🔴اسلام و عنايتش به امر اجتماع
📣 #علامه_طباطبایی رحمت الله علیه:
💯هيچ شكى نيست در اينكه اسلام تنها دينى است كه بنيان خود را بر اجتماع نهاده و اين معنا را به صراحت اعلام كرده و در هيچ شانى از شؤون بشرى مساله اجتماع را مهمل نگذاشته - و تو خواننده عزيز اگر بخواهى بيش از پيش نسبت به اين معنا آگاه شوى- مىتوانى از اين راه وارد شوى كه نخست اعمال انسانها را دستهبندى كنى و بفهمى كه دامنه اعمال انسان چقدر وسيع است و اعتراف كنى كه چگونه فكر آدمى از شمردن آنها و تقسيماتى كه به خود مىگيرد به اجناس و انواع و اصنافى كه منشعب مىشود، عاجز است.
✳️و از سوى ديگر در اين معنا بيانديشى كه چگونه شريعت الهيه اسلام آنها را شمرده و به همه آنها احاطه يافته و چگونه احكام خود را بطور شگفتآورى بر آن اعمال، بسط و گسترش داده (بطورى كه هيچ عمل كوچك و بزرگ آدمى را بدون حكم نگذاشته).
🔰 آن گاه در اين بيانديشى كه چگونه همه اين احكام را در قالبهاى اجتماعى ريخته، آن وقت خواهى ديد كه اسلام روح اجتماع را به نهايت درجه امكان در كالبد احكامش دميده.
💢سپس آنچه دستگيرت شده با آنچه از ساير شرايع حقه كه قرآن نيز به شان آنها اعتنا ورزيده مقايسه كنى، يعنى با شرايع و احكامى كه نوح و ابراهيم و موسى و عيسى آورده، بسنجى نسبت اسلام و آن شرايع به دستت مىآيد و در نتيجه به مقام و منزلت اسلام پى مىبرى.
🔆و اما آن شرايعى كه در ساير اديان است و اسلام اعتنايى به آنها نكرده، مانند احكامى كه در كيش بتپرستان و صائبان و پيروان مانى و مجوسيان و سايرين به آنها معتقدند وضع روشنترى دارد كه قابل مقايسه با احكام اسلام نيستند.
📚منبع: ترجمه المیزان ج 4 ص 149📚
#اجتماع
#تشکیلات
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
💠مراد از آية الكرسىّ همان يك آيه اوّل است
⁉️تلميذ: آية الكرسىّ كه عنوان عَلَم بالغلبه پيدا كرده است، آيا مراد فقط همان يك آيه است كه به
"وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ"ختم مىشود؛ يا آنكه شامل دو آيه دنبال اين آيه هم بوده و به "أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ" ختم مىگردد؟؟
✅علّامه طباطبایی: به "وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ" ختم مىشود؛ و بهمين جهت اين آيه را كه شامل لفظ كرسىّ است آية الكرسىّ نامند. و آن فقرات ديگر جزء آية الكرسىّ نيست؛ و در ادعيه و نمازهاى مستحبّه كه آية الكرسىّ يك بار يا بيشتر وارد شده است بهمين مقدار اكتفا مىشود.
📚منبع: مهر تابان ص ۱۷۸ 📚
#علامه_طباطبایی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🌺تقدیم به محبین امام رئوف 🌺
🔴حقيقت شيعه بودن در بيان امام رضا(عليه السلام)
📣 #علامه_مصباح_یزدی رحمت الله علیه:
✳️مى دانيد كه ميان تمام امامان معصوم (عليهم السلام) امام هشتم به رأفت و مهربانى معروف است. در زيارت حضرت مىخوانيم:السَّلامُ عَلَيكَ أَيُّهَا الامام الرَّئُوفُ؛ البتّه همه امامان مهربان بوده اند؛ امّا از آن جا كه ظهور رأفت در امام هشتم(عليه السلام) بيش از همه آنها بوده است، به ايشان لقب رؤوف داده اند.
💢در دورانِ ولايتِ عهدىِ آن حضرت در مرو، عدّهاى از شيعيان به سوىِ خانه امام(عليه السلام) رفتند تا به محضر حضرت رضا(عليه السلام) عليه آلاف التحية والثنا شرفياب شوند و سلامى عرض كنند. وقتى به درِ خانه امام رسيدند، از دربان اجازه ورود خواستند. دربان به محضر امام(عليه السلام) رفت و عرضه داشت: چند نفرى آمده اند كه مىگويند از شيعيان اميرالمؤمنين على(عليه السلام) هستيم و اجازه مىخواهند شما را زيارت كنند. امام(عليه السلام) فرمود: اجازه نمى دهم.
❇️شيعيان روز ديگر آمدند و باز گفتند: ما از شيعيان امام على(عليه السلام)هستيم و مىخواهيم به حضور امام رضا(عليه السلام) شرفياب شويم.
دربان دوباره آمد و به امام(عليه السلام) عرض كرد: يك عدّه از شيعيان شما مىخواهند شما را زيارت كنند؛ امّا امام باز هم اجازه نداد.
🔰اين گروه تا دو ماه پياپى براى زيارت حضرت مىآمدند، امّا حضرت هيچ گاه اجازه شرفيابى به ايشان نمى داد عاقبت از ديدار حضرت مأيوس شده و به دربان گفتند: از امام(عليه السلام) بپرسيد گناه ما چيست كه به ما اجازه ديدار نمى دهند؟ مگر چه كرده ايم؟
✴️همين هنگام حضرت اجازه فرمود تا داخل شوند. وقتى شيعيان آمدند، از خدمت حضرت، پرسيدند: اى پسر رسول خدا! چرا در طول اين مدّت اجازه ديدار نمى فرموديد؟ گناه ما چه بوده است؟ حضرت فرمود: چه گناهى از اين بالاتر كه گفته ايد ما از شيعيان اميرالمؤمنين على بن ابى طالب(عليه السلام) هستيم. شما كه شيعه او نيستيد.
✳️ شيعيان او، امام حسن و امام حسين(عليهما السلام)، و سلمانها، ابوذرها و مقدادها و عمارها بودند كه از هيچ يك از فرمانهاى او سرپيچى نكردند.
✅گفتند: اگر گفته بوديد ما از محبان و دوستداران او هستيم، از كلامتان ناراحت نمى شدم و همان روز اوّل به شما اجازه مىدادم.شما ادّعاى بزرگى كرده ايد! شيعه يعنى پيرو ما، شيعه بايد پايش را جاى پاى ما بگذارد، و شما كارهايى مىكنيد كه ما اجازه نمى دهيم؛ سخنانى مىگوييد كه ما نمى پسنديم، و به دستورهاى ما عمل نمى كنيد. با اين احوال چگونه شيعه ما هستيد؟؟!!
📚منبع: آفتاب ولایت/مهدی باوری و آثار آن📚
#ولادت_امام_رضا
#دهه_کرامت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
#روایت_نور
📚عيون أخبار الرِّضا عن إبراهيمَ بنِ العبّاسِ :
💢ما رَأيتُ أبا الحَسَنِ الرّضا عليه السلام جَفا أحَدا بِكَلِمَةٍ قَطُّ وَلا رَأيتُهُ قَطَعَ عَلى أحَدٍ كَلامَهُ حَتَّى يَفرُغَ مِنهُ ، وَمارَدَّ أحَدا عَن حاجَةٍ يَقدِرُ عَلَيها وَلا حَدَّ رِجلَهُ بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ وَلا اتَّكى بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ ، وَلا رَأيتُهُ شَتَمَ أحَدا مِن مَواليهِ وَمَماليكِهِ قَطُّ ، وَلا رَأيتُهُ تَفَلَ وَلا رَأيتُهُ يُقَهقِهُ في ضِحكِهِ قَطُّ ، بَل كانَ ضِحكُهُ التَّبَسُّمُ ، وَكانَ إذا خَلا وَنَصَبَ مائِدَتَهُ أجلَسَ مَعَهُ عَلى مائِدَتِهِ مَماليكَهُ وَمَواليهِ حَتَّى البَوّابَ السّائِسَ .
🔰عيون أخبار الرضا ـ به نقل از ابراهيم بن العباس: هرگز نديدم كه امام رضا عليه السلام به كسى سخن تندى بگويد ، و يا پيش از آن كه كسى سخنش تمام شود سخن او را قطع كند . اگر مى توانست حاجت كسى را برآورد ، هرگز او را دست خالى برنمى گرداند ؛ هيچ گاه در برابر كسى پاى خود را دراز نمى كرد ، و چنانچه كسى در حضور او نشسته بود ، تكيه نمى كرد . هرگز نديدم كه به يكى از غلامان و خدمتكارانش ناسزا بگويد ؛ هرگز نديدم كه آب دهان بيندازد ، و يا هنگام خنديدن قهقهه سر دهد ، بلكه خنده اش تبسّم بود . هرگاه سفره اش را پهن مى كرد غلامان و خدمتكاران خود و حتى دربان [و ]مِهتر اسبان را با خود سر سفره مى نشاند .
📚منبع: عیون اخبار الرضا 7/184/2 📚
#دهه_کرامت
#ولادت_امام_رضا
#سبک_زندگی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
✍به مناسبت ایام ارتحال حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) مطالبی ناب از شخصیت بزرگ ِ این مرد الهی تقدیم می شود.
🔻امید است که رهرو راستین امام امت باشیم.
#درودبرخمینی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴بُعد علمی حضرت امام خمینی
📣 #علامه_مصباح_یزدی رحمت الله علیه:
✳️يكى از ابعاد شخصيت امام خمينى(قدس سره) در كنار بعد اخلاقى، عرفانى، سياسى، اجتماعى، مديريت و رهبرى ـ بُعد علمى است كه از ابعاد برجسته و ممتاز ايشان بهشمار مىآيد.
🔆وى، از نظر علمى و معنوى، در افقى قرار داشت كه دست همنوعان و همگنانش به آنجا نمىرسيد. امام در چهار رشته از علوم، سرآمد اقران خويش بود و از زبدهترين صاحبنظران اين علوم (علم فقه، اصول فقه، فلسفه اسلامى و عرفان اسلامى) بود.
🔰ما كسى را نمىشناسيم كه مثل ايشان در اين چهار رشته، به حد كمال رسيده باشد. ممكن است افرادى باشند كه در بعضى از ابعاد اين علوم، همطراز يا مقدم بر امام باشند؛ چه اينكه كسانى وجود داشتند كه در عرفان، به مراتب بالايى رسيده بودند؛ ولى در فلسفه، رتبه پايينترى داشتند يا حرفى نداشتند.
💢فقيهان بسيار برجستهاى داشتهايم كه در فقه، تيزبين و موشكاف بودند؛ ولى با مباحث عقلى، آشنايىِ قابل توجّهى نداشتند. جامع بودن امام، در حد بسيار بالايى بود. او، از نادر افرادى بود كه در زمينههاى اصلى علوم اسلامى، به قلّه رسيده بود؛ هم در علوم عقلى و هم در علوم نقلى و هم در سير و سلوك معنوى.
✅در فقه، فلسفه، عرفان، ادبيات فارسى، عربى و در معارف اسلامى ديگر چنان عميق فكر مىكرد و آن قدر جامع و همهسو نگر بود كه بنده مانند او را سراغ ندارم.
❇️ما استادانى مثل علاّمه طباطبايى(قدس سره)را در تفسير و فلسفه ديديم؛
اما مانند امام جامع نبودند.
💯آن بينشى كه امام در فقه و اصول، كلام و فلسفه، عرفان و علوم اسلامى ديگر داشت، جامعيتى ويژه بود. اين جامعيّت ويژه او بود و غير از او، فردى را با چنين وصفى نيافتهام.
📚منبع: سیری در ساحل/ فصل دوم
ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی ره 📚
#سالگرد_ارتحال_امام
#الگوی_شایسته
#جامعیت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴توصیفی خواندنی از امام خمینی
📣 #شهید_مطهری رحمت الله علیه:
💢به یاد دارم که از همان آغاز طلبگی که در مشهد مقدّمات عربی میخواندم، فیلسوفان و عارفان و متکلّمان- هر چند با اندیشههایشان آشنا نبودم- از سایر علما و دانشمندان و از مخترعان و مکتشفان در نظرم عظیم تر و فخیم تر می نمودند تنها به این دلیل که آنها را قهرمانان صحنه این اندیشهها میدانستم.
✳️دقیقاً به یاد دارم که در آن سنین که میان 13 تا 15 سالگی بودم، در میان آن همه علما و فضلا و مدرّسین حوزه علمیه مشهد، فردی که بیش از همه در نظرم بزرگ جلوه می نمود و دوست میداشتم به چهرهاش بنگرم و در مجلسش بنشینم و قیافه و حرکاتش را زیر نظر بگیرم و آرزو میکردم که روزی به پای درسش بنشینم، مرحوم «آقا میرزا مهدی شهیدی رضوی» مدرّس فلسفه الهی در آن حوزه بود. آن آرزو محقّق نشد، زیرا آن مرحوم در همان سالها (1355 قمری) در گذشت.
🔰پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصیتی دیگر یافتم. همواره مرحوم آقا میرزا مهدی را بعلاوه برخی مزایای دیگر در این شخصیت میدیدم؛
⚜فکر میکردم که روح تشنهام از سرچشمه زلال این شخصیت سیراب خواهد شد. اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از «مقدّمات» فارغ نشده بودم و شایستگی ورود در «معقولات» را نداشتم، امّا درس اخلاقی که وسیله شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته میشد و در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود نه اخلاق به مفهوم خشک علمی، مرا سرمست میکرد.
❇️بدون هیچ اغراق و مبالغهای این درس مرا آنچنان به وجد میآورد که تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شدیداً تحت تأثیر آن مییافتم.
✅بخش مهمّی از شخصیت فکری و روحی من در آن درس- و سپس در درس های دیگری که در طی دوازده سال از آن استاد الهی فرا گرفتم- انعقاد یافت و همواره خود را مدیون او دانسته و میدانم.
راستی که او «روح قدسی الهی» بود.
📚منبع: علل گرایش به مادیگری ص 9 و 10
#سالگرد_ارتحال_امام
#الگوی_شایسته
#جامعیت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴شرح انس و آشنايي، با رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(قدسسره):
📣 #آیت_الله_جوادی آملی حفظه الله تعالی:
💠وقتي از حوزه تهران به حوزه قم مهاجرت كردم، بحث «اصول فقه» ايشان مجمع فضلا بود. از آنجا كه حكيمي قوي و عارفي نيرومند بود، مسائل علم اصول فقه را كه جزو علوم اعتباري و با قواعد عقلا و امور عرفي آميخته است، آن چنان فولادين تحليل مي كرد كه از حدّ جزمي كه در محدوده علوم اعتباري مؤثر است، پايين تر نيايد، چون حكيم فولاد منش و انسان كاملِ استوار و محكم، بسيار محكم سخن مي گويند و محضر درسشان نيز فولادپرور است، از اين رو ايشان اصول فقه را چون درس معقول، محكم مطرح مي كرد و هرگز اجازه نمي دادكه مسائل آن با اوهام صرف و اعتباريات آميخته شود. سخن هر انساني ترجمان عقل اوست، محكم سخن گفتن نشانه حكمت گوينده است.
💢سيره استاد عالي مقام، حضرت امام خميني(قدسسره) آن بود كه شاگرد، آزاد انديش و مستقل باشد، چرا كه خود آزادمنش و مستقل بود. ايشان روش افرادي را كه مي كوشيدند انس با عوام و تحصيل درآمدهاي دنيايي از راه ارتباط با آنها را نوعي كمال و نبوغ بدانند، به شدت محكوم مي كرد و در درسها عموماً و در موعظه هاي پايان درس خصوصاً، اين روش را مي كوبيد، چنان كه خود هرگز به اين فكر نبود كه به ثروتمندان و زراندوزان دنيا نزديك شود؛ يا آنها را از نزديك بپذيرد و از اين راه براي خود درآمدي تهيه كند.
✅قسمت مهم تقواي حضرت امام راحل در آزاد منشي و استقلال فكري ايشان بود. هرگز از اقبال و ادبار طلاب نه لذت مي بردند و نه احساس رنج مي كردند. طلاب شيفته محضر ايشان، گذشته از مقام علمي، جذب فولاد منشي، استقلال، آزادخواهي و روح سرشار و بلند حكيمانه ايشان بودند.
✳️سالي چند بار مخصوصاً در پايان سال تحصيلي به مناسبت فرارسيدن ايام پربركت ماه مبارك رمضان، ايّام محرم يا تعطيلات تابستاني، طلاب را نصيحت مي كردند و اين درس بود و ما همان طور كه اصل درس ايشان را به عنوان برنامه اي رسمي ضبط مي كرديم، نصيحت ايشان را نيز درس اصلي قلمداد مي كرديم.
💯سخن ايشان، هم پرمحتوا و پربار و مبرهن بود حسن فعلي داشت و هم از جان نيرومند، آگاه و عارف نشئت مي گرفت و حُسن فاعلي داشت. او گوينده اي حكيم و عارف بود؛ پس از فهميدن و معتقد شدن، سخن مي گفت، لذا گفتارش در اعماق جانها اثر مي گذاشت.
📚منبع: بنيان مرصوص امام خميني (ره)
ص 44 و 45 📚
#سالگرد_ارتحال_امام
#درودبرخمینی
#الگوی_شایسته
#جامعیت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴تقدیم به حضرت روح الله
📣 #آیت_الله_جوادی آملی حفظه الله تعالی:
🔰پس از ارتحال مرحوم آيت الله العظمي بروجردي(قدسسره) مراجع آن روز عهده دار امور مالي طلاب شدند و اين بزرگ فقيه نامور (امام خمینی) فقط به تدريس و تهذيب پرداخت، تا اينكه جريان انتخابات انجمن هاي ايالتي و ولايتي مطرح شد كه مهره ديگري از مهره هاي استعمار بود و اسم آزادي زن بر آن نهادند كه درحقيقت مايه بردگي بانوان اسلام بود.
💢از آن پس كم كم طليعه قيام شروع و جلساتي تشكيل مي شد و علما حضور پيدا كرده و اعلاميه هاي مشتركي مي دادند؛ اما آن پرده نشين و رازدار الهي راز ديگر وحسابي جداگانه داشت: برخوردها، تنظيم اعلاميه و موضع گيريهاي او مستقيم نشان مي داد كه با ريشه فساد درگير است.
✳️به ياد دارم كه بعضي از مراجع قم به شاه معدوم تلگرافي زده و او را مخاطب قرار داده بودند تا دولت را وادارد كه از انحرافات ديني دست بردارد و شاه معدوم در جواب نوشت:
«ما توفيق شما را در ارشاد عوام خواهانيم»؛
✴️آن گاه استاد عالي قدر امام خميني(قدسسره) به قلم دست بردند و فرمودند: «به عنوان يك اعلاميه (شما كه توفيق مراجع را در ارشاد عوام خواهانيد) به تو و دولت تو تذكر مي دهم كه... »؛ يعني شما عوام هستيد و بايد به شما هشدار داد و هدايتتان كرد.
♨️اين گونه موضع گيري و داشتن قلمي فولادين، نه تنها از ديگران ساخته نبود، بلكه خواندن اعلاميه اين بزرگوار هم براي ديگران رعب آور بود، تا كم كم جريان انقلاب در سال 1342(هـ .ش) از مرز اعلاميّه، تلگراف، رفت و آمد، پيام تلفني، خواهش، ارشاد و نصيحت گذشت و روز 25 شوال 1382هـ .ق. (برابر 2/1/1342هـ .ش) فرارسيد و در سالروز شهادت حضرت امام صادق(عليهالسلام) در مدرسه فيضيه آن غايله فراموش نشدني به دست مزدوران رژيم منحوس پهلوي و آن كشتار و ضرب و شتم و مجروح كردن طلاّب مدرسه فيضيه و طلاب حوزه علميّه شروع شد كه ديگران با ديدن آن صحنه رعب آور ترسيدند و ساكت شدند، ولي حضرت امام راحل(قدسسره) به قلم دست برد و دولت را محكوم كرد و فرمود: «شما روي چنگيز مغول را سپيد كرديد».
اين اعلاميه جان تازه اي در حوزه علميّه و در سطح ايران دميد.
📚منبع:بنيان مرصوص امام خميني(ره)
ص 46 و47📚
#سالگرد_ارتحال_امام
#الگوی_شایسته
#جامعیت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🌺تقدیم به رهروان مکتب حضرت امام
📣 #امام_خمینی رضوان الله تعالی علیه:
💢غالباً وصف جهنم و بهشت که در کتاب خدا و اخبار انبیا و اولیا شده جهنم و بهشت اعمال است که از برای جزای عملهای خوب و بد تهیه شده است.
💠گاهی اشاره خفیه ای نیز به بهشت و جهنم اخلاق که اهمیتش بیشتر است شده، و گاهی هم به بهشت لقاء و جهنم فراق، که از همه مهمتر است، گردیده، ولی همه در پرده و از برای اهلش.
♨️من و تو اهلش نیستیم. ولی خوب است منکر هم نشویم و ایمان داشته باشیم به هر چه خداوند و اولیایش فرموده اند، شاید این ایمان اجمالی هم برای ما فایده داشته باشد. گاهی هم ممکن است که انکار بیجا و رد بی موقع و بدون علم و فهم برای ما ضررهای خیلی زیاد داشته باشد، و این دنیا عالم التفات به آن ضررها نیست.
🔰مثلاً تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف یا فلان مرتاض چیزی گفت که به سلیقه شما درست در نمی آید و با ذائقه شما گوارا نیست، حمل به باطل و خیال مکن. شاید آن مطلب منشأ داشته باشد از کتاب و سنت و عقل و شما به آن برنخورده باشید.
❇️چه فرق می کند که یک نفر فقیه یک فتوی بدهد، از باب دیات مثلا، که شما کمتر دیده اید. و شما بدون مراجعه به مدرکش رد کنید او را، یا آنکه یک نفر سالک الی الله یا عارف بالله یک حرف بزند راجع به معارف الهیه یا راجع به احوال بهشت و جهنم، و شما بدون مراجعه به مدرکش او را رد کنید، سهل است. توهین کنید یا جسارت نمائید.
🔷ممکن است آن شخصی که اهل آن وادی است و صاحب آن فن است یک مدرکی از کتاب خدا داشته باشد، یا از اخبار ائمه هدی داشته باشد، و شما به آن برنخورده باشید، آن وقت شما رد خدا و رسول کردید بدون عذر موجه.
⛔️و معلوم است به سلیقه من درست نبود یا علم من به این جا نرسیده بود یا از اهل منبر برخلاف آن شنیدم عذر نیست.
✳️در هر حال، از مقصود نگذرم. آنچه آنها راجع به بهشت اخلاق و ملکات و جهنم اخلاق و درکات گفته اند مصیبتی است که طاقت شنیدنش را هم نداریم.
✅پس ای عزیز فکری کن و چاره جویی نما و راه نجاتی و وسیله خلاصی از برای خود پیدا کن. و به خدای ارحم الراحمین پناه ببر، و در شبهای تاریک با تضرع و زاری از آن ذات مقدس تمنا کن که تو را اعانت کند در این جهاد نفس، تا ان شاءالله غالب شوی و مملکت (وجودت) را رحمانی گردانی و جنود شیطان را از آن بیرون کنی، و خانه را به دست صاحبش دهی تا سعادتها و بهجتها و رحمتهایی خداوند به تو عنایت فرماید که تمام چیزهایی که شنیدی از وصف بهشت و حور و قصور پیش آنها چیزی نباشد، و آن سلطنت کلیه الهیه است که خبر دادند اولیای خدا از این ملت بیضای حنیف، و بالاتر از آن چیزهایی است که نه گوش احدی شنیده و نه چشمی دیده و نه به قلب بشری خطور کرده.
📚منبع:چهلحدیثحضرت امام خمینی
/حدیث اول/ نشئه باطن و ملکوت📚
#سالگرد_ارتحال_امام
#الگوی_شایسته
#جامعیت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴ملاقات علامه حسن زاده آملی با امام خمینی
📣 #علامه_حسن_زاده_آملی رحمت الله علیه:
✳️قبل از پانزده خرداد سال هزار و سیصد و چهل و دو که در تهران مشغول تدریس بودم،شنیدم حضرت آیت الله العظمی امـام خمینی(قدس سـرّه) روحانیــانی را که برای ایام محــرّم جهت تبلیغ به اطراف و اکناف میـروند، موظف نمـوده انـد که مسـایل اجتمــاعی و سیـــاسی عالَـم اسلام و مشکلات جـامعه مســلمین و خصـوصـااوضاع ایــران را به گوش مـردم بــرسانند و مــردم را دراین زمینه آگاه نمایند.
🔷لذا بنده که برای ایام محرّم عازم آمل بودم احســاس کــردم این وظیفه متــوجه من نیـز می باشـد و باید در انجام آن بکوشـم.
💢بـدین جهت قبـل از آنکه بسوی آمل بروم خود را به قم رسانیدم.قمی که با هیچ یک از خیابانها و کوچه هایش آشنا نبودم،سراغ منزل امام را گرفتم و به حضورشان شرفیاب شدم و به محضرشان عرضه داشتم که بنده حسن حسن زاده آملی هستم و فعلا در حوزه علمیه تهران مشغول تحصیل و تدریسم.
🔰اساتید من عبارتند از حضرت علامه میرزا ابوالحسن شعرانی و …شنیدم که حضرت عالی روحانیون را مکلف کرده اید تا مسائل سیاسی و مشکلات اجتماعی مسلمین را برای عموم مردم بیان کنند.
✅لذا من که یکی از طلبه های سرشناس آملم و جهت تبلیغ عازم آن دیارم،آمده ام به شما بگویم من هم مانند دیگران در خدمتم و شما نیز ان شاء الله در اهدافتان موفق خواهید شد و همه با هم دست بدست هم می دهیم و انشاءالله تعالی کشور را از دست فسقه و فجره نجات می دهیم و دین خدا را پیاده می کنیم … .
📚منبع:کتاب «جمال سالکین»شرح حال حضرت علامه حسن زاده آملی ص۱۷۵
#امام_خمینی
#الگوی_شایسته
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴هر فقیهی سیاستمدار نیست.
📣 #علامه_مصباح_یزدی رحمت الله علیه:
💢فقيه هم مىتواند سياستمدار باشد؛ امّا هر فقيهى سياستمدار نيست. تشخيص موضوعات سياسى بر عهده فقيهى است كه در مسائل سياسى نيز تخصّص دارد. آيا اين جا هم بايد تقليد كرد؟ وظيفه خويش را در برابر مسأله فلسطين از چه كسى بايد بپرسيم؟ آيا در رسالههاى علميه نوشته شده كه در برابر مسأله فلسطين چه موضعى بايد اتّخاذ كنيم؟ نه. آيا اگر فقيهى با كمال دقّت مسائل كلّى فقهى را حل كرده باشد مىتواند وظيفه ما را درست روشن كند؟! او احكام كلّى را استنباط مىكند.
✳️امام رضوان الله تعالى عليه و مقام معظم رهبرى حفظه الله داراى دو مقام هستند: هم فقاهت و هم سياست. ايشان در عمل ثابت كرده اند كه هم فقيه و هم سياستمدارند.
🔰اكنون دنيا مىداند پيرمردى كه شصت سال در قم با فقاهت سر و كار داشت، سياستمداران جهان را به زانو در آورد.
وقتى حضرت امام(رحمه الله) در حسينيه جماران چهار كلمه سخن مىگفت، رئيسِ جمهور امريكا برنامه اش را تعطيل مىكرد و به سخنرانى امام گوش مىداد تا ببيند امام چه مىگويد. خودشان مىگفتند: ما نمى توانيم پيش بينى كنيم كه اين پيرمرد فردا چه خواهد گفت.
✅اين، دو مهارت و دو تخصّص است؛
امّا هر فقيهى اين گونه نيست.
✳️به بركت ولايت فقيه ما امروز مىتوانيم به امامان معصوم(عليهم السلام) (با واسطه) تأسّى كنيم. در دوران غيبت، رفتار ولىّ فقيه براى ما حكم رفتار امام معصوم(عليه السلام) را دارد منتها اين رفتار، خود داراى دو بخش است: در مسائل فقهى، فقط فقاهت شرط است؛ امّا در مسائلى كه تشخيص موضوع به تخصّص نياز دارد، فقيه افزون بر فقاهت و عدالت و تقوايى كه دارد، در آن مسائل بايد مديريت و تخصّص لازم را نيز داشته باشد تا بشود از او تقليد كرد؛
📚منبع: آفتاب ولایت/ بخش منشور محبت و معرفت ۴
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
#فقیه_سیاستمدار
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat