگانگی در فاعلیت، ممکن است یا غیرممکن؟ و به فرض امکان، آیا این شناختنها در سعادت بشر تأثیری دارد یا هیچ ضرورت و لزومی ندارد و در میان مراتب توحید آنچه مفید است توحید عملی است و بس؟ 🔰ممکن بودن یا ناممکن بودن این شناختها را ما در کتاب‏ اصول فلسفه و روش رئالیسم‏ مورد بحث قرار داده‌ایم، اما اینکه آیا سعادت‏بخش است یا بیهوده، بستگی دارد به نوع ما از و از سعادت او. 💢موج افکار مادی درباره انسان و هستی سبب شده که حتی معتقدان به خدا مسائل را بی‏ فایده و بیهوده تلقی کنند و نوعی ذهن‏گرایی و گریز از عینیت‏‌گرایی بشمارند؛ 💠 ولی یک نفر مسلمان که بینشش درباره انسان این است که واقعیت انسانْ، تنها واقعیت بدنی نیست، واقعیت اصیل انسانی واقعیت روح اوست- روحی که جوهرش جوهر علم و قدس و پاکی است- به خوبی می‌فهمد که توحید به اصطلاح نظری علاوه بر اینکه پایه و زیربنای توحید عملی است خود بذاته کمال نفسانی است، بلکه بالاترین کمال نفسانی است؛ ✳️انسان را به حقیقت به سوی خدا بالا می‌برد و به او کمال می‏بخشد (إِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ). ✴️انسانیت انسان در گرو شناخت خداوند است، زیرا که شناخت انسان، از انسان جدا نیست بلکه اصلی‌‏ترین و گرامی‏‌ترین بخش وجود اوست. ✅انسان به هر اندازه به هستی و نظام هستی و مبدأ و اصل هستی شناخت پیدا کند، انسانیت- که نیمی از جوهرش علم و معرفت و شناختن است- در او تحقق یافته است. 💯✅ از نظر اسلام، خصوصاً از نظر معارف مذهب شیعه، جای کوچکترین شک و تردیدی نیست که قطع‏‌نظر از آثار عملی و اجتماعی مترتب بر آن معارف، خود است. 📚 منبع: جهان بینی توحیدی ص41 و 42📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴حیات و آزادی 📣 حفظه الله تعالی: 💢اسلام، براي ها بيان نموده كه داراي دو حقّ ⬅️حيات و آزادي ➡️ اند، ولي اين نكته را نيز فهمانده است كه ، مهم تر از حيات جسم و تن است و و دروني، برتر از آزادي بيروني و اجتماعي، و سبب و منشأ آن است. ✳️روح انسان، وقتي زنده است كه از بردگي شهوت و غضب برهد و عبد و پرستشگر هوايش نباشد. اگر انسان بگويد: «هر چه مي خواهم مي كنم»، «هر جا بخواهم مي روم»، «هر چه دوست دارم مي خورم»، «هر گونه كه ميل داشته باشم زندگي مي كنم و هيچ قيد و بندي ندارم»، چنين شخصي، روح و جان خود را برده و اسير شهوت و غضبش قرار داده و فطرت خود را زنده به گور كرده است: (قد خاب مَن دَسّيها) ✅و در حقيقت، حيات انساني خود را از دست داده است و در زمره‌ي مردگان درآمده و «ميّت الأحياء» گشته است.  📖به همين دليل، قرآن كريم، مؤمنان را زنده مي داند و كافران را مرده معرفي مي نمايد. در سوره‌ي مباركه‌ي «يس» چنين مي فرمايد: (إن هو إلاّ ذكرٌ وقران مبين لينذر مَن كان حياً ويحق القول علي الكافرين). 🔰در اين كريمه، خداي سبحان بين انسان زنده و فرد كافر، تقابل مي اندازد و مي فرمايد: قرآن براي اِنذار و بيم دادن به زندگان نازل شده و براي كافران، سبب اتمام حجّت است. اين سخن بدان معناست كه انسان ها دو گروهند؛ برخي زنده اند و اِنذار مي پذيرند و برخي كه انذار نمي پذيرند كافرند. 💠از اين تقابل، روشن مي شود كه مؤمنان، زندگان انذارپذيرند و كافران، انذارناپذيران مرده اند؛ زیرا حيات انساني انسان، به فطرت توحيدي اوست و اگر اين فطرت توحيدي در زير خاك طبيعت و شهوت و غضب مدفون شود، انسان، حيات انساني اش را از دست مي دهد و مي ميرد؛ اگر چه از حيات حيواني و طبيعي بهره مند است. 📚منبع: ولايت فقيه صفحه 44📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اجتماع و تشکیلات در تفسیر شریف المیزان 📣 رحمت الله علیه: [سوره آل‌عمران آيه 200] يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (200) 🔸اى اهل ايمان در كار دين صبور باشيد و يكديگر را به صبر و مقاومت سفارش كنيد و مهيا و مراقب كار دشمن بوده و خدا ترس باشيد، باشد كه پيروز و رستگار گرديد (200). 🔹اين آيه به منزله خلاصه‌گيرى از بيان مفصلى است كه در سوره آمده و مى‌خواهد از آن آيات براى ما نتيجه گيرى نمايد.  ✳️{" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا ..."} امرهايى كه در اين آيه آمده يعنى أمر "اصبروا" و "صابروا" و "رابطوا" و "اتقوا" همه مطلق و بدون قيد است، در نتيجه صبرش، هم شامل صبر بر شدائد مى‌شود و هم شامل صبر در اطاعت خدا، و همچنين صبر بر ترك معصيت و بهر حال منظور از آن صبر تك تك افراد است، چون دنبالش همين صبر را به صيغه" مفاعله- صابروا" آورده كه در مواردى استعمال مى‌شود كه ماده فعل بين دو طرف تحقق مى‌يابد.  💢و مُصابره عبارت است از اينكه جمعيتى به اتفاق يكديگر اذيت‌ها را تحمل كنند و هر يك صبر خود را به صبر ديگرى تكيه دهد و در نتيجه بركاتى كه در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تاثير صبر بيشتر گردد و اين معنا امرى است كه هم در فرد (اگر نسبت به حال شخصى او در نظر گرفته شود) محسوس است و هم در اجتماع (اگر نسبت به حال اجتماع و تعاون او در نظر گرفته شود) چون باعث مى‌شود كه تك تك افراد نيروى يكديگر را به هم وصل كنند و همه نيروها يكى شود و ان شاء اللَّه به زودى بحثى مفصل در اين باره در جاى خودش خواهيم كرد.  ☸{" وَ رابِطُوا"} مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل كردن نيروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همين وصل كردن نيروها، اما نه تنها نيروى مقاومت در برابر شدائد، بلكه همه نيروها و كارها، در جميع شؤون زندگى دينى، چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشى.  ✅و چون مراد از مرابطه اين است كه جامعه به سعادت حقيقى دنيا و آخرت خود برسد،- و اگر مرابطه نباشد گو اينكه صبر من و تو، به تنهايى و علم من و تو به تنهايى، و هر فضيلت ديگر افراد، به تنهايى سعادت آور هست، ولى بعضى از سعادت را تامين مى‌كند و بعضى از سعادت، سعادت حقيقى نيست،- به همين جهت دنبال سه جمله:{" اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا"} اضافه كرد:{" وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"}، كه البته منظور از اين فلاح هم فلاح تام حقيقى است. 📚منبع: ترجمه المیزان ج ۴ ص ۱۴۴ و ۱۴۵📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا