eitaa logo
کشکول معرفت
158 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📚فضایی آرام جهت انتشارنکات ناب و کمتر شنیده شده📚 ارتباط با مدیر: @vahid_72
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴رابطه ی انسان با منبع فیّاض 📣 حفظه الله تعالی: 💠دعا، وسیله ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیّاض علم و قدرت است، و بشر بی رابطه ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قُل ما یَعبَؤُا بِکُم رَبِّی لَو لا دُعاؤُکُم». 📚منبع: دعا از منظر حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله ص 24 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴معنای صحیح دعا 📣 حفظه الله تعالی: 💠همان طور که عرض کردیم، معنای دعا این است که شما با خدا حرف بزنید؛ خدا را در مقابل خود احساس کنید و حاضر و ناظر بدانید. ✳️ اینکه انسان همین طور طبق عادت چیزی را بر زبان بیاورد و مطالبه ای را ذکر کند- خدایا ما را بیامرز، خدایا پدر و مادر ما را بیامرز- بدون اینکه در دل خود حقیقتاً حالت طلبی را احساس کند، این دعا نیست؛ لقلقه ی لسان است. «لَا یَقبَلُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ دُعَاءَ قَلبٍ لَاه» ( [۱] ) ؛ 🔰دل غافل و بی توجّه و سربه هوا اگر دعا کند، خدای متعال دعایش را قبول نمی کند. دلهای آلوده و غرق در تمنّیات و شهوات نفسانی- که اصلاً غافلند- چگونه دعا خواهند کرد؟ چه توقّعی است که اگر انسان این طور دعا کرد، مستجاب شود؟ ---------- [۱]: الکافی ج: ۲ ص: ۴۷۳ ؛ امیرالمؤمنین علیه السلام. 📚منبع: دعا از منظر حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله ص 24 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مسأله ی فلسطین 📣 حفظه الله تعالی: 💠مسأله يِ فلسطين، يكي از مصايب بزرگ جهان بشريَّت كنوني است. هر كس كه احساسي در مورد انسان و حقوق انسان دارد و دم از حمايت از انسان هايِ مظلوم مي‌زند، بايد در اين قضيه صاحب داعيه باشد و اين قضيه را، قضيه يِ خود بداند؛ شايد بشود گفت: كه قضيه و مصيبت فلسطين، جزو قضاياي كم نظير تاريخ است. ✳️ تا آنجا كه ما دانستيم و شناختيم، اينطور حادثه اي با اين عظمت نسبت به يك ملت، در طول تاريخ هم كم نظيرست. 🔰شما هر چه از مصايب انساني فرض كنيد، در مصيبت و قضيه يِ فلسطين جمع است؛ از قتل نفوس بيگناه، از آواره كردن انسان‌ها و بي خانمان كردن آن ها، از شكنجه و زجر و حبس و تبعيد و از اين قبيل، از اهانت به كرامت انساني، از نابود كردن سرمايه هايِ بشري يك عدِّه انسان، از فشار و ظلم و اختناق و اجازه يِ فعاليت ندادن به يك عدِّه بشر. ❇️ همه يِ اين مصايبي كه اگر در گوشه اي از عالم براي جمعي از مردم اتِّفاق بيفتد، بشريَّت را جريحه دار و داغدار مي‌كند، در قضيه يِ فلسطين در طول چهل و پنج سال اخير اتِّفاق افتاده است. ✴️آن كساني كه دم از طرفداري از حقوق بشر مي‌زنند، اگر راست مي‌گويند: بايد از حقوق ملت فلسطين سخن بگويند: شما كدام ملت را سراغ داريد كه در اين چهل و پنج سال اخير، به قدر ملت فلسطين شكنجه ديده باشد، مصيبت كشيده باشد، عزيزانش را از دست داده باشد و حقوقش ناديده گرفته شده باشد؟ ⁉️ چه طور شد كه اگر در گوشه اي از عالم، يكي از اين مصايب براي عِدِّه اي انسان پيش بيايد، كساني ادّعا مي‌كنند كه دلسوز و غمخوار حقوق بشرند؛ سينه سپر مي‌كنند، حرف مي‌زنند و اقدام مي‌كنند؛ امّا مجموع اين همه مصيبت را در مردم فلسطين نديده مي‌گيرند؟! [۱] ---------- [۱]: سخنراني در ديدار شركت كنندگان در كنفرانس بين المللي حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين ۲۷/۰۷/۱۳۷۰ 📚منبع: فلسطین از منظر حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله ص 52 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴اهمیت فلسطین 📣 حفظه الله تعالی: 💢فلسطين از دو نظر مسأله يِ دنياي اسلام است: 1⃣يكي از نظر اين كه فلسطين قطعه اي از خاك اسلامي است. در بين همه يِ مذاهب رايج اسلامي، هيچ اختلافي نيست و فقها همه بر اين اتّفاق دارند كه اگر قطعه اي از خاك اسلامي به وسيله يِ دشمنان اسلام جدا شد و حاكميت دشمنان اسلام بر آن قطعه به وجود آمد، همه بايد وظيفه يِ خودشان را مجاهدت و تلاش براي برگرداندن آن قطعه به سرزمين اسلامي بدانند. 🔻 لذا ملت هايِ مسلمان در هر جاي دنيا كه هستند، اين را وظيفه يِ خودشان مي‌دانند. البته خيلي‌ها نمي توانند اقدامي بكنند؛ امّا هر كسي بتواند و هر طوري كه بتواند، بايد اقدام كند و اقدام مي‌كند. 2⃣جهت دوُّم، اينست كه اساساً تشكيل دولت يهودي - يا به تعبير درست تر، دولت صهيونيست - در اين نقطه از دنياي اسلام، با يك هدفِ بلند مدتِ استكباري به وجود آمد. اصلاً به وجود آوردن اين دولت در اين نقطه يِ حسّاس كه تقريباً قلب دنياي اسلام است - يعني قسمت غرب اسلامي را كه آفريقاست، به قسمت شرق اسلامي كه همين خاورميانه و آسيا و مشرق است، متّصل مي‌كند و يك سه راهي است بين آسيا و آفريقا و اروپا - براي خاطر اين بود كه در بلند مدّت، تداوم سلطه يِ استعمارگران ِ آن روز - كه در رأسشان دولت انگليس بود - بر دنياي اسلام باقي بماند و اينطور نباشد كه اگر يك وقت دولت اسلامي مقتدري - مثل دوران‌هايي از حكومت عثماني - به وجود آمد، بتواند جلوِ نفوذ استعمارگران و انگليس و فرانسه و ديگران را در اين منطقه بگيرد. لذا يك پايگاه براي خودشان درست كردند. 🔻بنا بر اين طبق اسناد تاريخي، تشكيل حكومت صهيونيستي در آنجا، بيش از آنچه كه آرزوي مردم يهود باشد، يك خواست استعماري دولت انگليس بود. 🔹شواهدي وجود دارد كه در همان زمان بسياري از يهودي‌ها اعتقادشان اين بود كه احتياجي به اين دولت نيست؛ اين دولت به نفعشان نيست؛ لذا گريزان بودند. بنا بر اين، اين يك آرزو و ايده يِ يهودي نبود؛ بيشتر يك ايده يِ استعماري و يك ايده يِ انگليسي بود. 🔸 البته بعد كه به وسيله يِ امريكا گوي سياست دنيا و گوي استكبار از دست انگليس ربوده شد، اين هم جزو همان ابواب جمع مواريث استعماري بود كه به امريكا رسيد و امريكايي‌ها حداكثر استفاده را كردند و الان هم استفاده مي‌كنند. ✅ بنا بر اين نجات فلسطين و محو دولت غاصب صهيونيستي، مسأله اي است كه با مصالح ملت هايِ اين منطقه - از جمله با مصالح كشور عزيز ما ايران – سر و كار دارد. 📚منبع: فلسطین از منظر حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله ص 54 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠قِيلَ يا رَسولَ اللّه ِ (صلي الله عليه و آله) ماذا تَقولُ فِي الشُّعَراءِ؟ قالَ :إنَّ المُؤمنَ مُجاهِدٌ بِسَيفِهِ و لِسانِهِ ؛ ✳️از پيامبر خدا صلي الله عليه و آله سؤال شد : «درباره شاعران چه مى فرماييد؟» حضرت فرمودند : «مؤمن با شمشير و زبانش جهاد مى كند» . 📚منبع: تفسير نورالثقلين ج 4 ص 70 . @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠عَن أَبى عَبدِاللّه عليه السلام قالَ: أَوْحَى اللّه ُ تَعالى اِلى مُوسى؛ يا مُوسى! لا تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ الْمالِ وَ لا تَدَعْ ذِكرى عَلى كُلِّ حالٍ، فَاِنَّ كَثْرَةَ الْمالِ تُنْسِى الذُّنُوبَ وَ اِنَّ تَرْكَ ذِكرى يُقْسِى الْقُلُوبَ. ✳️امام صادق عليه السلام فرمودند: خداى متعال به حضرت موسى عليه السلام وحى فرمود; اى موسى! به خاطر ثروت زياد، خوشحال مشو و در هيـچ حــالى يـاد مــرا وامــگـذار، همانا ثروت زياد ، گناهان را از ياد انسان مى برد و ترك ياد خدا سنگدلى و قساوت قلب مى آورد. 📚منبع:اصول كافى ج 2 ص 497. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴خشوع و خاکساری نزد پروردگار 📣 حفظه الله تعالی: 💠مطلبِ اصلیِ دعا چیست؟ خشوع در مقابل پروردگار. اصلِ دعا، این است. اینکه می‌بینید از قول پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود: «أَلدُّعَاءُ مُخُّ العِبَادَهً»؛ مغز عبادت دعاست به خاطر آن است که در دعا حالتی وجود دارد که عبارت است از وابستگیِ مطلق به پروردگار و خشوع در مقابل او. ✅اصل عبادت هم این است. لذاست که در ادامه ی آیه ی شریفه ی «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادعُونِی أَستَجِب لَکُم» می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَستَکبِرُونَ عَن عِبادَتِی سَیَدخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِین. » 💢اصل دعا این است که انسان در مقابل خدای متعال، خود را از انانیّت دروغین بشری بیندازد. اصل دعا، خاکساری پیش پروردگار است. 🔰عزیزان من! هرجا که شما نگاه کردید- چه در محیط خودتان، چه در کشور خودتان و چه در سرتاسر دنیا- و بدی و فسادی را از ناحیه ی کسی، مشخّصاً دیدید، اگر دقّت کنید مشاهده خواهید کرد که اساس و منشأ آن بدی و فساد، انانیّت، استکبار، استعلا و غرور انسانی است. دعا باید این را بشکند. 📚منبع: دعا از منظر حضرت آیت الله خامنه ای ص ۲۸ @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠وَ قالَ تَعالى: يَابْنَ آدَمَ! اَكْثِرْ مِنَ الزّادِ اِلى طَريقٍ بَعيدٍ، وَ خَفِّفِ الْحَمْلَ فَالصِّراطُ دَقيقٌ، وَ اَخْلِصِ الْعَمَلَ فَاِنَّ النّاقِدَ بَصيرٌ، وَاَخِّرْ نَوْمَكَ اِلَى القُبُورِ وَفَخْرَكَ اِلىَ الميزانِ وَ لَذّاتِكَ اِلَى الجَنَّةِ، وَ كُنْ لى، اَكُنْ لَكَ. ✳️خداوند متعال فرمود: اى فرزند آدم! 🔸براى راهى طولانى توشه بسيار برگير و بار خود را سبك كن، چرا كه راه، باريك است. 🔻و كار و عمل را خالص ساز، چرا كه ارزياب، بيناست. 🔹و خواب خود را براى قبر نگهدار و افتخار خويش را براى ميزان و لذّت هاى خود را براى بهشت. 🔸و براى من باش، تا براى تو باشم. 📚منبع: الجواهر السَنيّه ص 67. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت ایام ارتحال علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه، مطالبی ناب از این شخصیت عظیم القدر تقدیم می گردد. حشره الله مع انبیائه العظام @kashkool_marefat
🔴مجاهد ميدان انديشه 📣 رحمت الله علیه: 💠مسائل جامعه و مشکلات فکري و علمي، تنها با استدلال‌هاي فقهي پاسخ داده نمي‌شود. ✳️مراجعه به قرآن و حديث نيز نيازمند ابتکار و نبوغ است. براي گام نهادن در اين ميدان، مطالعات ويژه‌اي لازم است؛ آموزشي خاص و روشي مطلوب که با شيوه‌هاي علوم نقلي و فقه و اصول تفاوت بارزي دارد. 🔰اين برنامه نيازمند خط‌شکني بود تا راه بگشايد و شرايطي پديد آورد که در حوزه‌ها نيز مسائل روز مطرح شود و شهيد مطهري به همراه استادش، علامه طباطبايي، احساس وظيفه کرد که به چنين مباحثي بپردازد. 💢اين دو بزرگوار شانه خويش زير بار گذاشتند و خودشان را براي پاسخگويي به مسائل روز آماده ساختند. از اين روي، آن دو دانشمند حق بزرگي بر روحانيت و جهان تشيع دارند. 🔆با معيار الهي و معنوي، برخي دستاوردهاي علمي علامه طباطبايي و شهيد مطهري صدها برابر اختراعات و اکتشافات علوم زيستي، هسته‌اي و... ارزش دارد. اين بزرگواران در زمينه باور‌ها و اعتقادات مردم، مشکلات بسياري را از سر راه برداشتند و راه هدايت و رستگاري را هموار کردند. 📚منبع: آفتاب مطهر / فصل اول @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴عرش و اشك علاّمه طباطبایی 📣 حفظه الله تعالی: 💠همان گونه كه در جهان تكوين، عرش و فرش هست، در هستي انسان نيز عرش و فرش وجود دارد. فرش انسان، طبيعت او و عرش وي، قلب و روح اوست. «قلبُ المؤمنِ عَرشُ الرحمن» ✳️اين عرش، مانند عرش الهي كه بر آب استوار است: (وكانَ عَرشُهُ عَلَي الماء) بايد بر آب استوار باشد؛ آبي كه عرش انسان بر آن استوار است، اشك است. گفتي آن آب را كه عرش بر اوست اشك كرّوبيان همي يابم 🔰اشك چشم سبب قرار يافتن عرش و تخت انسانيت مي شود و در نتيجه، فرمانروايي عرش بر فرشِ طبيعت ميسّر خواهد شد. 💢انسان براي تحقّق اين فرمانروايي بايد جهاد را سرلوحه كار خود قرار دهد و انسان در جهاد بايد به سلاح مناسبي مجهز باشد. همان گونه كه در دعاي كميل عَلَوي بيان شده، گريه سلاحي است كه در جهاد با نفس بايد به كار گرفته شود: و سلاحُه البكاء. و با ناله و لابه نعمت «خودستاني» حاصل مي شود تا نقمت «خود ستايي» پديد نيايد. ❇️اگر انسان بخواهد در اين جهاد پيروز شود، بايد به سلاح آن نيز مجهّز شود؛ وگرنه ممكن است فاتح نشود، بلكه سقوط كند: (ونُقَلِّبُ اَفِدَتَهُم واَبصرَهُم كَما لَم يُؤمِنوا بِهِ اَوّلَ مَرَّةٍ ونَذَرُهُم في طُغينِهِم يَعمَهون)؛ دلها و ديدگانشان را برمي گردانيم و در نتيجه به آيات ما ايمان نمي آورند، چنان كه نخستين بار به آن ايمان نياوردند و آنان را رها مي كنيم تا در طغيانشان سرگردان بمانند. 🔆از اين رو اگر عرش و تخت، پايگاه نداشته باشد، واژگون مي گردد و دلي هم كه برپايه اشك چشم استوار نباشد، واژگون مي شود، فيض الهي را دريافت نمي كند و در نهايت، سقوط مي كند.علاّمه طباطبايي در دوران زندگي خود با سهرها در سَحَرها انس داشت و در آن لحظات به تهجّد و راز و نياز مي پرداخت. البته اشك و آه ايشان منحصر در اين ساعات خاص نبود، به طوري كه هنگام قرائت و تفسير قرآن كريم، وقتي به آيات رحمت، غضب، توبه و... مي رسيدند، منقلب مي شدند. ✴️ استاد علاّمهِ بر اين پايه بود كه توانست دفاين عقول و علوم خود و ديگران را برانگيزد و خويش را به اوج سپهر برساند. ايشان بر همين اساس و با اشك اسحار و ناله هاي خود به طهارتي دست يافت كه محضر ايشان مبارك و تأثيرگذار بود. 📚منبع: شمس الوحي تبريزي ص 228و 229 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴لزوم تدريس تفسير «الميزان» در حوزه‌هاى علميّه‌ 📣 رحمت الله علیه: 💠اين حقير روزى به حضرت استاد عرض كردم: هنوز اين تفسير شريف در حوزه‌هاى علميّه جاى خود را چنانكه بايد باز نكرده است؛ و به ارزش واقعى آن پى نبرده‌اند. ✳️اگر اين تفسير در حوزه‌ها تدريس شود، و روى محتويات و مطالب آن، بحث و نقد و تجزيه و تحليل بعمل آيد و پيوسته اين امر ادامه يابد، پس از دويست سال ارزش اين تفسير معلوم خواهد شد. 💢در دفعه ديگرى عرض كردم: من كه به مطالعه اين تفسير مشغول مى‌شوم، در بعضى از اوقات كه آيات را بهم ربط مى‌دهيد و زنجيروار آنها را با يكديگر موازنه، و از راه تطبيق معنى را بيرون مى‌كشيد؛ جز آنكه بگويم در آن هنگام قلم وَحى و الهام الهى آنرا بر دست شما جارى ساخته است، تعبير ديگرى ندارم! 🔰ايشان سَرى تكان داده و مى‌فرمودند: اين فقط حسن نظر است؛ ما كارى نكرده‌ايم!  📚منبع: مهر تابان ص 72 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴آداب و اخلاق و تواضع علّامه طباطبائى‌ 📣 رحمت الله علیه: 💢اين مرد، جهانى از عظمت بود؛ عيناً مانند يك بچه طلبه در كنار صحن مدرسه روى زمين مى‌نشست و نزديك به غروب در مدرسه فيضيّه مى‌آمد، و چون نماز بر پا مى‌شد مانند سائر طلّاب نماز را بجماعت مرحوم آية الله آقاى حاج سيّد محمّد تقى خونسارى مى‌خواند. 💠آنقدر متواضع و مؤدّب، و در حفظ آداب سعى بليغ داشت كه من كراراً خدمتشان عرض كردم: آخر اين درجه از ادبِ شما و ملاحظات شما ما را بى ادب مى‌كند! شما را بخدا فكرى بحال ما كنيد! 🔰از قريب چهل سال پيش تا بحال ديده نشد كه ايشان در مجلس به متّكا و بالش تكيه زنند، بلكه پيوسته در مقابل واردين، مؤدّب، قدرى جلوتر از ديوار مى‌نشستند؛ و زير دست ميهمانِ وارد. ✳️ من شاگرد ايشان بودم و بسيار به منزل ايشان مى‌رفتم، و به مراعات ادب مى‌خواستم پائين‌تر از ايشان بنشينم؛ ابداً ممكن نبود. ايشان بر مى‌خاستند، و مى‌فرمودند: بنابراين ما بايد در درگاه بنشينيم يا خارج از اطاق بنشينيم! ✴️در چندين سال قبل در مشهد مقدّس كه وارد شده بودم، براى ديدنشان به منزل ايشان رفتم. ديدم در اطاق روى تشكى نشسته‌اند (بعلّت كسالت قلب طبيب دستور داده بود روى زمين سخت ننشينند). ايشان از روى تُشك برخاستند و مرا به نشستن روى آن تعارف كردند، من از نشستن خوددارى كردم. من و ايشان مدّتى هر دو ايستاده بوديم، تا بالاخره فرمودند: بنشينيد، تا من بايد جمله‌اى را عرض كنم! 🔆من ادب نموده و اطاعت كرده و نشستم. و ايشان نيز روى زمين نشستند، و بعد فرمودند: جمله‌اى را كه مى‌خواستم عرض كنم، اينست كه: «آنجا نرم‌تر است.»! 📚منبع: مهر تابان ص 82 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا